Zapoznaj się z treścią filmu, w którym profesor Dariusz Doliński wyjaśnia, jak zarządzać emocjami. Następnie zastanów się, w jakich sytuacjach dobrze byłoby, aby zapanować nad własnymi emocjami.
Zapoznaj się z treścią filmu, w którym profesor Dariusz Doliński wyjaśnia, jak zarządzać emocjami. Następnie zastanów się, w jakich sytuacjach dobrze byłoby, aby zapanować nad własnymi emocjami.
Zapoznaj się z treścią filmu, w którym profesor Dariusz Doliński wyjaśnia, jak zarządzać emocjami. Następnie zastanów się, w jakich sytuacjach dobrze byłoby, aby zapanować nad własnymi emocjami.
Obejrzyj film, w którym prof. Dariusz Doliński wyjaśnia, jak zarządzać emocjami. Następnie zastanów się, w jakich sytuacjach dobrze by było, aby zapanować nad własnymi emocjami.
R1AhDVc7M58qp
RaR4ZMBWS6w4q
Sprawdź się
1
Pokaż ćwiczenia:
Rbhdj1A8sIQjr1
Ćwiczenie 1
RjgJdVcmbvINP1
Ćwiczenie 2
R128BvS0Z6Ukg2
Ćwiczenie 3
31
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.
1
Typy wielorakich inteligencji według koncepcji Howarda Gardnera
Prawdopodobne cechy
– wyjątkowe panowanie nad własnym ciałem;
– panowanie nad przedmiotami;
– umiejętność rozłożenia czynności w czasie;
– reakcje automatyczne;
– właściwe odruchy;
– najlepiej uczy się poprzez ruch;
– lubi uczestniczyć w zajęciach sportowych;
– lubi dotykać;
– ma zdolności do rękodzielnictwa;
– lubi działać;
– lubi pomoce naukowe, którymi można manipulować;
– uczy się przez udział w procesie nauczania;
– uzdolniony manualnie, technicznie;
– pamięta raczej to, co było wykonywane, a nie mówione czy pokazywane;
– bardzo wrażliwy na otoczenie;
– słuchając bawi się różnymi przedmiotami.
cyt1 Źródło: Typy wielorakich inteligencji według koncepcji Howarda Gardnera, dostępny w internecie: sp107.wroclaw.pl [dostęp 27.08.2020 r.].
RwJA0g1mjIfYO
Przypomnij sobie cechy różnych typów inteligencji.
Monika ZińczukRobert J. Sternberg, Linda Jarvin, Elena L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018, ss. 216
Koncepcja (…) promuje trzy właściwości jednostki: mądrość, inteligencję oraz kreatywność, które pobudzane i stosowane jednocześnie, pozwalają wykorzystywać optymalnie pamięć, wiedzę i inne zdolności. To one tworzą wyznacznik edukacji stymulującej, której podstawowym założeniem jest ich zintegrowane rozwijanie i zrównoważone wykorzystywanie. Taka edukacja warunkuje myślenie transgresyjne polegające na wychodzeniu poza dostarczone informacje (…). Efektywność ich wykorzystania wzmacniana jest dodatkowo poprzez aktywność własną jednostki i zaangażowanie w zadanie.
cyt2 Źródło: Monika Zińczuk, Robert J. Sternberg, Linda Jarvin, Elena L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018, ss. 216, dostępny w internecie: czasopisma.marszalek.com.pl [dostęp 27.08.2020 r.].
RCXAnhIdV7l9O
Zastanów się, co oznacza określenie wychodzenie poza dostarczone informacje.
Myślenie transgresyjne to twórcze, kreatywne rozwiązywanie problemów oparte na zdobytej wiedzy.
311
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z opisem grafiki i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem grafiki i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem grafiki i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z grafiką i wykonaj polecenie.
RGiIbUGxNbvop
RLHUK2BOotmRu
Zastanów się, jaką rolę w procesie uczenia się pełni przetwarzanie informacji.
Proces uczenia się składa się z dwóch etapów – najpierw trzeba poznać, zapamiętać, a następnie przetworzyć zdobytą wiedzę. Jednym słowem inteligencja pozwala zinterpretować to, czego się nauczyliśmy.
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z tekstami źródłowymi i wykonaj polecenie.
Tekst źródłowy I
1
stres
[ang.], psychol. stan obciążenia systemu regulacji psychicznej powstający w sytuacji zagrożenia, utrudnienia lub niemożności realizacji ważnych dla jednostki celów, zadań, wartości. […] W stanie stresu pojawia się: wzmożone napięcie emocjonalne oraz pewne względnie stałe, niespecyficzne zmiany w zakresie czynności poznawczych, organizacji i sprawności działania, które zależą od stopnia natężenia i czasu trwania stresu.
cyt3 Źródło: stres, dostępny w internecie: encyklopedia.pwn.pl [dostęp 27.08.2020 r.].
Tekst źródłowy II
1
Joanna PiekarskaZdolności emocjonalne kobiet i mężczyzn a stosowane strategie radzenia sobie ze stresem
Mayer i Salovey (1997) traktują inteligencję emocjonalną jako zbiór zdolności intelektualnych i wymieniają jej cztery główne komponenty: (a) zdolności do rozpoznawania emocji, (b) zdolności emocjonalnego wspomagania myślenia, (c) zdolności rozumienia emocji i posiadanie wiedzy emocjonalnej oraz (d) zdolności do świadomej regulacji emocji. Autorzy wyróżniają również doświadczeniową (rozpoznawanie i wykorzystywanie emocji) oraz strategiczną inteligencję emocjonalną (rozumienie i kontrola emocji; Mayer, Salovey, Caruso, Sitarenios, 2003). Doświadczeniowa inteligencja emocjonalna warunkuje zdolność „otwierania się” na emocje, strategiczna inteligencja emocjonalna, rozumiana jako metazdolność, umożliwia natomiast refleksję nad funkcjonowaniem emocjonalnym i sprawowanie nad nim kontroli (Matczak, 2006).
cyt4 Źródło: Joanna Piekarska, Zdolności emocjonalne kobiet i mężczyzn a stosowane strategie radzenia sobie ze stresem, „Studia Psychologica” 2015, nr 1, t. 15, s. 5–18.
RnpoHQIetrRtG
Pamiętaj, że w odpowiedzi musisz odnieść się do obu zagadnień: inteligencji emocjonalnej i radzenia sobie ze stresem.
Im wyższy poziom inteligencji emocjonalnej, tym lepsze radzenie sobie z opanowywaniem emocji, a zatem łatwiejsze opanowywanie stresu.