Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R16Pp01rwJt9S1

Fuga – kunszt i wirtuozeria

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ważne daty

1722 - wydanie pierwszego tomu Das Wohltemperierte Klavier przez Jana Sebastiana Bacha

ok. 1744 - wydanie drugiego tomu Das Wohltemperierte Klavier przez Jana Sebastiana Bacha

m23b8207d99aaeb93_0000000000020
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1MrFTAigJdGe1
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
m23b8207d99aaeb93_0000000000023

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

4. Renesans. Uczeń:

2) wymienia formy muzyki wokalnej i instrumentalnej;

3) omawia cechy wybranych form muzycznych (madrygał, pieśń, kanon);

7) zna pojęcia: tabulatura, polifonia wokalna, a cappella, polichóralność, imitacja, kapela.

5. Barok. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę barokową w kontekście estetyki epoki, uwzględniając:

c) szczyt rozwoju polifonii związany z twórczością Jana Sebastiana Bacha,

2) omawia cechy wybranych form muzycznych (fuga, preludium, toccata, suita i partita, tańce: menuet, gawot; koncert, concerto grosso, sonata barokowa, uwertura, opera, oratorium, pasja, kantata).

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;

4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:

a) elementy muzyki,

b) podstawowe techniki kompozytorskie,

c) cechy stylów muzycznych,

d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój,

e) funkcje: np. religijna, społeczna, użytkowa, artystyczna i in.

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;

3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne;

4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.

m23b8207d99aaeb93_0000000000029
Nauczysz się

charakteryzować pochodzenie i genezę powstania fugi;

rozpoznawać pierwszych twórców tego gatunku;

charakteryzować życie i twórczość najważniejszych twórców;

wskazywać w wysłuchanych utworach ich charakterystyczne cechy i opisywać własne emocje podczas percypowania wybranych dzieł.

m23b8207d99aaeb93_0000000000032

Technika imitacji - podstawa fugi

Fuga to jedna z najbardziej kunsztownych form muzycznych. Jej podstawy, czyli polifonię i imitacjęImitacjaimitację znano już w średniowieczu, jednak wykorzystanie ich w pełni datuje się dopiero na barok. Dziś określa się, że fuga jest najważniejszą polifoniczną formą epoki baroku, a najważniejsze i najdoskonalsze dzieła tworzył Jan Sebastian Bach.

Imitacja, czyli inaczej naśladowanie, to nazwa jednej z technik kompozytorskich. Stanowi ona podstawę form polifonicznych. Polega na powtórzeniu melodii (lub jej części) jednego z głosów w innym głosie; podczas powtarzania pierwszy z głosów wprowadza dalszą część linii melodycznej, która kontrapunktuje naśladowaną melodię.
Imitacje mogą być dzielone ze względu na różne cechy:
- interwałInterwałinterwał, w jakim występują. Może to być pryma, sekunda lub inne;
- kierunek interwałów. Imitacja w ruchu prostym ma taki sam kierunek interwałów, w ruchu przeciwnym (czyli inwersjiInwersjainwersji) kierunek jest przeciwny względem oryginału, a w ruchu wstecznym (czyli raku) polega na odtworzeniu tematu od końca;
- zmiany rytmiczne. Imitacja z pomniejszonymi wartościami rytmicznymi melodii to dyminucjaDyminacjadyminucja, a z powiększonymi to augmentacjaAugmentacjaaugmentacja.

m23b8207d99aaeb93_0000000000048

Fuga w średniowieczu i renesansie

Technika kanonuKanonkanonu

Jedną z najstarszych form polifonicznych jest kanon, polegający na tzw. imitacji kanonicznej, która jest ścisłym powtarzaniem melodii w przesunięciu czasowym. Melodia jest skonstruowana w taki sposób, by być dla siebie samej kontrapunktem. Kanon może być zróżnicowany z uwagi na ilość głosów (najczęściej od dwóch do czterech) oraz czas opóźnienia ich wejść, interwał imitacji, środki polifoniczne (np. użycie raka oraz augmentacji) czy zakończenie. Tzw. kanon kołowy (inaczej rota) posługuje się imitacją w ruchu prostym z melodią w unisonie, który może powtarzać się bez końca.

Należy rozróżnić znaczenie terminu kanon - może on oznaczać technikę kanoniczną, może też być osobną formą muzyczną.

RSP8iDxgz7MI61
Summer is icumen in - średniowieczny kanon z XIII wieku, musicologie.baloney.nl, CC BY 3.0

RicercarRicercarRicercar i canzona

Wśród renesansowych form dwie określa się jako najważniejsze w kształtowaniu się barokowej fugi. Są to ricercar oraz canzona, które były bardzo popularne w XVI wieku.

Ricercar imitacyjny był przeznaczony na zespół instrumentalny bądź na instrument solowy, taki jak lutnia czy organy. Wykształcił się z motetuMotetmotetu przeimitowanego i zawierał szereg tematów podlegających przeprowadzeniom. Wraz z rozwojem formy tematy były redukowane; najpopularniejsza forma ricercaru (z której powstała fuga) operowała jednym tematem.

Canzona to kolejna z form korzystających z techniki imitacyjnej. Odróżnia się od ricercaru o wiele większą swobodą w korzystaniu z tej techniki. Inne jest też jej pochodzenie - canzona jako utwór instrumentalny wywodzi się od transkrypcji chansonsChansonchansons (pieśni świeckich) na lutnię oraz instrumenty klawiszowe.

R1MhCH9At5kq91
Lutnia - jeden z instrumentów, na który powstawały canzony, online-skills, CC BY 3.0
m23b8207d99aaeb93_0000000000056

Wykształcenie się formy fugi barokowej

Na XVII wiek określa się czas powstania fugi jako formy. W poprzednich epokach termin fuga miał różne znaczenia - podczas średniowiecza oznaczał on kontrapunkt, natomiast w czasie renesansu utwór z wykorzystaniem techniki imitacyjnej. Ostatecznie połączenie form ricercaru, canzony, a także innych utworów zawierających imitację skrystalizowało fugę. Najczęściej zawierała ona od dwóch do sześciu głosów, a od połowy XVIII wieku była oparta na systemie dur‑moll. Istotną kwestią jest też budowa fugi, która została omówiona na kolejnym slajdzie. Większość fug składa się z trzech lub czterech części, jednak nie jest to reguła. Zbiór Das Wohltemperierte Klavier Jana Sebastiana Bacha zawiera zarówno fugi o trzech i czterech, jak i o dwóch lub większej ilości części. Ponadto istnieją fugi o więcej niż jednym temacie - najczęściej są to dwa, z rzadka trzy, a do wyjątków należą cztery tematy. Tak, jak kanon, fuga może być samodzielnym utworem lub częścią większej formy.

Rev7JnMrQwkQj1
Jan Sebastian Bach, i0.wp.com, CC BY 3.0
R16C0KcVyvedT
Utwór Preludium C-dur nr 1 BWV 846 autorstwa Jana Sebastiana Bacha z pierwszego tomu Das Wohltemperierte Klavier. Kompozycja jest wolna, nastrojowa. Złożona jest z rozłożonych akordów. Wykonana jest na fortepianie.
m23b8207d99aaeb93_0000000000069

Budowa fugi

Temat (tzw. dux) jest najważniejszą częścią fugi; jest wprowadzany przez jeden z głosów, rozpoczynając utwór. Często zawiera motyw czołowy (czoło), czyli najbardziej charakterystyczny zwrot, który poprzez swoją wyrazistość jest łatwo zauważalny (co jest ważne, kiedy w utworze dochodzi do znacznego zagęszczenia głosów). Sam temat może być jednoczęściowy (attacca, posiada tylko czoło), dwuczęściowy (soggetto, ma czoło oraz ewolucję lub kodę) lub trzyczęściowy (andamento, posiada czoło, ewolucję oraz kodę).

Odpowiedź to głos imitujący temat, najczęściej w kwincie bądź kwarcie. Może być realna, która niezależnie od harmonii utworu powtarza kolejne dźwięki z dokładną transpozycją lub tonalna, która przestrzega stosunków harmonicznych.

Kontrapunkty to prowadzone wraz z tematem głosy, które pomagają w określaniu tonacji i przeprowadzaniu jej zmian. Kontrapunkt stały to jedna linia melodyczna, która zawsze towarzyszy tematowi; zmienny zakłada różne linie melodyczne przy każdym wystąpieniu tematu.

Przeprowadzenia to części fugi, kiedy temat pojawia się w różnych głosach. Ekspozycja to pierwsze przeprowadzenie tematu. Jeśli temat pojawi się we wszystkich głosach, to przeprowadzenie jest kompletne, jeśli pojawi się tylko w części, jest niekompletne, a jeśli w części będzie więcej niż raz, to przeprowadzenie nazywamy nadkompletnym.

Łączniki i epizody to bardziej swobodne części, w których temat nie występuje (czasem kompozytorzy wykorzystują jego fragmenty, jednak nigdy całość).

Koda (lub coda) to ostatni odcinek utworu, stanowiący jego zakończenie. Często występuje w niej nuta pedałowa, która tworzy podstawę basową, opierając się na I, V lub IV stopniu tonacji.

R7O8N7mtotUrd
RS0dfCcQyE0uu
Utwór Preludium i fuga c-moll nr 2 BWV 847 autorstwa Jana Sebastiana Bacha z pierwszego tomu Das Wohltemperierte Klavier w wykonaniu Marcina Dąbrowskiego. Kompozycja jest wykonywana na fortepianie. Preludium ma dynamiczny charakter i szybkie tempo. Fuga, w której każda linia melodyczna jest autonomiczna jest radosna, w tempie umiarkowanym.
m23b8207d99aaeb93_0000000000082

Fuga wśród kompozycji Jana Sebastiana Bacha

Wśród wielu utworów stworzonych przez Bacha można odnaleźć sporą ilość fug. Historycy są zgodni co do tego, iż fuga w twórczości tego kompozytora osiągnęła doskonałość formalną, fakturalną oraz wyrazową. Najważniejsze dzieła Bacha to dwa zbiory - dwutomowy Das Wohltemperierte Klavier oraz Kunst der Fuge.

Das Wohltemperierte Klavier, czyli równie temperowany (tyczy się to strojenia) instrument klawiszowy to dwutomowy zbiór preludiów oraz fug. Pierwszy tom pochodzi z 1722 roku, drugi - z ok. 1744. W każdym z nich znajdują się dwadzieścia cztery polifoniczne cykle, które stanowią prezentację wszystkich tonacji istniejących w ramach stroju równomiernie temperowanego. Są ułożone w porządku jednoimienno‑chromatycznym: C‑dur, c‑moll, Cis‑dur, cis‑moll, D‑dur, d‑moll etc. Większość fug jest trzy- lub czterogłosowa i operuje jednym tematem.

RMftOHIAlEijE
Utwór Preludium i fuga B-dur nr 21 BWV 866 autorstwa Jana Sebastiana Bacha z pierwszego tomu Das Wohltemperierte Klavier w wykonaniu Marcina Dąbrowskiego. Kompozycja jest wykonywana na fortepianie. Preludium ma dynamiczny charakter i zmienne tempo - od bardzo szybkiego do wolnego. Fuga, w której każda linia melodyczna jest autonomiczna jest dynamiczna w charakterze, w tempie szybkim.

Kunst der Fuge, czyli Sztuka fugi, to ostatnie z dzieł Bacha. Nie sprecyzował on obsady wykonawczej; utwory utrzymane są w tonacji d‑moll. Cykl jest przykładem na polifoniczne wariacje, dla których pierwszy utwór jest tematem. Ostatnia z fug nie została dokończona; miała posiadać cztery tematy, z których czwarty składał się z dźwięków B‑A-C‑H.

RpeCnTpGH5wQs
R1ACQteoYtoDl
Utwór Contrapunctus IV ze zbioru Kunst der Fuge BWV 1080 autorstwa Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu Armida Quartett. Kompozycja jest w tempie umiarkowanym, a jej charakter jest dynamiczny. Słychać fakturę polifoniczną - każdy głos prowadzi swoją autonomiczną linię melodyczną. Wykonana jest przez kwartet smyczkowy: dwoje skrzypiec, altówka i wiolonczela.
m23b8207d99aaeb93_0000000000090

Motyw B‑A‑C‑H w pracach najbardziej znanych kompozytorów romantyzmu

R7QaeSocwZVBL
Ilustracja interaktywna grafikę przedstawiającą Jana Sebastiana Bacha. Kompozytor ma skupiony wyraz twarzy. Ma na głowie siwą perukę z falowanymi włosami. Ubrany jest w białą koszulę oraz ciemną kamizelkę i marynarkę z metalowymi, zdobionymi guzikami. Na ilustracji znajduje się pulsujący punkt, po jego jego otwarciu pokazuje się informacja 1. Temat B-A-C-H jest najbardziej znany z niedokończonej, ostatniej fugi ze zbioru Kunst der Fuge. Nie oznacza to jednak, iż jest to jedyne zastosowanie przez Bacha zapisu swojego nazwiska w nutach. Kompozytor wykorzystywał ten fakt już wcześniej, np. w sinfonii f-moll (BWV 795) czy fudze h-moll z pierwszego tomu das wohltemperierte Klavier. Popularność motywu wzrosła mocniej w XIX wieku, kiedy to Bach oraz jego muzyka stała się obiektem mocnego zainteresowania. Wtedy inni kompozytorzy zaczęli umieszczać B-A-C-H we własnych utworach. Ulrich Prinz wymienia ponad czterysta takich dzieł.
Jan Sebastian Bach, online-skills, CC BY 3.0
R4a1NjXdQwPmT
Ilustracja interaktywna przedstawia poster z wizerunkiem Roberta Schumanna. Jest ona czarno-biała i sprawia wrażenie rozmazanej. Młody kompozytor ma poważny wyraz twarzy, ciemne włosy i wyraźnie zaznaczone ciemne brwi. Na dole drukowanymi literami napisano Robert Schumann. Na ilustracji znajduje się pulsujący punkt, po jego jego otwarciu pokazuje się informacja 1. Robert Schumann był jednym z najważniejszych kompozytorów epoki romantyzmu. Stworzył on cykl sześciu fug wykorzystujących motyw B-A-C-H (op. 60), które były przeznaczone na organy.
Robert Schumann, online-skills, CC BY 3.0
R1dSgHIHxZhD2
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno - białą fotografię Franza Liszta. Kompozytor jest w starszym wieku i ma poważny wyraz twarzy. Włosy ma zaczesane do góry, siwe, w długości do ucha. Ubrany jest w ciemną marynarkę, spod której wyłania się kołnierz białej koszuli. Lewą rękę ma włożoną pod zapiętą połę marynarki. Na ilustracji znajduje się pulsujący punkt, po jego jego otwarciu pokazuje się informacja 1. Franz Liszt to kolejny z ważnych dla romantyzmu kompozytorów. Stworzył on Fantazję i fugę na temat B-A-C-H, przeznaczone na organy. Kilkanaście lat po skomponowaniu powstała transkrypcja i aranżacja utworu na fortepian.
Franz Liszt, online-skills, CC BY 3.0
R1JUlJfWR3Ce7
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno - białą fotografię Johannesa Brahmsa. Kompozytor jest w starszym wieku. Jego włosy są siwe, zaczesane do tyłu i sprawiają wrażenie niedokładnie ułożonych. Mężczyzna ma wąsy i długą brodę. Ma poważny wyraz twarzy. Ubrany jest w białą koszulę, jasną ozdobę przypominającą kokardę lub musznik oraz ciemną kamizelkę i marynarkę. Na ilustracji znajduje się pulsujący punkt, po jego jego otwarciu pokazuje się informacja 1. Johannes Brahms to kolejny z kompozytorów, który w swoich dziełach odniósł się do twórczości Bacha. Napisał on fugę as-moll na organy, w której pojawia się charakterystyczny motyw.
Johannes Brahms, online-skills, CC BY 3.0
RtqC4Sml3fGoo
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno - białe zdjęcie Mikołaja Rimskiego - Korsakowa. Kompozytor siedzi na krześle, ma nogę założoną na nogę. Jest to mężczyzna w starszym wieku z poważną miną. Jego włosy są dość siwe, zaczesane do tyłu, choć delikatnie unoszące się ku górze. Ma długą siwą brodę i długie wąsy. Na nosie ma okrągłe okulary. Ubrany jest w białą koszulę, wzorzysty krawat, zapiętą ciemną kamizelkę i marynarkę zapiętą tylko na jeden górny guzik oraz ciemne spodnie. Na prawej pole marynarki u góry znajduje się skośna kieszeń, a spod kamizelki wystaje kawałek łańcucha, być może od zegarka. Na ilustracji znajduje się pulsujący punkt, po jego jego otwarciu pokazuje się informacja 1. Mikołaj Rimski-Korsakow był jednym z pierwszych kompozytorów, którzy odnosili się do znanego motywu, jednak nie korzystali przy tym wyłącznie formy fugi lub organów. Stworzył on cykl sześciu wariacji opartych o temat B-A-C-H (op. 10), który był przeznaczony na fortepian. Tylko jedna z nich była fugą.
Mikołaj Rimski-Korsakow, wikimedia.pl, domena publiczna

Prezentacja klawikordu

REPquEUj370Aj1
Prezentacja przedstawiająca klawikord. W celu obejrzenia prezentacji należy nacisnąć na biały trójkąt na szarym tle. W prezentacji znajduje się animacja 3 D klawikordu. Instrument ma z lewej strony klawiaturę, a z prawej i za klawiaturą struny. Stoi na czterech nogach. Z tyłu instrumentu znajduje się pionowa płyta, którą można przykryć instrument-jest w kształcie prostokąta w pozycji horyzontalnej. W prezentacji znajdują się następujące informacje: 1. Klawikord jest dziś określany jako pierwszy instrument strunowy klawiszowy. Często można spotkać się z informacją, iż pierwszy klawikord powstał na początku XIV wieku; z kolei Mieczysław Drobner w swoim Instrumentoznawstwie i akustyce podaje, iż został skonstruowany o wiele wcześniej, już w XI wieku. Niezależnie od tego, jaka jest dokładna data powstania tego instrumentu, to popularność zyskał dopiero w późnym średniowieczu. Był używany przede wszystkim do ćwiczeń z uwagi na małą głośność, a także niezbyt duży zakres oktawowy. 2. Klawikordy można podzielić ze względu na ich budowę na związane (wcześniejsze konstrukcje, które miały mniej strun, niż klawiszy) oraz wolne (o takiej samej ilości strun, co klawiszy). Rozwój ilości strun spowodowało powiększenie rozmiarów, więc późne klawesyny wolne z zasady opierały się na nogach. Najbardziej rozwinięte miały klawiatury o zakresie czterech oktaw. Klawikord był ulubionym instrumentem Jana Sebastiana Bacha, chociaż nie wszystkie jego dzieła na instrumenty klawiszowe są możliwe do wykonania na klawikordzie. Klawesyn przyczynił się do zmniejszenia znaczenia klawikordów, jednak za jego niemal całkowite wyparcie odpowiada pojawienie się fortepianu. 3. Pomimo faktu, iż klawikord powstał dość wcześnie na tle innych instrumentów klawiszowych, to jego konstrukcja pozwalała na panowanie nad dźwiękiem. Siła uderzenia w klawisz regulowała głośność odzywającego się dźwięku, tak jak w fortepianie; klawesyn nie posiadał tej właściwości. Klawikord pozwalał też na powstanie efektu, którego zabrakło w kolejnych instrumentach klawiszowych - ruch palca na przyciśniętym klawiszu powodował wibrację dźwięku. 4. Początkowo klawikord przypominał płaskie pudło o niezbyt wielkich rozmiarach, które ustawiano na stole. Posiadał on struny jelitowe osadzone równolegle do manuału, których było mniej, niż klawiszy. Dźwignie klawiszowe miały na końcu tzw. tangent, czyli wąską listewkę z metalu; naciśnięcie klawisza powodowało dociśnięcie tangentu do struny. Dzięki temu powstawał dźwięk klawikordu; dodatkowo naciśnięcie różnych klawiszy powodowało uderzenie tangentu w innych miejscach, co pozwalało na wydobywanie dźwięków o różnych wysokościach z jednej struny.
Źródło: online skills.
m23b8207d99aaeb93_0000000000163

Zadania

RcCIf2UuBt4Pr
Ćwiczenie 1
Jak nazywa się jedna z najstarszych form polifonicznych, znana już w epoce średniowiecza? Możliwe odpowiedzi: 1. dux, 2. kanon, 3. interwał
R1DZwZNeL64VN
Ćwiczenie 2
Które z poniższych form wpłynęły na ukształtowanie się fugi? Możliwe odpowiedzi: 1. Canzona, 2. Ricercar, 3. Suita
R6bVTarH2xn9U
Utwór muzyczny do zadania 3. W celu wysłuchania dzieła należy w dolnym lewym rogu nacisnąć szary trójkąt, służący do odtworzenia muzyki.
Rr6BDr6i7ZJ5n
Ćwiczenie 3
Z którego cyklu dzieł pochodzi Preludium i fuga C-dur nr 1 BWV 846 autorstwa Jana Sebastiana Bacha?
RCN6LVrTcP1Sw
Ćwiczenie 4
W którym odcinku fugi często występuje nuta pedałowa? Możliwe odpowiedzi: 1. w kodzie, 2. w temacie, 3. w łącznikach
R1ACQteoYtoDl
Utwór Contrapunctus IV ze zbioru Kunst der Fuge BWV 1080 autorstwa Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu Armida Quartett. Kompozycja jest w tempie umiarkowanym, a jej charakter jest dynamiczny. Słychać fakturę polifoniczną - każdy głos prowadzi swoją autonomiczną linię melodyczną. Wykonana jest przez kwartet smyczkowy: dwoje skrzypiec, altówka i wiolonczela.
RC8ITRBrfcnZB
Ćwiczenie 5
Powyższy utwór to Contrapunctus IV ze zbioru Kunst der Fuge Bacha. W jakiej tonacji utrzymane są wszystkie fugi w tym dziele? Możliwe odpowiedzi: 1. w c-moll, 2. w cis-dur, 3. w d-moll. Utwór Contrapunctus IV ze zbioru Kunst der Fuge BWV 1080 autorstwa Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu Armida Quartett. Kompozycja jest w tempie umiarkowanym, a jej charakter jest dynamiczny. Słychać fakturę polifoniczną - każdy głos prowadzi swoją autonomiczną linię melodyczną. Wykonana jest przez kwartet smyczkowy: dwoje skrzypiec, altówka i wiolonczela.
Rm3EnnsdrvsVj
Ćwiczenie 6
Jakie określenie jest stosowane do jednoczęściowego tematu fugi, posiadającego wyłącznie czoło? Możliwe odpowiedzi: 1. Soggetto, 2. Attacca, 3. Andamento
RxeiYaINq3vhL
Ćwiczenie 7
Jak nazywane jest pierwsze przeprowadzenie tematu fugi? Możliwe odpowiedzi: 1. epizodem, 2. ekspozycją, 3. odpowiedzią

Słownik pojęć

Augmentacja
Augmentacja

muz. przekształcenie motywu lub tematu muz. przez proporcjonalne powiększenie (najczęściej podwojenie) wartości rytmicznej jego dźwięków; jako jeden ze środków techniki imitacyjnej (imitacja) a. tematu może się pojawić np. w którymś z głosów fugi; jej przeciwieństwem jest dyminucja.

Canzona
Canzona

wywodząca się od transkrypcji chansons na instrumenty forma, która swobodnie traktuje technikę imitacyjną.

Dyminacja
Dyminacja

muz. przekształcenie motywu lub tematu muz. przez proporcjonalne zmniejszenie (najczęściej dwukrotne) wartości rytmicznej jego dźwięków; jako jeden ze środków techniki imitacyjnej (imitacja) d. tematu może się pojawić np. w którymś z głosów fugi; jej przeciwieństwem jest augmentacja.

Chanson
Chanson

wokalna pieśń świecka epoki średniowiecza (jednogłosowa) i renesansu (wielogłosowa).

Imitacja
Imitacja

jedna z najstarszych technik polifonicznych; polega na powtórzeniu partii jednego głosu w drugim.

Interwał
Interwał

muz. różnica wysokości 2 dźwięków współbrzmiących (i. harmoniczny) lub następujących po sobie (i. melodyczny), w akustyce wyrażana jako stosunek częstotliwości ich drgań (sawart);
jednostki interwałowe: oktawa (stosunek częst. drgań 2:1), półton = 1/12 oktawy, cent = 1/100 półtonu; nazwy intwrwałów, pochodzące od łac. liczebników porządkowych, określają odległości między stopniami gamy diatonicznej; w razie odmiennego, enharmonicznie równoważnego zapisu — i. takiej samej wielkości otrzymują różne nazwy, np. i. prymy zwiększonej (c‑cis) i sekundy małej (c‑des) równe 1 półtonowi; i. mogą być: czyste (cz.) — pryma, kwarta, kwinta, oktawa; wielkie i małe (w., m.) — sekunda, tercja, seksta, septyma; zmniejszone (zmn.) — wszystkie z wyjątkiem prymy; zwiększone (zw.) — wszystkie; i. prosty nie przekracza rozpiętości oktawy; i. złożony składa się z oktawy i i. prostego; np. nona, decyma, undecyma, duodecyma (oktawa + sekunda, tercja, kwarta, kwinta itd.).

Inwersja
Inwersja

muz. odwrócenie kierunku interwałów (melodii), zmiana kroków w górę na opadające i odwrotnie; także jeden ze środków techn. dodekafonii.

Kanon
Kanon

termin, który może oznaczać technikę lub samodzielną formę. Jako technika opiera się na imitacji kanonicznej, która jest ścisłym powtórzeniem melodii przesuniętej o pewien odcinek czasowy.

Motet
Motet

jedna z najstarszych form wielogłosowej muzyki wokalnej, uprawiana XIII–XIX w., sporadycznie także współcześnie (do czasu baroku wyłącznie a cappella). M. powstał przez zaopatrywanie w tekst melizmatycznych (tzn. śpiewanych na jednej sylabie) odcinków organum i klauzul. W średniowieczu był utworem wielotekstowym (zawierał w różnych głosach różne teksty — zarówno rel., jak i świeckie), opartym na tenorze (cantus firmus), pochodzącym najczęściej z chorału gregoriańskiego, i na zasadzie powtarzania identycznych formuł rytmicznych (tzw. motet izorytmiczny; izorytmia). Odcinki izorytmiczne były początkowo krótkie, ograniczały się zaledwie do kilku dźwięków; w XIV w. powiększyły się do rozmiarów okresu; jednocześnie wprowadzono kontrasty agogiczne za pomocą dyminucji, czyli pomniejszania wartości rytmicznej dźwięków (tzw. kolor). M. izorytmiczny osiągnął szczyt rozwoju w twórczości Ph. de Vitry’ego i G. de Machaulta. W renesansie ustaliła się klas. forma m. jako utworu z jednym tekstem, wyłącznie rel., z zastosowaniem techniki przeimitowanej (przeimitowanie; N. Gombert); dalszy jego rozwój nastąpił w twórczości G.P. da Palestriny i O. di Lasso. W baroku m. stał się koncertującą formą wokalno‑instrumentalną; w twórczości J.S. Bacha spotyka się 2 rodzaje m.: starszy 2‑chórowy, w stylu weneckim, i nowszy, będący w istocie kantatą; również później, u W.A. Mozarta, m. nie ma stałej budowy: czasem zbliża się do pieśni lirycznej (Ave verum), czasem pokrywa się z formą arii (Exsultate jubilate). W XIX w. nastąpił powrót do klas. form m., m.in. w twórczości F. Mendelssohna‑Bartholdy’ego, R. Schumanna, J. Brahmsa, C. Saint‑Saënsa i M. Regera. U F. Liszta i V. d’Indy’ego m. nosi wyraźne znamiona archaizacji. Również w XX w. powraca niekiedy forma zbliżona do m. (Friede auf Erden A. Schönberga).

Ricercar
Ricercar

imitacyjna forma o wielu tematach podlegających przeprowadzeniom.

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

Biblioteka muzyczna

R16C0KcVyvedT
RS0dfCcQyE0uu
RMftOHIAlEijE
R1ACQteoYtoDl
Przewiń
Głośność