Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z filmem i oceń, jaki wpływ miała reformacja i poglądy Marcina Lutra na relacje między państwem a kościołem.

RkogS7xBCVHm4
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Koncepcja państwa w renesansie a religia.
1
Pokaż ćwiczenia:
RkQ84TK1er5ac1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Pojęcie suwerenność zostało wprowadzone przez Jeana Bodina. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Relatywizm moralny to pogląd głoszący, że istnieje tylko jeden, ściśle określony system wartości, do którego powinny się stosować wszystkie kultury. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Za piewcę absolutyzmu uważa się Niccolò Machiavellego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Thomas Hobbes twierdził, że państwo i władca mają prawo do aktów przemocy wobec innych w imię zapewnienia bezpieczeństwa swoim obywatelom. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RKBmmJvfuKUbz2
Ćwiczenie 2
Dopasuj twierdzenia do odpowiednich filozofów. Niccolò Machiavelli Możliwe odpowiedzi: 1. Sposób sprawowania władzy w państwie zależy od środowiska geograficznego, w którym żyje lud., 2. Pierwotnym stanem natury człowieka jest „wojna wszystkich przeciwko wszystkim”, a człowiek z natury jest istotą aspołeczną., 3. Istniejący ustrój polityczny wynika jedynie z siły, rozumu i sprytu władcy oraz zależny jest od panującej sytuacji (układów sił, zasobów, warunków geopolitycznych), a nie od losu czy natury. Jean Bodin Możliwe odpowiedzi: 1. Sposób sprawowania władzy w państwie zależy od środowiska geograficznego, w którym żyje lud., 2. Pierwotnym stanem natury człowieka jest „wojna wszystkich przeciwko wszystkim”, a człowiek z natury jest istotą aspołeczną., 3. Istniejący ustrój polityczny wynika jedynie z siły, rozumu i sprytu władcy oraz zależny jest od panującej sytuacji (układów sił, zasobów, warunków geopolitycznych), a nie od losu czy natury. Thomas Hobbes Możliwe odpowiedzi: 1. Sposób sprawowania władzy w państwie zależy od środowiska geograficznego, w którym żyje lud., 2. Pierwotnym stanem natury człowieka jest „wojna wszystkich przeciwko wszystkim”, a człowiek z natury jest istotą aspołeczną., 3. Istniejący ustrój polityczny wynika jedynie z siły, rozumu i sprytu władcy oraz zależny jest od panującej sytuacji (układów sił, zasobów, warunków geopolitycznych), a nie od losu czy natury.
2
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Tomasz z Akwinu O władzy

Jeśli więc niesprawiedliwe rządy są sprawowane przez jednego tylko, który w nich szuka swojej korzyści, a nie dobra poddanej sobie społeczności, taki władca nazywa się tyranem. Nazwa pochodzi od przemocy, gdyż zamiast rządzić sprawiedliwością, uciska on siłą; dlatego też starożytni potężnych nazywali tyranami. Jeżeli natomiast niesprawiedliwe rządy sprawowane są nie przez jednego, ale przez kilku, nazywa się to oligarchią, to znaczy władzą nielicznych: kiedy bowiem nieliczni, aby się wzbogacić, uciskają lud, różnią się od tyrana tylko liczbą. Jeśli z kolei niegodziwe rządy sprawowane są przez licznych, nazywa się to demokracją, czyli władzą ludu: kiedy mianowicie lud plebejuszy dzięki potędze tłumu uciska bogatych, cały lud jest jakby jednym tyranem.

Podobnie należy rozróżnić rządy sprawiedliwe. Kiedy rządy sprawuje jakaś społeczność, nazywa się to republiką, na przykład jeśli miastem albo krajem włada społeczność wojowników. Jeśli zaś rządy sprawowane są przez nielicznych, ale cnotliwych, nazywa się je arystokracją, czyli władzą najlepszą albo najlepszych, ich samych zaś nazywa się elitą. Jeśli natomiast sprawiedliwe rządy należą tylko do jednego, nazywa się on królem. Jak powiedział Pan do Ezechiela: „Sługa Mój, Dawid, będzie królem nad nimi i jednym pasterzem nad nimi wszystkimi”. Jasno stąd wynika, że o pojęciu króla stanowi, to iż jeden jest panujący, który jest pasterzem szukającym wspólnego dobra społeczności, a nie własnego.

Tomasz Źródło: Tomasz z Akwinu, O władzy, 1266–1267 r., dostępny w internecie: it.dominikanie.pl [dostęp 20.10.2020 r.].
R1311yXOMIyiV
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Tomasz z Akwinu uważa, że tyran to władca, który sprawuje rządy wyłącznie we własnym interesie, a nie dla wspólnego dobra.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tomasz z Akwinu nawiązuje do tradycji biblijnej i uważa, że najlepszym sposobem sprawowania rządów jest monarchia, ponieważ to Bóg namaszcza monarchę, aby prowadził społeczność do dobrego (wspólnej szczęśliwości). Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tomasz z Akwinu neguje demokrację jako rządy niegodziwych, ale pochodzących z wyboru. Uważa, że władza jednego, ale sprawiedliwego króla jest lepsza. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zdaniem Tomasza z Akwinu, każdy rodzaj władzy sprawowany przez sprawiedliwych jest lepszym rozwiązaniem niż monarchia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z ilustracją, a następnie wykonaj ćwiczenie.

R17ZIs7tnQ19c
Źródło: domena publiczna.
R16E4J9AKzCFa
Przeanalizuj ilustrację i uzasadnij, że przedstawia ona teorię Thomasa Hobbesa. (Uzupełnij).
3
RbFaSzTiUqOMG
(Uzupełnij).