Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rtf1kwzGBSyeg1

Faktura homofoniczna i polifoniczna na przykładzie pieśni i innych form wokalnych.

Źródło: online-skills.
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1LNKer8KQLF7
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.

I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.

4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:

1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej (fragmentów lub/i w całości):

a) reprezentatywnych dla kolejnych epok (od średniowiecza do współczesności),

c) polskich pieśni artystycznych i patriotycznych,

II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.

4. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje charakterystyki:

3) form muzycznych: budowa okresowa, AB, ABA, ABA1, kanon, rondo, wariacje, pieśń, opera, balet, operetka, musical, koncert, symfonia;

4) faktury muzycznej: homofoniczna, polifoniczna.

6. Wymienia nazwy epok w dziejach muzyki (średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm, romantyzm, muzyka XX w.) oraz potrafi wskazać kompozytorów reprezentatywnych dla nich.

III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:

1. zna repertuar kulturalnego człowieka, orientując się w sztandarowych utworach z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej oraz wartościowej muzyki popularnej.

Nauczysz się

rozpoznawać słuchem fakturę homofoniczną i polifoniczną w muzyce wokalnej;

rozpoznawać słuchem utwory wokalne a cappella i z towarzyszeniem instrumentów;

wskazywać cechy muzyki homofonicznej i polifonicznej.

Faktura homofoniczna i polifoniczna

Temat ten nie należy do najprostszych. Zanim zaczniesz zagłębiać się w muzykę wokalną, warto zrozumieć, czym w ogóle różni się faktura homofonicznaHomofoniahomofoniczna od polifonicznejPolifoniapolifonicznej.

Homofonia to rodzaj faktury, w której jedna z melodiiMelodiamelodii odgrywa pierwszoplanową rolę w stosunku do pozostałych głosów z akompaniamentuAkompaniamentakompaniamentu harmonicznegoHarmoniaharmonicznego, który występuje w postaci pionów akordowychAkordakordowych lub figuracjiFiguracjafiguracji. Melodia ta zazwyczaj umieszczona jest w najwyższym głosie. W utworach chóralnychChórchóralnych a cappellaA cappellaa cappella o fakturze homofonicznej rytmikaRytmikarytmika w poszczególnych głosach jest zsynchronizowana. Poprzez taki rodzaj budowy utworu, melodię taką łatwo jest wyodrębnić i zapamiętać.

Polifonia to technika, która polega na równoczesnym prowadzeniu wielu linii melodycznych. Na przestrzeni wieków wykształciło się wiele rodzajów polifonii zależnie od linii melodycznych i ich zależności względem siebie. W takiej fakturze już trudniej wyodrębnić i zanucić tzw. szeroko rozumianą „melodię”, ponieważ żaden z głosów nie ma funkcji dominującej, tak jak w homofonii. Wyobraź sobie, że w drugiej połowie XVI wieku mistrzowie polifonii pisali nawet 32 - głosowe utwory. Nietrudno więc zrozumieć, że wyodrębnienie melodii jednego z głosów w gąszczu pozostałych jest arcytrudnym zadaniem. Nie martw się jednak, po takie utwory na tej lekcji sięgać nie będziemy.

Generalnie podczas odtwarzania utworów, staraj się wsłuchać w poszczególne głosy i rozpoznać, w jakiej fakturze zostały napisane. Pomoże Ci w tym zapis muzyczny słuchanych utworów. Staraj się również rozpoznać aparat wykonawczy oraz rodzaje głosów wokalistów.

Pieśń solowa i wielogłosowa muzyka wokalna

Najkrótsza definicja pieśniPieśńpieśni zawiera się w jednym zdaniu: „Jest to utwór wokalny do tekstu lirycznego”. Pieśń jest powszechnie występującą formą we wszystkich epokach od starożytności po czasy współczesne. Ze względu na środki wykonawcze wyróżnia się pieśń solową, która najczęściej wykonywana jest z towarzyszeniem instrumentu i pieśń chóralną. W poszczególnych epokach popularność zdobywały różne instrumenty, np. w starożytnościStarożytnośćstarożytności akompaniowano na lirachLiralirachkitarachKitarakitarach, w średniowieczuŚredniowiecześredniowieczu śpiewakom towarzyszyła fidelFidelfidel, w renesansieRenesansrenesansie lutniaLutnialutnia, w barokuBarokbaroku klawesynKlawesynklawesyn, w następnych epokach fortepianFortepianfortepian.

Za mistrza pieśni powszechnie uważa się Franza Schuberta, kompozytora epoki romantyzmuRomantyzmromantyzmu. Już w wieku trzynastu lat skomponował swoją pierwszą pieśń, by z czasem być autorem ponad sześciuset! I mimo tego, że komponował również inne gatunki muzyczne, jego twórczość kojarzy się przede wszystkim z pieśniami. Już za życia zdobył tak dużą popularność, że na jego cześć organizowano spotkania artystyczne nazywane od jego nazwiska schubertiadami. Podczas takich spotkań - początkowo w domach wiedeńczyków czy też w kawiarniach – oprócz muzyki obecne były poezja i taniec. Co ciekawe, schubertiady mają się nadal bardzo dobrze. Mimo upływu czasu, zmieniających się mód i trendów, nadal są organizowane i to na dodatek w o wiele szerszej skali - w salach koncertowych, z udziałem znakomitych artystów.

RZFfd0uWxuLgK
Julius Schmid, „Schubertiada” (przy fortepianie Franz Schubert), 1897, Wiener Männergesang-Verein, Wiedeń, Austria, wikimedia.org, domena publiczna

Posłuchaj pieśni Franza Schuberta Małgorzata przy kołowrotku (Gretchen am Spinnrade). Zwróć uwagę na fakturę, wyraźnie słychać tu melodię na tle akompaniamentu, czyli pieśń jest oparta o fakturę homofoniczną. Pieśń ta została skomponowana w formie rondaRondoronda.

R10JLRFsLohbG
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Franza Schuberta. Kompozytor ma kręcone włosy i bokobrody, nosi malutkie okulary w metalowej oprawie. Ma charakterystyczny dołeczek w brodzie. Ubrany jest w białą koszulę i surdut, pod szyją ma zawiązaną chustę. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: „Małgorzata przy kołowrotku”, autorstwa Franza Schuberta oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu bardzo dramatyczna i emocjonalna pieśń w wykonaniu śpiewaczki . Motoryczny akopaniament wykonany na fortepianie imituje kręcenie się kołowrotka.
Josef Kriehuber, „portret Franza Schuberta” (przycięty), 1846, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Franz Schubert, „Małgorzata przy kołowrotku”, online-skills, CC BY 3.0
RX3bjkFO2Iouv
Ćwiczenie 1
Pieśń Małgorzata przy kołowrotku ma formę ronda. Opisz jak zbudowana jest taka forma. Wyjaśnij czym są kuplety.

Kolejnym przykładem pieśni o fakturze homofonicznej będzie Wiosna Fryderyka Chopina, kompozytora epoki romantyzmu. W prawdzie Chopin kojarzy się przede wszystkim jako kompozytor muzyki fortepianowej, to, jak się okazuje, pieśń również nie była mu obca.

R2jYaQLOZ9MFx
Ilustracja przedstawia fotografię Fryderyka Chopina. Kompozytor siedzi, ręce ma skrzyżowane na udach. Patrzy na wprost. Ma dłuższe ciemne włosy zakrywające ucho. Niewielkie ciemne oczy, dość wyraźne brwi. Duży nos i średnie usta. Jest smutny bądź zamyślony. Ubrany jest w białą koszulę i jasny płaszcz. Pod szyją ma zawiązaną ciemną apaszkę. Fotografia jest czarno-biała. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Wiosna autorstwa Fryderyka Chopina, wykonawca Alicja Węgorzewska-Whiskerd i Alex Szilasi oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu sielankowa, spokojna, tęskna pieśń w wykonaniu śpiewaczki śpiewającej sopranem z akompaniamentem fortepianu. Pieśń jest skomponowana w metrum trójdzielnym.
Louis-Auguste Bisson, fotografia Fryderyka Chopina, 1849, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Fryderyk Chopin, „Wiosna”, online-skills, CC BY 3.0
Rd4a28TyQkQ6C
Ćwiczenie 2
Uszereguj chronologicznie epoki. Elementy do uszeregowania: 1. Barok, 2. Muzyka dwudziestego i dwudziestego pierwszego wieku, 3. Romantyzm, 4. Starożytność, 5. Średniowiecze, 6. Klasycyzm, 7. Renesans

Posłuchaj jeszcze jednego przykładu pieśni o fakturze homofonicznej. Warto wspomnieć o naszym kompozytorze romantycznym, którego twórczość uważana jest za narodową. To Stanisław Moniuszko, nazywany ojcem polskiej operyOperaopery narodowej. Moniuszko napisał również ponad 300 pieśni, których większość zawarł w Śpiewnikach domowych.

Rk89E4z9mE5jb
Na ilustracji portret Stanisława Moniuszki. Kompozytor przedstawiony jest jako potężny mężczyzna, z siwiejącymi włosami i bokobrodami. Ubrany jest w koszulę, kamizelkę i marynarkę. Na szyi ma muchę, na nosie okulary w metalowych oprawkach. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Kozak autorstwa Stanisława Moniuszki . Wykonawca: Mariusz Godlewski, Radosław Kurek oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu pieśń wykonana przez mężczyznę śpiewającego basem z towarzyszeniem fortepianu. Metrum utworu dwie czwarte. Akompaniament oparty jest o schemat na raz niski dźwięk basowy, na dwa akord wykonany arpeggio. Pieśń jest smutna, liryczna. Opowiada o kozaku, który ginie na wojnie.
Tytus Maleszewski, portret Stanisława Moniuszki, 1865, Muzeum Narodowe w Warszawie, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Stanisław Moniuszko, „Kozak”, online-skills, CC BY 3.0
RDZr8QsRv4oTE
Ćwiczenie 3
Wskaż głos, który wykonuje pieśń Kozak Stanisława Moniuszki. Możliwe odpowiedzi: 1. Sopran, 2. Alt, 3. Tenor, 4. Bas

Przed Tobą motetMotetmotet - utwór polifoniczny charakterystyczny dla średniowiecza i renesansu. W tych epokach był czynnikiem decydującym o rozwoju techniki wielogłosowej. Jest to jedna z najstarszych wielogłosowych form wokalnych. Z francuskiego le mot znaczy słowo. Wytęż słuch i wzrok, postaraj się śledzić melodie w poszczególnych głosach renesansowego motetu, znakomitego włoskiego kompozytora z tamtego okresu, jakim był Giovanni Pierluigi da Palestrina. Podczas soboru trydenckiego styl, w jakim pisał Palestrina, tzw. styl osservato (surowy), uznano za oficjalny styl wielogłosowej muzyki kościelnej.

RGsIBn0lTzku2
Ilustracja interaktywna przedstawia Giovanniego Pierluigiego da Palestrina, włoskiego kompozytora epoki renesansu. Widoczny jest starszy mężczyzna trzymający w ręce pióro. Przed nim biała kartka. Mężczyzna siedzi na ozdobnym krześle. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetli się napis: Sicut cervus autorstwa Giovanniego Pierluigi da Palestriny, Wykonawca: Sistine Chapel Choir, Massimo Palombella oraz pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu wielogłosowy utwór, kolejno dołączają się głosy. Rozpoczyna głos męski, później dochodzą po kolei głosy żeńskie i męskie. Głosy śpiewają różne melodie, żadna z nich nie jest najważniejsza. Tekst wypowiadają w różnym czasie. Muzyka jest spokojna, modlitewna, natchniona.
Autor nieznany, Portret GIovanniego Pierluigi da Palestriny, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Giovanni Pierluigi da Palestrina Sicut cervus, online-skills, CC BY 3.0
R5X1xlGl4qEUY
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytanie: Czy w utworze "Sicut Cervus" wszystkie głosy śpiewają tekst w tym samym czasie?
Ciekawostka

Felix Mendelssohn‑Bartholdy, kompozytor romantyczny stworzył typ liryki instrumentalnej, która jest powiązana z pieśnią wokalną poprzez wyrazistą linię melodyczną z akompaniamentem. Nie ma tam jednak słów. Utwory te określamy jako pieśni bez słówPieśń bez słówpieśni bez słów.

R8mxUbQhZbBWC
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego. Kompozytor jest przedstawiony jako młody mężczyzna z lekko kręconymi włosami sięgającymi ucha. Ubrany jest w koszulę i surdut pod szyją ma zawiązaną czarną chustę.Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetli się napis: „Pieśń bez słów op. 19 nr 2”, autorstwa Feliksa Mendelssohna-Bartholdy'ego oraz pojawi się możliwość odtworzenia utworu. Na nagraniu utwór instrumentalny wykonany na fortepianie. Utwór jest spokojny liryczny, linia melodyczna jest kantylenowa, można ją zanucić. Wyraźnie wyodrębnione są fragmenty, które są tylko akompaniamentem i te w których występuje melodia.
James Warren Childe, portret Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego, 1839, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Felix Mendelssohn-Bartholdy, „Pieśń bez słów”, Op. 19, nr 2, online-skills, CC BY 3.0

Sprawdź swoją wiedzę

RqvEHKGqHRUwN1
Ćwiczenie 5
Wskaż zdania prawdziwe: Możliwe odpowiedzi: 1. A cappella to określenie śpiewu z towarzyszeniem instrumentów, np. lutni, fortepianu. 2. Rodzaj faktury, w której jedna z melodii odgrywa pierwszoplanową rolę w stosunku do pozostałych głosów z akompaniamentu harmonicznego i zazwyczaj umieszczona jest w najwyższym głosie to homofonia. 3. Pieśń to utwór instrumentalny. 4. Polifonia to technika, która polega na równoczesnym prowadzeniu wielu linii melodycznych i żaden z głosów nie ma funkcji dominującej. 5. Pieśń to utwór wokalny do tekstu lirycznego.
R1BOpFJAZqrXc1
Ćwiczenie 6
Połącz nazwisko z właściwym imieniem kompozytora. 1. Schubert Możliwe odpowiedzi: A.Karol, B.Fryderyk, C.Franz. 2. Szymanowski Możliwe odpowiedzi: A.Karol, B.Fryderyk, C.Franz. 3. Chopin Możliwe odpowiedzi: A.Karol, B.Fryderyk, C.Franz.
R1RIzBaXUKA0W
Ćwiczenie 7
Jaką fakturę ma utwór wielogłosowy, w którym głosy są niezależne a każdy wykonuje swoją melodię. Możliwe odpowiedzi: 1. Polifonia, 2. Homofonia

Słownik pojęć

A cappella
A cappella

[wł., ‘jak w kaplicy’, ‘w stylu kaplicowym’], śpiew bez akompaniamentu instrumentów.

Akompaniament
Akompaniament

[wł. accompagnamento ‘wtór’, ‘orszak’], tło muzyczne towarzyszące głównej partii melodycznej, wykonywanej zazwyczaj solo (przez jednego instrumentalistę lub śpiewaka) i stanowiące jej uzupełnienie harmoniczne, także rytmiczne i kolorystyczne.

Akord
Akord

[fr. accord ‘zgoda’], współbrzmienie co najmniej 3 różnych co do wysokości dźwięków, których stosunki są regulowane zasadami akustyki, psychologii, estetyki, a zwłaszcza harmoniki.

Barok
Barok

w najszerszym rozumieniu epoka w historii kultury europejskiej obejmująca zjawiska artystyczne od końca XVI do połowy XVIII w.; w sensie najwęższym pojęcie to określa kierunek w sztukach plastycznych Włoch i Hiszpanii, występujący również w krajach środkowej Europy (Austria, Niemcy); pomiędzy tymi skrajnymi wariantami istnieje wiele koncepcji pośrednich, dotyczących zarówno topografii baroku, jak i jego ram chronologicznych.

Chór
Chór

zespół śpiewaków wykonujących wspólnie utwór muzyczny.

Fidel
Fidel

termin oznaczający kilka średniowiecznych instrumentów z grupy chordofonów smyczkowych o różnej konstrukcji.

Figuracja
Figuracja

[łac.], kształtowanie linii melodycznej (melodia), wykorzystujące dźwięki gamy diatonicznej lub chromatycznej (diatonika, chromatyka), a także dźwięki tzw. akordów rozłożonych (czyli akordów rozłożonych na składniki), prowadzonych zazwyczaj w drobnych i równych wartościach rytmicznych.

Fortepian
Fortepian

[wł. forte ‘mocno’, piano ‘cicho’], instrument muzyczny z grupy chordofonów uderzanych.

Harmonia
Harmonia

sposób łączenia i budowy akordów w utworze muzycznym.

Homofonia
Homofonia

typ budowy wielogłosowych utworów muzycznych, w których tylko jeden głos prowadzi melodię.

Kitara
Kitara

starogrecki instrument muzyczny podobny do liry.

Klawesyn
Klawesyn

klawiszowo‑strunowy instrument muzyczny, podobny do fortepianu, w którym naciśnięcie klawisza powoduje szarpnięcie struny.

Kompozytor
Kompozytor

twórca utworów muzycznych.

Lira
Lira

starogrecki instrument strunowy, szarpany, w kształcie podkowy.

Lutnia
Lutnia

strunowy szarpany instrument muzyczny pochodzenia arabskiego.

Melodia
Melodia

[gr.], jeden z gł. elementów dzieła muzycznego (obok rytmu, harmonii, dynamiki, agogiki, barwy dźwięku i formy); następstwo dźwięków różnej wysokości, zwykle porządkowanych wg określonych zasad tonalnych (tonalność), rytmiczno‑metrycznych i formalnych.

Motet
Motet

[wł.], jedna z najstarszych form wielogłosowej muzyki wokalnej, uprawiana XIII–XIX w., sporadycznie także współcześnie (do czasu baroku wyłącznie a cappella).

Opera
Opera

[wł. < łac.], dramatyczno‑muzyczny, wokalno‑instrumentalny, z akcją dramatyczną, monologami i dialogami ujętymi w libretcie, przeznaczony do wykonania na scenie (z odpowiednią scenografią), zwykle w specjalnie do tego celu zbudowanym teatrze operowym, również zwanym operą.

Pieśń
Pieśń

utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego, solowy lub chóralny, wykonywany: a) z towarzyszeniem instrumentu solo, zwykle strunowego, np. w staroż. Grecji z akompaniamentem liry, kitary, w czasach nowoż. gitary, od końca XVIII w. najczęściej fortepianu (p. na głos męski lub żeński, także duety, tercety itd., niektóre p. chóralne); b) z towarzyszeniem kameralnego zespołu instrumentalnego; c) z towarzyszeniem orkiestry (p. orkiestrowe, symfoniczne); d) a cappella (p. powszechne, p. chóralne).

Pieśń bez słów
Pieśń bez słów

liryczna miniatura fortepianowa stworzona przez Felixa Mendelssohna‑Bartholdy’ego, naśladująca w formie i artystycznym wyrazie pieśń wokalną.

Polifonia
Polifonia

[gr.], rodzaj faktury wynikający z występowania w utworze kilku niezależnych, lecz skoordynowanych ze sobą linii melodycznych, także technika kompozytorska polegająca na prowadzeniu, jednocześnie 2 lub więcej linii melodycznych, które ze sobą współbrzmią.

Renesans
Renesans

odrodzenie, określenie stadium rozwoju kultury europejskiej, trwającego we Włoszech od końca XIII w. do początku XVI w., w krajach zachodniej, północnej i środkowej Europy — od XV w. do końca XVI w.

Romantyzm
Romantyzm

europejski prąd ideowy, literacki i artystyczny z początku XIX w., odwołujący się do idealizmu, natury, uczucia, wprowadzający motywy ludowe, elementy fantastyki oraz idee patriotyczne. Za twórców epoki romantyzmu uchodzą: Felix Mendelsshon‑Bartholdy, Fryderyk Chopin, Franciszek Liszt czy Robert Schumann i inni.

Rondo
Rondo

klasyczna forma instrumentalna wywodząca się z rondeau. Polega na kilkakrotnym powtarzaniu tematu zwanego refrenem lub ritornelem.

Rytmika
Rytmika

ogół problemów związanych z rytmem w utworze, w gatunku muzycznym twórczości danego kompozytora, muzyce danej epoki itp..

Starożytność
Starożytność

okres dziejów najstarszych cywilizacji od około 4000 r. p.n.e. do 476 r. n.e.

Średniowiecze
Średniowiecze

okres historii w kręgu kultury europejskiej obejmujący czasy między upadkiem cesarstwa rzymskiego a przemianami zachodzącymi w Europie w dobie odrodzenia.

Definicje słownikowe opracowano na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995

Galeria dzieł sztuki

Biblioteka muzyczna

Bibliografia

red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.

Bogusław Schaeffer, Dzieje muzyki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1983.