Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RRgLA6dVHmEpx1

Ewolucja form w gotyku niemieckim

Ważne daty

ok. 1210‑1250 - czas trwania wczesnego gotyku w Niemczech

ok. 1250‑1350 - czas trwania dojrzałego gotyku w Niemczech

ok. 1350‑1520 - czas trwania późnego gotyku w Niemczech

1210–1230 - budowa chóru w kościele św. Maurycego i św. Katarzyny w Magdeburgu

1227‑1260 - budowa kościoła Najświętszej Marii Panny w Trewirze

1235–1283 - budowa kościoła św. Elżbiety w Marburgu

1242–1560 - budowa Katedry św. Piotra i Najświętszej Marii Panny w Kolonii (kontynuacja w latach 1842 – 1880)

1277–1351 - budowa kościoła Mariackiego w Lubece

1354–1362 - budowa kościoła Najświętszej Maryi Panny w Norymbergii

1377–1477 - budowa katedry Najświętszej Marii Panny w Ulm

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1PgZbkeSDkOK

Pobierz załącznik

Scenariusz zajęć do pobrania.
Plik PDF o rozmiarze 69.35 KB w języku polskim
1

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:

c) średniowiecza (sztuki bizantyńskiej, karolińskiej, ottońskiej, romańskiej, gotyckiej, protorenesansowej),

2. wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

3. rozumie konteksty kulturowe i uwarunkowania przemian w dziejach sztuki (w tym historyczne, religijne, filozoficzne);

4. prawidłowo sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej poszczególne epoki, style, kierunki i tendencje w sztuce;

5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

8. porównuje style i kierunki oraz ich wzajemne oddziaływania; uwzględnia źródła inspiracji, wpływ wydarzeń historycznych i kulturalnych oraz estetyki na cechy tych stylów;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

a) w architekturze: planu, układu przestrzennego, opisu fasady i elewacji, wnętrza,

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

4. zna plany i układy przestrzenne najbardziej znanych dzieł architektury oraz dzieł charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego;

8. wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

1. definiuje terminy związane z opisem formy i struktury dzieła architektonicznego, w tym określenia dotyczące typów i elementów planów budowli, elementów konstrukcyjnych i dekoracyjnych (dekoracji fasady i wnętrza) oraz układu przestrzennego;

9. nazywa oznaczone na ilustracji elementy architektoniczne, właściwe dla poszczególnych stylów i tendencji, w tym:

f) gotyckich.

Nauczysz się

charakteryzować architekturę epoki gotyku w Niemczech;

rozpoznawać plany budowli;

wskazywać tendencje w dekoracji fasady i wystroju wnętrz;

identyfikować dzieła na podstawie ich cech oraz przyporządkowywać je do miejsc, z których pochodzą;

przyporządkowywać bryły budowli do planu;

opisać przykładowe budowle;

przeprowadzić analizę porównawczą kościoła gotyckiego z romańskim, stosując właściwą terminologię.

Periodyzacja gotyku w Niemczech

Ze względu na długo utrzymujący się na teranie Niemiec romanizm, periodyzacja gotyku jest skomplikowana. W początkowej fazie do kościołów wprowadzono jedynie elementy architektury gotyckiej: chórchór (prezbiterium)chór katedry św. Maurycego i św. Katarzyny w Magdeburgu, z ambitemambit (obejście)ambitemwieńcem kaplicwieniec kaplic wieńcem kaplic z 1210 roku. Tę datę przyjmuje się często jako rozpoczynająca gotyk na ziemiach niemieckich.

RphHwZjc3fqwT1
Periodyzacja gotyku w Niemczech, online-skills, CC BY 3.0

Wczesny gotyk

Mimo że katedra św. Maurycego i św. Katarzyny w Magdeburgu wyznacza początek stylu, pierwszymi typowo gotyckimi budowlami były kościoły: Najświętszej Marii Panny w Trewirze (1227‑60) i św. Elżbiety w Marburgu (1235‑83). W pierwszych gotyckich kościołach pojawiły się wpływy francuskie.

RxyHJw2cNKXPw1
Ilustracja o kształcie poziomego prostokąta przedstawia dwie fotografie i jeden schemat. Po lewej znajduje się zdjęcie bryły Kościoła Najświętszej Marii Panny w Trewirze. Kościół jest masywny i zwarty z wyeksponowaną wieżą i transeptem. Przed kościołem rosną drzewa. Na drugiej ilustracji ukazany jest rzut budynku w kształcie greckiego krzyża z wbudowanymi między nawy kaplicami. Trzecia fotografia przedstawia wnętrze kościoła. Widoczna jest nawa główna i widok na prezbiterium. Po bokach masywne filary oddzielające nawy. W prezbiterium znajduje się sklepienie krzyżowe. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Katedra w Trewirze wzorowana była na świątyniach z Laon i Reims, ale założona została na centralnym planie krzyża greckiego (1) z absydami, pomiędzy ramionami którego wkomponowano kaplice (2).
Kościół Najświętszej Marii Panny, bryła, plan, wnętrze, 1227-60, Trewir, Niemcy, Wikimedia, domena publiczna

Kościół św. Elżbiety w Marburgu (1235‑1283) stał się udaną syntezę francuskich i niemieckich zasad budowlanych. Założony został na planie krzyża łacińskiego oraz zapoczątkowanego we Francji, typu kościoła halowegohalowy kościół kościoła halowego, dzielonego na trzy nawynawanawy rzędami filarów. Poprzez duże odległości między nimi zatarła się przestrzeń dzieląca wiernych i duchownych. Cechą szczególną gotyku niemieckiego była silnie zaznaczona rytmizacja pionów i poziomów oraz strzelistość, podkreślona zwłaszcza przez jedną lub dwie wieże w fasadzie. Zrezygnowano także z obejściaobejścieobejścia oraz systemu przypórsystemu przyporowy systemu przypór.

R1MXFBJR9U80j1
Kościół św. Elżbiety (niem. Elisabethkirche), bryła, plan, wnętrze,1235–83, Marburg, Niemcy, Wikimedia, domena publiczna

Dojrzały gotyk

Około połowy XIII wieku rozwój budownictwa kościelnego w Niemczech wkroczył w nowy etap. Dzięki doskonałej znajomości francuskiego gotyku możliwe było stosowanie rozwiązań właściwych dla katedr północnej Francji. Nawiązania te pojawiły się co prawda już w kościele św. Elżbiety w Marburgu, ale na szeroką skalę zostały zaadoptowane dopiero w katedrze w Kolonii.

Budowla ta okazała się największym osiągnięciem gotyku niemieckiego i najlepszym przykładem stosowania francuskich reguł artystyczno‑teologicznych. Ta, oparta na harmonii i proporcjach orientowanaorientowany kościół orientowana bazylikabazylikabazylika, założona została na planie krzyża łacińskiego z pięcioma nawaminawanawami, trójnawowym transeptemtransepttranseptemprezbiteriumprezbiterium prezbiteriumambitemambit (obejście)ambitemwieńcem kaplicwieniec kaplic wieńcem kaplic.

Dekorację zewnętrzna nawy głównejnawanawy głównej, transeptutransepttranseptuprezbiteriumprezbiterium prezbiterium (strona wschodnia) stanowią strzeliste okna z wimpergamiwimpergawimpergamimaswerkamimaswerkmaswerkami. PrzęsłaprzęsłoPrzęsła podzielono łukami oporowymiłuk oporowy łukami oporowymi, a mury zwieńczono balustradamibalustradabalustradamifilaramifilarfilarami. Od zachodu wyeksponowane zostały smukłe, 157‑metrowe wieże na planie kwadratu. Południową część dekoruje natomiast wieża z portalemportal portalem zwanym Bramą św. Piotra.

R5bpwmKx62YsB1
Katedra św. Piotra i Najświętszej Marii Panny, bryła, plan, wnętrze, 1242-1560 i 1842-1880, Kolonia, Niemcy, Wikimedia, domena publiczna

Ilustracja interaktywna przedstawiająca Katedrę w Kolonii

RvKMDlLenaTcW1
Ilustracja interaktywna przedstawia Katedrę w Kolonii. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Katedra w Kolonii - perła niemieckiego gotyku „Budowa katedry w Kolonii rozpoczęła się w roku 1242, ale zakończyła dopiero w latach 1842-1880. Mimo kilkuwiekowej przerwy, która nastąpiła w 1560 roku, katedra jest dziełem wyjątkowo jednolitym. (…) Niebywałe nagromadzenie i bogactwo pnących się ku górze przypór, łuków, maswerków, wimperg, pinakli i ażurowych hełmów wież katedry kolońskiej przewyższa wszystkie dotychczasowe dokonania gotyku francuskiego. Także proporcje naw są smuklejsze, a ich wysokość większa. Wspaniałe zwieńczenia wież pochodzą co prawda z XIX wieku, ale wzniesiono je według oryginalnych planów pochodzących z XIV stulecia.”

Źródło: José Pijoan , Sztuka gotycka w Europie Środkowej, w: Sztuka świata, tom 4, s. 122, 124,Arkady, 2001, 2. Bryła {image#}, 3. Plan katedry {image#}, 4. Wnętrze {image#}
Katedra w Kolonii, online-skills, CC BY 3.0

Pod koniec dojrzałej fazy gotyku materiałem coraz bardziej powszechnym stała się cegła, zwłaszcza na uboższych terenach północnych Niemiec. Znajdujący się na rynku miasta, kościół Mariacki w Lubece (niem. St. Marien zu Lübeck), zbudowany w latach 1277–1351 to trójnawowa bazylikabazylikabazylikakaplicamikaplicakaplicami usytuowanymi między skarpamiskarpa (przypora) skarpami, symetrycznymi kaplicamikaplicakaplicami tworzącymi pseudotransept, dwiema wieżami od zachodu oraz najwyższym na świecie sklepieniemsklepieniesklepieniem ceglanym. Budowla miała świadczyć o potędze rozwijającego się miasta. Górne okna kościoła przedłużone zostały w dół blendamiblendablendami.

RC15RIeeeTtPm1
Kościół Mariacki, bryła, plan, wnętrze, 1277–1351, Lubeka, Niemcy, Wikimedia, domena publiczna

Późny gotyk

W późnym gotyku nastąpiły nowe rozwiązania przestrzenne – bazylikibazylikabazyliki zostały zastąpione kościołami halowymihalowy kościół kościołami halowymi o ujednoliconej przestrzeni (3 - 5 naw najczęściej tej samej lub podobnej wysokości). Zredukowano również ilość filarówfilarfilarów, natomiast koncentrowano się na sklepieniachsklepieniesklepieniach, nadając im bardziej skomplikowaną formę. Również wzbogacano rzeźbę architektoniczną fasad, projektowano skomplikowane formy maswerkówmaswerkmaswerków, wspornikówwspornikwsporników, sklepień (gwiaździste i sieciowe)sklepieniesklepień (gwiaździste i sieciowe).

Budowlą halową jest kościół Najświętszej Maryi Panny w Norymberdze zbudowany w latach 1354 – 1362. Ta niewielkich rozmiarów posiada centralny układcentralny układ /plan (centralna budowla)centralny układ oparty na kształcie zbliżonym do kwadratu. Charakter reprezentacyjny fasadzie zachodniej nadaje bogata dekoracja rzeźbiarska wysuniętej kruchtykruchtakruchty oraz schodkowy szczyt z ostrołukowymi arkadkamiarkadkaarkadkami, licznymi wieżyczkami i figurkami proroków.

R4jzAinr6KbPs1
Kościół Najświętszej Maryi Panny, bryła, plan, wnętrze, 1354–1362, Norymberga, Niemcy, Wikimedia, domena publiczna

Również halowym kościołemhalowy kościół halowym kościołem jest katedra Najświętszej Marii Panny w Ulm, budowana w latach 1377 – 1477. Budowla bez transeptutransepttranseptu, o pięciu jednakowej wysokości nawachnawanawach, dekorowanych sklepieniami gwiaździstymisklepieniesklepieniami gwiaździstymi, z jednej strony przypomina kamienna katedrę w stylu Il de France, na co wskazują wieże i wszystkie elementy dekoracyjne, lecz większość ścian, w tym fasady nawynawanawychóruchór (prezbiterium)chóru, zostały wykonane z cegły. Ścianę zachodnią przepruto strzelistą wieżą, a wejście do świątyni zaprojektowano przez pięć portaliportal portali. W tympanonieTympanon (fronton, przyczółek)tympanonie głównego zamieszczono dekoracyjne sceny z Księgi Rodzaju.

RgHyZ9yEyDQeh1
Katedra Najświętszej Marii Panny, bryła, plan, wnętrze, 1377–1477, Ulm, Niemcy, Wikimedia, domena publiczna

Zadania

R1SwZb0QhjszB
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj do budowli fazy gotyku, w których powstały. Katedra św. Piotra i Najświętszej Marii Panny, Kolonia Możliwe odpowiedzi: 1. wczesny gotyk, 2. dojrzały gotyk, 3. późny gotyk Kościół Najświętszej Marii Panny, Trewir Możliwe odpowiedzi: 1. wczesny gotyk, 2. dojrzały gotyk, 3. późny gotyk Kościół Najświętszej Maryi Panny, Norymberga Możliwe odpowiedzi: 1. wczesny gotyk, 2. dojrzały gotyk, 3. późny gotyk
ROk0GQxu4H9o01
Ćwiczenie 2
Dla każdej fazy gotyku podaj przykład kościoła.
R1PfoE2TlsddE
Ćwiczenie 3
Wyjaśnij pojęcia: transept, apsyda, wimperga.
R18cVnh0vtfNz
Ćwiczenie 4
Podaj nazwę kościoła niemieckiego, założonego na planie kwadratu.
RhvGLWzS5XKrk
Ćwiczenie 5
Do definicji wskaż ich określenia. 1. W architekturze pomieszczenie na rzucie półkola, półelipsy, trójliścia, podkowy, trapezu lub wieloboku, zamykające prezbiterium lub nawę. Tu uzupełnij 2. W architekturze pionowa podpora, najczęściej wolno stojąca, o funkcji podobnej jak kolumna (może mieć również bazę, głowicę, nasadnik), o przekroju wielobocznym (najczęściej czworobocznym, czasem ośmiobocznym), z kamienia, cegły, betonu itp. Tu uzupełnij 3. W architekturze gotyckiej dekoracyjny szczyt trójkątny, umieszczany w zwieńczeniu portalu lub okna. Tu uzupełnij
RbSFScMtq8wTT
Ćwiczenie 6
Określ, w jakich miastach znajdują się kościoły. Kościół Mariacki 1250-1350 Możliwe odpowiedzi: 1. Lubeka, 2. Marburg, 3. Kolonia. Katedra św. Piotra i Najświętszej Marii Panny Możliwe odpowiedzi: 1. Lubeka, 2. Marburg, 3. Kolonia. Kościół św. Elżbiety 1235 – 1340 Możliwe odpowiedzi: 1. Lubeka, 2. Marburg, 3. Kolonia.
RcGgU3n6nHvEU
Ćwiczenie 7
Na podstawie zapamiętanych informacji z lekcji opisz bryłę katedry w Kolonii.
Polecenie 1

Dokonaj analizy porównawczej dwóch dzieł architektonicznych. Porównaj bryłę obu budowli, uwzględniając trzy cechy każdej z nich.

R7GrxGGHk58DJ1
Klasztor benedyktyński, założony w 1093, Opactwo Maria Laach, Niemcy, Wikipedia, domena publiczna
R2n5iWUdGzrWS1
Katedra Najświętszej Marii Panny, 1377–1477, Ulm, Niemcy, domena publiczna
RPkOyXKsAZdd9
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
R9io5eBwT32jU
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Inna wersja zadania

Wyjaśnij związek gotyku niemieckiego ze stylem Il de France.

Słownik pojęć

absyda
absyda

w architekturze (gł. sakralnej) pomieszczenie na rzucie półkola, półelipsy, trójliścia, podkowy, trapezu lub wieloboku, zamykające prezbiterium lub nawę (niekiedy nawy boczne i ramiona transeptu), o równej lub mniejszej od nich wysokości i szerokości.

ambit (obejście)
ambit (obejście)

w kościołach przejście obiegające prezbiterium, zwykle na przedłużeniu naw bocznych, oddzielone murem lub arkadami; obejście było charakterystycznym elementem kościołów rom. (zwłaszcza pielgrzymkowych) i gotyckich; do obejścia przylegały zwykle kaplice promieniste (tzw. wieniec kaplic).

arkadka
arkadka

element architektoniczny składający się z dwóch podpór (filarów, kolumn) zamkniętych górą łukiem.

balustrada
balustrada

ażurowa ścianka parapetowa stosowana do podziałów wnętrza, np. w kościołach dla oddzielenia prezbiterium od nawy, do obramienia płaskiego dachu (attyka) lub w celach czysto dekoracyjnych do zwieńczenia ścian.

bazylika
bazylika

w architekturze chrześcijańskiej, kościół wielonawowy, o nawie środkowej wyższej od bocznych (przeciwieństwo kościoła halowego). W zależności od przekroju poprzecznego rozróżnia się:
• bazylikę właściwą, o nawach krytych odrębnie i nawie środkowej oświetlonej najczęściej przez okna ponad dachami naw bocznych;
• pseudobazylikę, o nawach krytych wspólnym dachem dwuspadowym i nawie środkowej oświetlonej pośrednio poprzez nawy boczne.

blenda
blenda

ślepy otwór, płytka wnęka w murze, w formie arkady lub okna; zwykle stosowana w elewacjach jako motyw dekoracyjny, rzadziej w celu odciążenia ściany

obejście
obejście

– patrz: absydaabsydaabsyda

centralny układ /plan (centralna budowla)
centralny układ /plan (centralna budowla)

budowle oparte na zasadzie absolutnej symetrii; w rzucie poziomym względem dwu przecinających się osi, we wnętrzu zaś i bryle w stosunku do osi obrotowej. Najprostsze centralne budowle to cylindryczne na planie koła, czworoboczne na planie kwadratu lub wieloboczne (zwłaszcza ośmioboczne, tzw. oktogony); w odróżnieniu od przyjętego dla założeń prostokątnych określenia „budowla podłużna” - centralnymi lub centralizującymi nazywa się również budynki na planie eliptycznym, owalnym i ich pochodne. Bardziej złożone koncepcje centralnej budowli reprezentują budynki na planie krzyża greckiego, kwadratu, trójkąta lub koła z apsydami oraz wielolistne, w tych przypadkach przestrzeń centralna dominuje wysokością nad pomieszczeniami bocznymi, wydzielonymi wewnątrz budynku ścianami lub systemem podpór

chór (prezbiterium)
chór (prezbiterium)

chór, przestrzeń kościoła przeznaczona dla duchowieństwa, zazwyczaj wydzielona od nawy głównej lekkim podwyższeniem, balustradą i tęczą; wyodrębniona także w bryle zewnętrznej prezbiterium zamykała zwykle ściana prostokątna, półkolista (apsyda) lub wieloboczna; rzut i bryłę prezbiterium wzbogacały (gł. w architekturze średniowiecznej) apsydiole, obejście, wieniec kaplic. W średniowieczu prezbiterium było z reguły orientowane (skierowane na wschód).

fiala (pinakiel)
fiala (pinakiel)

charakterystyczny dla gotyku dekoracyjny element w postaci wysmukłej kamiennej sterczyny, zwykle o czworobocznym trzonie, z rytmicznymi szeregami żabek wzdłuż krawędzi i kwiatonem na szczycie.

filar
filar

w architekturze pionowa podpora, najczęściej wolno stojąca, o funkcji podobnej jak kolumna (może mieć również bazę, głowicę, nasadnik), o przekroju wielobocznym (najczęściej czworobocznym, czasem ośmiobocznym), z kamienia, cegły, betonu itp.

fronton
fronton

patrz: tympanon

halowy kościół
halowy kościół

budowla sakralna, w której wszystkie nawy mają jednakową wysokość, a nawa główna, pozbawiona okien, oświetlona jest za pośrednictwem naw bocznych. Nawy nakryte są zwykle wspólnym dachem. Liczba naw może być różna - najczęściej występują kościoły trzynawowe, czasem pięcio- i dwunawowe. Kościół halowy odznacza się prostą konstrukcją (rozpór sklepień nawy gł. w znacznej części równoważą sklepienia naw bocznych) oraz zwartym układem przestrzennym (często brak transeptu, niewyodrębnione prezbiterium).

kaplica
kaplica

mała kultowa budowla wolno stojąca lub połączona z większym kompleksem architektonicznym, bądź też wyodrębnione wnętrze dla niewielkiej liczby wiernych.(…) W liturgice chrześcijańskiej - niewielka budowla wolno stojąca lub połączona z kościołem, a także wydzielone pomieszczenie z ołtarzem stanowiące część większej budowli, a pełniące wszystkie liturgiczne funkcje kościelne lub ich część.

kruchta
kruchta

przedsionek kościoła, poprzedzający wejście główne, czasem także boczne do naw lub zakrystii; pomieszczenie wyodrębnione wewnątrz kościoła, najczęściej pod chórem muzycznym lub w dolnej kondygnacji wieży sytuowanej na osi fasady; niekiedy osobna przybudówka, zwykle jednokondygnacyjna.

łuk oporowy
łuk oporowy

element architektoniczny, konstrukcyjny lub dekoracyjny, zwykle zakrzywiony i podparty; (…) ich zadaniem jest przeniesienie na boki ciężaru własnego i dźwiganego. Wykonywane są z klińców kamiennych lub ceglanych, opierają się na murach, filarach lub słupach (zwanych oporowymi).

maswerk
maswerk

dekoracja architektoniczna charakterystyczna dla sztuki gotyckiej Maswerk składał się z elementów geometrycznych (laskowań, kół, odcinków koła, stylizowanych trój- i czteroliści, rybich pęcherzy) wykonanych w kamieniu i cegle. M. stosowano do wypełniania głównie ażurowych otworów okiennych, rozet, przeźroczy, wimperg, balustrad i innych elementów architektonicznych.

nawa
nawa

część kościoła między prezbiterium a kruchtą, przeznaczona dla wiernych. W zależności od liczby naw rozróżnia się kościoły jedno-, dwu-, trzy-, pięcio- i siedmionawowe. W założeniach wielonawowych rozróżnia się nawą główną, sytuowaną na osi budynku, zazwyczaj szerszą od naw bocznych, oddzielonych od niej najczęściej rzędem podpór (kolumny, filary), oraz nawę poprzeczną (transept), która przecina nawę główną pod kątem prostym, tworząc po jej obu stronach dwa ramiona. W najprostszym układzie nawa poprzeczna krzyżuje się z nawą główną tuż przy prezbiterium (tzw. rzut krzyża łacińskiego).

orientowany kościół
orientowany kościół

kościół z prezbiterium zwróconym ku wschodowi.

portal
portal

ozdobne obramienie otworu wejściowego, na które składają się elementy architektoniczne i rzeźbiarskie.

pinakiel
pinakiel

patrz: fialafiala (pinakiel)fiala

prezbiterium
prezbiterium

patrz: chórchór (prezbiterium)chór

przęsło
przęsło

1) we wnętrzu budowli przestrzeń między parą podpór dźwigających odrębną konstrukcyjnie część sklepienia;
2) wyodrębniona rytmicznie powtarzanymi elementami podziału pionowego część płaszczyzny elewacji (p. ścienne).

przyczółek
przyczółek

patrz: tympanon

przypora
przypora

patrz: skarpaskarpa (przypora) skarpa

skarpa (przypora)
skarpa (przypora)

pionowy element konstrukcyjny w formie prostego lub uskokowego filara przyściennego o ściętej pochyło górnej części. Przypora wzmacnia ściany budynku lub wolno stojącego muru oraz przenosi część ciężaru sklepień na fundament; podstawowy element konstrukcji filarowo‑skarpowej (przyporowy system).

sklepienie
sklepienie

konstrukcja budowlana wykonana z kamienia naturalnego, sztucznego lub cegły, o przekroju krzywoliniowym, służąca do przekrycia określonej przestrzeni budynku.

systemu przyporowy
systemu przyporowy

system konstrukcyjny charakterystyczny dla sakralnej architektury gotyckiej, umożliwiający przesklepianie dużych przestrzeni na znacznej wysokości; w systemie przyporowym ciężar sklepienia krzyżowo‑żebrowego nawy głównej jest przenoszony częściowo za pośrednictwem służek na filary międzynawowe, częściowo - dzięki zastosowaniu luków przyporowych (odporowych lub oporowych), przewieszonych ponad dachami naw bocznych lub ukrytych w poddaszach - na zewnątrz przypory (skarpy).

transept
transept

określenie równoznaczne z terminem nawa poprzeczna.

Tympanon (fronton, przyczółek)
Tympanon (fronton, przyczółek)

szczyt w architekturze klasycznej (Grecja, Rzym, renesans, klasycyzm) lub posługującej się formami klasycznymi; jego pole wewnętrzne, gładkie lub wypełnione rzeźbą, obramione gzymsem.

wieniec kaplic
wieniec kaplic

promienisty sposób ułożenia kaplic przyległych do obejścia.

wimperga
wimperga

w architekturze gotyckiej dekoracyjny szczyt trójkątny, umieszczany w zwieńczeniu portalu lub okna. Pole w. zdobiono ślepym lub ażurowym maswerkiem, krawędzie żabkami, wieńczono je kwiatonem, pinaklami, rzadziej rzeźbą figuralną

wspornik
wspornik

element architektoniczny podtrzymujący (np. żebro sklepienia, posąg), osadzony w ścianie i wysunięty silnie przed jej lico.

Definicje opracowano na postawie:

K. Kubalska‑Sulkiewicz, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

David Watki, Historia architektury zachodniej, Wydawnictwo Arkady, 2006

K. Kubalska‑Sulkiewicz, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003

Sztuka Świata – t. 4, Praca zbiorowa, Wydawnictwo Arkady, 1990

Tadeusz Broniewski, Historia architektury dla wszystkich, Wydawnictwo Ossolineum, 1990