Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RMFcGaYz06T3f
Ilustracja przedstawia fragment popiersia Francesca I d'Este, wykonanego przez Gianlorenza Berniniego w białym marmurze. Portret ukazujący półprofil mężczyzny został zaprezentowany na czarnym tle.

Geniusz barokowej rzeźby – Gianlorenzo Bernini, cz. 2

Ważne daty

1598‑1680 – lata życia Gian Lorenzo Berniniego

1606 – 1680 - przeniesienie się i pobyt w Rzymie

1655 - krótki pobyt w Paryżu na zaproszenie króla Ludwika XIV

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R2btRZsdZPAFJ

Scenariusz zajęć do pobrania.

Plik PDF o rozmiarze 91.03 KB w języku polskim

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

b) w rzeźbie: bryły, kompozycji, faktury, relacji z otoczeniem,

15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;

16. rozpoznaje podstawowe motywy ikonograficzne, świętych chrześcijańskich, bogów greckich i alegorie wybranych pojęć na podstawie atrybutów;

17. analizuje dzieła pod względem ikonograficznym, z wykorzystaniem słowników symboli;

18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;

8. wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gian Lorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);

8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

2. zna najistotniejszych fundatorów, mecenasów i marszandów, na których zlecenie powstawały wybitne dzieła sztuki;

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje;

4. łączy dzieło z fundatorem, mecenasem lub marszandem, dla którego powstało.

Nauczysz się

charakteryzować cechy twórczości Berniniego jako artysty barokowego;

opisywać mecenat artystyczny artysty;

określać miejsca przechowywania rzeźb Berniniego;

prezentować, na czym polega odejście od figury serpentinata na rzecz wyznaczonych punków patrzenia;

analizować i interpretować wskazanych rzeźb artysty.

Realizm portretowych popiersi Berniniego

Popiersia portretowe pełnią istotną rolę w twórczości rzeźbiarskiej Berniniego. Są wśród nich zarówno portrety oficjalne (papieskie i królewskie), jak i  osobiste. Wszystkie są doskonałym studium modela, w którym artysta łączy realizm przedstawienia z  osobowością, dokonując dokładnej analizy psychologicznej. Z młodzieńczego okresu twórczości pochodzi energiczny wizerunek kardynała Scipione’a Borghese, artystycznego mecenasa artysty.

R1YFqOeQn1d0g
Ilustracja interaktywna przedstawia popiersie kardynała Scipione’a Borghese dłuta Gianlorenza Berniniego, znajdujące się we wnętrzu i ustawione na niewielkiej, okrągłej podstawie. Ukazuje mężczyznę o krągłej, lekko skierowanej w lewo twarzy, podczas rozmowy, o czym świadczą wpatrzone w rozmówcę oczy oraz jeszcze otwarte usta. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Twarz kardynała jest silna, okrągła. 2. Spojrzenie sprawia wrażenie zawieszonego na chwilę w przestrzeni, cechuje je przenikliwość. 3. W niedopiętym guziku Bernini wyraził ironię.
Gian Lorenzo Bernini, „Scipione Borghese”, 1631–1632, Galleria Borghese, Rzym, wikimedia.org, CC BY 3.0

Najbardziej osobistym dziełem jest Popiersie Costanzy Bonarelli, byłej żony Mattea Bonarelli’ego, jednego z uczniów i współpracowników Berniniego. Rzeźba zwraca uwagę erotyzmem, lekkością i intymnością. Zakochany w pięknej Costanzy Gian Lorenzo, dowiedziawszy się o romansie 18‑letniej kobiety z jego bratem Luigim, dokonał na niego napaści i polecił okaleczenie twarzy pięknej kobiety. Po interwencji Urbana VIII Luigi za udział w bójce został wygnany do Bolonii, Costanza za cudzołóstwo trafia do więzienia, gdzie także znaleźli się Gian Lorenzo i jego służący. Papież wykupił artystę i nakazał mu poślubić Caterinę Tezio, córkę prawnika, najpiękniejszą kobietę w mieście.

RNxU7sAHDehwH
Ilustracja interaktywna przedstawia popiersie Costanzy Bonarelli wykonane w białym marmurze przez Gianlorenza Berniniego i ustawione na niewielkiej, okrągłej podstawie. Kobieta ma głowę skierowaną w prawą stronę, zaczesane do tyłu, niedługie włosy, odsłoniętą szyję. Zdjęcie rzeźby zostało zaprezentowane na jednolitym, szarym tle. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Z twarzy Costanzy oraz jej spojrzenia emanuje pożądanie. 2. Wyeksponowany dekolt, wyłaniający się spod niedbale uchylonej bluzki/sukni wpływa na erotyczny charakter popiersia. 3. Uchylone usta kojarzą się ze stanem ekstazy. 4. Realizm podkreśla opracowanie faktury ubrania, włosów oraz blizna na twarzy.
Gian Lorenzo Bernini, „Popiersie Costanzy Bonarelli”, 1636‑1637, Musei del Bargello, Florencja, Włochy, pinterest.com, CC BY 3.0

Popiersie Francesca I d'Este, księcia Modeny jest typowym dla baroku ujęciem portretowym, łączącym okazałość z finezją, dekoracyjność z dynamiką. Mężczyzna ubrany jest w zarzucony na zbroję płaszcz z zapiętym pod szyją, koronkowym kołnierzem, ma głowę skierowaną w lewo, zdobi ją bogata peruka. Kilkanaście lat później, podczas pobytu w Paryżu, Bernini sportretował Ludwika XIV, będący wariacją na temat popiersia Francesca I d'Este.

RaFDe66Z8I8jD
Gian Lorenzo Bernini, „Popiersie Francesca I d'Este”, 1651, Gallerie Estensi, Modena, Włochy, wikimedia.org, CC BY 4.0
R16YNKw1y1nSC
Gianlorenzo Bernini, „Popiersie Ludwika XIV”, 1665, Wersal, Paryż, Francja, wikimedia.org, CC BY 2.5

Barokowy charakter nagrobków Berniniego

Jedną z najwcześniejszych prac Berniniego o charakterze sepulkralnym jest popiersie Nagrobka Giovanniego Battisty Santoniego, które wykonał dla kościoła Santa Prassede w Rzymie, mając 11 lat. Rzeźba cechuje się dbałością o detale i klasycznym realizmem.

RicOz1FMDoJPL
Gian Lorenzo Bernini, „Nagrobek Giovanniego Battisty Santoniego”, 1613-1616, kościół Santa Prassede, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0

Z typowo renesansowym typem nagrobka zerwał już Michał Anioł Buonarotti, przedstawiając postacie w pozycji siedzącej (Nagrobek Medyceuszy). Taką koncepcją posłużył się także Bernini w  powstającym etapami grobowcu swojego protektora, papieża Urbana VIII. Artysta zaprojektował go jako sarkofagSarkofagsarkofag oparty na efektach kolorystycznych – marmurowej, czarnej tumby, z której wyłania się szkielet zapisujący na tablicy imię papieża, także z marmuru białych personifikacji Sprawiedliwości i Miłosierdzia (Caritas) oraz postaci papieża odlanej z brązu i złoconej. Całość zamieścił na tle niszy wykładanej kolorowymi marmurami.

RA8U41OpYPizV
Ilustracja interaktywna przedstawia grobowiec Urbana VIII autorstwa Gianlorenzo Berniniego. Tworzący kształt trójkąta posąg znajduje się w niszy wykonanej z białego, czarnego i czerwonego marmuru, zdobionej po bokach pilastrami, a wewnątrz półokrągłym gzymsem. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Z czarnej tumby (główna część gotyckich lub renesansowych grobowców w kształcie kamiennej skrzyni ozdobionej płaskorzeźbami), ustawionej na płycie z kolorowego marmuru, wyłania się kościotrup zapisujący imię papieża na czarnej płycie. 2. Alegoria sprawiedliwości wsparta o tumbę trzyma w ręku swój atrybut – miecz. 3. Personifikacja Miłosierdzia (Caritas) trzyma dziecko. 4. Na tronie zasiada papież w pontyfikalnym stroju z ręką w geście błogosławieństwa. 5. Na postumencie zamieszczone zostały pszczoły – herbowy znak rodu Barberinich.
Gian Lorenzo Bernini, „Nagrobek Urbana VIII Barberini”, ok. 1647, Bazylika św. Piotra, Rzym, Włochy, pinterest.com, CC BY 3.0

Podobny schemat Bernini zastosował w Grobowcu Aleksandra VII, jednak zamiast tronującego papieża z gestem błogosławieństwa Gian Lorenzo przedstawił go jako modlący się, pozbawiony oznak dostojeństwa i chwały. Posąg zmarłego otaczają cztery postacie – alegoryczne Roztropność z wężem, Miłosierdzie, Sprawiedliwość i niebędąca alegorią, ale odnosząca się do moralnego pojęcia Prawda. Bernini wykorzystał też umieszczone pod draperią drzwi jako metaforyczne wejście do komnaty grobowej, z której ramię w geście memento moriMemento morimemento mori wyciąga odlana z brązu Śmierć ze złotą klepsydrą.

RpOPrTdR1iEr0
Gian Lorenzo Bernini, „Grobowiec Aleksandra VII”, 1678, Bazylika św. Piotra, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0

Barokowe fontanny Berniniego

W okresie baroku fontanny stały się modne i stanowiły ważny element miejskich placów. Bernini wprowadził bo basenu fontanny rzeźbę jako element dominujący, kompozycyjnie rozbudowanej i posiadającej wiele punktów widzenia. Na Piazza Barberini, w pobliżu pałacu papieskiej rodziny, znajduje się Fontanna Trytona (Fontana del Tritone), stworzona za pontyfikatu Urbana VIII. Fontanna składa się z czterech skierowanych na wszystkie strony świata delfinów, na których ogonach znajduje muszla z klęczącym bogiem morskim Trytonem, grającym na muszli, z której wypływa woda. Papieskie insygnia oraz trzy pszczoły – metafora bezinteresownego działania oraz herb Barberinich, służą gloryfikacji pontyfikatu Urbana VIII.

R1EA2GfhNugkv
Ilustracja interaktywna przedstawia fontannę Trytona (Fontana del Tritone) Gianlorenza Berniniego. W dolnej jej części znajdują się delfiny, na których ogonach została zamieszczona muszla z klęczącym, umięśnionym Trytonem. Mężczyzna, odchylając do tyłu głowę, gra na muszli, z której tryska strumień wody. Pomiędzy ogonami delfinów zostały wkomponowane papieskie insygnia oraz trzy pszczoły – element herbu rodu Barberinich. Fontanna została sfotografowana na tle architektury rzymskiej. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Kompozycja rzeźby jest dwudzielna – delfiny i Tryton. 2. Herb Barberinich z pszczołami. 3. Tryton grający na morskiej, zakręconej muszli. 4. Delfiny spijają wodę z basenu. 5. Papieskie insygnia.
Gian Lorenzo Bernini, „Fontanna Trytona”, 1642‑1643, Piazza Barberini, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0

Najbardziej widowiskową i monumentalną fontanną Berniniego jest zamówiona przez Innocentego X Fontanna Czterech Rzek. Jej centrum stanowi egipski obeliskObeliskobelisk z gołębiem trzymającym w dziobie gałązkę oliwną – symbol pokoju oraz emblemat rodu Pamphilich, z którego pochodził Innocenty X. Obelisk otaczają alegorie największych rzek świata: Nilu, Gangesu, Dunaju oraz Rio de la Plata, reprezentujących cztery kontynenty, umiejscowione pomiędzy charakterystycznymi dla nich zwierzętami i roślinnością. Na podstawie obelisku zamieszczony został papieski herb.

RnzmVR8fscoWz
Ilustracja interaktywna przedstawia fontannę Czterech Rzek autorstwa Gianlorenza Berniniego, sfotografowaną na tle architektury rzymskiej. Na placu przed fontanną stoi tłum turystów. Centrum fontanny stanowi kamienny egipski obelisk, na którym siedzi gołąb trzymający w dziobie gałązkę oliwną – symbol pokoju oraz emblemat rodu Pamphilich, z którego pochodził papież Innocenty dziesiąty. Na postumencie zamieszczony został papieski herb. Obelisk otaczają alegorie największych rzek świata: Nilu, Gangesu, Dunaju oraz Rio de la Plata, reprezentujących cztery kontynenty. Są to rzeźby czterech nagich umięśnionych mężczyzn, które zostały umiejscowione pomiędzy charakterystycznymi dla kontynentów zwierzętami i roślinnością. Dodatkowo na ilustracji umieszczono: 1. Detal przedstawiający umięśnionego, brodatego mężczyznę w akcie, siedzącego na skale i mającego głowę skierowaną w stronę widza oraz tekst: Alegoria rzeki Ganges. 2. Detal przedstawiający mężczyznę w akcie z narzuconą na plecy szatą, leżącego na skale, mającego uniesioną rękę i głowę skierowaną ku górze oraz tekst: Alegoria rzeki Rio del Plata. 3. Detal przedstawiający umięśnionego mężczyznę w akcie, siedzącego na skale ze zwieszoną nogą i zdejmującego przez głowę szatę oraz tekst: Alegoria rzeki Nil. 4. Detal przedstawiający umięśnionego mężczyznę w akcie, siedzącego na skale ze zwieszoną nogą i mającego głowę odwróconą widza oraz tekst: Alegoria rzeki Dunaj.
Gian Lorenzo Bernini, „Fontanna Czterech Rzek”, 1651, Piazza Navona, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0

Na pograniczu rzeźby i architektury – baldachim i tron w Bazylice św. Piotra

Po wstąpieniu Urbana VIII na papieski tron Bernini otrzymał zlecenie na zagospodarowanie skrzyżowania naw w Bazylice św. Piotra, gdzie znajdował się grób św. Piotra. Zaprojektowane przez artystę cyboriumCyboriumcyborium, czyli baldachimBaldachimbaldachim łączył elementy rzeźby i architektury. Gian Lorenzo wykorzystał antyczne brązowe kraty z Panteonu, zamykające wejście do przedsionka. Baldachim wsparty jest na czterech kolumnach nawiązujących do antycznej Świątyni Salomona oraz przegrody kolumnowej we wczesnochrześcijańskiej Bazylice św. Piotra.

Trzony kolumn zdobią liście oliwkowe i laurowe, odnoszące się do wielkiego zamiłowania papieża Urbana VIII do poezji, a także stylizowane motywy jaszczurek (będących aluzją do nowych narodzin i poszukiwania Boga) oraz pszczół. Te ostatnie są motywem charakterystycznym dla herbu Barberinich i występują także na marmurowych bazach kolumn. Cztery kolumny spięte są od góry belkowaniem z wklęsłym gzymsem, znamiennym dla architektury baroku. Górna część baldachimu ma formę czterech stylizowanych grzbietów delfinów, co obrano dla nadania lekkości całej strukturze i nie są tego w stanie zaburzyć nawet cztery pełnoplastyczne posągi, ustawione na osi kolumn. Są one ożywione typowym sposobem dla sztuki baroku, czyli przez nierównomiernie nałożone złocenia.

Źródło: http://www.isztuka.edu.pl/i-sztuka/node/414 (dostęp z dnia 31.03.2018)

RSmiIHzzqPObc
Ilustracja interaktywna przedstawia ołtarz w Bazylice św. Piotra. Znajduje się on tuż nad grobem św. Piotra. Ponad wszystkim góruje bogato zdobiony baldachim autorstwa Gianlorenza Berniniego. Zdjęcie zostało ujęte od dołu, widoczna jest spodnia część zadaszenia baldachimu ozdobionego lambrekinami. Jego naroża wsparte są na czterech spiralnie skręconych kolumnach z czarnego marmuru, ustawionych na wysokich bazach z marmuru białego i zwieńczonych kapitelami. Kolumny dekorują oplatające je złocone liście oliwne i laurowe. Górna część baldachimu jest stylizowana na cztery grzbiety delfinów i dekorowana czterema pełnoplastycznymi posągami, ustawionymi nad kolumnami. Dodatkowo na ilustracji umieszczono: 1. Detal z górną częścią cyborium i tekst: Fragment kolumn ze zwieńczeniem. 2. Detal z ilustracją fragmentu kolumny i tekstem: Kolumna – detal z dekoracją roślinno-figuralną.
Gian Lorenzo Bernini, „Baldachim św. Piotra”, ok. 1624‑1633, Bazylika św. Piotra, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0

Ostatnim wielkim dziełem projektowanym przez Berniniego we wnętrzu Bazyliki św. Piotra, zleconym przez Aleksandra VII, jest oprawa dla Cathedra Petri, będąca według legendy tronem św. Piotra, zespolona pod względem artystycznym z baldachimem. Gian Lorenzo wykorzystał efekty naturalnego światła, włączając w kompozycję projektu okno znajdujące się w apsydzie. Tron ustawiony został na obłokach; u dołu stanęli czterej Ojcowie Kościoła w bogato drapowanych szatach, a u góry umieszczono wieniec aniołów dookoła gołębicy Ducha Świętego, wykonanej w witrażu.

RqALKBUcR12LK
Ilustracja interaktywna przedstawia Tron św. Piotra autorstwa Gianlorenza Berniniego na tle wnętrza Bazyliki św. Piotra w Rzymie. Dzieło ma spiętrzającą się formę, w centrum której znajduje się tron. Poniżej znajdują się postacie świętych o wyraźnie podkreślonych gestach, ubranych w luźne szaty. Dodatkowo na ilustracji umieszczono informacje: 1. Cztery gigantyczne posągi (około 5 m wysokości) w pozłacanym brązie otaczają Krzesło, które wygląda, jakby wisiało wśród chmur. 2. Po jednej stronie z zewnątrz stoi Doktor Kościoła łacińskiego – św. Ambroży. 3. Po drugiej stronie z zewnątrz stoi Doktor Kościoła łacińskiego – św. Augustyn. 4. Od wewnątrz z jednej strony znajduje się głowa greckiego Kościoła: św. Atanazy. 5. Od wewnątrz z drugiej strony znajduje się głowa greckiego Kościoła: św. Jan Chryzostom. 6. Nad krzesłem znajdują się dwa anioły z tiarą i kluczami, atrybutami papieskimi. 7. Wśród chmur w zwieńczeniu witrażowe okno z Duchem świętym otacza tłum aniołów. 8. W oparciu tronu zamieszczona jest scena wręczenia kluczy św. Piotrowi.
Gian Lorenzo Bernini, „Tron św. Piotra”, ok. 1657‑1666, Bazylika św. Piotra, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0

Znaczenie Berniniego dla sztuki baroku

Polecenie 1

Zapoznaj się z audiobookiem podsumowującym twórczość Berniniego. Na podstawie tych informacji i wybranych dzieł artysty uzasadnij, że Gian Lorenzo jest typowym przedstawicielem baroku.

R1BD3b2XmxbAw
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Siła ukryta w kamieniu

R1Bl9WCzZTooP
Audiobook Siła ukryta w kamieniu. Gianlorenzo Bernini urodził się w Neapolu. Jako dziecko przeniósł się ze swym ojcem Piotrem – z wykształcenia rzeźbiarzem do Rzymu i tu już pozostał. Pierwszym nauczycielem Berniniego był jego tata. Lorenzo już jako jedenastoletni chłopiec wyrzeźbił nagrobek biskupa Jana Chrzciciela Santoniego u św. Praksedy w Rzymie. Papież Paweł V i jego nepot kardynał Scipio Borghese zainteresowali się wyjątkowo zdolnym chłopcem i wnet powstały portretowe popiersia obu dostojników, a także grupa Eneasza z Anchizesem i Askaniuszem, jeszcze zbliżona do dzieł ojca Piotra Berniniego. W kolejnych latach powstały dojrzałe dzieła młodego artysty, takie jak: „Dawid rzucający kamień z procy”, „Porwanie Prozerpiny”, a także „Apollo i Dafne”. W rzeźbach tych znać już wyraźnie rozwinięty styl Berniniego. Są to typowe dzieła baroku świeckiego, oddziaływujące na rozwój rzeźby nie tyko we Włoszech, ale także w innych krajach Europy. Bardzo pouczającym dla zrozumienia różnicy między renesansem i barokiem w dziedzinie rzeźby jest porównanie „Dawida” Berniniego z dawniejszymi posągami na ten sam temat: Donatella, Verrocchia i Michała Anioła. Tam statyka z dodatkami co najwyżej dynamiki jak u Michała Anioła, natomiast w pracy Berniniego w pełni dynamiczne odtworzenie postaci w szybko przemijającym, jedynie chwilę trwającym ruchu. Rzeźba „Apollo i Dafne” ukazuje scenę mitologiczną. Przedstawione postaci to bóg Apollo oraz nimfa Dafne. Obydwoje uchwyceni są w ruchu, w biegu. Ciała postaci są niezwykle wiernie odwzorowane. Nimfa Dafne uchwycona została w momencie, gdy przeobraża się w krzew. Emocje bohaterów ze sobą kontrastują. Miłość i szczęście Apolla maluje się na jego twarzy, podobnie jak przerażenie nimfy widoczne na jej obliczu. O tym, że postaci uchwycone są w ruchu świadczy nie tylko samo odwzorowanie ciał, ale i przedstawienie tkanin, które mają na sobie postaci. Ważną nowością w ukazaniu kompozycji rzeźbiarskiej przez Berniniego było nadanie jej charakteru kierunkowego. Rzeźby wykonane dla kardynała Borghese są pełnoplastyczne, jednakże efekt artystyczny stwarza jeden jedyny, ściśle zaprogramowany przez artystę sposób ich oglądania. Inne widoki, jakkolwiek możliwe są już mniej korzystne. Jak pisze Jan Ostrowski – Bernini z całą świadomością starał się wpływać na kontakt dzieła z widzem. Rzeźby z Galerii Borghese były pierwotnie ustawione pod ścianami. W przedstawionych dotychczas dziełach ważna rolę odgrywał akt. W następnych latach głównym polem działania artysty stały się dzieła o charakterze religijnym. Figury św. Bibiany i św. Longina ukazują świętych w momencie kontaktu z Bogiem, a na ich twarzach rysuje się stan mistycznego uniesienia. W kształtowaniu rzeźb główną rolę zaczyna odgrywać draperia. Bernini wykonywał też popiersia, m.in. popiersie Scipiona Borghese i Ludwika XIV. Najpełniejszą realizacją koncepcji Berniniego stanowiły monumentalne dzieła o charakterze rzeźbiarsko‑architektonicznym takie jak: nagrobki papieży Urbana VIII i Aleksandra VII w bazylice watykańskiej, „Ekstaza św. Teresy”, „Fontanna Czterech Rzek” na Piazza Navona czy „Tron św. Piotra”. „Ekstaza św. Teresy” jest rzeźbą grupową. Anioł godzi w św. Teresę symboliczną strzałą miłości. Scena jest patetyczna i wzniosła. Gesty nieco teatralne. Forma ruchliwa, płynna, zmienna dzięki obfitości fałd szat obu postaci, które wraz z obłokiem tworzą zróżnicowane, miękkie układy. Przenikają się łuki z kierunkami idącymi po pionach, poziomach, a nade wszystko skosach - rola cienkich, ostrych promieni. Z tak silnie rozwarstwioną, rozbudowaną w przestrzeni bryłą wspaniale współdziała światło potęgując kontrasty. Artysta wzbogacił też architektoniczne piękno Rzymu licznymi fontannami o obfitych, organicznych kształtach. Mowa tu o „Fontannie Trytona”, „Fontannie Czterech Rzek”. Lorenzo Bernini był także twórcą placu z kolumnadą przed kościołem Św. Piotra i baldachimu nad grobem tegoż świętego we wnętrzu. Rozwiązanie placu przed kościołem Św. Piotra jest typowe dla monumentalnych przedsięwzięć urbanistyki w baroku, typowe także w związku z wykorzystaniem wiedzy o złudzeniach wzrokowych. Ogromny eliptyczny plac, otoczony kolumnadą, oddalony jest od fasady kościoła. Łączą go z nią duże, symetrycznie rozstawione galerie, tak że pomiędzy nimi a fasadą tworzy się plan trapezu zwężającego się ku elipsie placu i zmieniającego wrażenia głębi przestrzennej. Powstaje też złudzenie zwężenia fasady. Artysta uzyskał wrażenie potęgi, wzniosłości, monumentalizmu. Baldachim nad grobem św. Piotra jest formą architektoniczno‑rzeźbiarską. Jego usytuowanie na skrzyżowaniu naw podkreśla jeszcze kompozycję na zasadzie dominanty. Zwieńczenie baldachimu umieścił artysta na czterech kręconych słupach. Lekką, fantazyjną formą konfesji skontrastował monumentalną powagę wnętrza, stworzył wrażenie ruchu, jest to jednak tylko wrażenie, w rzeczywistości konfesja waży 90 ton i mierzy 28 m wysokości. Rzeźby Berniniego to nie tylko znakomite dzieła sztuki ale też typowe utwory stylu barokowego. Z jego prac czerpali inspiracje artyści z całej Europy. Tekst powstał na podstawie publikacji Adama Bochnaka, Jana Ostrowskiego i Barbary Osińskiej.
R1Rz2k4D5pSx5
Ćwiczenie 1
Wymień osoby, sportretowane przez Berniniego w formie popiersia.
RtB9WM7KdgbTz
Ćwiczenie 2
Podaj imiona papieży, dla których Bernini wykonał nagrobki.
Ra5NvT9acq6D8
Ćwiczenie 3
Wymień alegorie, przedstawione w grobowcu zaprojektowanym przez Barberiniego dla Urbana VIII.
RC3Sa4XDq7FZR
Ćwiczenie 4
Wymień znane Ci fontanny zaprojektowane przez Berniniego.
RcBPQXLdvOpK7
Ćwiczenie 5
Wymień nazwy rzek, które stały się głównym tematem fontanny Czterech Rzek i wskaż właściwe im kontynenty.
Ćwiczenie 6

Rozpoznaj rodzaj zaprezentowanego poniżej zabytku. Uzupełnij jego nazwę.

R13JBE7Wuah4f
RcQJPxUoBe3KO
Podaj inną nazwę baldachimu, znajdującego się w Bazylice św. Piotra w Rzymie.
Inna wersja zadania

Na podstawie treści lekcji, omów budowę baldachimu znajdującego się nad grobem świętego Piotra w bazylice świętego Piotra.

Ćwiczenie 7

Uzupełnij dane o poniższym obiekcie.

ROswO0MrCgEfE
RSz6upLXcEksV
Podaj imiona świętych wyrzeźbionych przez Berniniego do Tronu św. Piotra.
Inna wersja zadania

Wymień części, z jakich składa się kompleks rzeźb „Tron świętego Piotra”.

Słownik pojęć

Baldachim
Baldachim

1. osłona z tkaniny umocowana nad tronem, łożem lub rozpięta na drążkach, noszona nad władcami, dostojnikami lub nad przedmiotami kultu; 2. dekoracyjny element w kształcie daszka, umieszczony np. nad amboną.

Cyborium
Cyborium

1. daszek w kształcie baldachimu nad ołtarzem, popularny w bazylikach wczesnochrześcijańskich, w sztuce romańskiej i gotyckiej; 2. ozdobna puszka lub puchar z przykrywą do przechowywania komunikantów w tabernakulum.

Memento mori
Memento mori

pamiętaj o śmierci – słowa pozdrowienia i pożegnania, używane w zakonach trapistów, kartuzów i kamedułów.

Obelisk
Obelisk

pomnik w kształcie ostrosłupa.

Sarkofag
Sarkofag

grobowiec w kształcie trumny z kamienia, rzadziej z drewna lub metalu.

Słownik pojęć opracowano na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

Ałpatow M., Historia sztuki, tom 3, Renesans i Barok, Arkady, Warszawa 1964

Białostocki J., Gian Lorenzo Bernini, Arkady, Warszawa 1980

Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2001

Stopczyk S., Geniusze rzeźby, WSiP, Warszawa 1991

Tomkiewicz W., Piękno wielorakie, Wiedza Powszechna, Warszawa 1971