Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RygX5dfbvOK3c

Francuskie katedry – budowle ponad ludzką wyobraźnię, cz. 2

Dekoracja rzeźbiarska – Zwiastowanie i Nawiedzenie w Katedrze w Reims, 1211–1300, Francja, online-skills, CC BY 3.0

Ważne daty

1136 – początek budowy zachodniej części (narteksu) kościoła opactwa Saint Denis przez opata Sugera

1140 – kamień węgielny pod budowę chóru opactwa Saint‑Denis

1140- 1230 – wczesny gotyk we Francji

1230‑1350 – dojrzały gotyk we Francji

1231‑1281 – budowa korpusu i transeptu kościoła Saint‑Denis

1350‑1500 – późny gotyk we Francji

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela.

R1Xu6YCmYs4PL
Scenariusz zajęć do pobrania.

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:

c) średniowiecza (sztuki bizantyńskiej, karolińskiej, ottońskiej, romańskiej, gotyckiej, protorenesansowej),

5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;

8. porównuje style i kierunki oraz ich wzajemne oddziaływania; uwzględnia źródła inspiracji, wpływ wydarzeń historycznych i kulturalnych oraz estetyki na cechy tych stylów;

9. analizuje teksty pisarzy, filozofów, krytyków sztuki i artystów, interpretuje je i wskazuje wpływ tych wypowiedzi na charakter stylów, epok i tendencji w sztuce oraz na kształt dzieła;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;

10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

a) w architekturze: planu, układu przestrzennego, opisu fasady i elewacji, wnętrza,

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

4. zna plany i układy przestrzenne najbardziej znanych dzieł architektury oraz dzieł charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

1. definiuje terminy związane z opisem formy i struktury dzieła architektonicznego, w tym określenia dotyczące typów i elementów planów budowli, elementów konstrukcyjnych i dekoracyjnych (dekoracji fasady i wnętrza) oraz układu przestrzennego;

5. analizując i opisując dzieła architektoniczne, właściwie stosuje terminy i pojęcia dotyczące struktury architektury;

9. nazywa oznaczone na ilustracji elementy architektoniczne, właściwe dla poszczególnych stylów i tendencji, w tym:

a) dzieł antycznych egipskich,

f) gotyckich.

Nauczysz się

określać wyjątkowość architektury gotyckiej;

rozpoznawać gotyckie detale architektoniczne;

charakteryzować budowle gotyku francuskiego;

określać położenie budowli gotyckich we Francji.

Periodyzacja gotyku we Francji

Polecenie 1

Przypomnij podstawowe wiadomości o gotyku: miejsce i czas narodzin, cechy stylu, znaczenie konstrukcji budowlanej.

RCnddMfyNCgjl
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Istnieje wiele poglądów na temat genezy gotyku. Jedna zakłada, że katedra gotycka, jako symbol epoki, jest skutkiem ewolucji sklepieniaSklepieniesklepienia krzyżowo‑żebrowego oraz rozwoju konstrukcji. Kolejna głosi, że katedra powstała jako obraz Jeruzalem Niebieskiego – inny od kościoła romańskiego w sensie symbolicznym oraz funkcjonalno‑liturgicznym. Według trzeciej koncepcji katedra jest wyrazem założeń epoki i skutkiem rozwoju i zachodzących przemian. We Francji periodyzacja gotyku odpowiada ogólnemu podziałowi na trzy fazy, lecz w porównaniu z Anglią i Niemcami odróżnia się datami i okresami wewnątrz tych faz. Wczesny gotyk to przejście od sztuki romańskiej do gotyku. W dojrzałym nastąpiły zmiany polityczne (Francja zdobywa znaczną władzę w Europie), społeczne (wzrost znaczenia mieszczaństwa) oraz filozoficzne (rozwój scholastyki) – silne podstawy programu katedralnego zdobyły powszechne uznanie w Europie. Międzynarodowej fazie późnego gotyku towarzyszyły epidemie i wojny, a wewnętrznie ukształtował się w duchu mistycznym.

R2THcdH504yTw

Nowy wymiar świątyni – katedra gotycka we wczesnym gotyku

Po wielkim rozwoju romanizmu we Francji od początku XI wieku, styl ten w kolejnym stuleciu ustępuje nowym rozwiązaniom. Mimo że katedra jako układ przestrzenny nie jest wymysłem epoki gotyku, gdy z większość z nich powstała na planach i ruinach swoich poprzedniczek, nowy styl rozwinął koncepcje wypracowane w Cluny III, wprowadzając nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne, oparte na lekkości i wertykalizmie.

Model francuskiej katedry wczesnogotyckiej powstał w rejonie Île‑de‑France, obejmującym Paryż i jego sąsiedztwo, a będącym w zasięgu władania francuskich monarchów. W opackim kościele w Saint‑Denis pod Paryżem – miejscu karolińskiej bazyliki z VIII wieku, po raz pierwszy sformułowane zostały zasady stylu gotyckiego. Inicjatorem szeroko zakrojonych zmian w architekturze tej świątyni klasztornej był opat Suger, który w 1132 roku przebudował jej część zachodnią – dwie wieże i trzy rzeźbione portalePortalportale. Wzorem dla kolejnych budowli stało się prace przy nowym duchu romańskie prezbiteriumPrezbiteriumprezbiterium, którego konsekrację w dniu 11 czerwca 1144 roku uznaje się za symboliczną datę rozpoczęcia dziejów gotyku. Jego półkolista absydaAbsyda, apsyda absyda prezbiteriumPrezbiteriumprezbiterium została otoczona ambitemAmbitambitem i wieńcem kaplicKaplicakaplic (jak w kościołach pielgrzymkowych). Wprowadzono łuk ostry i dodatkowe żebra sklepienne. Według Sugera nowe prezbiterium miało być bardziej przestronne, dynamiczne i jaśniejsze, w myśl mistycznej zasady chrześcijaństwa, że „Bóg jest światłem”.

Skupionym, kontemplacyjnym katedrom romańskim przeciwstawiono budowle dynamiczne i gwałtowne, w których światło, „esencja boskości”, zaczęło odgrywać dominującą rolę. Spotkało się to z zamiłowaniem Sugera do splendoru, bogactwa wnętrz i witraży — owych konstelacji drogich kamieni przy tysiącu zapalonych świec. Suger jest postacią żywą i pasjonującą. Syn sługi, przyjaciel królów, polityk, organizator i budowniczy, kryje pod duchowną suknią pasje potężne. Wielu współczesnych drażnił swą namiętną miłością przepychu. Kiedy pisze o złocie, kryształach, ametystach, rubinach i szmaragdach, które niespodziewanie przynoszą mu trzej opaci, aby mógł nimi inkrustować krucyfiks, czuje się, jak oczy jego rozbłyskują bardzo świeckim blaskiem. A i skromność osobista nie jest jego silną stroną. W wydatkach opactwa przewiduje koszty urządzenia po śmierci święta na swoją cześć, co dotychczas było przywilejem królów. Kazał umieścić w katedrze trzynaście inskrypcji podkreślających zasługi własne. Na jednym z witraży widzimy go u nóg Marii Panny. Stopy złożył pobożnie, ale ręce są pełne akcji. A w dodatku jego imię jest wypisane tak samo dużymi literami jak imię Dziewicy. Suger był pisarzem subtelnym i umysłem bystrym, a jego związki z neoplatonizmem są poza dyskusją. Świętego Bernarda, przedstawiciela cysterskiej surowej gałęzi benedyktynów, gorszył niepomiernie, i spór tych dwóch potęg Kościoła jest równie pasjonujący jak spór klasyków z romantykami. Zresztą przebudowa opactwa Saint‑Denis była nie tylko sprawą ambicji i gustów estetycznych Sugera, ale także koniecznością. Z werwą dziewiętnastowiecznego prozaika tak oto opisuje świąteczny dzień w bazylice: „Często można było widzieć rzecz oburzającą, takie parcie do tyłu zbitej masy ludzkiej przeciw tym, którzy usiłowali wejść, aby uczcić i ucałować święte relikwie, Gwóźdź i Koronę Pana Naszego, że nikt z tysięcy ludzi nie mógł ruszyć nogą, tak wszyscy ściśnięci byli. Nie pozostawało im nic innego, jak tylko pozostać na miejscu jak marmurowy posąg, jedyna rada to podnosić wrzask. Strach kobiet był ogromny i nie do zniesienia; duszone jak w tłoczni przez masę silnych mężczyzn miały twarze, które wydawały się bezkrwistymi znakami śmierci; podnosiły krzyk przeraźliwy jakby w bólach porodu; jedne z nich były żałośnie deptane, inne niesione na głowach mężczyzn, którzy z litości dawali im pomoc; wielu ostatnim tchem dopadło ogrodu klasztornego, gdzie ciężko dyszeli zrezygnowawszy ze wszystkiego. Niekiedy bracia, którzy pokazywali znaki Męki Pańskiej wiernym, zniecierpliwieni ich złością i kłótniami, nie mając innego wyjścia, uciekali z relikwiami przez okno”

Źródło: Zbigniew Herbert, Barbarzyńca w ogrodzie, https://wszystkoconajwazniejsze.pl/anna‑bialoszewska‑bazylika‑saint‑denis‑czyli‑francuski‑wawel/ (dostęp z dnia 31.03.2018)

RnH7Pr2OzIsvh1Saint‑Denis koło Paryża, etapy przebudowy kościoła, 1132‑1137, i.pinimg.com, CC BY 3.0
Ilustracja interaktywna o kształcie prostokąta przedstawia czarno-biały schemat ukazujący rzut katedry Saint-Denis w Paryżu. Jest to plan bazyliki z podwójnym transeptem. Na ilustracji znajdują się aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje. 1. Plan karolińskiej bazyliki z VIII wieku. 2. Etap pierwszy: rozbudowa części zasięgu (narteksu). 3. Etap drugi 1140 - 1144: budowa nowego chóru z wieńcem promieniście umieszczonymi kaplic i zastosowanymi ostrołuku, co w rzucie pozwalającym na prostokątne i trapezowe przęsła.
Saint‑Denis koło Paryża, etapy przebudowy kościoła, 1132‑1137, i.pinimg.com, CC BY 3.0
Saint-Denis koło Paryża, etapy przebudowy kościoła, 1132-1137, i.pinimg.com, CC BY 3.0

We wczesnym gotyku (1140‑1230) dominowały czterokondygnacyjne bazyliki emporoweEmporaemporowetryforiamiTryforiumtryforiami usytuowanymi powyżej empor naw głównych. W pełni wykorzystano możliwości konstrukcji szkieletowej – łuku ostrego, sklepień żebrowych z systemem służekSłużkasłużekfilarówFilarfilarów oraz zewnętrznych skarpSkarpaskarp i łuków przyporowychŁuk przyporowyuków przyporowych. W efekcie uzyskano cieńszą i zredukowaną do minimum ścianę, co umożliwiło wprowadzenie dużych, ostrołukowych okien. Prezbiteria zakończone były półkolistym obejściemObejścieobejściem z wieńcem kaplic. W paryskich kościołach tryforia zastąpiono rozetamiRozetarozetami. Skrzyżowanie naw akcentowała sygnaturkaSygnaturkasygnaturka. Dwuwieżową fasadęFasadafasadę zachodnią z trzema portalami opracowaną rzeźbiarsko, dekorowały ją: rozeta i galeria królów. Wnętrze zamykały od góry sklepienia żebrowe w stylu normandzkim – sześciodzielne w nawie środkowej i czterodzielne w nawachNawanawach bocznych.

Polecenie 2

Zapoznaj się z ilustracjami interaktywnymi przedstawiającymi katedry francuskie powstałe we wczesnym gotyku. Na podstawie planów budowli, brył, dekoracji wskaż cechy stylu.

R1PKYbu3bDo6b
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
RZcbeYfC3Crxd1Katedra Saint‑Denis koło Paryża, plan i elementy bryły i wnętrza, 1132‑1137, i.pinimg.com, CC BY 3.0
Ilustracja interaktywna w kształcie prostokąta przedstawia czarno-biały schemat ukazujący rzut katedry SaintDenis w Paryżu. Przedstawia układ bazyliki z podwójnym transeptem. Na ilustracji znajdują się aktywne z punktami zawierającymi dodatkowe informacje. 1. Fasada zachodnia Saint Denis, widok współczesny. Dwu wieżowa fasada posiada trzy rozglifione i rzeźbiarsko ozdobione portale z rozetą i galerią królów. Ilustracja przedstawia widok na katedrę w Saint Denis. 2. Wnętrze bazyliki Saint-Denis, chór kościoła. Dzisiejszy efekt przebudowy zainicjowany przez opadę Eudes Clementa w roku 1231, który zmodyfikował karoliński moduł urządzenia. W prezbiterium zostały podane podpory, jednak zachowano wczesnogotyckie sklepienia. Nad arkadami wzniesiono nową konstrukcję z biforiami i maswerkowymi oknami. Widok na wnętrze płyty z widocznym sklepieniem. 3) Litografia Félixa Benoista z 1861 roku z wyeksponowaną absydą, widok Saint-Denis od strony północne
Katedra Saint‑Denis koło Paryża, plan i elementy bryły i wnętrza, 1132‑1137, i.pinimg.com, CC BY 3.0
Katedra Saint-Denis koło Paryża, plan i elementy bryły i wnętrza, 1132-1137, i.pinimg.com, CC BY 3.0

W 1160 roku rozpoczęto budowę katedry w Laon, założoną na planie krzyża łacińskiego. W kościele zastosowano system wiązanySystem wiązanysystem wiązany – każdemu sklepieniu nawy głównej odpowiadają dwa sklepienia nawy bocznej, czyli wieże sił nie są równomiernie obciążone. Początkowo prezbiterium z ambitem, półkoliste, ale w XIII w. przerobione zostało na prostokątne, uzyskując jednakowe zakończenie obu końców nawy głównej i transeptuTransepttranseptu płaską ścianą z okrągłym oknem. Dwuwieżową fasadę zachodnią tej trójnawowej bazylikiBazylikabazyliki z transeptem dekorują trzy obszerne portale, z wyeksponowaną rozetą znajdująca się nad środkowym wejściem. Powyżej wzniesiono galeryjkę arkadowąArkadaarkadową. Dwie wieże wyprowadzono już od przyziemia – dołem opinają je krzyżowo ustawione przypory, które wyżej przechodzą w złożoną konstrukcję przekątniową zamaskowaną przez liczne łuki, pinaklePinakiel fiala pinakletabernakulaTabernakulumtabernakula. W elewacjiElewacjaelewacji zachodniej pionowy podział akcentowany bryłami filarów przyporowych, poziomy składa się z kondygnacji portali, okien, arkadowej galeryjki i górnych części wież.We wnętrzu zastosowano układ czterokondygnacyjny – nad arkadami międzynawowymi zamieszczono empory z podziałem na biforiaBiforiumbiforia, ponad nimi tryforia galerii arkadowej i okna.

R1CBpI4XLFLXD1
Ilustracja interaktywna przedstawiona, jako poziomy prostokąt to czarno-biały schemat ukazujący rzut katedry w Laon. Jest założona na planie krzyża łacińskiego z transeptem. Na ilustracji są dodatkowe informacje. 1. Fotografia „Fasada wschodnia katedry” ukazująca portal główny z wieżami budowli. 2. Fotografia „Potrójny portal w katedrze w Laon”, ukazująca zdjęcie trzech wejść portalu głównego, zakończonych łukiem ostrym. 3. Fotografia „Katedra w Laon widoczna od strony południowo-panoramicznej”, ukazująca widok frontalno-boczny katedry, wyłaniająca się zza miejskiej zabudowy. 4. Fotografia „Nawa główna w katedrze w Laon”, ukazująca ujętą z góry nawę główną ze ścianami arkadowymi dzielącymi ją od naw bocznych.
Katedra w Laon, 1160–1225, plan i bryła budowli, wikimedia.org, domena publiczna

Zbliżoną w formie do katedry w Laon jest Notre Dame w Paryżu (1140‑1235). Ta pięcionawowa bazylika z krótkim, jednonawowym transeptem na planie, mocno wydłużonym prezbiterium i podwójnym, półkolistym obejściem posiada imponujący system przypór i łuków, bogatą oprawę rzeźbiarską w postaci maswerkówMaswerkmaswerków tryforiów i rozet, wimpergWimpergawimperg i pinakli. Kościół przekrywa sklepienie krzyżowo-żebroweŻebrożebrowe – nawa główna sklepiona jest sześciodzielnie, a nawy boczne czterodzielnie. W 1180 ściany nawy głównej na poziomie sklepień podparto łukami przyporowymi.Między wieżamiWieżawieżami sił znajduje się wieniec kaplic dobudowany na przełomie XIII i XIV wieku. Zachodnią elewację flankują 2 wieże. Budowlę w kompozycji cechuje równowaga pionów i poziomów.

RO5hJ6m1oghrv1
Ilustracja interaktywna o kształcie prostokąta przedstawia czarno-biały schemat ukazujący rzut katedry Notre Dame w Paryżu. Obejmuje plan pięcionawowej bazyliki z transeptem. Na ilustracji są dostępne punkty z dodatkowymi wynikami. 1. Fotografia „Fasada zachodnia katedry” ukazująca widok na portal główny z dwiema wieżami 2. Fotografia „Portale zachodnie”, ukazująca widok na główne kompleksy zakończone łukiem ostrym 3. Fotografia „Katedra Notre Dame od strony południowo-sportowej”, ukazująca widok na bryłę kanału z wyeksponowanymi przyporami. 4. Fotografia „Nawa główna oraz wnętrze katedry”, pokazująca widok na nawę główną od strony z widocznym prezbiterium .. 5. Fotografia „Maszkaron na katedrze Notre Dame w Paryżu”, pokazująca zdjęcie maszkarona - zoomorficznego stwora naręcznego na lewą stronę. 6. Fotografia rozety z katedry Notre Dame ukazująca dekoracyjne, okrągłe okno w kształcie różycy.
Katedra Notre Dame, Paryż, 1140-1235, plan, elementy bryły, dekoracja i wnętrze, quod.lib.umich.edu, CC BY 3.0

Katedra jest stworzona tak, aby zarazem chwytać i uwalniać światło. Światło, które uwydatnia wysokość naw, rozmach wież i iglic zwierną grą cienia światła, które zawsze jest kolorowe. Obecność okazałych witraży staje się zasadniczym elementem gotyku. Barwa nabiera znaczenia także w rzeźbach, freskach i gobelinach.

Źródło: Alia J., Burguiere A., 2006, Świątynie światła, „Forum” nr 40, 2006, ss. 54‑58.

Katedry w stylu klasycznym

Po 1190 roku kontynuowano rozwiązania wczesnogotyckie – stosowano te same plany i układy bazylikowe oraz kompozycje fasad. Natomiast wydłużono korpus nawy głównej, wprowadzając często podwójne rzędy przypór. Elementem obowiązującym stał się układ trójkondygnacyjny podziału ściany nawy środkowej, w którym wyodrębniono: arkady międzynawowe, niski pas tryforiów i strefę okien. Zredukowano ściany, wprowadzając większą liczbę okien. Zarówno na zewnątrz, jak i we wnętrzu kościoła wzbogacono oprawę dekoracyjną – pojawiły się maswerki, fryzyFryzfryzy kapitelowe, ażurowe tabernakula, a także realistyczne motywy roślinne. Bryły stały się monumentalne, widoczne ze znacznej odległości, stanowiły nie tylko obraz Niebiańskiego Jeruzalem, ale potwierdzały prestiż i potęgę francuskich królów. Klasyczną odmianę wczesnego gotyku reprezentują katedry w Chartres, Amiens, Reims i Beauvais.

Katedra Notre Dame w Chartres to budowla trzynawowa z trzynawowym transeptem i pięcionawowym prezbiterium z półkolistym zakończeniem, podwójnym obejściem i wieńcem kaplic. Dwuwieżową elewację zachodnią dekoruje portal królewski. Nawa boczna nie posiada empory, a łuki przyporowe zapewniają lepsze oświetlenie wnętrza. Ściany ramion transeptu w celu doświetlenia otrzymały okrągłe różyce. Projekt fasad uwzględnia sytuację urbanistyczną – o ile elewacja zachodnia jest niereprezentacyjna, to portal południowy, znajdujący się od strony miasta ma charakter reprezentacyjny. Na posadzce wyżłobiony został labirynt (XIII wiek).

Ro79ksnDgVdUO1
lustracja interaktywna w kształcie poziomo ułożonego prostokąta przedstawia czarno-biały schemat ukazujący rzut katedry w Chartres. Obejmuje plan trzynawowej budowli z trzynawowym transeptem i pięcionawowym prezbiterium. Na ilustracji znajdują się aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje: 1. Fotografia „Fasada Zachodnia w katedrze w Chatres”, ukazująca widok na wieżę. 2. Fotografia „Katedra w Chatres od strony południowej ukazująca bryłę kościoła od strony frontalno-bocznej z widocznego systemu przyporowego. 3. Fotografia „Witraże południowego ramienia transeptu”, ukazująca rozetę oraz pięć składających się pod nią ostrołukowych okien witrażowych. 4. Fotografia „Labirynt (między trzecim a czwartym przęsłem w powierzchni głównej)”, ukazująca widok z góry na znajdujący się wewnątrz katedry labirynt,
Katedra w Chartres, 1195‑1240, wikimedia.org, CC BY 4.0

Katedrę w Amiens zaprojektowali: Robert de Luzarches oraz Thomas i Renaud de Cormont. Korpus nawowy, wzorowany na katedrze w Reims wzniesiono w latach 1220‑70 i ma ponad 130 metrów długości, wysokich nawach, dekorowanych arkadami i tryforiami. Trzynawowy kościół z transeptem o także trzech nawach posiada pięcionawowe prezbiterium. Na przecięciu naw z transeptem przesklepiony jest gwiaździście. Głównym elementem dekoracji jest galeria kamiennych posągów ukazujących królów Judei. Wnętrze katedry sprawia wrażenie smukłości, kondygnacja arkad międzynawowych została wydłużona i ozdobiona licznymi tryforiami i arkadkami.

RnsJzhqmz0CO81Katedra w Amiens, plan, 1220‑1270, wikimedia.org, BY 3.0
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia czarno-biały schemat ukazujący rzut katedry w Amiens. Ukazuje plan trzynawowej bazyliki z trzynawowym transeptem i pięcionawowym prezbiterium. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Fotografia „Portal zachodni w katedrze w Amiens”, ukazujący dwuwieżową fasadę z potrójnym portalem wejściowym. 2. Fotografia „Katedra w Amiens widziana od strony północnej”, ukazująca widok na katedrę z widoczna konstrukcją przyporową oraz fragment zabudowy miejskiej. 3. Fotografia „Galeria królów w katedrze w Amiens”, ukazująca dekorację rzeźbiarską oraz znajdującą się nad nimi rozetę. 4. Fotografia „Chór oraz widok na prezbiterium w katedrze w Amiens”, ukazująca nawę główna z chórem po bokach i widokiem na prezbiterium.
Katedra w Amiens, plan, 1220‑1270, wikimedia.org, BY 3.0
Katedra w Amiens, plan, 1220-1270, wikimedia.org, BY 3.0
RrUrkTIra9IHr1
Ilustracja interaktywna o kształcie prostokąta przedstawia czarno-biały schemat ukazujący rzut katedry w Reims. Obejmuje plan trzynawowej bazyliki z trzynawowym transeptem i wieńcem kaplic. Na ilustracji są dostępne punkty z dodatkowymi informacjami. 1. Fotografia „Fasada i potrójny portal w katedrze w Reims”, ukazująca dwuwieżową fasadę z potrójnym portalem wejściowym. 2. Fotografia „Galeria Królów w katedrze w Reims”, ukazująca figuralną dekorację rzeźbiarską, zamieszczoną w ostrołukowych wnękach. 3. Fotografia „Katedra w Reims, widok od strony północno-zachodniej”, ukazująca bryłę budowli z widoczną konstrukcją przyprawową. 4. Fotografia „Wnętrze katedry - nawa główna, sklepienie krzyżowe katedry w Reims”, pokazująca ujętą z perspektywą żabiej nawrócenia głównego z widokiem na sklepienie.
Katedra w Reims, 1211–1300, plan, bryła, wnętrze, dekoracja, wikimedia.org, domena publiczna

W roku 1225, hrabia biskup Milon de Nanteuil podjął decyzję o budowie katedry św. Piotra w Beauvais, która miała prześcignąć rozmiarami i wystrojem wszystkie zbudowane do tej pory kościoły. W 1272 postawiono chórChórchór i nawy boczne, jednak już 12 lat później, ze względu na nieprzestrzeganie konstrukcyjnych reguł i tempa pracy, część budowli zawaliła się. W 1347 roku odbudowano prezbiterium, przęsła nawy podzielono i wzmocniono. Prace zostały przerwane ze względu na wojnę stuletnią (1337‑1453). Rozpoczętą wcześniej budowę transeptu ukończono dopiero w XVI wieku pod kierownictwem Martina Chambigne’a – wzniesiono także największą w historii wieżę, która w 1573 roku runęła wraz z trzema piętrami. Obecnie świątynia ma 72,50 m długości, a sklepienie osiąga wysokość 48,50 m i jest najwyższym w architekturze gotyckiej.

R1A0uUWj3Jiad
Ilustracja interaktywna o kształcie prostokąta przedstawia czarno-biały schemat ukazujący rzut katedry św. Piotra w Beauvais. ukazuje plan trzynawowej bazyliki z potrójnym transeptem oraz zaznaczoną czerwonym prostokątnym częścią bibliotek. Na ilustracji znajdują się aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje. 1. Część niezrealizowanego planu katedry. 2. Fotografia „Strona zachodnia kościoła, widok na portal główny”, ukazująca widok na wejście do bibliotek z dekoracją rzeźbioną fasady. 3. Fotografia „Widok na wnętrze stołu”, pokazująca nawę główną z widokiem na sklepienie oraz ławki ustawione po bokach nawy głównej
Katedra w Beauvais, plan, bryła, wnętrze, wikimedia.org, domena publiczna

Flamboyant – gotyk płomienisty

Gotyk płomienisty, czyli wykształcony po 1350 roku styl flamboyant, swoje określenie zawdzięcza kształtom nawiązującym do maswerku charakteryzującego się formami płynnymi, dynamicznymi, esoidalnymi, przypominającymi języczki ognia (tzw. „gotycki barok”), tzw. rybie pęcherze. Styl ten charakteryzuje się bogactwem dekoracji rzeźbiarskiej, urozmaiconej licznymi detalami. W rozetach stosowano podziały na liczne, niewielkich rozmiarów pola o wygiętych liniach. Popularnym motywem dekoracyjnym stał się rybi pęcherz. Przykładem architektury sakralnej reprezentującej flamboyant jest Saint‑Chapelle (Święta Kaplica) – dwukondygnacyjna, położona w centrum dawnej siedziby królewskiej na wyspie Cité w Paryżu, ufundowana przez Ludwika IX a zaprojektowana przez Pierre’a de Montreuila. Ta dwukondygnacyjna budowla założona została na planie prostokąta z przedsionkiemPrzedsionekprzedsionkiem i absydą. Zachodnią fasadę zamykają dwie wieże z rozetą ukazująca sceny z Apokalipsy. Wrażenie sprawiają ona, szczególnie efektowne w kaplicy górnej.

R9nV8OUAYZSYn
Saint Chapelle, Widok od strony Palais de Justice, 1241-1248, Paryż, CC BY 3.0
R1Hp7jujyUaCy
Wnętrze górnej kaplicy, Saint Chapelle, 1241-1248, Paryż, wikimedia.org, CC BY 2.5
Ćwiczenie 1
R1BSuDF5oXJNq
Ilustracja do ćwiczenia, online-skills, CC BY 3.0
RLfEaXNBEQz6P
Poniżej znajduje się inna wersja zadania.
Inna wersja zadania

Wymień cztery kościoły gotyckie we Francji.

Ćwiczenie 2
RzOBUt7cvrQZW
Ilustracja do ćwiczenia, online-skills, CC BY 3.0
RI6IBGGZPagNV
Poniżej znajduje się inna wersja zadania.
Inna wersja zadania

Jakie dwa przedstawienia dekoracji figuralnej znajdują się na fasadzie katedry w Reims?

RxKYlCmkRBqUY1
Ćwiczenie 3
Wymień cztery miasta we Francji ze słynnymi katedrami gotyckimi.
R1YKdaUfWekgn
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytanie. Jakie rozwiązania stosowane są w planach gotyckich katedr we Francji?
RLDoxQRQ3ffQx
Ćwiczenie 5
Połącz budowle z właściwymi okresami gotyku. Katedra w Chartres Możliwe odpowiedzi: 1. wczesny, 2. późny, 3. klasyczny. Saint Chapelle Możliwe odpowiedzi: 1. wczesny, 2. późny, 3. klasyczny. Saint Denis Możliwe odpowiedzi: 1. wczesny, 2. późny, 3. klasyczny.
RXhrQ19mssRS4
Ćwiczenie 6
Wymień okresy gotyku francuskiego.
R1UKjPxCfnhjJ
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytanie. Z jakim kościołem związanych są dwie grupy rzeźbiarskie - Zwiastowanie i Nawiedzenie?

Słownik pojęć

Absyda, apsyda
Absyda, apsyda

w architekturze (gł. sakralnej) pomieszczenie na rzucie półkola, półelipsy, trójliścia, podkowy, trapezu lub wieloboku, zamykające prezbiterium lub nawę (niekiedy nawy boczne i ramiona transeptu), o równej lub mniejszej od nich wysokości i szerokości.

Ambit
Ambit

obejście – w kościołach przejście obiegające prezbiterium, zwykle na przedłużeniu naw bocznych i przeważnie do niego otwarte arkadami.

Arkada
Arkada

element architektoniczny składający się z 2 podpór (filarów, kolumn) połączonych łukiem, najczęściej w rzędzie.

Bazylika
Bazylika

w architekturze chrześcijańskiej, kościół wielonawowy, o nawie środkowej wyższej od bocznych (przeciwieństwo kościoła halowego). W zależności od przekroju poprzecznego rozróżnia się: - bazylikę właściwą, o nawach krytych odrębnie i nawie środkowej oświetlonej najczęściej przez okna ponad dachami naw bocznych; pseudobazylikę, o nawach krytych wspólnym dachem dwuspadowym i nawie środkowej oświetlonej pośrednio poprzez nawy boczne.

Biforium
Biforium

dwudzielne, arkadowe okno.

Chór
Chór

prezbiterium – część kościoła przeznaczona dla duchowieństwa

Elewacja
Elewacja

lico budynku, także jedna z jego zewnętrznych ścian wraz ze wszystkimi występującymi na niej elementami architektonicznymi i dekoracyjnymi; elewację określa się wg stron świata lub otoczenia (np. elewacja ogrodowa); elewacja z głównym wejściem nosi nazwę fasady.

Empora
Empora

rodzaj galerii lub trybuny wznoszonej głównie w kościołach w celu powiększenia powierzchni lub wydzielenia przestrzeni dla określonej grupy osób (kobiet, dworu).

Fasada
Fasada

elewacja budynku, w której przeważnie znajduje się główne wejście, odróżniająca się od pozostałych bogatszą kompozycją architektoniczną i dekoracją.

Filar
Filar

pionowa podpora, najczęściej wolno stojąca, spełniająca podobną funkcję jak kolumna (może mieć również bazę, głowicę, nasadnik), o przekroju wielobocznym, z kamienia, cegły, betonu itp.; znany od starożytności, szeroko stosowany do dzisiaj; w architekturze gotyckiej główny element systemu przyporowego; filary w budownictwie mostowym służą do oparcia przęseł.

Fryz
Fryz

ornament architektoniczny ciągły w formie fryzu złożonego z szeregu małych arkadek.

Kaplica
Kaplica

niewielka budowla sakralna, wolno stojąca lub połączona z większym kompleksem architektonicznym (głównie kościołem), bądź też wydzielone pomieszczenie z ołtarzem, stanowiące część większej budowli.

Łuk przyporowy
Łuk przyporowy

w gotyckiej architekturze łuk przerzucony ukośnie nad nawą boczną kościoła bazylikowego, dla przejęcia sił rozporu sklepienia.

Maswerk
Maswerk

dekoracja arch. charakterystyczna dla sztuki gotyckiej; składał się z elementów geometrycznych. (laskowań, kół, odcinków koła, stylizowanych trój- i czteroliści, rybich pęcherzy) wykonanych w kamieniu i cegle; maswerk stosowano do wypełniania głównie ażurowych otworów okiennych, rozet, przeźroczy, wimperg, balustrad i in. elementów arch.; niekiedy także pól ściennych (zw. ślepym.).

Nawa
Nawa

część kościoła między prezbiterium a kruchtą, przeznaczona dla wiernych. W zależności od liczby naw rozróżnia się kościoły jedno-, dwu-, trzy-, pięcio- i siedmionawowe. W założeniach wielonawowych rozróżnia się nawą główną, sytuowaną na osi budynku, zazwyczaj szerszą od naw bocznych, oddzielonych od niej najczęściej rzędem podpór (kolumny, filary), oraz nawę poprzeczną (transept), która przecina nawę główną pod kątem prostym, tworząc po jej obu stronach dwa ramiona. W najprostszym układzie nawa poprzeczna krzyżuje się z nawą główną tuż przy prezbiterium (tzw. rzut krzyża łacińskiego).

Obejście
Obejście

patrz: ambitAmbitambit

Pinakiel fiala
Pinakiel fiala

sterczyna, – charakterystyczny dla gotyku dekoracyjny element architektoniczny w postaci wysmukłej kam. sterczyny, zwykle o czworobocznym trzonie, z rytmicznymi szeregami żabek wzdłuż krawędzi i kwiatonem na szczycie.

Portal
Portal

ozdobne obramienie otworu wejściowego, na które składają się elementy architektoniczne i rzeźbiarskie.

Prezbiterium
Prezbiterium

chór, arch. część kościoła przeznaczona dla duchowieństwa

Przedsionek
Przedsionek

niewielkie pomieszczenie oddzielające wnętrze budynku od wejścia; też: kryta przybudówka przed głównymi drzwiami budynku.

Przypora (skarpa)
Przypora (skarpa)

pionowy element konstrukcyjny w formie prostego lub uskokowego filara przyściennego o ściętej pochyło górnej części. Przypora wzmacnia ściany budynku lub wolnostojącego muru oraz przenosi część ciężaru sklepień na fundament; podstawowy element konstrukcji filarowo‑skarpowej (przyporowy system).

Rozeta
Rozeta

w średniowiecznej architekturze kość. Duży kolisty otwór okienny w szczytach lub nad portalami, wypełniony bogatą dekoracją w układzie koncentrycznym (maswerk, witraż); charakterystyczny zwłaszcza dla głównej fasady świątyni.

Skarpa
Skarpa

patrz: przyporaPrzypora (skarpa)przypora

Sklepienie
Sklepienie

konstrukcja budowlana wykonana z kamienia naturalnego, sztucznego lub cegły, o przekroju krzywoliniowym, służąca do przekrycia określonej przestrzeni budynku.

Służka
Służka

w architekturze gotyckiej pionowe, cienkie elementy nośne, zwykle ceglane lub kamienne, o przekroju wałka lub półwałka, zespolone z wolno stojącym filarem wiązkowym lub filarem przyściennym.

Sygnaturka
Sygnaturka

mała wieżyczka kościelna z niewielkim dzwonem.

System wiązany
System wiązany

układ wiązany, arch. system kompozycji przestrzennej wnętrz kościoła, związany z zastosowaniem sklepień krzyżowych, w którym jednemu kwadratowemu przęsłu nawy gł. odpowiadają po 2 kwadratowe przęsła w nawach bocznych, każde o powierzchni wynoszącej 1/4 powierzchni przęsła w nawie głównej.

Tabernakulum
Tabernakulum

w kościołach rzymskokatolickich mała, zamykana szafka lub wnęka w murze, przeznaczona do przechowywania konsekrowanej hostii i komunikantów.

Transept
Transept

nawa poprzeczna, arch. w kościele chrześcijańskim nawa, której oś jest prostopadła do osi głównej budowli.

Tryforium
Tryforium

triforium, trójdzielne arkadowe okno lub przezrocze; także rząd trójdzielnych ślepych arkadek lub galeria mieszcząca się w grubości muru, otwarta do wnętrza rzędem takich arkadek

Tympanon
Tympanon

1) wewnętrzne pole trójkątnego frontonu, gładkie lub wypełnione rzeźbą, stosowane w architekturze klasycznej i budowlach nowożytnych; 2) w architekturze romańskiej i gotyckiej półokrągłe lub ostrołukowe pole w górnej części portalu nad nadprożem, zdobione reliefem.

Wieża
Wieża

budowla o znacznej wysokości i małej powierzchni podstawy, wzniesiona na planie koła, czworoboku lub wieloboku, wolno stojąca lub w zespole architektonicznym.

Wimperga
Wimperga

w architekturze gotyckiej dekoracyjny trójkątny szczyt, umieszczany w zwieńczeniu portalu lub okna.

Żebro
Żebro

łuk podsklepienny z ciosów kamiennych lub profilowanej cegły, wzmacniający sklepienie i akcentujący dekoracyjne linie przenikania się pól sklepiennych.

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, opr. zbiorowe pod red. Krystyny Kubalskiej‑Sulkiewicz, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003

encyklopedia.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

Georges Duby, Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980‑1420, wyd. I, Warszawa 1986.

Otto von Simson, Katedra gotycka, jej narodziny i znaczenie, Warszawa 1989.

Sztuka Świata, t. 4, praca zbiorowa, Wydawnictwo Arkady, 1990.

Sztuka gotyku, red. Rolf Toman, wyd. Könemann, 2000.