Film (standardowy)
Dyskusja wyników i formułowanie wniosków z prowadzonego eksperymentu
Obejrzyj zamieszczony poniżej wywiad z ekspertem - fizykiem specjalizującym się eksperymentach z zakresu fizyki jądrowej, a następnie zastanów się nad argumentami, które można wykorzystać w dyskusji na tematy, które zostały zaproponowane w poleceniach aktywizujących.
Wysłuchaj rozmowy ekspertów. Następnie zastanów się nad argumentami, które można wykorzystać w dyskusji na tematy, które zostały zaproponowane w poleceniach aktywizujących.
Zastanów się nad zdaniem, które pod koniec wywiadu wypowiada prof. Jan Pluta, że „teoria i eksperyment to dwa filary badań naukowych”. Czy zgadzasz się z tym stwierdzeniem? A może uważasz, że jest inaczej?
LHC (od ang. Large Hadron Collider) to Wielki Zderzacz Hadronów, czyli akcelerator ze zderzającymi się wiązkami protonów, który został zbudowany w Laboratorium Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN w Genewie.
LHC to największe na świecie urządzenie badawcze, a Laboratorium CERN to największe na świecie laboratorium fizyki cząstek elementarnych (zob. rysunek poniżej).
Polska jako członek CERN‑u wniosła istotny wkład w budowę LHC oraz jego finansowanie i aktywnie uczestniczy w prowadzonych przy jego użyciu badaniach.
19 czerwca 2020 rada naukowa CERN'u jednogłośnie zatwierdziła plan budowy nowego superzderzacza, którego koszt został oszacowany na 21 mld euro, zaznaczając jednocześnie, że z powodu olbrzymich kosztów budowa będzie mogła się rozpocząć dopiero ok. 2038 roku.
Czy Twoim zdaniem Polska powinna nadal finansowo wspierać CERN? W szczególności, czy powinna współfinansować budowę nowego superzderzacza?
Zapytaj innych uczniów o ich zdanie. Wymieńcie się argumentami, które przemawiają za finansowaniem tej inicjatywy i przeciw jej finansowaniu.