Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku

No właśnie, gdzie? W wyobraźni! Tam może zdarzyć się wszystko, co tylko sobie wymyślimy. Poeta marzył o niebieskim puchu na gałązkach kwitnącej jabłoni, uśmiechniętym słońcu w zielonym makijażu, fruwających nad modrą łąką krówkach… A ty jakie obrazy tworzysz w głowie?

Ćwiczenie 1

Wyobraźnię można codziennie rozwijać. Usiądź wygodnie, zamknij oczy i rozpocznij trening. Słuchaj nagranych wskazówek.

Trening wyobraźni prowadzi Bartosz Woźny Trening wyobraźni prowadzi Bartosz Woźny Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Porozmawiajcie o tym, co zobaczyliście oczami wyobraźni.

  • Jakie uczucia wam towarzyszyły?

  • Czy było przyjemnie? A może strasznie?

  • Co było trudniejsze: tworzenie obrazów w wyobraźni czy opowiadanie o nich?

Ćwiczenie 3
Ćwiczenie 4

Posłuchaj, jak „Cuda i dziwy” maluje słowem poeta Julian Tuwim. Podczas słuchania zamknij oczy i twórz w swojej wyobraźni obrazy inspirowane słowami poety.

Wiersz Cuda i dziwy czyta Bartosz Woźny Wiersz Cuda i dziwy czyta Bartosz Woźny Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na epodreczniki.pl.
Julian Tuwim Cuda i dziwy

Spadł kiedyś w lipcu
Śnieżek niebieski,
Szczekały ptaszki,
Ćwierkały pieski.
Fruwały krówki
Nad modrą łąką,
Śpiewało z nieba
Zielone słonko.
Gniazdka na kwiatach
Wiły motylki.
Trwało to wszystko
Może dwie chwilki.
A zobaczyłem
Ten świat uroczy,
Gdy miałem właśnie
Przymknięte oczy.
Gdym je otworzył,
Wszystko się skryło
I znów na świecie
Jak przedtem było.
Wszystko się pięknie
Dzieje i toczy...
Lecz odtąd – często
Przymykam oczy.

Julian Tuwim, Cuda i dziwy, [w:] tegoż, Cuda i dziwy, Lublin 1994, s. 11.
Ćwiczenie 5
  • Przyjrzyj się ilustracji. Czy podczas słuchania recytacji wiersza w twojej wyobraźni pojawił się podobny obraz?

  • Opisz, jakie inne obrazy udało ci się zobaczyć.

  • Co się stało, gdy osoba mówiąca w wierszu otworzyła oczy?

  • Jak myślisz, czy sytuacje opisane w wierszu mogą się zdarzyć w rzeczywistości? Wyjaśnij dlaczego.

Śnieżek niebieski Źródło: Śnieżek niebieski, licencja: CC 0.
Śnieżek niebieski
Śnieżek niebieski, licencja: CC 0
Ćwiczenie 6
Contentplus.pl,
Ćwiczenie 7
Ćwiczenie 8

Zabawcie się w poetów i posłużcie się takim samym chwytem poetyckim jak Julian Tuwim. Nadajcie cechy ludzkie roślinom, zwierzętom albo zjawiskom. Zapiszcie swoje pomysły tutaj lub w zeszytach. Przedstawcie je całej klasie.

Contentplus.pl, licencja: CC BY 3.0
Ćwiczenie 9

Przygotujcie inscenizację wiersza Juliana Tuwima zatytułowaną „Cuda i dziwy”.

  • To, co się dzieje na obrazach opisanych w wierszu, możecie wzbogacić wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi oraz ruchem scenicznym. A może znacie piosenkę, którą mogłoby zaśpiewać słonko?

  • Wybierzcie reżysera, narratora, który przeczyta wiersz, dźwiękowców i grupę choreograficzną.

  • Bawcie się wyobraźnią!

Ćwiczenie 10

Porozmawiajcie o pracy nad przedstawieniem. Co sądzicie o waszym wspólnym dziele? Opowiedzcie o tym, co było najciekawsze w tej pracy, a co sprawiało wam trudność. Dlaczego?