Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RAxHD1BA3s2RN1
Fotografia przedstawia drawnianą klawiaturę fortepianu. Duże klawisze są brązowe, a małe białe.

François Couperin i klawesyniści francuscy

Ważne daty

1601‑1672 – lata życia Jacquesa Championa de Chambonnièresa

ok. 1626‑1661 – lata życia Louisa Cuperina

1629‑1691 – lata życia Jeana‑Henriego d'Angleberta

1668‑1733 – lata życia Françoisa Couperina

1689 r. – wydanie Pièces de clavecin

1

Scenariusz dla nauczyciela

R9M2ZwH2jH4Aw1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

5. Barok. Uczeń:

3) wymienia i klasyfikuje barokowe instrumenty muzyczne (klawesyn, organy, skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas, obój, waltornia, fortepian, flet poprzeczny);

4) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów (Claudio Monteverdi, Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Haendel, Antonio Vivaldi, Arcangelo Corelli, klawesyniści francuscy: Jean Philippe Rameau, François Couperin).

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki.

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;

2. przybliża twórczość i działalność przedstawicieli różnych obszarów kultury muzycznej, np. dyrygent, leader zespołu, koncertmistrz, reżyser spektaklu muzyczno‑teatralnego, kompozytor, wykonawca, wirtuoz, primadonna, primabalerina, performer, klezmer, muzykant, pieśniarz;

3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne.

Nauczysz się

charakteryzować twórczość klawesynistów francuskich;

przedstawiać budowę klawesynu;

przyporządkowywać dzieła do ich twórców;

używać poprawnego słownictwa muzycznego.

Budowa i rola klawesynu

Klawesyn jest klawiszowym instrumentem szarpanym, który jest nierozłącznie związany z muzyką barokową. Dzięki szerokiej skali wykorzystywany był do utworów solowych oraz w postaci basso continuoBasso continuobasso continuo jako dopełnienie orkiestryOrkiestraorkiestry. Technika gry przypominała technikę organową, poprzez zaimplementowanie manuałówManuałmanuałówregistrówRegisterregistrów, służących między innymi do transpozycjiTranspozycjatranspozycji dźwięków o oktawęOktawaoktawę w dół lub górę. Na przełomie XVII i XVIII wieku klawesyn zyskał największą popularność i osiągnięto szczyt możliwości i techniki muzyki klawesynowej. W tym okresie do rozwoju tej muzyki przede wszystkim przyczynili się klawesyniści francuscy.

RjW3UY3BUFOad1
Ilustracja interaktywna przedstawia: Gérard Janot, Klawesyn. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Skala instrumentu obejmowała dźwięki od F kontra do f trzykreślnego. 2. Klawesyn posiadał od jednego do dwóch manuałów. 3. Uderzony klawisz, wprawia w ruch skoczek, na którym przymocowane było tzw. piórko lub kolec, wprawiające struny w ruch. Gdy klawisz się podnosił, dźwięk został przerwany poprzez tłumienie struny. 4. W klawesynie, podobnie jak w innych instrumentach szarpanych, ważną rolę odgrywało pudło rezonansowe, dzięki któremu wydobywany dźwięk był mocniejszy. 5. Klawesyny często ozdabiane były malowniczymi ilustracjami. 6. Skrzydło klawesynu służyło do akustycznego skierowania dźwięku w odpowiednią stronę. 7. W droższych klawesynach stosowano registry, które muzyk mógł przestawiać w trakcie gry, przesuwając je kolanem (gdy znajdowały się pod klawiaturą), nogą (gdy występowały w formie pedałów) lub ręką (gdy znajdowały się nad klawiaturą). 5. Klawesyn posiadał od jednego do dwóch manuałów. 8. Przez ograniczenia techniczne, wynikające z zastosowania sztywnych piórek, na klawesynie nie było możliwości gry dynamicznej.
Gérard Janot (fot.), Klawesyn, wikimedia.org, CC BY 3.0

Rola twórców francuskich w rozwoju muzyki klawesynowej

Jacques Champion de Chambonnières (1601‑1672) był klawesynistą dworu paryskiego. Urodził się jako jedynak w muzycznej rodzinie Championów: dziadek Thomas uznawany był za mistrza kontrapunktuKontrapunktkontrapunktu, a ojciec Jacques (kompozytorKompozytorkompozytor) prawdopodobnie dawał synowi pierwsze lekcje gry na klawesynie. Talent Chambonnièresa dostrzeżono na dworze paryskim. W latach 30. XVII wieku był już popularny, najpierw jako instrumentalista, później jako tancerz i kompozytor. Zasłynął głównie dzięki suitomSuitasuitomchaconnomChaconnechaconnom. Określany jest mianem przedstawiciela francuskiej szkoły klawesynowej.

R1amMuAeDSc7l
Ilustracja interaktywna przedstawia Jacques Champion de Chambonnières, „Chaconne F-dur”, XVII. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. utwór Jacques Champion de Chambonnières pt. „Chaconne F-dur”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym, sentymentalnym charakterem.
Jacques Champion de Chambonnières, „Chaconne F-dur”, XVII w., imslp.info, CC BY 3.0

Chambonnières sponsorował młodym talentom z prowincji pobyt w Paryżu i naukę gry na klawesynie. Wykształcił wielu uzdolnionych muzyków, wśród nich znaleźli się: Charles i François (wuj Françoisa Couperina Le Granda) i Louis (ok. 1626‑1661), który zasłynął jako nadworny muzyk Ludwika XIV i organista w St‑Gervais. Z ponad 200 jego kompozycji, żadna nie została opublikowana za jego życia, zachowały się one jednak w Manuskrypcie Bauyn. W jego dorobku znalazły się głównie suity, lecz reprezentacyjnymi dziełami były chaconny i passacagliaPassacagliapassacaglia. Muzyka Louisa była bardziej różnorodna i złożona pod względem kompozycji niż u swojego nauczyciela, Chambonnièresa.

R3GglrunAcQZG
Ilustracja interaktywna przedstawia Louis Cuperin, „Chaconne g-moll”, XVII. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. utwór Louis Cuperin pt. „Chaconne g-moll”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się majestatycznym charakterem.
Louis Cuperin, „Chaconne g-moll”, XVII w., imslp.info, CC BY 3.0

O edukacji muzycznej Jeana‑Henriego d'Angleberta (1629‑1691) niewiele wiadomo. Prawdopodobnie był uczniem Chambonnièresa, dla którego skomponował tombeauTombeautombeau (utwór upamiętniający osobę zmarłą), co świadczy o jego bliskich kontaktach z królewskim klawesynistą. Karierę rozpoczął w styczniu 1660 roku jako organista w kościele Rue St. Honoré. W sierpniu zastąpił Henriego Dumonta, stając się klawesynistą Philippe`a I, księcia Orleanu i młodszego brata króla. W 1662 przejął obowiązki królewskiego klawesynisty. Jego największym dziełem są cztery suity, wydane w 1689 r. w Paryżu w zbiorze Pièces de clavecin. Zawierał on tablicę ze skróconym zapisem ozdobników barokowych i sposobem ich wykonywania. Notacja d'Angleberta przyjęła się w środowisku kompozytorskim i była powszechnie stosowana w całej Europie.

RyrF2yVVpaJv81
Ilustracja interaktywna przedstawia: Wydanie „Pièces de clavecin”, 1689 zapis nutowy „Pièces de clavecin” z 1689 roku. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Barokowe ozdobniki składające się często z wielu nut o małych wartościach rytmicznych mogły zostać zapisane za pomocą jednej nuty z odpowiednim symbolem, trwającej równowartość ozdobnika. 2. Grupy rozłożonych akordów nie musiały być już zapisywane w sposób melodyczny, dzięki nowej notacji figuracje mogły być zapisywane w formie akordów harmonicznych. 3. Nowy sposób zapisu nutowego służył do zaoszczędzenia miejsca na pięciolinii, jednocześnie znacznie ułatwiając czytanie nut wykonawcy. Ze względu na jego praktyczność zdobył popularność w całej Europie. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym, sentymentalnym charakterem.
Wydanie „Pièces de clavecin”, 1689, imslp.info, CC BY 3.0
RAHgyspLsywxi
Ilustracja interaktywna przedstawia Jean-Henri d'Anglebert, „Tombeau de Monsieur Chambonnières” XVII w. Utwór skomponowany został na cześć zmarłego Jacquesa Championa de Chambonnièresa, co świadczyło o więzi łączącej kompozytorów, Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. utwór Jean-Henri Anglebert, „Tombeau de Monsieur Chambonnières”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się skocznym charakterem.
Jean-Henri d'Anglebert, „Tombeau de Monsieur Chambonnières” XVII w. Utwór skomponowany został na cześć zmarłego Jacquesa Championa de Chambonnièresa, co świadczyło o więzi łączącej kompozytorów, imslp.info, CC BY 3.0

Znaczenie twórczości Couperina

François Couperin, zwany Le Grand urodził się 10 listopada 1668 roku w Paryżu jako syn Charlesa Couperina, jednocześnie jego pierwszego nauczyciela gry na klawesynie. Zmarł, gdy François miał 10 lat, a jego posadę organisty w kościele Saint‑Gervais przejął Michel Richard Delalande. Couperin odzyskał posadę ojca już w wieku 18 lat, a naukę gry kontynuował u Jacquesa‑Denisa Thomelina, który zaopiekował się młodym Françoisem i traktował go jak własnego syna. W 1690 wydał Pieces d'orgue, zbiór mszyMszamszy organowych, pochwalony przez Delalande, który pomógł mu w skomponowaniu i publikacji dzieła. Przez kolejne trzy lata Couperin zastępował swojego byłego nauczyciela na dworze królewskim, zyskując kontakty z najwybitniejszymi twórcami epoki. W 1713 roku otrzymał królewski przywilej, który pozwolił mu na publikację dzieł, a w 1717 roku uznany był za jednego z najważniejszych kompozytorów dworu królewskiego. W latach 20. XVIII wieku mocno podupadał na zdrowiu. Dzieła klawesynowe Couperina miały wpływ na twórczość późniejszych twórców, m.in. Murice`a Ravela, Johannesa Brahmsa, Richarda Straussa. Jego kompozycje podziwiał nawet sam Johann Sebastian Bach. François Couperin uważany jest za jednego z najważniejszych kompozytorów francuskich baroku. Jego najsłynniejsza książka, L'art de toucher le clavecin (Sztuka gry na klawesynie, opublikowana w 1716 roku), zawiera sugestie dotyczące palcowania, ornamentyki i innych cech techniki klawesynowej. Pisał utwory przeznaczone na orkiestrę kameralną, utwory organowe, a także wydał cztery tomy, zawierające ponad 230 utworów na klawesyn.

R16en9jnCexzv
Ilustracja interaktywna przedstawia François Couperin, „L'art de toucher le clavecin, Preludium 5 A-dur”, 1716. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór L'art de toucher le clavecin, Preludium 5 A-dur. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem. Grafika przedstawia mężczyznę ubranego w żółty płaszcz i białą koszule z żabotem. Mężczyzna opiera się łokciem na stoliku, gdzie stoi pióro w kałamarzu. W drugiej ręce trzyma kartki.
Autor nieznany, „portret François Couperin”, I połowa XVIII wieku, Pałac Wersalski, Francja, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); François Couperin, „L'art de toucher le clavecin, Preludium 5 A-dur”, online-skills, CC BY 3.0

Zadania

R1McVwm2ie0JT
Utwór 1 do zadania 1
R9BdeZDzWpeZ1
Utwór 2 do zadania 1
RXmukBBDNcrVF
Utwór 3 do zadania 1
RRapqYMTyxOx5
Ćwiczenie 1
Preludium 5 A-dur to utwór: Możliwe odpowiedzi: 1. François Couperin. 2. Jean-Henri d'Anglebert. 3. Jacques Champion de Chambonnières.
R1c41RfoOUTTL
Ćwiczenie 2
Określ zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. François Couperin był synem sławnego kompozytora – Louisa Couperina. 2. Jacques Champion de Chambonnières był nauczycielem Françoisa Couperina Le Grand. 3. Dźwięk w klawesynie wydobywany jest za pomocą szarpnięcia struny przez tzw. Piórko. 4. François Couperin jest autorem L'art de toucher le clavecin (Sztuka gry na klawesynie)
RY53pzZBKDtpW
Ćwiczenie 3
Wskaż formy, z których korzystała muzyka klawesynowa. Możliwe odpowiedzi: 1. Suita, 2. Preludium, 3. Anthem, 4. Madrygał, 5. Pasacaglia
RO93D8czJYp6Y
Ćwiczenie 4
Zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć w związku z tematem lekcji.
R1QGa899POd0L
Ćwiczenie 5
Uzupełnij luki w tekście. Klawesyn jest klawiszowym instrumentem szarpanym, który jest nierozłącznie związany z muzyką barokową. Dzięki szerokiej skali wykorzystywany był do utworów solowych oraz w postaci Tu uzupełnij jako dopełnienie orkiestry. Technika gry przypominała technikę organową, poprzez zaimplementowanie manuałów i Tu uzupełnij, służących do transpozycji uderzanych dźwięków o oktawę w dół lub górę. Na przełomie XVII i XVIII wieku klawesyn zyskał największą popularność i osiągnięto szczyt możliwości i techniki muzyki klawesynowej. W tym okresie do rozwoju tej muzyki przede wszystkim przyczynili się klawesyniści Tu uzupełnij.
R4nOafOS1Z0Cc
Ćwiczenie 6
Do terminów dobierz właściwe definicje. Basso continuo Możliwe odpowiedzi: 1. Taniec pochodzenia prawdopodobnie meksykańskiego lub indiańskiego. 2. Utwór, zwykle instrumentalny, o charakterze poważnym i uroczystym, napisany dla uczczenia pamięci zmarłego. 3. Typ instrumentalnego towarzyszenia, stanowiącego harmoniczną podstawę utworu. 4. Przyrząd w instrumencie muzycznym służący do włączania, wyłączania i łączenia głosów Chaconne Możliwe odpowiedzi: 1. Taniec pochodzenia prawdopodobnie meksykańskiego lub indiańskiego. 2. Utwór, zwykle instrumentalny, o charakterze poważnym i uroczystym, napisany dla uczczenia pamięci zmarłego. 3. Typ instrumentalnego towarzyszenia, stanowiącego harmoniczną podstawę utworu. 4. Przyrząd w instrumencie muzycznym służący do włączania, wyłączania i łączenia głosów Tombeau Możliwe odpowiedzi: 1. Taniec pochodzenia prawdopodobnie meksykańskiego lub indiańskiego. 2. Utwór, zwykle instrumentalny, o charakterze poważnym i uroczystym, napisany dla uczczenia pamięci zmarłego. 3. Typ instrumentalnego towarzyszenia, stanowiącego harmoniczną podstawę utworu. 4. Przyrząd w instrumencie muzycznym służący do włączania, wyłączania i łączenia głosów Register Możliwe odpowiedzi: 1. Taniec pochodzenia prawdopodobnie meksykańskiego lub indiańskiego. 2. Utwór, zwykle instrumentalny, o charakterze poważnym i uroczystym, napisany dla uczczenia pamięci zmarłego. 3. Typ instrumentalnego towarzyszenia, stanowiącego harmoniczną podstawę utworu. 4. Przyrząd w instrumencie muzycznym służący do włączania, wyłączania i łączenia głosów.
Ryb6qgEwFL2yE
Ćwiczenie 7
Zadaj pytania koledze o abstrakt Pièces de clavecin, Jeana-Henriego d'Angleberta.

Słownik pojęć

Basso continuo
Basso continuo

typ instrumentalnego towarzyszenia, stanowiącego harmoniczną podstawę utworu, stosowany we wszystkich gatunkach muzyki 1600–ok. 1750.

Chaconne
Chaconne

taniec pochodzenia prawdopodobnie meksykańskiego lub indiańskiego.

Kompozytor
Kompozytor

twórca utworów muzycznych.

Kontrapunkt
Kontrapunkt

technika kompozytorska polegająca na snuciu 2 lub więcej niezależnych od siebie, ale w trakcie wykonania współbrzmiących ze sobą linii melodycznych, tworzonych według określonych zasad tonalnych, harmonicznych i rytmicznych.

Manuał
Manuał

klawiatura dla rąk w instrumencie muzycznym. Niektóre instrumenty mają kilka manuałów, np. w klawesynie zwykle 2 manuały, w organach — 2–5.

Msza
Msza

cykliczna kompozycja wokalna lub wokalno‑instrumentalna, przeznaczona do wykonania w kościele podczas obrzędu mszy świętej.

Oktawa
Oktawa

podstawowy interwał, odległość 8 stopni skali diatonicznej.

Orkiestra
Orkiestra

typ muzycznego zespołu instrumentalnego.

Passacaglia
Passacaglia

w XVII w. w Hiszpanii pieśń o charakterze tanecznym, w metrum trójdzielnym, śpiewana z towarzyszeniem gitary.

Register
Register

w instrumencie muzycznym — przyrząd do włączania, wyłączania i łączenia głosów.

Suita
Suita

cykliczna forma instrumentalna, tzn. zbudowana z kilku lub kilkunastu części, głównych. o charakterze tanecznym, utrzymanych na ogół w tej samej lub pokrewnej tonacji.

Tombeau
Tombeau

utwór, zwykle instrumentalny, o charakterze poważnym i uroczystym, napisany dla uczczenia pamięci zmarłego.

Transpozycja
Transpozycja

wykonanie utworu muzycznego lub jego części (albo jego zapisanie) w innej tonacji niż tonacja oryginalna.

Słownik pojęć opracowano na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

Biblioteka muzyczna

R1amMuAeDSc7l
Ilustracja interaktywna przedstawia Jacques Champion de Chambonnières, „Chaconne F-dur”, XVII. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. utwór Jacques Champion de Chambonnières pt. „Chaconne F-dur”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym, sentymentalnym charakterem.
Jacques Champion de Chambonnières, „Chaconne F-dur”, XVII w., imslp.info, CC BY 3.0
R3GglrunAcQZG
Ilustracja interaktywna przedstawia Louis Cuperin, „Chaconne g-moll”, XVII. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. utwór Louis Cuperin pt. „Chaconne g-moll”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się majestatycznym charakterem.
Louis Cuperin, „Chaconne g-moll”, XVII w., imslp.info, CC BY 3.0
RAHgyspLsywxi
Ilustracja interaktywna przedstawia Jean-Henri d'Anglebert, „Tombeau de Monsieur Chambonnières” XVII w. Utwór skomponowany został na cześć zmarłego Jacquesa Championa de Chambonnièresa, co świadczyło o więzi łączącej kompozytorów, Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. utwór Jean-Henri Anglebert, „Tombeau de Monsieur Chambonnières”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się skocznym charakterem.
Jean-Henri d'Anglebert, „Tombeau de Monsieur Chambonnières” XVII w. Utwór skomponowany został na cześć zmarłego Jacquesa Championa de Chambonnièresa, co świadczyło o więzi łączącej kompozytorów, imslp.info, CC BY 3.0
R16en9jnCexzv
Ilustracja interaktywna przedstawia François Couperin, „L'art de toucher le clavecin, Preludium 5 A-dur”, 1716. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór L'art de toucher le clavecin, Preludium 5 A-dur. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem. Grafika przedstawia mężczyznę ubranego w żółty płaszcz i białą koszule z żabotem. Mężczyzna opiera się łokciem na stoliku, gdzie stoi pióro w kałamarzu. W drugiej ręce trzyma kartki.
Autor nieznany, „portret François Couperin”, I połowa XVIII wieku, Pałac Wersalski, Francja, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); François Couperin, „L'art de toucher le clavecin, Preludium 5 A-dur”, online-skills, CC BY 3.0

Bibliografia

Chomiński J., Wilkowska‑Chomińska K., Historia muzyki, cz. 1, PWM 1989.

Szlagowska D., Muzyka Baroku, Akademia Muz. w Gdańsku, 1998.