Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1
Zapoznaj się z treścią filmu, w którym profesor Dariusz Doliński wyjaśnia, jak zarządzać emocjami. Następnie zastanów się, w jakich sytuacjach dobrze byłoby, aby zapanować nad własnymi emocjami.
Zapoznaj się z treścią filmu, w którym profesor Dariusz Doliński wyjaśnia, jak zarządzać emocjami. Następnie zastanów się, w jakich sytuacjach dobrze byłoby, aby zapanować nad własnymi emocjami.
R1AhDVc7M58qp
Film nawiązujący do treści materiału Zarządzanie emocjami.
RaR4ZMBWS6w4q
Przedstaw kilka sytuacji, w których według ciebie należałoby osłabić negatywne emocje. Podaj też sposoby, jak to zrobić. (Uzupełnij).

Sprawdź się

1
Pokaż ćwiczenia:
Rbhdj1A8sIQjr1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, która z kompetencji nie jest składową koncepcji inteligencji emocjonalnej rozpowszechnioną przez D. Golemana. Możliwe odpowiedzi: 1. samoświadomość, 2. samoregulacja, 3. motywacja, 4. autoprezentacja
RjgJdVcmbvINP1
Ćwiczenie 2
Zaznacz, z jakich elementów składa się teoria inteligencji sformułowana przez R. Sternberga. Możliwe odpowiedzi: 1. inteligencja składnikowa, 2. inteligencja doświadczeniowa, 3. inteligencja kontekstualna, 4. inteligencja uczuciowa
R128BvS0Z6Ukg2
Ćwiczenie 3
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Powodzenie w realizacji codziennych zadań i odniesienie życiowego sukcesu zależy w dużej mierze od rozumienia i regulowania własnych emocji i kontaktów z innymi ludźmi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Inteligencja interpersonalna to zdolność tworzenia adekwatnego modelu siebie i obserwacji własnych emocji (np. u duchownych). Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Robert Sternberg pojmował inteligencję w kategoriach przetwarzania informacji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Inteligencja intrapersonalna to zdolność rozumienia innych ludzi i współdziałania z nimi (np. u nauczycieli, psychologów). Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Typy wielorakich inteligencji według koncepcji Howarda Gardnera

Prawdopodobne cechy

– wyjątkowe panowanie nad własnym ciałem;

– panowanie nad przedmiotami;

– umiejętność rozłożenia czynności w czasie;

– reakcje automatyczne;

– właściwe odruchy;

– najlepiej uczy się poprzez ruch;

– lubi uczestniczyć w zajęciach sportowych;

– lubi dotykać;

– ma zdolności do rękodzielnictwa;

– lubi działać;

– lubi pomoce naukowe, którymi można manipulować;

– uczy się przez udział w procesie nauczania;

– uzdolniony manualnie, technicznie;

– pamięta raczej to, co było wykonywane, a nie mówione czy pokazywane;

– bardzo wrażliwy na otoczenie;

– słuchając bawi się różnymi przedmiotami.

cyt1 Źródło: Typy wielorakich inteligencji według koncepcji Howarda Gardnera, dostępny w internecie: sp107.wroclaw.pl [dostęp 27.08.2020 r.].
RwJA0g1mjIfYO
Podaj nazwę typu inteligencji, której cechy zostały przedstawione powyżej. (Uzupełnij).
ROxIgS71yDuAr2
Ćwiczenie 5
Dopasuj przykładowe grupy zawodów do typów inteligencji, które sprzyjają dobremu funkcjonowaniu w tych profesjach. Inteligencja ruchowa Możliwe odpowiedzi: 1. analityk medyczny, audytor, bankowiec, chemik, doradca finansowy, ekonomista, fizyk, geodeta, informatyk, inżynier, kasjer, księgowy, konstruktor, lekarz, logistyk, makler, menedżer, matematyk, statystyk, 2. akrobata, aktor, budowlaniec, klaun, elektryk, hydraulik, instruktor fitness, marynarz, mechanik, modelka, mim, nauczyciel wychowania fizycznego, policjant, przewodnik turystyczny, ratownik, rehabilitant, rzemieślnik, rzeźbiarz, sportowiec, sprzątaczka, stolarz, strażak, ślusarz, tancerz, tkacz, tokarz, wikliniarz, zdun, 3. architekt, dekorator, geodeta, fotograf, fryzjer, grafik, ilustrator, kierowca, konstruktor, kostiumolog, malarz, naukowiec, pilot, plastyk, projektant, reżyser, rzeźbiarz, scenarzysta, stylista, wizażysta, 4. adwokat, aktor, akwizytor, analityk rynku, ankieter, doradca finansowy, dziennikarz, korektor, księgarz, lingwista, nauczyciel, pisarz, polityk, prawnik, przedstawiciel handlowy, recepcjonista, redaktor, socjolog, terapeuta, tłumacz Inteligencja językowa Możliwe odpowiedzi: 1. analityk medyczny, audytor, bankowiec, chemik, doradca finansowy, ekonomista, fizyk, geodeta, informatyk, inżynier, kasjer, księgowy, konstruktor, lekarz, logistyk, makler, menedżer, matematyk, statystyk, 2. akrobata, aktor, budowlaniec, klaun, elektryk, hydraulik, instruktor fitness, marynarz, mechanik, modelka, mim, nauczyciel wychowania fizycznego, policjant, przewodnik turystyczny, ratownik, rehabilitant, rzemieślnik, rzeźbiarz, sportowiec, sprzątaczka, stolarz, strażak, ślusarz, tancerz, tkacz, tokarz, wikliniarz, zdun, 3. architekt, dekorator, geodeta, fotograf, fryzjer, grafik, ilustrator, kierowca, konstruktor, kostiumolog, malarz, naukowiec, pilot, plastyk, projektant, reżyser, rzeźbiarz, scenarzysta, stylista, wizażysta, 4. adwokat, aktor, akwizytor, analityk rynku, ankieter, doradca finansowy, dziennikarz, korektor, księgarz, lingwista, nauczyciel, pisarz, polityk, prawnik, przedstawiciel handlowy, recepcjonista, redaktor, socjolog, terapeuta, tłumacz Inteligencja wizualno-przestrzenna Możliwe odpowiedzi: 1. analityk medyczny, audytor, bankowiec, chemik, doradca finansowy, ekonomista, fizyk, geodeta, informatyk, inżynier, kasjer, księgowy, konstruktor, lekarz, logistyk, makler, menedżer, matematyk, statystyk, 2. akrobata, aktor, budowlaniec, klaun, elektryk, hydraulik, instruktor fitness, marynarz, mechanik, modelka, mim, nauczyciel wychowania fizycznego, policjant, przewodnik turystyczny, ratownik, rehabilitant, rzemieślnik, rzeźbiarz, sportowiec, sprzątaczka, stolarz, strażak, ślusarz, tancerz, tkacz, tokarz, wikliniarz, zdun, 3. architekt, dekorator, geodeta, fotograf, fryzjer, grafik, ilustrator, kierowca, konstruktor, kostiumolog, malarz, naukowiec, pilot, plastyk, projektant, reżyser, rzeźbiarz, scenarzysta, stylista, wizażysta, 4. adwokat, aktor, akwizytor, analityk rynku, ankieter, doradca finansowy, dziennikarz, korektor, księgarz, lingwista, nauczyciel, pisarz, polityk, prawnik, przedstawiciel handlowy, recepcjonista, redaktor, socjolog, terapeuta, tłumacz Inteligencja matematyczno-logiczna Możliwe odpowiedzi: 1. analityk medyczny, audytor, bankowiec, chemik, doradca finansowy, ekonomista, fizyk, geodeta, informatyk, inżynier, kasjer, księgowy, konstruktor, lekarz, logistyk, makler, menedżer, matematyk, statystyk, 2. akrobata, aktor, budowlaniec, klaun, elektryk, hydraulik, instruktor fitness, marynarz, mechanik, modelka, mim, nauczyciel wychowania fizycznego, policjant, przewodnik turystyczny, ratownik, rehabilitant, rzemieślnik, rzeźbiarz, sportowiec, sprzątaczka, stolarz, strażak, ślusarz, tancerz, tkacz, tokarz, wikliniarz, zdun, 3. architekt, dekorator, geodeta, fotograf, fryzjer, grafik, ilustrator, kierowca, konstruktor, kostiumolog, malarz, naukowiec, pilot, plastyk, projektant, reżyser, rzeźbiarz, scenarzysta, stylista, wizażysta, 4. adwokat, aktor, akwizytor, analityk rynku, ankieter, doradca finansowy, dziennikarz, korektor, księgarz, lingwista, nauczyciel, pisarz, polityk, prawnik, przedstawiciel handlowy, recepcjonista, redaktor, socjolog, terapeuta, tłumacz
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Monika Zińczuk Robert J. Sternberg, Linda Jarvin, Elena L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018, ss. 216

Koncepcja (…) promuje trzy właściwości jednostki: mądrość, inteligencję oraz kreatywność, które pobudzane i stosowane jednocześnie, pozwalają wykorzystywać optymalnie pamięć, wiedzę i inne zdolności. To one tworzą wyznacznik edukacji stymulującej, której podstawowym założeniem jest ich zintegrowane rozwijanie i zrównoważone wykorzystywanie. Taka edukacja warunkuje myślenie transgresyjne polegające na wychodzeniu poza dostarczone informacje (…). Efektywność ich wykorzystania wzmacniana jest dodatkowo poprzez aktywność własną jednostki i zaangażowanie w zadanie.

cyt2 Źródło: Monika Zińczuk, Robert J. Sternberg, Linda Jarvin, Elena L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018, ss. 216, dostępny w internecie: czasopisma.marszalek.com.pl [dostęp 27.08.2020 r.].
RCXAnhIdV7l9O
Wyjaśnij pojęcie „myślenie transgresyjne". (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z opisem grafiki i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem grafiki i wykonaj polecenie.
RGiIbUGxNbvop
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: wiedza
    • Elementy należące do kategorii wiedza
    • Nazwa kategorii: uczenie się
    • Nazwa kategorii: funkcje poznawcze
    • Nazwa kategorii: zdolności uczenia się[br]– szybkość[br]– efektywność
    • Nazwa kategorii: inteligencja[br](zdolność[br] przetwarzania [br]informacji)
    • Koniec elementów należących do kategorii wiedza
RLHUK2BOotmRu
Wyjaśnij, jaką rolę pełni inteligencja w procesie uczenia się. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstami źródłowymi i wykonaj polecenie.

Tekst źródłowy I

1
stres

[ang.], psychol. stan obciążenia systemu regulacji psychicznej powstający w sytuacji zagrożenia, utrudnienia lub niemożności realizacji ważnych dla jednostki celów, zadań, wartości. […] W stanie stresu pojawia się: wzmożone napięcie emocjonalne oraz pewne względnie stałe, niespecyficzne zmiany w zakresie czynności poznawczych, organizacji i sprawności działania, które zależą od stopnia natężenia i czasu trwania stresu.

cyt3 Źródło: stres, dostępny w internecie: encyklopedia.pwn.pl [dostęp 27.08.2020 r.].

Tekst źródłowy II

1
Joanna Piekarska Zdolności emocjonalne kobiet i mężczyzn a stosowane strategie radzenia sobie ze stresem

MayerSalovey (1997) traktują inteligencję emocjonalną jako zbiór zdolności intelektualnych i wymieniają jej cztery główne komponenty: (a) zdolności do rozpoznawania emocji, (b) zdolności emocjonalnego wspomagania myślenia, (c) zdolności rozumienia emocji i posiadanie wiedzy emocjonalnej oraz (d) zdolności do świadomej regulacji emocji. Autorzy wyróżniają również doświadczeniową (rozpoznawanie i wykorzystywanie emocji) oraz strategiczną inteligencję emocjonalną (rozumienie i kontrola emocji; Mayer, Salovey, Caruso, Sitarenios, 2003). Doświadczeniowa inteligencja emocjonalna warunkuje zdolność „otwierania się” na emocje, strategiczna inteligencja emocjonalna, rozumiana jako metazdolność, umożliwia natomiast refleksję nad funkcjonowaniem emocjonalnym i sprawowanie nad nim kontroli (Matczak, 2006).

cyt4 Źródło: Joanna Piekarska, Zdolności emocjonalne kobiet i mężczyzn a stosowane strategie radzenia sobie ze stresem, „Studia Psychologica” 2015, nr 1, t. 15, s. 5–18.
RnpoHQIetrRtG
Wyjaśnij zależność między inteligencją emocjonalną a radzeniem sobie ze stresem. (Uzupełnij).