Aktualności

Kształcenie na odległość

Programy nauczania i scenariusze zajęć do kształcenia ogólnego

Epodręczniki PO KL

Katalog Zasobów Dodatkowych

Gra edukacyjna „Godność, wolność i niepodległość”

Materiały partnerów


Filmy instruktażowe i instrukcje

Wróć do informacji o e-podręczniku Udostępnij materiał Wydrukuj
R1CY4lEMtp2cz1
Kowalstwo Kowalstwo Źródło: Jeff Kubina, licencja: CC BY-SA 2.0.
Kowalstwo
Jeff Kubina, licencja: CC BY-SA 2.0

Zapewne znajdziesz w swoim otoczeniu przedmioty stare, które teraz często pełnią funkcje dekoracyjne. Czy wiesz, kto je wykonał i jakie miały przeznaczenie?

Ćwiczenie 1

Rozejrzyj się wokół siebie lub przypomnij sobie swój dom.Które przedmioty z twojego otoczenia w szkole lub w domu są wykonane z drewna? Wybierz jeden z nich i opisz jego:

  • barwę,

  • kształt,

  • zapach,

  • fakturę, czyli powierzchnię w dotyku,

  • przeznaczenie.

W opisie faktury możesz się posłużyć określeniami: zimny – ciepły, szorstki – gładki, miły – nieprzyjemny, twardy – miękki, suchy – mokry. Zapisz swój opis tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 2

Obejrzyj zdjęcia. Czym zajmują się sportretowani ludzie? Podaj nazwy ich zawodów.

1
Ćwiczenie 3
RcDZtHf8j6UAa1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4
RKuRZuAu0eDnu1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Utwórz żeńskie nazwy zawodów wymienionych w poprzednich ćwiczeniach. Czy zawsze da się utworzyć żeńską formę? Dlaczego?

uzupełnij treść
Ciekawostka

Do niedawna w nazwach zawodów i tytułów dominowały nazwy męskie i nawet jeśli dany zawód wykonywała kobieta, mówiono na nią np. pani pilot, pani premier, pani psycholog, pani profesor. Dziś coraz częściej są używane żeńskie formy: profesorka, ministra, psycholożka, marszałkini, inżynierka, docentka, a nawet pilotka (nie czapka, ale kobieta sterująca samolotem).

1
Ćwiczenie 6
R33vVippvhc0L1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 7
R17EoQD06SCWK1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Ułóż pięć zdań z wybranymi nazwami narzędzi, w których wyjaśnisz ich przeznaczenie.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 9

Obejrzyj film z nagraniem recytacji wiersza Wincentego Fabera. Zwróć uwagę na nazwy wymienionych narzędzi.

Ra62QlqO8WjJ1
Wiersz Wincentego Fabera recytuje Elżbieta Golińska Wiersz Wincentego Fabera recytuje Elżbieta Golińska Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego.
RzeczWincenty Faber
Wincenty Faber Rzecz

Jak długo trzeba patrzeć na szafę
żeby spostrzec
drewnianą fakturęj0000008GAB5v22_000tp001fakturę rąk
stolarza
owo
przekazywanie kształtu aż po połysk
ślady heblaj0000008GAB5v22_000tp002hebla i tartacznej piły
ślady
topora
pień
zgadywać smukłość i zieloność
nasłonecznienie liści
według powikłań słojówj0000008GAB5v22_000tp003słojów
I żeby szafa wzbogacona
o ślady tych wszystkich
wywołujących ją dłoni
zaszumiała

j0000008GAB5v22_00000_BIB_001Wincenty Faber, Rzecz, [w:] tegoż, Próba porównania, Kraków 1962, s. 32.
Ćwiczenie 10

Zastanów się i powiedz:

  • Jakie skojarzenia wywołała szafa u osoby mówiącej w wierszu? Zacytuj odpowiednie fragmenty utworu pt. „Rzecz”.

  • Sformułuj temat wiersza Wincentego Fabera.

Ćwiczenie 11

Wyjaśnij, jak rozumiesz metaforę zawartą w ostatnich czterech linijkach wiersza Wincentego Fabera. Jakie refleksje przekazuje odbiorcy podmiot liryczny na temat rzeczy wykonanych z drewna?

Ćwiczenie 12

Sporządźcie instrukcję wykonania szafy. Uwzględnijcie etapy, które ukryte są w wierszu w słowach:

  • szum,

  • nasłonecznienie liści,

  • pień,

  • topór,

  • hebel i piła,

  • ręce stolarza.

Ćwiczenie 13

Dokończ poetycko – tutaj lub w zeszycie – wybrany fragment tekstów wzorowanych na wierszu pt. „Rzecz”.
Jak długo trzeba patrzeć na suknię, żeby spostrzec...
Jak długo trzeba patrzeć na dzban, żeby spostrzec...

uzupełnij treść
j0000008GAB5v22_000tp001
j0000008GAB5v22_000tp002
j0000008GAB5v22_000tp003
Zgłoś problem