Galeria zdjęć interaktywnych
Zapoznaj się z przykładami wyznaczania miar rozproszenia pokazanymi w galerii zdjęć interaktywnych. Zinterpretuj w każdym przypadku uzyskane wyniki.
Zapoznaj się z poniższymi przykładami wyznaczania miar rozproszenia. Zinterpretuj w każdym przypadku uzyskane wyniki.
Przykład 1
Uczniowie oceniali w skali 1 do 10 prezentacje przygotowane przez dwie grupy. Wystawione oceny dla grupy pierwszej to: 1, 2, 5, 5, 8, 9. Wystawione oceny dla grupy drugiej to: 4, 5, 5, 5, 5, 6. Obliczymy średnią dla obu grup. Grupa pierwsza:
.
Grupa druga:
.
Zauważ, że średnia ocen w każdym przypadku jest taka sama. Teraz wyznaczymy dla każdej grupy danych rozstęp, czyli w tym wypadku różnicę między oceną najwyższą a najniższą. Grupa pierwsza:
.
Grupa druga: .
Wniosek:
Oceny, które uzyskała grupa druga bardziej skupione są wokół średniej. > > Oceny wystawione grupie pierwszej są bardziej rozproszone.
Przykład 2
Obliczymy odchylenie przeciętne dla podanego zestawu danych. Wartości dla to: 2, 4, 10.
Wartości dla to: 7, 9, 4.
Najpierw obliczamy, ile jest wszystkich obserwacji.
Następnie obliczamy średnią arytmetyczną.
Teraz dla podanych wyników obliczamy odchylenie od średniej.
W ostatnim kroku obliczamy odchylenie od przeciętnej, korzystając ze wzoru:
.
Obliczamy.
Odchylenie od przeciętnej w tym zestawie danych jest równe
Przykład 3
Cztery osoby zapytano o liczbę wysłanych dzisiaj sms‑ów. Uzyskano następujące wyniki: 7, 12, 8, 13. Obliczymy wariancję uzyskanych danych. Najpierw liczymy średnią arytmetyczną liczb wysłanych sms‑ów.
Aby obliczyć wariancję, skorzystamy ze wzoru:
gdzie
Podstawiamy dane do wzoru i obliczamy.
Wariancja liczby wysłanych sms‑ów jest równa
Dla zestawu danych: