Ilustracja przedstawia wnętrze opery z kolumnami i oświetlonymi żyrandolami. Tytuł lekcji: Formy muzyki scenicznej - opera.
Ważne daty
1819‑1872 – lata życia Stanisława Moniuszki,
1801‑1835 – lata życia Vincenzo Belliniego,
1797‑1848 – lata życia Gaetano Donizettiego,
1792‑1868 – lata życia Gioacchino Rossiniego,
1813‑1901 – lata życia Giuseppe Verdiego,
1839‑1881 – lata życia Modesta Musorgskiego,
1813‑1883 – lata życia Ryszarda Wagnera,
1838‑1875 – lata życia Georges’a Bizeta.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
R1DGOvJUQUsxk
1
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania. 4. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje charakterystyki:
3) form muzycznych: opera.
6. Wymienia nazwy epok w dziejach muzyki (średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm, romantyzm, muzyka XX w.) oraz potrafi wskazać kompozytorów reprezentatywnych dla nich.
Nauczysz się
wymieniać najważniejsze wydarzenia z historii opery;
wymieniać wybrane tytuły oper, tj: Carmen wraz z arią Habanera G. Bizeta; Juliusz Cezar G. F. Haendela; Czarodziejski flet Wolfganfa Amadeusza Mozarta; Straszny Dwór oraz Traviata Giuseppe Verdiego;
rozpoznawać fragmenty muzyki operowej (aria, duet, tercet, fragment chóralny i instrumentalny, sceny baletowe);
wymieniać kompozytorów tworzących opery i kojarzy ich z epoką w której tworzyli.
Wprowadzenie
Różne dziedziny sztuki mogą łączyć się, tworząc kompilację artystyczną w postaci uniwersalnej i zrozumiałej dla każdego formy przekazu. Doskonałym tego przykładem może być połączenie teatru i muzyki w postaci opery. Łączy ona w sobie grę aktorską ze śpiewem, muzyką i tańcem. Składa się z partii wokalnych, instrumentalnych, baletowychBaletbaletowych. OperaOperaOpera posiada długą historię, rozwijała się na przestrzeni epok i ceniona jest do dnia dzisiejszego.
Z operą przez wieki
ReluSNuvipAit
Opera w pigułce. Nie zawsze sukces przychodzi od razu…
Zapewne nie jeden raz zmagałeś się z różnymi trudnościami, zanim zdołałeś je pokonać. Wówczas na pewno w wyjątkowy sposób odczułeś smak sukcesu. W historii muzyki jest wiele przypadków, kiedy sukces nie od razu zaistniał wraz z wystawieniem dzieła, a nawet za życia kompozytora. Warto o tym pamiętać w kontekście przyszłych sukcesów i niepowodzeń, które czekają każdego z nas bez względu na wybór swojej ścieżki kariery.
Georges Bizet – Carmen – opera w 4 aktach.
Georges Bizet to kompozytor „Carmen”, jednej z najbardziej znanych oper na świecie. Niestety, pierwsze wystawienie tej opery okazało się całkowitym niepowodzeniem, głównie ze względu na poruszane w niej wątki obyczajowe zaczerpnięte z życia codziennego. Z czasem tematyka ta stała się modna i była podstawą nowego kierunku. Bizet nie doczekał tych czasów, a opera „Carmen” zaczęła odnosić zasłużone sukcesy dopiero po śmierci kompozytora.
Akcja opery rozgrywa się w Andaluzji na początku XIX wieku. Tytułowa Carmen jest Cyganką. Pozostali bohaterowie to zwyczajni ludzie – Cyganie, pracownice z fabryki cygar, żołnierze, torreador, przemytnicy. Treścią opery jest życie mieszkańców Sevilli, różne intrygi, a nade wszystko perypetie miłosne pięknej Cyganki Carmen i rywalizacja zakochanych w niej mężczyzn.
Ćwiczenie 1
Wysłuchaj „Marsz torreadora”, jednego z najbardziej znanych motywów z opery „Carmen”. W IV akcie opery torreador Escamillo stacza w cyrku zwycięski bój z bykiem. Carmen pragnie jak najszybciej ujrzeć ukochanego torreadora. Niestety, zazdrosny z rozpaczy Don José atakuje ją sztyletem.
R1enulUv8BnMg
RZ6TU2SuTB2D5
Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi Marsza toreadora i opisz jaki jest charakter tego utworu.
R12D7hCw2p5Rv
Ćwiczenie 2
ReG9xU7W3Ih42
Ćwiczenie 3
Traviata włoskiego kompozytora Giuseppe Verdiego to kolejne dzieło, które należy do kanonu tej formy muzycznej, ale tak jak w przypadku „Carmen” Bizeta nie odniosło sukcesu podczas premiery. Treść opery jest ponadczasowa. Główna bohaterka, Violetta Valéry, mierzy się ze śmiertelną chorobą i świadomością odejścia. W tym właśnie czasie odkrywa wartości płynące z prawdziwej miłości i przez to jej podejście do życia diametralnie się zmienia. W tak trudnym dla siebie czasie wzmacnia swój charakter, stając przed trudnymi wyborami w obliczu nadchodzącej śmierci.
R5delHCISegZa
RGmTXlInKrWyt
Ćwiczenie 4
R1OATBvGf0QfK
Ćwiczenie 5
Ćwiczenie 6
Wysłuchaj wersji instrumentalnej utworu operowego. Wpisz: imię i nazwisko autora, tytuł opery, oraz tytuł utworu.
RGwZMMtgM7fkD
Rt47Fruuug8gm
Podaj tytuły co najmniej dwóch oper Stanisława Moniuszki.
RYKp6EnTfqrcr
Ćwiczenie 7
R1DWEEY2gcbPu
Ćwiczenie 8
RmweZ3KPUfPSn
Ćwiczenie 9
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Wolfgang…Mozart - twórca m. in. Opery pt. Czarodziejski flet., 2. Wieloosobowy zespół wokalny., 3. Krótki utwór na orkiestrę, który jest wstępem do opery., 4. Epoka, w której tworzył Stanisław Moniuszko - twórca polskiej opery narodowej., 5. Epoka narodzin opery.
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Wolfgang…Mozart - twórca m. in. Opery pt. Czarodziejski flet., 2. Wieloosobowy zespół wokalny., 3. Krótki utwór na orkiestrę, który jest wstępem do opery., 4. Epoka, w której tworzył Stanisław Moniuszko - twórca polskiej opery narodowej., 5. Epoka narodzin opery.
Rozwiąż krzyżówkę i odgadnij hasło.
Wolfgang…Mozart - twórca m. in. Opery pt. Czarodziejski flet.
Wieloosobowy zespół wokalny.
Krótki utwór na orkiestrę, który jest wstępem do opery.
Epoka, w której tworzył Stanisław Moniuszko - twórca polskiej opery narodowej.
Epoka narodzin opery.
1
2
3
4
5
RG8GHPg5t8Ssl1
Ćwiczenie 10
Słownik pojęć
Akt
Akt
część utworu dramatycznego lub przedstawienia teatralnego.
Aria
Aria
popisowa pieśń solowa w operze lub operetce.
Balet
Balet
1. widowisko teatralne, w którym głównym środkiem wyrazu jest taniec; też: utwór muzyczny stanowiący kanwę takiego widowiska; 2.scena tańców zbiorowych w operze, operetce itp.; 3. zespół tancerek i tancerzy; 4. instytucja organizująca przedstawienia choreograficzne.
Choreografia
Choreografia
układ tańca lub ruchów tanecznych w widowisku scenicznym.
Duet
Duet
uwóch śpiewakow lub instrumentalistów wykonujących razem utwór muzyczny; też: utwór muzyczny na dwa głosy lub dwa instrumenty.
Dyrygent
Dyrygent
osoba kierująca zespołem wokalno‑instrumentalnym, chórem lub orkiestrą.
Intermezzo
Intermezzo
krótki fragment orkiestrowy o charakterze nastrojowym, wpleciony w akcję dramatyczną opery albo występujący jako wkładka baletowa w operze.
Kompozytor
Kompozytor
autor utworu muzycznego.
Libretto
Libretto
tekst słowny do scenicznego utworu muzyczno‑wokalnego (opery, oratorium).
Opera
Opera
sceniczny dramat muzyczny składający się z partii wokalnych, instrumentalnych, baletowych, rzadziej także mówionych.
Partytura
Partytura
zapis utworu muzycznego, prezentujący wszystkie partie dzieła w ten sposób, że to, co brzmi jednocześnie, zapisane jest jedno nad drugim (w pionie), a to, co brzmi w kolejnych odcinkach czasu, zapisane jest od lewej do prawej.
Rekwizyt
Rekwizyt
przedmiot potrzebny w przedstawieniu teatralnym lub na planie filmowym, związany z akcją sztuki albo filmu.
Scenografia
Scenografia
opracowanie plastycznej i architektonicznej oprawy widowiska, filmu itp.; też: oświetlenie, dekoracje, kostiumy i rekwizyty stanowiące taką oprawę.
Sufler
Sufler
osoba odpowiadająca za koordynację i zgodność z planem przebiegu przedstawienia, w szczególności podpowiadająca aktorowi zza kurtyny lub ze specjalnego miejsca na scenie w sytuacji, gdy aktor zapomni tekstu podczas inscenizacji.
Tercet
Tercet
zespół składający się z 3 wokalistów.
Uwertura
Uwertura
krótki utwór na orkiestrę będący wstępem do opery lub baletu, czasami także utwór samodzielny.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
J. Habela, Słowniczek muzyczny, PWM, Kraków 1998
www.encyklopedia.pwn.pl
www.muzykotekaszkolna.pl
www.sjp.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
Rz6oVc7RPOUfM1
R1NjNdrOikAHB
Rlpnrl55WRfAn
Bibliografia
Jerzy Habela, Słowniczek muzyczny, PWM, Kraków 1998.
Ryszard Daniel Golianek, Zrozumieć operę. Łódź, Akademia Muzyczna, 2009.