Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z filmem i zastanów się, jak rzecznicy liberalizmu odpowiadali na stawiane przez Marksa zarzuty wobec systemu kapitalistycznego.

Polecenie 2

Poszukaj informacji na temat sprzeczności kapitalizmu, o których pisał Karol Marks.

RoHxg5GKSxxrh
Film nawiązujący do treści materiału Równość czy wolność?
1
Ćwiczenie 1
R1GfhfPMYsRIi
Wyjaśnij, jaki wpływ na wolność człowieka miało według Jana Jakuba Rousseau wynalezienie własności prywatnej. (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2
RE3BMfKmjxtQX
Wyjaśnij, na czym zdaniem Karola Marksa polegał alienujący charakter kapitalizmu. (Uzupełnij).

Polemika z marksizmem

R1FDx1R6nNLzN1
Eduard Bernstein
Źródło: domena publiczna.

Jednak już za życia Marksa oprócz tak krytykowanego przez niego Ferdinanda Lassalleʼa, działacza wzywającego nie do rewolucji, lecz do walki o prawa pracownicze, pojawiła się niebezpieczna dla marksizmu konkurencja lewicowa – reformizm. Główny przedstawiciel tego ruchu, niemiecki ideolog Eduard Bernstein (1850–1932), sugerował wrastanie socjalizmu w kapitalizm i poprawę losu robotników drogą reform. Z dzisiejszej perspektywy państw zachodnich możemy stwierdzić, że jego koncepcja odniosła spektakularny sukces, a jednym z najlepszych przykładów realizacji ideologii Bernsteina jest Szwecja.

R7Yd7pjOXVnxe1
Piotr Kropotkin
Źródło: domena publiczna.

Krytykę ekonomiczną marksizmu z innej strony podjęli anarchiści, jako zwolennicy obalenia państwa – tak powstała koncepcja anarchokomunizmu, którego głównym ideologiem był rosyjski uczony i rewolucjonista Piotr Kropotkin (1842–1921). W dziedzinie ekonomii rozróżnił on mienie osobiste i własność prywatną. O ile mienie osobiste mu nie przeszkadzało, o tyle własność prywatną, czyli środki produkcji, jak fabryki, ziemia, kopalnie, chciał uspołecznić (nie upaństwowić jak komuniści). Widział to w formie niewielkich, współpracujących ze sobą kolektywów (a więc zbliżał się tu do Fouriera). Wszyscy mieli mieć dostęp do owoców pracy według zasady „od każdego według jego zdolności, każdemu według jego potrzeb”. Inni anarchiści wiązali wartość mienia osobistego z ilością włożonej pracy. Najczęściej jednak lewicowy anarchizm odrzuca mierzenie pracy jako niesprawiedliwe. Jak rozwiązać przy tym problem ludzi, którzy pracować mogliby, a nie chcą? Według Kropotkina nie powinni mieć dostępu do owoców pracy, jego następcy założyli jednak minimalny dostęp do podstawowych produktów, a anarchokomuniści, jak Rosjanin Aleksander Berkman (1870–1936), twierdzą, że w ogóle nie ma ludzi leniwych, tylko trzeba każdemu zorganizować zajęcie, które go satysfakcjonuje.