Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1
Zapoznaj się z treścią filmu. Wskaż podobieństwa i różnice między współczesnymi i historycznymi republikami.
Zapoznaj się z treścią filmu. Wskaż podobieństwa i różnice między współczesnymi i historycznymi republikami.
RaBJwElP4GcNz
Film nawiązujący do treści materiału: Jaka powinna być republika?
Pokaż ćwiczenia:
R8eqHwodfEGuP1
Ćwiczenie 1
Wskaż, które stwierdzenia można przyporządkować do najbardziej charakterystycznych wyznaczników republiki. Możliwe odpowiedzi: 1. Władza w państwie pochodzi z demokratycznych wyborów., 2. Organy władzy publicznej wybierane są na określony czas (kadencję)., 3. Głowa państwa ponosi polityczną i prawną odpowiedzialność za swoją działalność., 4. Legislatywa, egzekutywa i wymiar sprawiedliwości są od siebie w pełni zależne.
21
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z mapą i wykonaj ćwiczenie.

R1Bc5kPcscfS4
Mapa przedstawiająca Europę, zaznaczone są na niej granice państw. Kolorem podświetlone są następujące kraje: 1. Portugalia, 2. Hiszpania, 3. Szwajcaria, 4. Szwecja, 5. Rumunia.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RxSRxQPUBn19X
Spośród zaznaczonych wskaż te państwa, które są republikami. Napisz ich pełne nazwy. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Materiały do nauk administracyjnych / Francja 1789–1814

Wykonywanie funkcji władzy ustawodawczej powierzono Ciału Ustawodawczemu. Kadencja tego jednoizbowego parlamentu miała trwać tylko rok a deputowani mieli być wybierani w wyborach równych, jawnych i kolektywnych (tj. przez obywateli zebranych na zgromadzeniach pierwiastkowych. Dodatkowo cenzus wieku obniżono do 21 lat. Jak widać były to dość oryginalne rozwiązania.

Władzę wykonawczą miała spełniać Rada Wykonawcza, tj. kolegialny rząd republiki powoływany przez Ciało Ustawodawcze spośród kandydatów przedstawionych przez zgromadzenia pierwiastkowe. Rada miała stanowić jedynie „ramię wykonawcze” parlamentu. Kadencja członków Rady miała wynosić tylko 2 lata. Sama Rada liczyć miała 24 członków, a co roku miała ustępować połowa z nich.

Francja Źródło: Materiały do nauk administracyjnych / Francja 1789–1814, dostępny w internecie: pl.wikibooks.org [dostęp 5.10.2020 r.].
RPjX6bzl9efAU
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. W konstytucji jakobińskiej wprowadzono zasady demokratycznej republiki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kolegialny rząd, który został wprowadzony w konstytucji jakobińskiej, mógł składać się wyłącznie z przedstawicieli arystokracji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W konstytucji jakobińskiej władza suwerenna należała do obywateli płci męskiej, którzy ukończyli 21. rok życia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Decyzję o składzie władzy wykonawczej podejmowano w wyborach powszechnych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Grzegorz Haber Chile pod rządami Pinocheta. Latynoamerykańskie doświadczenia z neoliberalnym modelem rozwoju

W kontekście społecznym niezwykłą rolę odgrywał strach i nieustanne poczucie zagrożenia. Powstała specjalna kategoria społeczna tzw. desaparecidos (w dosłownym tłumaczeniu zniknięci), czyli osoby zaginione. Jak wcześniej zostało wspomniane, ich liczba oficjalnie została oszacowana na tysiąc osób. Nie liczba jednakże jest tu najważniejsza, a mechanizm psychologiczny, który został uruchomiony w społeczeństwie. Podobny proces, lecz na większą skalę, miał miejsce kilka lat później w Argentynie, gdzie ówczesna junta skorzystała z doświadczeń chilijskich. W obu krajach życie przeciwników politycznych nie miało większej wartości, więc nie zważano także na los ich rodzin, które żyły nadzieją, iż bliscy wkrótce wrócą do domu. Dlatego też termin desaparecidos dobrze oddaje kontekst sytuacji

haber Źródło: Grzegorz Haber, Chile pod rządami Pinocheta. Latynoamerykańskie doświadczenia z neoliberalnym modelem rozwoju, „Zeszyty Naukowe WSTiE” 2017, nr 2, t. 12, s. 172.
RfUWx4YeG4TnY
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).