Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej (fragmentów lub/i w całości):
a) reprezentatywnych dla kolejnych epok (od średniowiecza do współczesności),
c) polskich pieśni artystycznych i patriotycznych,
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
4. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje charakterystyki:
3) form muzycznych: budowa okresowa, AB, ABA, ABA1, kanon, rondo, wariacje, pieśń, opera, balet, operetka, musical, koncert, symfonia;
4) faktury muzycznej: homofoniczna, polifoniczna.
6. Wymienia nazwy epok w dziejach muzyki (średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm, romantyzm, muzyka XX w.) oraz potrafi wskazać kompozytorów reprezentatywnych dla nich.
III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:
1. zna repertuar kulturalnego człowieka, orientując się w sztandarowych utworach z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej oraz wartościowej muzyki popularnej.
rozpoznawać słuchem fakturę homofoniczną i polifoniczną w muzyce wokalnej;
rozpoznawać słuchem utwory wokalne a cappella i z towarzyszeniem instrumentów;
wskazywać cechy muzyki homofonicznej i polifonicznej.
Faktura homofoniczna i polifoniczna
Temat ten nie należy do najprostszych. Zanim zaczniesz zagłębiać się w muzykę wokalną, warto zrozumieć, czym w ogóle różni się faktura homofonicznahomofoniczna od polifonicznejpolifonicznej.
Homofonia to rodzaj faktury, w której jedna z melodiimelodii odgrywa pierwszoplanową rolę w stosunku do pozostałych głosów z akompaniamentuakompaniamentu harmonicznegoharmonicznego, który występuje w postaci pionów akordowychakordowych lub figuracjifiguracji. Melodia ta zazwyczaj umieszczona jest w najwyższym głosie. W utworach chóralnychchóralnych a cappellaa cappella o fakturze homofonicznej rytmikarytmika w poszczególnych głosach jest zsynchronizowana. Poprzez taki rodzaj budowy utworu, melodię taką łatwo jest wyodrębnić i zapamiętać.
Polifonia to technika, która polega na równoczesnym prowadzeniu wielu linii melodycznych. Na przestrzeni wieków wykształciło się wiele rodzajów polifonii zależnie od linii melodycznych i ich zależności względem siebie. W takiej fakturze już trudniej wyodrębnić i zanucić tzw. szeroko rozumianą „melodię”, ponieważ żaden z głosów nie ma funkcji dominującej, tak jak w homofonii. Wyobraź sobie, że w drugiej połowie XVI wieku mistrzowie polifonii pisali nawet 32 - głosowe utwory. Nietrudno więc zrozumieć, że wyodrębnienie melodii jednego z głosów w gąszczu pozostałych jest arcytrudnym zadaniem. Nie martw się jednak, po takie utwory na tej lekcji sięgać nie będziemy.
Generalnie podczas odtwarzania utworów, staraj się wsłuchać w poszczególne głosy i rozpoznać, w jakiej fakturze zostały napisane. Pomoże Ci w tym zapis muzyczny słuchanych utworów. Staraj się również rozpoznać aparat wykonawczy oraz rodzaje głosów wokalistów.
Pieśń solowa i wielogłosowa muzyka wokalna
Najkrótsza definicja pieśnipieśni zawiera się w jednym zdaniu: „Jest to utwór wokalny do tekstu lirycznego”. Pieśń jest powszechnie występującą formą we wszystkich epokach od starożytności po czasy współczesne. Ze względu na środki wykonawcze wyróżnia się pieśń solową, która najczęściej wykonywana jest z towarzyszeniem instrumentu i pieśń chóralną. W poszczególnych epokach popularność zdobywały różne instrumenty, np. w starożytnościstarożytności akompaniowano na lirachlirach i kitarachkitarach, w średniowieczuśredniowieczu śpiewakom towarzyszyła fidelfidel, w renesansierenesansie lutnialutnia, w barokubaroku klawesynklawesyn, w następnych epokach fortepianfortepian.
Za mistrza pieśni powszechnie uważa się Franza Schuberta, kompozytora epoki romantyzmuromantyzmu. Już w wieku trzynastu lat skomponował swoją pierwszą pieśń, by z czasem być autorem ponad sześciuset! I mimo tego, że komponował również inne gatunki muzyczne, jego twórczość kojarzy się przede wszystkim z pieśniami. Już za życia zdobył tak dużą popularność, że na jego cześć organizowano spotkania artystyczne nazywane od jego nazwiska schubertiadami. Podczas takich spotkań - początkowo w domach wiedeńczyków czy też w kawiarniach – oprócz muzyki obecne były poezja i taniec. Co ciekawe, schubertiady mają się nadal bardzo dobrze. Mimo upływu czasu, zmieniających się mód i trendów, nadal są organizowane i to na dodatek w o wiele szerszej skali - w salach koncertowych, z udziałem znakomitych artystów.
Posłuchaj pieśni Franza Schuberta Małgorzata przy kołowrotku (Gretchen am Spinnrade). Zwróć uwagę na fakturę, wyraźnie słychać tu melodię na tle akompaniamentu, czyli pieśń jest oparta o fakturę homofoniczną. Pieśń ta została skomponowana w formie rondaronda.
Kolejnym przykładem pieśni o fakturze homofonicznej będzie Wiosna Fryderyka Chopina, kompozytora epoki romantyzmu. W prawdzie Chopin kojarzy się przede wszystkim jako kompozytor muzyki fortepianowej, to, jak się okazuje, pieśń również nie była mu obca.
Posłuchaj jeszcze jednego przykładu pieśni o fakturze homofonicznej. Warto wspomnieć o naszym kompozytorze romantycznym, którego twórczość uważana jest za narodową. To Stanisław Moniuszko, nazywany ojcem polskiej operyopery narodowej. Moniuszko napisał również ponad 300 pieśni, których większość zawarł w Śpiewnikach domowych.
Przed Tobą motetmotet - utwór polifoniczny charakterystyczny dla średniowiecza i renesansu. W tych epokach był czynnikiem decydującym o rozwoju techniki wielogłosowej. Jest to jedna z najstarszych wielogłosowych form wokalnych. Z francuskiego le mot znaczy słowo. Wytęż słuch i wzrok, postaraj się śledzić melodie w poszczególnych głosach renesansowego motetu, znakomitego włoskiego kompozytora z tamtego okresu, jakim był Giovanni Pierluigi da Palestrina. Podczas soboru trydenckiego styl, w jakim pisał Palestrina, tzw. styl osservato (surowy), uznano za oficjalny styl wielogłosowej muzyki kościelnej.
Felix Mendelssohn‑Bartholdy, kompozytor romantyczny stworzył typ liryki instrumentalnej, która jest powiązana z pieśnią wokalną poprzez wyrazistą linię melodyczną z akompaniamentem. Nie ma tam jednak słów. Utwory te określamy jako pieśni bez słówpieśni bez słów.
Sprawdź swoją wiedzę
Określ, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe.
A cappella to określenie śpiewu z towarzyszeniem instrumentów, np. lutni, fortepianu., Pieśń to utwór wokalny do tekstu lirycznego., Polifonia to technika, która polega na równoczesnym prowadzeniu wielu linii melodycznych i żaden z głosów nie ma funkcji dominującej., Rodzaj faktury, w której jedna z melodii odgrywa pierwszoplanową rolę w stosunku do pozostałych głosów z akompaniamentu harmonicznego i zazwyczaj umieszczona jest w najwyższym głosie to homofonia., Pieśń to utwór instrumentalny.
PRAWDA | |
---|---|
FAŁSZ |
Słownik pojęć
[wł., ‘jak w kaplicy’, ‘w stylu kaplicowym’], śpiew bez akompaniamentu instrumentów.
[wł. accompagnamento ‘wtór’, ‘orszak’], tło muzyczne towarzyszące głównej partii melodycznej, wykonywanej zazwyczaj solo (przez jednego instrumentalistę lub śpiewaka) i stanowiące jej uzupełnienie harmoniczne, także rytmiczne i kolorystyczne.
[fr. accord ‘zgoda’], współbrzmienie co najmniej 3 różnych co do wysokości dźwięków, których stosunki są regulowane zasadami akustyki, psychologii, estetyki, a zwłaszcza harmoniki.
w najszerszym rozumieniu epoka w historii kultury europejskiej obejmująca zjawiska artystyczne od końca XVI do połowy XVIII w.; w sensie najwęższym pojęcie to określa kierunek w sztukach plastycznych Włoch i Hiszpanii, występujący również w krajach środkowej Europy (Austria, Niemcy); pomiędzy tymi skrajnymi wariantami istnieje wiele koncepcji pośrednich, dotyczących zarówno topografii baroku, jak i jego ram chronologicznych.
zespół śpiewaków wykonujących wspólnie utwór muzyczny.
termin oznaczający kilka średniowiecznych instrumentów z grupy chordofonów smyczkowych o różnej konstrukcji.
[łac.], kształtowanie linii melodycznej (melodia), wykorzystujące dźwięki gamy diatonicznej lub chromatycznej (diatonika, chromatyka), a także dźwięki tzw. akordów rozłożonych (czyli akordów rozłożonych na składniki), prowadzonych zazwyczaj w drobnych i równych wartościach rytmicznych.
[wł. forte ‘mocno’, piano ‘cicho’], instrument muzyczny z grupy chordofonów uderzanych.
sposób łączenia i budowy akordów w utworze muzycznym.
typ budowy wielogłosowych utworów muzycznych, w których tylko jeden głos prowadzi melodię.
starogrecki instrument muzyczny podobny do liry.
klawiszowo‑strunowy instrument muzyczny, podobny do fortepianu, w którym naciśnięcie klawisza powoduje szarpnięcie struny.
twórca utworów muzycznych.
starogrecki instrument strunowy, szarpany, w kształcie podkowy.
strunowy szarpany instrument muzyczny pochodzenia arabskiego.
[gr.], jeden z gł. elementów dzieła muzycznego (obok rytmu, harmonii, dynamiki, agogiki, barwy dźwięku i formy); następstwo dźwięków różnej wysokości, zwykle porządkowanych wg określonych zasad tonalnych (tonalność), rytmiczno‑metrycznych i formalnych.
[wł.], jedna z najstarszych form wielogłosowej muzyki wokalnej, uprawiana XIII–XIX w., sporadycznie także współcześnie (do czasu baroku wyłącznie a cappella).
[wł. < łac.], dramatyczno‑muzyczny, wokalno‑instrumentalny, z akcją dramatyczną, monologami i dialogami ujętymi w libretcie, przeznaczony do wykonania na scenie (z odpowiednią scenografią), zwykle w specjalnie do tego celu zbudowanym teatrze operowym, również zwanym operą.
utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego, solowy lub chóralny, wykonywany: a) z towarzyszeniem instrumentu solo, zwykle strunowego, np. w staroż. Grecji z akompaniamentem liry, kitary, w czasach nowoż. gitary, od końca XVIII w. najczęściej fortepianu (p. na głos męski lub żeński, także duety, tercety itd., niektóre p. chóralne); b) z towarzyszeniem kameralnego zespołu instrumentalnego; c) z towarzyszeniem orkiestry (p. orkiestrowe, symfoniczne); d) a cappella (p. powszechne, p. chóralne).
liryczna miniatura fortepianowa stworzona przez Felixa Mendelssohna‑Bartholdy’ego, naśladująca w formie i artystycznym wyrazie pieśń wokalną.
[gr.], rodzaj faktury wynikający z występowania w utworze kilku niezależnych, lecz skoordynowanych ze sobą linii melodycznych, także technika kompozytorska polegająca na prowadzeniu, jednocześnie 2 lub więcej linii melodycznych, które ze sobą współbrzmią.
odrodzenie, określenie stadium rozwoju kultury europejskiej, trwającego we Włoszech od końca XIII w. do początku XVI w., w krajach zachodniej, północnej i środkowej Europy — od XV w. do końca XVI w.
europejski prąd ideowy, literacki i artystyczny z początku XIX w., odwołujący się do idealizmu, natury, uczucia, wprowadzający motywy ludowe, elementy fantastyki oraz idee patriotyczne. Za twórców epoki romantyzmu uchodzą: Felix Mendelsshon‑Bartholdy, Fryderyk Chopin, Franciszek Liszt czy Robert Schumann i inni.
klasyczna forma instrumentalna wywodząca się z rondeau. Polega na kilkakrotnym powtarzaniu tematu zwanego refrenem lub ritornelem.
ogół problemów związanych z rytmem w utworze, w gatunku muzycznym twórczości danego kompozytora, muzyce danej epoki itp..
okres dziejów najstarszych cywilizacji od około 4000 r. p.n.e. do 476 r. n.e.
okres historii w kręgu kultury europejskiej obejmujący czasy między upadkiem cesarstwa rzymskiego a przemianami zachodzącymi w Europie w dobie odrodzenia.
Definicje słownikowe opracowano na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995
Galeria dzieł sztuki
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
Bogusław Schaeffer, Dzieje muzyki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1983.