Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Przeanalizuj uważnie przykłady przedstawione w animacji. Spróbuj samodzielnie wykonać polecenia, a następnie porównaj uzyskane wyniki z rozwiązaniami pokazanymi w animacji.

W dwóch przykładach zaprezentowanych w animacji wykorzystywany jest wykres funkcji kwadratowej. Aby wykonać taki wykres (czyli parabolę), można posłużyć się tabelką lub skorzystać z własności paraboli.

Ramiona paraboli są skierowane do góry, gdy współczynnik liczbowy, występujący przy najwyższej potędze zmiennej we wzorze funkcji kwadratowej, jest liczbą dodatnią.

Ramiona paraboli są skierowane w dół, gdy współczynnik liczbowy, występujący przy najwyższej potędze zmiennej, jest liczbą ujemną. Współrzędne wierzchołka paraboli wyznaczyć można w sposób następujący: pierwsza współrzędna wierzchołka jest średnią arytmetyczną miejsc zerowych odpowiedniej funkcji kwadratowej, a druga współrzędna to odpowiadająca jej wartość tej funkcji.

Rz9XYXrZbXwpe
Film nawiązujący do treści lekcji dotyczący wykresu funkcji sklejanej.

Po przeanalizowaniu materiału przedstawionego w animacji wykonaj poniższe polecenia.

Polecenie 2

Naszkicuj wykres funkcji f. Odczytaj z wykresu funkcji współrzędne punktów przecięcia wykresu funkcji z osiami układu współrzędnych.

fx=2x+4,dla x-, 01x,dla x0, 

Polecenie 3

Sprawdź, czy wykres funkcji f jest linią ciągłą.

fx=4x3+103,dla x-, -12x2,dla x-1, 1x2+32,dla x1,