Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rfn35rys2Ehdb1

Formy muzyczne - wariacje

Źródło: online skills, cc0.

Ważne daty

1785 – pierwsza publikacja 12 wariacji C‑dur na temat Ah vous dirai‑je, Maman Mozarta

1505‑1585 – lata życia Thomasa Tallisa

1538‑1623 – lata życia Williama Byrda

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R9QhoYg2EFRZs1
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
Źródło: online skills.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

5. Barok. Uczeń:

4) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów (Claudio Monteverdi, Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Haendel, Antonio Vivaldi, Arcangelo Corelli, klawesyniści francuscy: Jean Philippe Rameau, François Couperin);

6. Klasycyzm. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki:

d) związki muzyki z kulturą mieszczańską,

2) omawia cechy wybranych form muzycznych:

c) wariacje,

4) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów (Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven);

7. Romantyzm. Uczeń:

3) wymienia i klasyfikuje instrumenty muzyczne charakterystyczne dla epoki romantyzmu: fortepian, pianino, gitara, harfa; instrumenty smyczkowe (skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas), instrumenty dęte: róg (waltornia), obój, flet, klarnet, saksofon; wymienia kompozytorów romantyzmu i charakteryzuje ich twórczość: Franz Schubert, Hector Berlioz, Felix Mendelssohn‑Bartholdy, Robert Schumann, Ferenc Liszt, Gioacchino Rossini, Giuseppe Verdi, Richard Wagner, Giacomo Puccini i późny romantyzm: Johann Brahms, Piotr Czajkowski, Gustav Mahler;

4) omawia szkoły narodowe: niemiecka (Carl Maria von Weber i Richard Wagner), czeska (Bedřich Smetana i Antonín Dvořák), polska (Stanisław Moniuszko, Fryderyk Chopin i Zygmunt Noskowski), rosyjska (Potężna Gromadka, a w niej przede wszystkim: Modest Musorgski, Aleksander Borodin i Nikołaj Rimski‑Korsakow), hiszpańska (Isaac Albéniz, Enrique Granados), francuska (César Franck), angielska (Edward Elgar, Ralph Vaughan Williams), w Skandynawii: norweska (Edvard‑Grieg) i fińska (Jan Sibelius).

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

2. nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji, uzasadniając swoją wypowiedź;

4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:

a) elementy muzyki,

b) podstawowe techniki kompozytorskie,

c) cechy stylów muzycznych,

d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój,

e) funkcje: np. religijna, społeczna, użytkowa, artystyczna i in..

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;

2. przybliża twórczość i działalność przedstawicieli różnych obszarów kultury muzycznej, np. dyrygent, leader zespołu, koncertmistrz, reżyser spektaklu muzyczno‑teatralnego, kompozytor, wykonawca, wirtuoz, primadonna, primabalerina, performer, klezmer, muzykant, pieśniarz;

4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.

Nauczysz się

definiować termin wariacje w muzyce;

rozpoznać formy wariacji i ich budowę;

opowiadać w jaki sposób wariacje zmieniały się na przestrzeni epok;

interpretować schemat budowy utworu W. A. Mozarta Ah, vous dirai‑je, Maman;

tworzyć własną wariację rytmiczną.

Wprowadzenie. Wariacje w renesansie

Wariacje to w przypadku muzyki często stosowany termin. Może on oznaczać zarówno technikę, jak i osobną formę. W tym materiale przedstawiona zostanie historia wariacji, a także omówienie jej formy oraz budowy.

W epoce renesansu wariacyjność była często czynnikiem formotwórczym poszczególnych utworów, szczególnie na instrumenty klawiszowe oraz lutnię. Wariacje opierano o chorał gregoriański (także o długonutowe cantus firmus), ale wykorzystywano także pieśni oraz tańce, szczególnie w twórczości wirginalistówWirginałwirginalistów angielskich. Wśród tych kompozytorów warto wymienić Williama Byrda (1538‑1623) czy Thomasa Tallisa (1505‑1585); w ich dziełach sam temat często pozostawał niezmieniony i był wykorzystywany w sposób stały w taki sposób, że pełnił rolę ostinata. Był nazywany ground i umieszczano go w basie (tworzył więc tzw. basso ostinatoBasso ostinatobasso ostinato). Kontrapunkt występował w innych głosach. Jednym ze sposobów jego tworzenia było stosowanie kontrapunktu jednorodnego rytmicznie. W innym rodzaju wariacji, tzw. haxachord variation, tematem było następstwo sześciu stopni skali (wstępujących bądź zstępujących). Wariacje ostinatoweWariacje ostinatoweWariacje ostinatowe stały się później wyjątkowo ważnym zjawiskiem muzyki baroku.

RoQw9RP2R5sgI1
William Byrd (po prawej), online-skills, CC BY 3.0
RGFDak7EaaqmY
Utwór The Bells, którego kompozytorem jest William Byrd. Utwór wykonywany jest na klawesynie. W kompozycji słychać ground w basie (tak zwane basso continuo) składający się z dwóch dźwięków. Utwór ma umiarkowane tempo i dostojny charakter.

Wariacje w baroku

W epoce baroku wariacyjność była często stosowana jako środek kompozytorski w obrębie wielu utworów. Miało to na celu urozmaicanie i różnicowanie przebiegu muzycznego. Najbardziej popularnym rodzajem wariacji były wariacje ostinatowe, omawiane już przy okazji renesansu. Temat był umieszczony najczęściej w najniższym głosie, tworząc basso ostinato, inne głosy realizują zmieniające się kontrapunkty. Ważnymi formami muzycznymi korzystającymi z takiego rozwiązania były chaconne, passacaglia oraz folia. Dwie pierwsze były tańcami wywodzącymi się z Hiszpanii, ostatnia - z Portugalii. Miały one budowę rondową, a ostinato barokowych form było oparte o ich refren. Poszczególne opracowania tematu ostinatowego nazywane są partitami. Wśród kompozytorów baroku, którzy tworzyli szczególnie istotne wariacje należy wyróżnić Jana Sebastiana Bacha, który ma w swoim dorobku wyjątkowo sporo takich form. Najważniejsze to Passacaglia c‑moll, przykład na wariacje ostinatowe, ale także wariacje chorałowe, takie jak Wariacje Goldbergowskie oraz cykl Kunst der Fuge.

R1V4oh281tuvc
W nagraniu zamieszczono główny temat z Kunst Der Fuge Jana Sebastiana Bacha. Ten kilkunastodźwiękowy fragment wykonany jest na fortepianie.
RHWsdzmcHIdDQ
Utwór Jana Sebastiana Bacha - Kunst der Fuge, Contrapunctus I. Utwór wykonany jest na fortepianie. Ma umiarkowane tempo i dostojny charakter. Kompozycja ma fakturę polifoniczną, słyszalne przeplatanie się tematów raz w prawej, raz w lewej ręce.

Wariacje w klasycyzmie

Technika wariacyjna w epoce klasycyzmu miała ogromne znaczenie z uwagi na popularność form tematycznych. Wariacyjność była stosowana bardzo często, zarówno lokalnie w poszczególnych utworach, jak i tworząc osobne formy. W przeciwieństwie do baroku, najbardziej popularną, osobną formą były tu samodzielne cykle instrumentalne, czyli wariacje na temat (bądź temat z wariacjami). Wszyscy trzej klasycy wiedeńscy w swojej twórczości posiadają przykłady takich dzieł; Beethoven stworzył nawet układ przebiegu formy wariacyjnej, który składał się z tematu, wariacji oraz finału. Jego pomysł był szeroko stosowany w epoce romantyzmu. Wariacje były też obecne w symfoniach, sonatach, koncertach oraz gatunkach kameralnych; lokalnie stosowano także technikę wariacyjną w większości utworów klasycznych. Klasycy wiedeńscy stosowali różnorodne środki tej techniki, takie jak ornamentowanie, figurację melodyczną i harmoniczną oraz inne. Wśród ważnych dzieł należy wymienić 32 wariacje c‑moll oraz 33 wariacje C‑dur na temat Diabellego autorstwa Ludwiga van Beethovena.

R1v10HxrU6Syt
Temat z 33 wariacji C - dur na temat Diabellego autorstwa Ludwiga van Beerthovena. Utwór jest wykonywany na fortepianie. Utrzymany jest w szybkim i żwawym tempie. Kompozycja jest zróżnicowana dynamicznie, a jej charakter jest wesoły, radosny.
R1ZyVPVhPTPty
I i II warjacja z 33 wariacji C - dur na temat Diabellego autorstwa Ludwiga van Beethovena. Pierwsza wariacja wykonana na fortepianie jest akordowa, zróżnicowana dynamicznie. Tempo i charakter są marszowe. Druga wariacja, również wykonana na fortepianie ma charakter żartobliwy i szybkie tempo. Dynamika piano, czyli cicho.

Wariacje w późniejszych epokach

W epoce romantyzmu wariacje często korzystały z układu wypracowanego przez Beethovena, czyli temat - przetworzenia - finał. Kompozytorzy korzystali zarówno z własnych tematów - jak Franz Schubert czy Antonín Dvořák, jak i kompozycji cudzych - jak Fryderyk Chopin i jego Wariacje B‑dur op. 2 na temat Là ci darem la mano z opery Don Giovanni Mozarta czy Wariacje na temat Haydna Johannesa Brahmsa. W XX wieku popularność wariacji nie zmalała i wielu wybitnych kompozytorów, takich jak Rachmaninow, Schoenberg, Webern czy Messiaen miało je w swoim dorobku. Najczęściej jednak używano tematów innych niż własne, zarówno zapożyczonych od kompozytorów z poprzednich epok, jak i znanych melodii. Wariacje w XX wieku są również istotne jako jeden z czynników formotwórczych dla jazzu. Już w okresie baroku czy klasycyzmu tacy kompozytorzy, jak Corelli czy Mozart podczas występów improwizowali, zmieniając dany temat i wprowadzając jego wariacje, tworzone w czasie rzeczywistym. Podobne zjawisko można spotkać w jazzie, szczególnie w pierwszej połowie XX wieku.

RdOGoDmzFmeSD1
Franz Schubert, online-skills, CC BY 3.0
RWTN3tm1Mmis2
Utwór Johannesa Brahmsa - Wariacje na temat Haydna - temat oraz I, II i III wariacja. Kompozycja jest wykonywana przez dwa fortepiany. Temat wariacji jest w tempie umiarkowanych o dostojnym, uroczystym charakterze. Pierwszą wariację charakteryzuje żywe tempo i ruchliwość oraz zmiany dynamiczne od cicho do głośno i na odwrót. Druga wariacja jest szybka i oparta w głównej mierze na punktowanym schemacie rytmicznym. Trzecia wariacja jest również szybka, ale wykonywana słodko i legato, płynnie, łącząc poszczególne dźwięki.

Wariacje - charakterystyka

Samo określenie wariacja oznacza wariant, inną wersję tematu lub odcinka utworu. Tak jak kanon, może być nazwą techniki i być stosowana lokalnie w danym dziele, może też oznaczać osobną formę muzyczną, której istotą są zmiany wariacyjne. Dla przebiegu wariacji istotny jest temat, który powinien mieć pewne określone cechy: przejrzystość oraz zwartość, a także niezbyt rozbudowaną długość. Często stosuje się tematy o okresowej, dwu lub trzyczęściowej budowie. Zdarza się też, iż temat nie jest pomysłem własnym kompozytora i stanowi zapożyczenie z cudzej twórczości. Same przeobrażenia nie muszą dotyczyć tematu w całości i mogą odnosić się wyłącznie do jego części.

R15XixHPZwNzc
Fragment muzyczny jest przykładem tematu i jego wariacji w Nokturnie f-moll Fryderyka Chopina. Kompozycja jest wykonana na fortepianie. Tempo jest umiarkowane, a charakter tkliwy.

Sposoby opracowania tematu w wariacjach

  1. Przesunięcie akcentów.

  2. Zmiana metrum (często w wyniku przesunięć akcentów).

  3. Zmiana rejestru lub faktury, np. przeniesienie linii melodycznej na fortepianie z prawej do lewej ręki.

  4. Figuracja linii melodycznej tematu, np. dodanie ornamentów.

  5. Uproszczenie struktury interwałowej, np. poprzez pominięcie niektórych.

  6. Inne zmiany interwałowe, które zniekształcają całą linię melodyczną, np. poprzez swobodne potraktowanie ruchu melodii.

  7. Zmiany harmoniczne, np. zmiana trybu z C‑dur na c‑moll.

  8. Zmiany kolorystyczne.

  9. Zmiany agogiczne i dynamiczne.

  10. Użycie środków polifonicznych, czyli dodanie kontrapunktu, np. imitacyjnego.

Wariacja jako forma może rozwijać się jako temat z numerowanymi wariacjami, z których każda stanowi zamkniętą całość lub w sposób ciągły (częste przy wariacjach ostinatowych).

Omówienie wariacji i sposobów opracowania na przykładzie utworu Mozarta

Ważnym historycznym przykładem wariacji jest dzieło Mozarta z 1785 roku o nazwie 12 wariacji C‑dur na temat Ah vous dirai‑je, Mamam, który w Polsce jest znany pod nazwą Były sobie kurki trzy. Poniżej znajduje się omówienie części wariacji wraz z określeniem użytych środków.

Temat:

R1FqjHawa0G241
Wolfgang Amadeusz Mozart, „12 wariacji C-dur na temat Ah vous dirai-je, Maman: temat”, wikimedia.org, Domena publiczna
RD1jviNXeJv3n
Kompozycja Wolfganga Amadeusza Mozarta „12 wariacji C-dur na temat Ah vous dirai-je, Maman: temat". Utwór jest wykonany na fortepianie i ma umiarkowane tempo.

Pierwsza z wariacji wprowadza do melodii ornamenty, zmieniając linię melodyczną tematu.

RO6lJ4tbKcEWH1
Wolfgang Amadeusz Mozart, „12 wariacji C-dur na temat Ah vous dirai-je, Maman: wariacja 1”, zapis prawej ręki, wikimedia.org, Domena publiczna
R1IrVEUVKrigJ
Nagranie jest początkowym fragmentem utworu Wolfganga Amadeusza Mozarta „12 wariacji C-dur na temat Ah vous dirai-je, Maman: wariacja 1". Kompozycja ma ruchliwy charakter i szybkie tempo.

Piąta wariacja jest przykładem na zmiany rytmiczne, poprzez przesunięcie akcentów i stworzenie synkop w każdym takcie.

RdFdEyj3xZ4zS1
Wolfgang Amadeusz Mozart, „12 wariacji C-dur na temat Ah vous dirai-je, Maman: wariacja 5”, wikimedia.org, Domena publiczna
R1QRJm65z4atf
Nagranie jest początkowym fragmentem utworu Wolfganga Amadeusza Mozarta „12 wariacji C-dur na temat Ah vous dirai-je, Maman: wariacja 5". Kompozycja ma żartobliwy charakter i szybkie tempo.

Siódma z wariacji to już mocne odejście od pierwotnego tematu - widać tu zarówno figurację linii melodycznej, zmiany interwałowe, a także harmoniczne (inna struktura akordów).

R1UYWvWSBadpl1
Wolfgang Amadeusz Mozart, „12 wariacji C-dur na temat Ah vous dirai-je, Maman: wariacja 7.”, wikimedia.org, Domena publiczna
RBJ52ENVnPESK
Nagranie jest początkowym fragmentem utworu Wolfganga Amadeusza Mozarta „12 wariacji C-dur na temat Ah vous dirai-je, Maman: wariacja 7". Kompozycja ma radosny charakter i szybkie tempo.

Ostatnia z omawianych wariacji, czyli ósma, to przykład na zmianę harmoniczną (inny tryb), a także użycie środków polifonicznych (imitacji w taktach 3‑4 oraz kontrapunktu w 5‑7).

R1Z8NNLb4IREE1
Wolfgang Amadeusz Mozart, „12 wariacji C-dur na temat Ah vous dirai-je, Maman: wariacja 8.”, wikimedia.org, Domena publiczna
RKQAii4vv5bkR
Nagranie jest początkowym fragmentem utworu Wolfganga Amadeusza Mozarta „12 wariacji C-dur na temat Ah vous dirai-je, Maman: wariacja 8". Kompozycja ma spokojny charakter i umiarkowane tempo

Wariacje w twórczości kompozytorów romantyzmu

RsHrS2heSPqI71
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-biały portret Feliksa Mendelssohna-Bartholdy. Głowa mężczyzny zwrócona jest w prawą stronę. Kompozytor ma dłuższe, falujące się włosy, dość duży, spiczasty nos. Ubrany jest w białą koszulę, pod której kołnierzykiem zawiązana jest chustka oraz w ciemną marynarkę. Po zaznaczeniu kursorem myszy pulsującego punktu pojawia się informacja: 1. Feliks Mendelssohn-Bartholdystworzył w 1841 roku dzieło o nazwie Variations sérieuses (op. 54), które jest przeznaczone na fortepian i zawiera temat w tonacji d-moll oraz siedemnaście wariacji. Cykl wymaga bardzo sprawnego instrumentalisty do wykonania. Z dziełem wiążą się dwie ciekawostki: po pierwsze, to jedyny cykl wariacji opublikowany za życia kompozytora, chociaż stworzył trzy. Po drugie, dzieło powstało, żeby wspierać zbieranie funduszy na posąg Ludwiga van Beethovena w Bonn.
Feliks Mendelssohn-Bartholdy, online skills, CC BY 3.0
R18sy6Cn1OChk1
Ilustracja interaktywna przedstawia grafikę z portretem Fryderyka Chopina. Mężczyzna ustawiony jest profilem w prawą stronę. Ma dłuższe, kręcone włosy i orli nos. Ubrany jest w białą koszulę, ciemny musznik i marynarkę. Wyraz twarzy ma skupiony, poważny. Po zaznaczeniu kursorem myszy pulsującego punktu pojawia się informacja: 1. Fryderyk Chopin stworzył przynajmniej pięć cykli wariacji. Wszystkie były oparte o tematy zaczerpnięte z twórczości innych kompozytorów. Za najważniejsze uznaje się Wariacje B-dur op. 2 na temat Là ci darem la mano z opery Don Giovanni Mozarta, przeznaczone na fortepian oraz orkiestrę. To właśnie w recenzji tego dzieła Robert Schumann użył znanego zwrotu: Czapki z głów, panowie, oto geniusz.
Fryderyk Chopin, online skills, CC BY 3.0
RI6sAcurmwvCp1
Ilustracja jest portretem Franza Schuberta. Mężczyzna z bujną fryzurą, ubrany elegancko w marynarkę z szeroką, czarną muchą pod szyją. Wyraz twarzy ma poważny, w brodzie ma dziurkę. Portret umieszczony jest na jasnym tle, co powoduje, że tworzy ono swojego rodzaju obramowanie. Na dole portretu znajduje się na dole jasnej ramki podpis kompozytora. Po zaznaczeniu kursorem myszy pulsującego punktu pojawia się informacja: 1. Franz Schubert napisał pięć cykli wariacyjnych, korzystając z własnych pieśni jako tematów. Wykorzystał m. in. takie pieśni jak Pstrąg, Śmierć i dziewczyna czy Wędrowiec. Tak jak wielu innych kompozytorów romantyzmu, odniósł się także do twórczości innych, tworząc wariacje do walca Diabelli'ego.
Franz Schubert, online skills, CC BY 3.0
R14DtD5WePXAD1
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno - białą fotografię Johannesa Brahmsa. Kompozytor jest w starszym wieku. Jego włosy są siwe, zaczesane do tyłu i sprawiają wrażenie niedokładnie ułożonych. Mężczyzna ma wąsy i długą brodę. Ma poważny wyraz twarzy. Ubrany jest w białą koszulę, jasną ozdobę przypominającą kokardę lub musznik oraz ciemną kamizelkę i marynarkę. Na ilustracji znajduje się pulsujący punkt, po jego otwarciu pokazuje się informacja 1. Johannes Brahms to kolejny z kompozytorów romantyzmu, który w swoim dorobku posiadał wariacje jako osobną formę. On również opierał się o tematy zapożyczone z dzieł innych kompozytorów, takich jak Haendel czy Paganini. Za najważniejszy utwór uznawane są Wariacje B-dur na temat Haydna (op. 56). Jest on podwójnie opusowany: op. 56b jest przeznaczony na dwa fortepiany, natomiast op. 56a na orkiestrę. Dzieło na orkiestrę jest często określane jako pierwsza niezależna forma wariacyjna przeznaczona na orkiestrę w historii muzyki (chociaż część historyków wskazuje, iż wcześniej powstał już jeden taki utwór, autorstwa Antonio Salieri'ego).
Johannes Brahms, online skills, CC BY 3.0
RljYG62sEh78A1
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-białą fotografię Antonína Dvořáka. Kompozytor ma głowę zwróconą delikatnie w prawą stronę. Włosy ma zaczesane do tyłu, delikatnie łysiejące na czole. Ma długą ciemną brodę i wąsy. Ubrany jest w białą koszulę z kołnierzykiem, pod którym zawiązana jest kokarda w jasne grochy. Ubrany jest również kamizelkę i marynarkę. Na ilustracji znajduje się pulsujący punkt, po jego otwarciu pokazuje się informacja: 1. Antonín Dvořák stworzył Wariacje symfoniczne na orkiestrę op. 78. Korzystają z tematu pieśni o tytule Jestem skrzypkiem. Utwór jest jedną z najpopularniejszych form wariacyjnych na orkiestrę. Co ciekawe, kompozytor stworzył to dzieło po wyzwaniu od przyjaciela, który zainspirował go do napisania wariacji na temat, który wydaje się być niemożliwy do wykorzystania w tym celu.
Antonín Dvořák, wikimedia.org, domena publiczna

Prezentacja 3D pt. Wirginał

RtRoTP2cfZuuN1
Prezentacja 3D obiektu przedstawiająca wirginał. W celu obejrzenia prezentacji należy kliknąć na biały trójkąt, znajdujący się w szarym kółku. Instrument ma prostokątne pudło rezonansowe, na którym po prawej stronie znajduje się klawiatura. Nad klawiaturą znajduje się finezyjny ornament. Ozdoby znajdują się również na otwartej płycie do zakrywania wirginału oraz dookoła pudła rezonansowego. Instrument ustawiony jest na czterech nogach. W tle słychać muzykę wykonywaną na wirginale. Tempo kompozycji jest wolne. Cechuje ją spokojny, melancholijny charakter. Po kliknięciu interaktywnych punktów wyświetlają się następujące informacje. 1. Wirginał należy do rodziny instrumentów strunowych szarpanych. Jego największa popularność przypadła na okres renesansu oraz początek baroku. W budowie wykazywał wiele cech wspólnych z klawesynem; głównymi różnicami było użycie tylko jednej struny na każdy dźwięk, a co za tym idzie - o wiele mniejsze rozmiary. Zazwyczaj miał on zakres czterech oktaw, a struny były szarpane za pomocą tzw. piórek; nie było możliwości różnicowania dynamicznego poprzez różną siłę nacisku na klawisz. 2. Wirginał wyróżnia się na tle innych instrumentów o podobnej zasadzie działania co klawesyn (jak szpinet czy ottavino) przede wszystkim z powodu pracy wirginalistów angielskich. Tacy kompozytorzy, jak William Byrd, Thomas Tallis czy John Bull stworzyli bardzo bogaty repertuar utworów przeznaczonych na wirginał; wiele z nich miało mocno podkreślony czynnik wirtuozowski. 3. Jak już wcześniej wspomniano, wirginał był instrumentem o wiele mniejszym od klawesynu. Zdecydowało o tym jego przeznaczenie - miały na nim grać przede wszystkim młode dziewczyny oraz panny, stąd jego nazwa . Początkowo wirginały były wykonywane wyłącznie jako pudło, w którym zawierał się cały instrument - kiedy jego właściciel chciał go użyć, układał go na stole lub biurku i zdejmował pokrywę. Kiedy wirginał stał się popularniejszy, zaczęto dodawać do niego nogi, jednak jego kształt pozostał taki sam; również pokrywa nie była usuwana i była traktowana jako część instrumentu.
Źródło: online skills.

Zadania

RymIzHHr5KSgW
Ćwiczenie 1
Który z poniższych terminów oznacza opracowania tematu ostinatowego wariacji? Możliwe odpowiedzi: 1. Basso ostinato, 2. Partity, 3. Ground
R1ePQBJGV67RD
Ćwiczenie 2
Jakie dwa typy wariacji były szczególnie popularne wśród kompozytorów epoki baroku? Prawidłowa jest więcej niż jedna odpowiedź! Możliwe odpowiedzi: 1. Wariacje ostinatowe, 2. Wariacje chorałowe, 3. Haxachord variation
R54oZN11j3GOt
Ćwiczenie 3
Połącz w pary dzieło muzyczne z kompozytorem. Wariacje Goldbergowskie Możliwe odpowiedzi: 1. Fryderyk Chopin, 2. Jan Sebastian Bach, 3. Ludwig van Beethoven 32 wariacje c-moll Możliwe odpowiedzi: 1. Fryderyk Chopin, 2. Jan Sebastian Bach, 3. Ludwig van Beethoven Wariacje B-dur op. 2 na temat Là ci darem la mano z opery Don Giovanni Możliwe odpowiedzi: 1. Fryderyk Chopin, 2. Jan Sebastian Bach, 3. Ludwig van Beethoven
RD1jviNXeJv3n
Kompozycja Wolfganga Amadeusza Mozarta „12 wariacji C-dur na temat Ah vous dirai-je, Maman: temat". Utwór jest wykonany na fortepianie i ma umiarkowane tempo.
R1IrVEUVKrigJ
Nagranie jest początkowym fragmentem utworu Wolfganga Amadeusza Mozarta „12 wariacji C-dur na temat Ah vous dirai-je, Maman: wariacja 1". Kompozycja ma ruchliwy charakter i szybkie tempo.
RhVNFymfiUxSv
Ćwiczenie 4
W jaki sposób melodia tematu „12 wariacji C-dur na temat Ah vous dirai-je, Maman" Wolfganga Amadeusza Mozarta została opracowana w pierwszej wariacji? Możliwe odpowiedzi: 1. Zastosowano ornamenty, 2. Zmieniono metrum, 3. Zmieniono tryb harmoniczny
RD1jviNXeJv3n
Kompozycja Wolfganga Amadeusza Mozarta „12 wariacji C-dur na temat Ah vous dirai-je, Maman: temat". Utwór jest wykonany na fortepianie i ma umiarkowane tempo.
R1QRJm65z4atf
Nagranie jest początkowym fragmentem utworu Wolfganga Amadeusza Mozarta „12 wariacji C-dur na temat Ah vous dirai-je, Maman: wariacja 5". Kompozycja ma żartobliwy charakter i szybkie tempo.
R1IIoU12SqCIO
Ćwiczenie 5
W jaki sposób melodia tematu „12 wariacji C-dur na temat Ah vous dirai-je, Maman" Wolfganga Amadeusza Mozarta została opracowana w piątej wariacji? Możliwe odpowiedzi: 1. Zastosowano ornamenty, 2. Przesunięto akcenty, 3. Zmieniono tryb harmoniczny
RD1jviNXeJv3n
Kompozycja Wolfganga Amadeusza Mozarta „12 wariacji C-dur na temat Ah vous dirai-je, Maman: temat". Utwór jest wykonany na fortepianie i ma umiarkowane tempo.
RBJ52ENVnPESK
Nagranie jest początkowym fragmentem utworu Wolfganga Amadeusza Mozarta „12 wariacji C-dur na temat Ah vous dirai-je, Maman: wariacja 7". Kompozycja ma radosny charakter i szybkie tempo.
RvBTkaXgm8AtT
Ćwiczenie 6
W jaki sposób melodia tematu „12 wariacji C-dur na temat Ah vous dirai-je, Maman" Wolfganga Amadeusza Mozarta została opracowana w siódmej wariacji? Możliwe odpowiedzi: 1. Zmieniono metrum, 2. Wprowadzono zmiany harmoniczne, 3. Zmieniono linię melodyczną
RD1jviNXeJv3n
Kompozycja Wolfganga Amadeusza Mozarta „12 wariacji C-dur na temat Ah vous dirai-je, Maman: temat". Utwór jest wykonany na fortepianie i ma umiarkowane tempo.
RKQAii4vv5bkR
Nagranie jest początkowym fragmentem utworu Wolfganga Amadeusza Mozarta „12 wariacji C-dur na temat Ah vous dirai-je, Maman: wariacja 8". Kompozycja ma spokojny charakter i umiarkowane tempo
R1DqGXQZPmXh2
Ćwiczenie 7
W jaki sposób melodia tematu „12 wariacji C-dur na temat Ah vous dirai-je, Maman" Wolfganga Amadeusza Mozarta została opracowana w ósmej wariacji? Możliwe odpowiedzi: 1. Zastosowano środki polifoniczne, 2. Zmieniono metrum, 3. Zmieniono tryb

Słownik pojęć

Basso ostinato
Basso ostinato

Ostinato w najniższym głosie.

Cantus firmus
Cantus firmus

Muz. struktura melodyczna stanowiąca podstawę kompozycji wielogłosowej, najczęściej zapożyczona z wcześniej istniejącego utworu jedno- lub wielogłosowego, rzadziej — napisana specjalnie dla mającej powstać kompozycji.

Chaconne
Chaconne

Taniec pochodzenia prawdopodobnie meksykańskiego lub indiańskiego; w metrum trójdzielnym, przekształcony w XVII w. w instrumentalną formę wariacyjną opartą na basso ostinato, pokrewną passacaglii; włączana też do baletów i oper fr.; tworzono też chaconne wokalne.

Chorał gregoriański
Chorał gregoriański

Jednogłosowe śpiewy liturgiczne Kościoła rzymskokatolickiego, ukształtowane na początku VIII w., a przekazane w rękopisach z IX w.; ich kodyfikację przypisuje się papieżowi Grzegorzowi I (stąd nazwa, VI w.); Chorał gregoriański opiera się na skalach modalnych; rozróżnia się 2 rodzaje śpiewów chorału gregoriańskiego: 1) śpiewną recytację, zwaną accentus, na jednym lub kilku dźwiękach, np. psalmów, Ewangelii; 2) śpiew właściwy, zwany concentus, bardziej sylabiczny lub melizmatyczny, np. w częściach stałych i zmiennych mszy, w antyfonach, hymnach; chorał gregoriański może być wykonywany solo lub chóralnie, także w sposób responsorialny (chór i solista na przemian) lub antyfonalny (2 chóry na przemian).

Folia
Folia

Typ utworu muz., znany od końca XV w. (pierwotnie taniec portugalski), z charakterystyczną melodią i 8‑dźwiękową formułą basową; w hiszp. muzyce gitarowej z pocz. XVII w. folia opierała się na prostych akordach granych arpeggio, folie na instrumenty klawiszowe i smyczkowe były kunsztownymi wariacjami; rozkwit folii wraz z zanikiem formuły basowej przypadł na twórczość B. Pasquiniego, J.H. d’Angleberta, J. Cabanillesa, A. Corellego; w XIX w. folie w twórczości m.in. F. Liszta.

Kontrapunkt
Kontrapunkt

Muz. technika kompozytorska polegająca na snuciu 2 lub więcej niezależnych od siebie, ale w trakcie wykonania współbrzmiących ze sobą linii melodycznych, tworzonych wg określonych zasad tonalnych, harmonicznych i rytmicznych (polifonia); także głos (linia melodyczna) dokomponowywany do istniejącej już melodii (cantus firmus), np. do tematu w fudze; w okresie renesansu wykształcono ścisłe reguły (tzw. k. ścisły) normujące technikę kontrapunktyczną (wzór stanowiły kompozycje G.P. da Palestriny); polifonię muzyki czasów późniejszych, opartą na systemie dur‑moll, cechuje rozluźnienie reguł (tzw. k. swobodny); również przedmiot studiów w uczelniach muz.; wymaga opanowania gatunków kontrapunktycznych (nuta przeciw nucie, 2 nuty przeciw nucie itd., w układzie 2-, 3-, 4‑głosowym), opanowania sztuki komponowania kanonu (imitacja ścisła) i fugi; klas. podręczniki k.: G. Zarlino Istitutioni harmoniche (1558), J.J. Fux Gradus ad Parnassum (1725), H. Bellermann Der Contrapunkt (1862); w Polsce: K. Sikorski Kontrapunkt (cz. 1–3 1953–57), H. Feicht Polifonia renesansu (1957).

Ostinato
Ostinato

Wielokrotne powtarzanie formuły harmonicznej lub melodyczno‑rytmicznej w utworze.

Passacaglia
Passacaglia

W XVII w. w Hiszpanii pieśń o charakterze tanecznym, w metrum trójdzielnym, śpiewana z towarzyszeniem gitary; passacaglia wariacyjna — skrystalizowana w XVII w. forma muz., będąca szeregiem wariacji opartych na stałej formule basowej (basso ostinato), utrzymanych na ogół, podobnie jak chaconne, w metrum trójdzielnym i tempie umiarkowanym (organowa Passacaglia c‑moll J.S. Bacha).

Partity
Partity

Poszczególne opracowania tematu w wariacjach ostinatowych.

Wariacje ostinatowe
Wariacje ostinatowe

Gatunek wariacji, w którym temat pełni rolę ostinata w najniższym głosie.

Wirginał
Wirginał

Mniejsza, czterooktawowa odmiana klawesynu, która posiada tylko jedną strunę na każdy dźwięk.

Wirginaliści angielscy
Wirginaliści angielscy

Grupa kompozytorów działających w Anglii pod koniec XVI i na pocz. XVII w., tworzących utwory na wirginał i pokrewne instrumenty klawiszowe; zaliczają się do niej m.in. W. Byrd, J. Bull, G. Farnaby, O. Gibbons, Th. Morley, P. Philips, Th. Tallis, Th. Tomkins; repertuar wirginalistów angielskich obejmował preludia, fantazje, ricercary, tańce oraz opracowania wokalnych utworów rel. i świeckich; ich styl cechowała wirtuozowska faktura, rozwinięta ornamentyka i technika wariacyjna oparta na basso ostinato; największym zbiorem utworów wirginalistów angielskich jest tzw. Fitzwilliam Virginal Book (ok. 1625).

Źródło:

  • http://encyklopedia.pwn.pl/

Biblioteka muzyczna

RD1jviNXeJv3n
R1IrVEUVKrigJ
R1QRJm65z4atf
RBJ52ENVnPESK
RKQAii4vv5bkR
RGFDak7EaaqmY
R1V4oh281tuvc
RHWsdzmcHIdDQ
R1v10HxrU6Syt
R1ZyVPVhPTPty
RWTN3tm1Mmis2
R15XixHPZwNzc
Przewiń
Głośność