Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R9795yEYej8RI1

Gerundium

Ważne daty

427‑347 p.n.e. – czas życia Platona

ok. 387 p.n.e. – założenie Akademii przez Platona

384‑322 p.n.e. – czas życia Arystotelesa

2. poł. IV w. p.n.e. – Założenie Liceum przez Arystotelesa

310‑240 p.n.e. – czas życia Kallimacha z Cyreny

ok. 310‑230 p.n.e. – czas życia Arystarcha z Samos

ok. 310‑230 p.n.e. – czas życia Kratesa z Mallos

305‑283 p.n.e. – Ptolemeusz I Soter królem Egiptu

ok. 287‑212 p.n.e. – czas życia Archimedesa z Syrakuz

ok. 275‑195 p.n.e. – czas życia Eratostenesa z Cyreny

I w. p.n.e. – Heron z Aleksandrii

I w p.n.e. – powstanie mechanizmu z Antykiry

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RNatWu8DutUng1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. W zakresie kompetencji językowych. Uczeń:

1. zna i rozpoznaje następujące formy morfologiczne z zakresu gramatyki języka łacińskiego:

11) formy rzeczownika odczasownikowego (gerundium);

6. zna podstawowe techniki przekładu tekstu łacińskiego;

8. dokonuje następujących transformacji gramatycznych w zakresie morfologii:

11) tworzy i odmienia rzeczownik odczasownikowy (gerundium);

II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:

7. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu tradycji antycznej i recepcji antyku:

1) obecność tradycji greckiej i rzymskiej we współczesnym życiu publicznym i kulturalnym;

III. W zakresie kompetencji społecznych. Uczeń:

1) dostrzega wagę systematyczności w poznawaniu zjawisk gramatycznych i dokładności w sporządzaniu adekwatnego przekładu;

2) nabiera umiejętności szybkiego praktycznego zastosowania i ćwiczenia nowo nabytej wiedzy;

4) jest świadomy antycznych korzeni kultury polskiej, europejskiej i światowej;

Nauczysz się

wskazywać formy gerundium w tekście;

tworzyć tłumaczenia tekstu łacińskiego z gerundium;

opowiadać jakie wynalazki w dziedzinie nauk ścisłych, techniki, filologii i edukacji są zasługą Greków.

Gerundium

Polecenie 1

Przetłumacz tekst, następnie ustal, jak się tworzy rzeczownik odczasownikowy (gerundium), według której deklinacji, w której występuje liczbie i jak tłumaczy się jego formy.

N.

Cogitare, docere, scribere, audire facilis non est.

G.

Ars cogita‑nd‑i, doce‑nd‑i, scrib‑e‑nd‑i, audi‑e‑nd‑i necessarium est.

D.

Cogita‑nd‑o, doce‑nd‑o, scrib‑e‑nd‑o, audi‑e‑nd‑o me do.

Acc.

Cogitare, docere, scribere, audire cupimus.
Ad cogita‑nd‑um, doce‑nd‑um, scrib‑e‑nd‑um, audi‑e‑nd‑um iam parati sumus.

Abl.

Cogita‑nd‑o, doce‑nd‑o, scrib‑e‑nd‑o, audi‑e‑nd‑o discimus.

Rk3mcINf9pglm
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

PrzekładPrzekładPrzekład

Przekład
RGajcKpD6DoTf
Ćwiczenie 1
Połącz sentencje łacińską z tłumaczeniem. Cogitare, docere, scribere, audire facilis non est. Możliwe odpowiedzi: 1. Uczymy się myśląc, ucząc, pisząc, słuchając. 2. Jesteśmy już przygotowani do myślenia, uczenia, pisania, słuchania. 3. Pragniemy myślenia, uczenia, pisania, słuchania. 4. Oddaję się myśleniu, uczeniu, pisaniu, słuchaniu. 5. Myślenie, uczenie, pisanie, słuchanie nie jest łatwe. 6. Sztuka myślenia, uczenia, pisania, słuchania jest niezbędna. Ars cogita-nd-i, doce-nd-i, scrib-e-nd-i, audi-e-nd-i necessarium est. Możliwe odpowiedzi: 1. Uczymy się myśląc, ucząc, pisząc, słuchając. 2. Jesteśmy już przygotowani do myślenia, uczenia, pisania, słuchania. 3. Pragniemy myślenia, uczenia, pisania, słuchania. 4. Oddaję się myśleniu, uczeniu, pisaniu, słuchaniu. 5. Myślenie, uczenie, pisanie, słuchanie nie jest łatwe. 6. Sztuka myślenia, uczenia, pisania, słuchania jest niezbędna. Cogita-nd-o, doce-nd-o, scrib-e-nd-o, audi-e-nd-o me do. Możliwe odpowiedzi: 1. Uczymy się myśląc, ucząc, pisząc, słuchając. 2. Jesteśmy już przygotowani do myślenia, uczenia, pisania, słuchania. 3. Pragniemy myślenia, uczenia, pisania, słuchania. 4. Oddaję się myśleniu, uczeniu, pisaniu, słuchaniu. 5. Myślenie, uczenie, pisanie, słuchanie nie jest łatwe. 6. Sztuka myślenia, uczenia, pisania, słuchania jest niezbędna. Cogitare, docere, scribere, audire cupimus. Możliwe odpowiedzi: 1. Uczymy się myśląc, ucząc, pisząc, słuchając. 2. Jesteśmy już przygotowani do myślenia, uczenia, pisania, słuchania. 3. Pragniemy myślenia, uczenia, pisania, słuchania. 4. Oddaję się myśleniu, uczeniu, pisaniu, słuchaniu. 5. Myślenie, uczenie, pisanie, słuchanie nie jest łatwe. 6. Sztuka myślenia, uczenia, pisania, słuchania jest niezbędna. Ad cogita-nd-um, doce-nd-um, scrib-e-nd-um, audi-e-nd-um iam parati sumus. Możliwe odpowiedzi: 1. Uczymy się myśląc, ucząc, pisząc, słuchając. 2. Jesteśmy już przygotowani do myślenia, uczenia, pisania, słuchania. 3. Pragniemy myślenia, uczenia, pisania, słuchania. 4. Oddaję się myśleniu, uczeniu, pisaniu, słuchaniu. 5. Myślenie, uczenie, pisanie, słuchanie nie jest łatwe. 6. Sztuka myślenia, uczenia, pisania, słuchania jest niezbędna. Cogita-nd-o, doce-nd-o, scrib-e-nd-o, audi-e-nd-o discimus. Możliwe odpowiedzi: 1. Uczymy się myśląc, ucząc, pisząc, słuchając. 2. Jesteśmy już przygotowani do myślenia, uczenia, pisania, słuchania. 3. Pragniemy myślenia, uczenia, pisania, słuchania. 4. Oddaję się myśleniu, uczeniu, pisaniu, słuchaniu. 5. Myślenie, uczenie, pisanie, słuchanie nie jest łatwe. 6. Sztuka myślenia, uczenia, pisania, słuchania jest niezbędna.

Na podstawie zadania 1 można ustalić, że:

  1. rzeczownik odczasownikowy (gerundium) tworzymy, dodając do tematu praesentis (cogita-, doce-, scrib-, audi-) przyrostek -nd- poprzedzony w koniugacji III i IV spójką -e-.

  2. gerundium odmieniamy w deklinacji II.

  3. gerundium występuje w liczbie pojedynczej.

  4. w akuzatiwie używa się takiej samej formy jak w nominatiwie.

  5. accusativus występuje także z przyimkiem ad, np. ad legendum – do czytania.

  6. ablativus można tłumaczyć imiesłowem zakończonym na –ąc, np. Scribere scribendo disces. – Pisania nauczysz się, pisząc.

R1Hoebm0fLRCv
Ćwiczenie 2
Uzupełnij zdania, wybierając odpowiednią formę spośród wskazanych. 1. Hominis mens Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. Vivendi, 2. vivendum, 3. cogitando, 4. cadendo, 5. Natare, 6. dicendi, 7. persuadendi. alitur.
2. Rhetorica est ars bene Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. Vivendi, 2. vivendum, 3. cogitando, 4. cadendo, 5. Natare, 6. dicendi, 7. persuadendi. et Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. Vivendi, 2. vivendum, 3. cogitando, 4. cadendo, 5. Natare, 6. dicendi, 7. persuadendi.
3. Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. Vivendi, 2. vivendum, 3. cogitando, 4. cadendo, 5. Natare, 6. dicendi, 7. persuadendi. facilis non est.
4. Gutta cavat lapidem saepe Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. Vivendi, 2. vivendum, 3. cogitando, 4. cadendo, 5. Natare, 6. dicendi, 7. persuadendi.
5. Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. Vivendi, 2. vivendum, 3. cogitando, 4. cadendo, 5. Natare, 6. dicendi, 7. persuadendi. ars est prudentia.
6. Natura est ad Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. Vivendi, 2. vivendum, 3. cogitando, 4. cadendo, 5. Natare, 6. dicendi, 7. persuadendi. dux.
RdLIYGosYBXV1
Ćwiczenie 3
Przetłumacz następujące zdania: Iuvenis in mare cadendo mortuus est. Daedalus difficilem esse artem volandi filio dicit. Icarus volando aves imitatur. Icarus patris praecepta contemnendo solem appropinquavit.

Wynalazki starożytnych Greków

DedalDedalDedal to w mitologii greckiej niezwykle zręczny rzemieślnik. Wygnany z Aten za zabicie siostrzeńca, który wynalazł koło garncarskie, piłę i cyrkiel, znalazł schronienie na Krecie. Jej władca MinosMinosMinos uwięził Dedala, by nikt inny nie mógł cieszyć się owocami jego talentu. Największym wynalazkiem Dedala okazała się nie jałówka skonstruowana dla żony MinosaMinosMinosa, PazyfaePazyfaePazyfae, ani labirynt – zbudowany dla MinotauraMinotaurMinotaura, ale skrzydła, które wymyślił po to, by wraz z synem IkaremIkarIkarem mógł uciec z wyspy.

RfZmnR8YAq7WO
Ilustracja interaktywna 1. Dedal przypuszczalnie nie istniał, ale osiągnięcia techniczne ludzi podobnych do niego istnieją od tysięcy lat. Matematyka rozwijała się na przykład w Mezopotamii już między 1800 a 1600 r. p.n.e., jednak nauki ścisłe są wynalazkiem Greków.
Mozaika podłogowa willi, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0

W dziedzinie matematyki wielkie zasługi położyła AkademiaAkademiaAkademia Platońska. Szkoła Arystotelesa – LiceumLiceumLiceum – rozwijała nauki ścisłe i chętnie stosowała metodę empiryczną, miała także wspaniałą bibliotekę i organizowała wokół niej pracę naukowców. Stała się także prototypem instytutów naukowych, z których pierwszym w historii był Museion założony przez Ptolemeusza I. Aleksandria m.in. dzięki temu stała się głównym ośrodkiem greckiej nauki: filologii, matematyki, geografii, astronomii i medycyny.

Jednym z największych uczonych w historii świata był wybitny matematyk i fizyk , Archimedes, który działał w III w. p.n.e. w Syrakuzach. Studiował on w Aleksandrii, a w późniejszych latach prowadził ożywioną korespondencję z tamtejszymi uczonymi.

Rj8TWeN3XvJgi
Ilustracja interaktywna 1. Archimedes był twórcą hydrostatyki. Określił w przybliżeniu liczbę potrzebną do obliczenia powierzchni i obwodu koła i nazwał ją perimetros – „obwód koła” (p to pierwsza litera tego wyrazu). Znał zasady rachunku różniczkowego. Był twórcą mechaniki teoretycznej („Elementy mechaniki”). Zaproponował sposób zapisywania wielkich liczb. Zajmował się astronomią (skonstruował planetarium i globus). Wykazał wielką wynalazczość w czasie II wojny punickiej, gdy zbudował potężne machiny służące do obrony Syrakuz przed Rzymianami.
Domenico Fetti, „Zamyślony Archimedes”, 1620, Gemäldegalerie Alte Meister, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna

Zdobycze myśli greckiej na polu matematyki i mechaniki sprzyjały postępowi w dziedzinie astronomii, również z tego powodu, że w Aleksandrii zbudowano obserwatorium astronomiczne i udoskonalono przyrządy naukowe. Pracował tu m.in. Arystarch z Samos, który na 1800 lat przed Kopernikiem wysunął hipotezę, że ziemia i inne planety krążą wokół słońca. To założenie zostało odrzucone przez prawie wszystkich astronomów tamtych czasów.

Twórcą geografii fizycznej i matematycznej był kierownik biblioteki w Aleksandrii, Eratostenes. Jego obliczenie długości południka jest bardzo zbliżone do rzeczywistej. Eratostenes stworzył nową metodę pomiarów szerokości geograficznej na podstawie danych astronomicznych. Twierdził, że płynąc na zachód od Gibraltaru, można dotrzeć do Indii.

Jednym z najciekawszych greckich wynalazków w dziedzinie astronomii jest tzw. mechanizm z AntykiryAntykiraAntykiry z (prawdopodobnie) I w. p.n.e. Jest to rodzaj starożytnego astrolabium – przyrządu stosowanego w nawigacji do pomiaru położenia ciał niebieskich. Składał się on z 37 ruchomych kół, ukazujących położenie słońca, księżyca i planet. Mechanizmy o takiej złożoności w dobie nowożytnej zaczęto budować dopiero w okresie renesansu. Niezwykle skomplikowany mechanizm nazywany czasem starożytnym „komputerem” kryje jeszcze wiele tajemnic: nie wiemy, kto go zbudował i kiedy dokładnie.

RJR6YRA22H6IX
Ilustracja interaktywna 1. Jednym z najciekawszych greckich wynalazków w dziedzinie astronomii jest tzw. mechanizm z Antykiry z (prawdopodobnie) I w. p.n.e. Jest to rodzaj starożytnego astrolabium – przyrządu stosowanego w nawigacji do pomiaru położenia ciał niebieskich. Składał się on z 37 ruchomych kół, ukazujących położenie słońca, księżyca i planet. Mechanizmy o takiej złożoności w dobie nowożytnej zaczęto budować dopiero w okresie renesansu. Niezwykle skomplikowany mechanizm nazywany czasem starożytnym „komputerem” kryje jeszcze wiele tajemnic: nie wiemy, kto go zbudował i kiedy dokładnie.
Fragment mechanizmu z Antykiry, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
RKzbQPRBKlWJq1
Replika mechanizmu z Antykiry (Muzeum Technologii w Tesalonikach, Grecja), wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
R1QLZdq8lHuJK
Ilustracja interaktywna przedstawia banię wynalazcy z Aleksandrii, Herona; jest to prototyp turbiny parowej. Dodatkowo na ilustracji umieszczono informację: 1. W III w. p.n.e. wśród Greków było wielu zdolnych konstruktorów, niewiele jednak ich pomysłów – poza młynem wodnym – znalazło zastosowanie w produkcji. Źródła wspominają o niezwykłych wynalazkach: zegarze wodnym, pompie ssąco‑tłoczącej, organach hydraulicznych, sikawce przeciwogniowej, turbinie wodnej, turbinie parowej, drogomierzu i wielu innych, wykorzystywanych w teatrach lub świątyniach. Postęp techniczny służył prowadzeniu wojen (wynalazki tego rodzaju są niezliczone: katapulty, machiny oblężnicze, telegraf wodny, aerotonon – broń ręczna do miotania pocisków), podczas gdy inne pomysły, które mogły służyć postępowi technicznemu warunków gospodarczych i społecznych, minęły bez echa.
Bania wynalazcy z Aleksandrii, Herona, to prototyp turbiny parowej, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
Rmo8dLnq1S1oR
Ćwiczenie 4
Archimedes, Arystarch, Heron czy Eratostenes? Przyporządkuj imiona do opisów. Opis 1. Twierdził, że płynąc na zachód od Gibraltaru, można dotrzeć do Indii. Możliwe odpowiedzi: 1. Arystarch, 2. Archimedes, 3. Eratostenes, 4. Heron Opis 2. Skonstruował prototyp turbiny parowej. Możliwe odpowiedzi: 1. Arystarch, 2. Archimedes, 3. Eratostenes, 4. Heron Opis 3. Określił w przybliżeniu liczbę p potrzebną do obliczenia powierzchni i obwodu koła. Możliwe odpowiedzi: 1. Arystarch, 2. Archimedes, 3. Eratostenes, 4. Heron Opis 4. Twierdził, że ziemia krąży wokół słońca. Możliwe odpowiedzi: 1. Arystarch, 2. Archimedes, 3. Eratostenes, 4. Heron.
R16UtOv8sSpal
Ćwiczenie 5
Uzupełnij każde zdanie odpowiednią formą gerundium utworzoną od czasownika podanego w nawiasie. 1. Libros Tu uzupełnij discimus (lego, -ere). 2. Ptolemeus Soter erat studiosus maximam bibliothecam Tu uzupełnij (comparo, -are). 3. Libri ad Tu uzupełnij nobis necessarii sunt (cogito, -are). 4. Humanum est libros Tu uzupełnij (lego, -ere).

Narodziny filologii

Filologia to wynalazek Greków. Impulsem do podjęcia badań nad tekstem stało się stworzenie przez Ptolemeusza I Sotera wielkiej biblioteki w Aleksandrii. W I w. p.n.e., w czasach Cezara, liczyła ona podobno ok. 700 tys. zwojów.

Jednym z ciekawszych i bardziej przydatnych wynalazków tamtejszych uczonych było wymyślenie sposobu katalogowania zbiorów biblioteki. Jego pomysłodawcą był znany poeta, Kallimach z Cyreny, który ułożył katalog znakomitych pisarzy i ich dzieł w 120 księgach. Podzielił on ich twórczość na dwa działy – poezję i prozę, te z kolei miały swoje poddziały.

Kierownicy biblioteki aleksandryjskiej musieli pokonywać na co dzień nieznane dotąd, rozmaite trudności, np. ustalać, czy teksty są autentyczne, decydować, który z nich będzie obowiązywał, skoro istnieje kilka różniących się między sobą rękopisów, oceniać, czy wymagają one objaśnień gramatycznych lub rzeczowych. Dzieła tych uczonych filologów są opatrzone wieloma komentarzami: językowymi, rzeczowymi, z dziedziny ortografii, fleksji, składni i akcentu. Można w nich znaleźć uwagi towarzyszące wyrazom niezwykłym, podejrzanym lub powtarzającym się. Spadkiem po greckich filologach są także terminy z zakresu morfologii, nazwy części mowy i przypadków. Powstały tam również pierwsze znaki interpunkcyjne.

R11WAoAjcpxS3
Ilustracja interaktywna przedstawia XIX-wieczną rycinę O. Von Corvena „Wielka Biblioteka Aleksandryjska”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono informacje: 1. Szkoła filologiczna aleksandryjczyków nie była jedyną taką stworzoną w starożytności. Druga zaczęła rozwijać się nieco wcześniej w bibliotece w Pergamonie, założonej przez królów z dynastii Attalidów, i zajmowała się – inaczej niż aleksandryjska – głównie prozą. Przypadek zaś zrządził, że to właśnie ona przyczyniła się do powstania filologii w Rzymie. Stało się to za sprawą jej twórcy, Kratesa z Mallos. Krates wysłany jako poseł do Rzymu wygłosił tam wiele wykładów, które zainteresowały Rzymian i zachęciły do naśladowania szkoły pergameńskiej.
O. Von Corven, „Wielka Biblioteka Aleksandryjska”, XIX wiek, wikimedia.org, domena publiczna
R7HAFA6Y8ISGq
Ćwiczenie 6
Kto był założycielem wielkiej bibliotkei w Aleksandrii? Odpowiedź: Tu uzupełnij I Soter

Prezentacja 3D pt. Stara kobieta z koszem

R10cuqo6O3k8M1
Prezentacja 3D pod tytułem Stara kobieta z koszem. Ukazuje ona siedzącą, starszą kobietę, która miedzy nogami trzyma kosz. Jej głowa jest zwrócona ku górze. Dodatkowo wokół niej pojawiają się informacje: 1. Oglądamy rzymską kopię rzeźby z czasów hellenistycznych, tzw. Starą Pijaczkę, która dziś znajduje się w Gliptotece w Monachium. Być może jej autorem był Myron z Teb. Reprezentuje ona zupełnie nowy nurt w rzeźbie greckiej. Nie wiadomo, w którym z centrów rzeźby tych czasów się on narodził – w Aleksandrii, Pergamonie czy na Rodos, ale jest wynalazkiem epoki hellenistycznej. Wydaje się również, że ani epoka archaiczna, ani klasyczna nie wytworzyła rzeźb przedstawiających zwykłych ludzi lub sceny z ich życia. 2. Rzeźb takich jak Stara Pijaczka jest dużo więcej: Chłopiec z gęsią, Garbaty grajek, Przykucnięta Afrodyta – czyli myjąca się kobieta, Stara kobieta z koszem, Spinario , czyli chłopiec wyjmujący cierń ze stopy i inne. Rzeźby te składają się na interesujące studium człowieka epoki hellenistycznej. 3. Artyści tej epoki uważnie nam się przyglądają. Operują kontrastami: chłopiec i starzec, obszarpana, stara nędzarka i młoda, piękna kobieta, zdrowe dziecko i wychudły garbus. Jak widać, obserwacja człowieka – wolna od patosu – w obliczu słabnącej roli sacrum jest coraz bardziej naturalistyczna. 4. Inne cechy – np. gra światła i cienia, ekspresja twarzy, mokre szaty, dynamika ruchu, dramatyzm – są wspólne dla całej rzeźby hellenistycznej.
Źródło: online skills, licencja: CC0.
R1ITheApTBOYv
Ćwiczenie 7
Kto prawdopodbnie jest autorem rzeźby Stara pijaczka? Możliwe odpowiedzi: 1. Myron z Teb, 2. Perykles, 3. Polignot z Tazos
Polecenie 2

W epoce hellenistycznej kształtuje się system klasycznej edukacji oparty na lekturze starych poetów, podstawach retoryki oraz wychowaniu fizycznym i muzycznym. Bardzo ważnym etapem tej edukacji jest czytanie i komentowanie „Iliady” i „Odysei”.
Czy Twoim zdaniem Homera należy dzisiaj czytać? Zgromadź argumenty za i przeciw.

R1a2vuwooX5nC
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Polecenie 3

Dokonaj przekładu tekstu łacińskiego na język polski.

Non debet nec potest esse architectus grammaticus, uti fuerit Aristarchus, sed non agrammatus, nec musicus ut Aristoxenus, sed non amusos, nec plastes quemadmodum Myron seu Polyclitus, sed rationis plasticae non ignarus, nec denuo medicus ut Hippocrates, sed non aniatrologicus. Cum astrologis et musicis est disputatio communis de sympathia stellarum et symphoniarum in quadratis et trigonis. Omnibus doctrinis multae res vel omnes communes sunt dumtaxat ad disputandum. Operum vero ingressus ipsorum sunt, qui proprie una arte ad faciendum sunt instituti. Quibus vero natura tantum tribuit sollertiae, acuminis, memoriae, ut possint geometriam, astrologiam ceterasque disciplinas penitus habere notas, praetereunt officia architectorum et efficiuntur mathematici. Hi autem inveniuntur raro, ut aliquando fuerunt Aristarchus Samius, Eratosthenes Cyrenaeus, Archimedes ab Syracusis.

Vitruvius Pollio, De architectura, lib. I, cap. I 13, 15, 16, 17 (fr.), ed. F. Krohn, Lipsiae MCMXII

RmF71e2zscygP
: Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Przekładme8526bf655d6b21a_0000000000021Przekład

me8526bf655d6b21a_0000000000021

Słowniki

Słownik pojęć

Akademia
Akademia

Szkoła założona w Atenach w IV w. p.n.e. przez Platona. Przetrwała jako instytut naukowy do 529 r.

Antykira
Antykira

Port w Grecji na pn. wybrzeżu Zatoki Korynckiej

Archimedes z Syrakuz
Archimedes z Syrakuz

ok. 287–212 p.n.e., wybitny matematyk starożytności, autor dzieł z zakresu geometrii, mechaniki, hydrostatyki i optyki, działał na dworze Hierona II. Zginął w 212 r. p.n.e. w czasie II wojny punickiej.

Arystarch z Samos
Arystarch z Samos

ok. 310–230 p.n.e., matematyk i astronom, uczeń Euklidesa

Arystoteles ze Stagiry
Arystoteles ze Stagiry

384–322 p.n.e., jeden z największych filozofów i uczonych starożytnosci

Dedal
Dedal

Wnuk króla Aten, artysta, architekt i wynalazca, budowniczy labiryntu przeznaczonego dla Minotaura. Uciekł z Krety z synem Dedalem, dla którego jednak podniebny lot zakończył się śmiercią.

Eratostenes z Cyreny
Eratostenes z Cyreny

ok. 275–195 p.n.e., geograf, matematyk, filolog, poeta, kierownik biblioteki w Aleksandrii.

Heron z Aleksandrii
Heron z Aleksandrii

I w. p.n.e., genialny wynalazca, matematyk, fizyk, technik

Ikar
Ikar

syn Dedala. Zginął podczas ucieczki z Krety, gdy zbliżył się zbyt blisko do słońca na skrzydłach skonstruowanych przez ojca.

Kallimach z Cyreny
Kallimach z Cyreny

ok. 310–240 p.n.e., jeden z największych poetów hellenistycznych

Krates z Mallos
Krates z Mallos

ok. 310–230 p.n.e., gramatyk działający w Pergamonie

Liceum
Liceum

szkoła Arystotelesa w Atenach założona w 2. poł. IV w. p.n.e.

Minos
Minos

król Krety, syn Zeusa i Europy. Jego żona Pazyfae urodziła Minotaura, potwora żywiącego się ludzkim mięsem. Protektor Dedala, budowniczego labiryntu.

Minotaur
Minotaur

pół‑byk, pół‑człowiek zrodzony ze związku królowej Pazyfae z bykiem zesłanym przez Posejdona. Żywił się ludzkim mięsem. Zabity przez Tezeusza przy pomocy Ariadny.

Pazyfae
Pazyfae

królowa Krety, żona Minosa, matka Minotaura.

Pergamon
Pergamon

miasto w Azji Mniejszej, jedno z centrów nauki i kultury w okresie hellenistycznym.

Platon
Platon

Aristokles (427–347 p.n.e.), znany jako „Platon” – „barczysty”; uczeń Sokratesa. Fundamentem jego filozofii jest teoria świata idei.

Rodos
Rodos

wyspa w pobliżu Azji Mniejszej; w III i II w. p.n.e. ważny ośrodek nauki, literatury, retoryki i rzeźby

Ptolemeusz I
Ptolemeusz I

jeden z wodzów Aleksandra Wielkiego, założyciel dynastii w Egipcie, król Egiptu w latach 305–283 p.n.e.

Syrakuzy
Syrakuzy

miasto na Sycylii w pd.-wsch. części wyspy

Słownik łacińsko‑polski

RRkP5sBBBlKNq1
Słownik łacińsko-polski.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
me8526bf655d6b21a_0000000000273

Galeria dzieł sztuki

me8526bf655d6b21a_0000000000281

Bibliografia

Maria Ludwika Bernhard, Sztuka hellenistyczna, Warszawa 1992

Pierre Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Ossolineum 2008

Kazimierz Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1965

Elżbieta Makowiecka, Sztuka grecka, Warszawa 2007

Katarzyna Marciniak, Mitologia grecka i rzymska, Warszawa–Bielsko‑Biała 2002

Słownik kultury antycznej, red. Ryszard Kulesza, Warszawa 2012

Stanisław Stabryła, Zarys kultury starożytnych Grecji i Rzymu, Warszawa 2016.