Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1MqiK7XbWt4k1

Główni przedstawiciele École de Paris - Modigliani i Chagall

Marc Chagall, „Paryż przez okno”, 1913, Museum of Modern Art., Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna

Ważne daty

1887‑1920 – lata życia Amadeo Modigliani

1887‑1985 – lata życia Marca Chagalla

1916 – Amadeo Modigliani maluje Portret Jacques’a Lipchitza i jego żony Berthe Lipchitz

1922 – Przeprowadzka Chagalla do Paryża

1938 – powstaje obraz Ukrzyżowanie autorstwa Chagalla

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R7lOTrKNZzRFZ1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

10. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce oraz środowisk artystycznych.

1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:

g) sztuki 1 połowy XX wieku (fowizm, ekspresjonizm, kubizm, futuryzm, formizm, koloryzm, abstrakcjonizm geometryczny i niegeometryczny, dadaizm, surrealizm, konstruktywizm, École de Paris, styl art déco,

2. wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

4. prawidłowo sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej poszczególne epoki, style, kierunki i tendencje w sztuce;

5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;

9. analizuje teksty pisarzy, filozofów, krytyków sztuki i artystów, interpretuje je i wskazuje wpływ tych wypowiedzi na charakter stylów, epok i tendencji w sztuce oraz na kształt dzieła;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;

18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;

3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);

6. porównuje dzieła różnych artystów tworzących w podobnym czasie;

8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.

Nauczysz się

określać czym był École de Paris;

wymieniać nazwiska najważniejszych twórców tego okresu;

wymieniać najważniejsze prace stworzone przez Modiglianiego i Chagalla;

definiować pojęcia: akt, kubizm, quattrocento.

École de Paris – cechy szkoły malarskiej

Mianem École de Paris - szkoły paryskiej zwykło się określać malarzy obcokrajowców, którzy w latach około 1905‑1930 osiedli i tworzyli w Paryżu.

Według przynależności do kierunków lub ugrupowań artystycznych. W sztuce XX wieku, z jej mnogością ,,-izmów”, niewielu jest artystów, którzy sami by nie zgłosili akcesu do któregoś z artystycznych kierunków lub też nie zostali w nie włączeni przez krytykę. Wyjątkiem jest tu właśnie Ecole de Paris. Tym wychodzącym wtedy z użycia terminem zaczęto już w początku lat dwudziestych nazywać paryskie środowisko artystów przybyłych spoza Francji. Sięgnięto po to określenie chyba właśnie dlatego, że dla twórców tych trudno było znaleźć inny wspólny mianownik poza miejscem zamieszkania, które sami wybrali. Nie tworzyli formalnego ugrupowania ani stowarzyszenia. Nie łączył ich żaden wspólny artystyczny program. Nie wystawiali wspólnie. Niektórych łączyła przyjaźń, innych stosunki koleżeńskie czy towarzyskie - ale nie były one artystyczną więzią. Obecnie tym pojęciem określa się głównie cudzoziemców, którzy w owych latach przybyli do Paryża z Europy Środkowo‑Wschodniej, często żydowskiego pochodzenia. Dla tych przybyszów z kresów Europy, z rosyjskich, polskich, białoruskich, żydowskich wsi i miast, w których mieszały się różne rasy, wiary, tradycje i kultury, zetknięcie się z artystyczną atmosferą Paryża okazało się impulsem wyzwalającym niezwykłe twórcze możliwości.

Szkoła paryska była różnorodna i bogata w indywidualności. Legenda Montparnasse'u na pierwsze miejsce wśród nich wysuwa postacie najbardziej dramatyczne, jak Włoch Amadeo Modigliani czy Bułgar Jules Pascin, lub bujne i malownicze, jak pochodzący z Krakowa Mojżesz Kisling czy Japończyk Foujita. Z Polski pochodzili także Ludwik Markus, znany pod artystycznym pseudonimem Louis Marcoussis, Mela Muter i Tadeusz Makowski Najwybitniejszymi artystami w tym środowisku byli jednak przede wszystkim malarze Marc Chagall i Chaim Soutine

Baśniowa twórczość Chagalla

Najbogatszą artystyczną osobowością wśród malarzy zaliczanych do EcoIe de Paris był Marc Chagall (1887‑1985), pochodzący z prostej żydowskiej rodziny z białoruskiego Witebska. Jeszcze jako Mosze Segał studiował w petersburskiej Akademii oraz u malarza Lwa Baksta, znanego głównie dzięki dekoracjom i kostiumom do Baletów Rosyjskich Sergiusza Diagilewa, robiących wówczas karierę w Paryżu.

W 1910 Chagall znalazł się w Paryżu, gdzie wszedł w artystyczno‑przyjacielski krąg awangardowych malarzy i poetów. Na jego malarstwo miał wpływ formujący się właśnie w tym środowisku kubizmKubizmkubizm. Już wówczas twórczość Chagalla kształtowała poetycka na wskroś wyobraźnia, nasycona wspomnieniami dzieciństwa i młodości, wyniesionymi z żydowskich wiosek i miasteczek, ich tradycji, obyczajów, folkloru.

Lata wojny i pierwsze, dla rosyjskiej awangardy lata porewolucyjne Chagall spędził w Rosji. Zaangażowany był w działalność organizacyjną i założył szkołę artystyczną w rodzinnym Witebsku.

W 1922 roku osiadł na stałe we Francji. Pozostając przez całe długie życie wierny swemu pochodzeniu, wybrał Paryż, gdyż jak pisał: W Paryżu nie odwiedzałem Akademii Sztuk Pięknych ani profesorów. Samo to miasto było mi krok po kroku nauczycielem we wszystkim. (...) Otaczało je coś z owej nadzwyczajnej atmosfery oświeconej wolności której nigdzie indziej nie znalazłem*. Chagall stosunkowo szybko zyskał uznanie dla swej sztuki. Stapiając osobistą wizję z inspiracjami czerpanymi z różnych kierunków sztuki nowoczesnej, stworzył własny, dziś dla każdego rozpoznawalny styl, jakby utkany z marzeń i wspomnień, pełen liryzmu i czułości.*

Chagall stosunkowo szybko zyskał uznanie dla swej sztuki. Stapiając osobistą wizję z inspiracjami czerpanymi z różnych kierunków sztuki nowoczesnej, stworzył własny, dziś dla każdego rozpoznawalny styl, jakby utkany z marzeń i wspomnień, pełen liryzmu i czułości. Jego obrazy przesycone są, tak podobającą się w Paryżu, słowiańsko‑żydowską melancholią.

W baśniowo‑sennych pejzażach białoruskich wiosek, wśród rozchwianych, drewnianych zabudowań polatują krowy i kozy, krążą uskrzydlone ryby, szybują zegary i menory, skrzypkowie grają na dachach, a objęci kochankowie toną w kiściach bzów. Urzekająca jest malarska uroda tych wyobrażeń. Głęboko zrośnięta z żydowską tradycją twórczość Chagalla nabrała dramatycznego tonu w latach nazizmu, gdy malarz - choć sam bezpieczny - stał się świadkiem zagłady tego świata, z którego wyrósł i którego obraz zatrzymał i opromienił swoją sztuką. Po II wojnie niemłody już, ale niezwykle żywotny artysta tworzył w różnych technikach i skalach: uprawiał grafikę i ceramikę, projektował gobeliny i witraże, robił ilustracje.

Zmarł w 1985 roku jako niemal stuletni nestor malarstwa nowoczesnego. Od dawna cieszył się uznaniem i szeroką popularnością. Obsypywany najbardziej prestiżowymi zamówieniami zaprojektował witraże do gotyckiej katedry w Reims i namalował plafon w dziewiętnastowiecznej Operze. paryskiej. Jego dzieła zdobią synagogę i parlament w Jerozolimie, siedzibę Organizacji Narodów Zjednoczonych i Lincoln Center w Nowym Jorku. Odszedł w pełni sławy, powszechnie uważany za jednego z największych malarzy tego stulecia.

RMI5rMpDro4z21
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Marca Chagalla pt. „Białe Ukrzyżowanie”. Na ilustracji umieszczono siedem aktywnych punktów zawierających dodatkowe informacje: Punkt 1: W Art Institute w Chicago znajduje się bardzo szczególna scena Ukrzyżowania. Namalował ją człowiek niewierzący, a jednak jest to Ukrzyżowanie bardzo przekonywujące. Białe Ukrzyżowanie zostało namalowane w 1938 roku przez Marka Chagalla. Obraz przedstawia scenę ukrzyżowania. W obrazie dominują biele i szarości z pojedynczymi plamami żółci, czerwieni, zieleni i błękitu. W centralnym miejscu Chagall umieścił postać mężczyzny przybitego do krzyża, a wokół niej pozostałe elementy kompozycji. Punkt 2: Na pierwszym planie widać ukrzyżowanego Chrystusa, owiniętego w żydowski szal modlitewny - wskazując w ten sposób, że Chrystus również był Żydem. Pod krzyżem została umieszczona menora – jeden z symboli judaizmu, obok krzyża zaś przedstawiona została drabina Jakubowa. Punkt 3: Z lewej strony obrazu autor umieścił aluzję do wydarzeń jakie rozgrywały się w Niemczech w latach 30. XX wieku – tj. pogromy Żydów, płonące miasta żydowskie i zniszczone domy. Punkt 4: Również po tej stronie obrazu widnieje przedstawienie łodzi z uciekającymi na niej Żydami, co może być aluzją do ucieczek przed narodowym socjalizmem poprzez podróże morskie do Stanów Zjednoczonych w latach 30. XX w. Może także przypominać historię niemieckiego statku pasażerskiego, który wypłynął w 1938 roku z Niemiec do USA wywożąc setki Żydów. Policja w USA nie pozwoliła mu jednak na wpłynięcie do portu oświadczając, że władze amerykańskie nie przyjmą już więcej żadnych emigrantów. Z tego powodu statek musiał zawrócić do Niemiec, a na jego pasażerów czekała zagłada. Chagall namalował na statku grupę ludzi, którzy spoglądają przed siebie pełni zwątpienia i rozpaczy. Wyciągają ręce w kierunku krzyża, który staje się symbolem ich przeznaczenia. Punkt 5: W górnym lewym rogu Chagall namalował maszerujących rewolucjonistów, a u góry unoszące się dusze zmarłych. Na dole obrazu autor ponownie przedstawił uciekających Żydów – jeden z nich trzyma w rękach Torę, którą pragnie ochronić. Punkt 6: W górnym prawym rogu namalowana została płonąca synagoga, zaś w dolnym prawym rogu – obok jednego z uciekających Żydów – widać płonącą Torę. Ozdobny tympanon z wyrzeźbionymi na nim lwami i kamiennymi tablicami zaraz spadnie na ziemię. Chanukowy świecznik i żyrandol leżą już zdeptane w śnieżnym błocie, wyrzucone tak jak i księgi modlitewne. Punkt 7: Ukrzyżowanie wpisane w bardzo konkretny kontekst – swoich czasów i wpisanych w te czasy dramatów. To jeden z nielicznych obrazów Chagalla, gdzie malarz rezygnuje z fantazyjnego przedstawiania świata, z bardziej barwnych niż rzeczywistych obrazów Witebska. Rezygnuje z kolorów, wpisując obraz w paletę bieli i czerni. Ale maluje przekonująco mieszcząc przekaz religii, której nie wyznaje, maluje oddając tragedie, które już znał z pobytu w Rosji Radzieckiej, ale także maluje przewidując czasy upokorzeń i bólu, które dopiero mają nadejść. Z wygnanymi matkami tulącymi płaczące dzieci. Ze spalonymi synagogami. Z ucieczką, strachem i bólem. Z rozkruszoną tradycją, odrzuconą historią, poniżonym człowiekiem. Czyli wszystkim tym, co potencjalnie mieści się w ludzkiej egzystencji. Z tym co Chagall częściowo znał, a częściowo przewidywał.
Marc Chagall, „Białe Ukrzyżowanie”, 1938, Chicago Art Institute, Chicago, Stany Zjednoczone Ameryki, pinimg.com, CC BY 3.0
RoGJipZCt0rF91
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Marca Chagalla pt. „Do mojego narzeczonego”. W centralnej części ilustracji przedstawiona jest siedząca postać z głową krowy, podpiera ją lewą ręka. Z ramion tej postaci zwisają nagie nogi innej postaci. Po lewej stronie widać kobiecą głowę zwisająca w dół. Dominuje czerwony kolor ubioru postaci z głową krowy. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt zawierający dodatkowe informacje: Punkt 1: Gwasz, akwarela, farba metaliczna, węgiel drzewny i tusz na papierze, namalowany na tekturze
Marc Chagall, „Do mojego narzeczonego”, 1911, Philadelphia Museum of Art, Filadelfia, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna
RVLthlcxzvQnV1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Marca Chagalla pt. „Ja i wieś”. Na pierwszym planie, po prawej stronie widoczna jest zielona twarz ustawiona do widza profilem, po lewej stronie widoczna jest głowa kozy tez ustawiona profilem. Na tle głowy kozy namalowana jest kobieta dojąca kozę. W tle widoczne są kolorowe domy oraz kobieta w białej bluzce i fioletowej długiej spódnicy, przedstawiona jest głową w dół. Obok kobiety namalowany jest mężczyzna z kosą na ramieniu. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt zawierający dodatkowe informacje: Olej na płótnie. Punkt 1: Olej na płótnie
Marc Chagall, „Ja i wieś”, 1911, Museum of Modern Art., Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, pinimg.com, CC BY 3.0

Modigliani - portrecista i artysta przeklęty

Amadeo Modigliani (1884‑1920) po zakończeniu studiów malarskich w Wenecji (Włochy) przeprowadził się w 1907 roku do Paryża. Ucieleśniał wszystkie cechy „artysty przeklętego” – utalentowany, piękny, kochany przez kobiety, niszczony przez alkohol, narkotyki, gruźlicę.

Opiekunem i marszandem Modiglianiego był Leopold Zborowski, dla którego wykonał większość obrazów w ostatnich latach życia.

Pośmiertna kariera malarstwa Modiglianiego była szybka, ale przyczynił się do tego i tragiczny los artysty, i charakter jego sztuki. Malarz stopił w niej wpływy włoskiego QuattrocentaQuattrocentoQuattrocenta i manieryzmu z nowoczesnymi inspiracjami, czerpanymi głównie z modnej wśród kubistów rzeźby murzyńskiej; sam Modigliani również rzeźbił. Malował przede wszystkim aktyAktakty i portrety. Ciała jego nagich modelek nie ulegały jednak ostrej, kubistycznej czy „murzyńskiej” deformacji. Ujęte w płytkiej przestrzeni postacie o długich, wygiętych szyjach i migdałowych oczach bez źrenic tchną melancholią i wdziękiem, który przesądził chyba o wielkiej, do dziś żywej popularności tych wizerunków, wciąż chętnie kupowanych w postaci reprodukcji.

R1IX2NLzqXCvJ1
lustracja interaktywna przedstawia obraz Amadeo Modigliania pt. „Portret Jacques'a Lipchitza i jego żony Berthe Lipchitz”. Na ilustracji umieszczone sa cztery aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje: Punkt 1: Portret Jacques’a Lipchitza i jego żony Berthe Lipchitz namalowany został w 1916 r. w Paryżu Amedeo Modiglianiego. Obraz wykonany jest w technice olejnej na płótnie o wymiarach 81,3 x 54,3 cm. Znajduje się dziś w Art Institute of Chicago. Punkt 2: Dzieło przedstawia przyjaciela artysty rzeźbiarza Jacques’a Lipchitza, stojącego za siedzącą na pierwszym planie żoną Berthe. Pozujący na tle abstrakcyjnego, architektonicznego wnętrza Lipchitz jest elegancko ubrany, stoi swobodnie, z ręką na ramieniu żony. Ich przypominające maski twarze wyrażają różne stany psychiczne; delikatna zmysłowość Berthe, jej duże oczy i usta i pełna wdzięku szyja mogą być postrzegane jako uderzający kontrast w stosunku do pewnego siebie Lipchitza, jego małych oczu i ust i satyrycznie wykrzywionego nosa. Punkt 3: Modigliani i Lipchitz przenieśli się w młodym wieku do Francji. Obaj mieli żydowskie korzenie. Stali się bliskimi przyjaciółmi, którzy bywali w tych samych kręgach artystycznych Paryża. Oprócz cech wspólnych dzieliły ich też różnice: Lipchitz był przykładem artystycznej pracowitości, podczas gdy Modigliani – stereotypowym artystą przeklętym Przed namalowaniem portretu Lipchitzów Modigliani wykonał serię wstępnych szkiców, z których zachowało się pięć. Punkt 4: Charakterystyczne cechy dzieł Modiglianiego, widoczną są także w tym podwójnym portrecie, są to m.in.: wydłużająca deformacja postaci, znaczne uproszczenie formy w kierunku stylizacji, cienki i ciemny kontur, długie szyje i migdałowe oczy - bez źrenic, które tchną melancholią i wdziękiem.
Amadeo Modigliani, „Portret Jacques’a Lipchitza i jego żony Berthe Lipchitz”, 1916, Art Institute of Chicago, Chicago, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna
RcvYYT8HSmpv01
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Amadeo Modigliania pt. „Autoportret”. Na obrazie widać młodego mężczyznę siedzącego na krześle. Ma krótkie, ciemne włosy oraz zamknięte oczy. Ubrany jest w czerwoną marynarkę i szare spodnie. Na ilustracji znajduje się aktywny punkt zawierający dodatkowe informacje: Punkt 1: Olej na płótnie
Amedeo Modigliani, „Autoportret”, 1919, Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, São Paulo, Brazylia, wikimedia.org, domena publiczna
m6eb108159b8542d8_0000000000197
classicmobile
Ćwiczenie 1
R1LzZadG1kU4j1
Podaj dwa tytuły obrazów Marca Chagalla.
Źródło: Barbara Maria Gawęcka.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

RM58rWFMs76PRm6eb108159b8542d8_00000000000041
Inna wersja zadania
Źródło: online skills, cc0.
classicmobile
Ćwiczenie 2
R1EacIXa2lYRK1
Opisz wybrany obraz Amedeo Modigliani.
Źródło: Barbara Maria Gawęcka.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

R1M1YVNpqzInbm6eb108159b8542d8_00000000000051
Inna wersja zadania
Źródło: online skills, cc0.
classicmobile
Ćwiczenie 3
R1UEKKhi6krwl1
Dokończ zdanie. ermin określający imigrantów-artystów mieszkających i pracujących w Paryżu w latach 1905–1930 to: Możliwe odpowiedzi: 1. Szkoła z Pont ‑ Aven, 2. Pieriedwiżnicy, 3. École de Paris
Źródło: Barbara Maria Gawęcka.
static
R9ZIdHHlLahzv
Ćwiczenie 4
Wskaż dzieła Amadeo Modiglianiego. Możliwe odpowiedzi: 1. Portret Leopolda Zborowskiego, 2. Portret Diego Rivery, 3. Portret Paula Guillaume’a, 4. Skrzypek, 5. Paryż przez okno, 6. Do mojego narzeczonego
classicmobile
Ćwiczenie 5
R1DzYP6yP4cPf1
Uzupełnij informacje na temat obrazu Portret Jacques'a Lipchitza i jego żony. Autor: TU UZUPEŁNIJ, Rok powstania: TU UZUPEŁNIJ.
Źródło: online skills.
static
classicmobile
Ćwiczenie 6
RXUcYyc5Mp3V41
Uzupełnij luki w tekście. Najbogatszą artystyczną osobowość wśród malarzy zaliczanych do TU UZUPEŁNIJ był Marc Chagall (1887–1985), pochodzący z prostej żydowskiej rodziny z białoruskiego Witebska. Jeszcze jako TU UZUPEŁNIJ studiował w petersburskiej Akademii oraz u Małej Lwy Baksta, znanej z oferty dzięki dekoracjom i kostiumom do Baletów Rosyjskich Sergiusza Diagilewa, robiących wtedy karierę w TU UZUPEŁNIJ. Możliwe odpowiedzi: 1.Paryżu, 2. Ecole de Paris, 3. Mosze Segał
Źródło: online skills.
static
classicmobile
Ćwiczenie 7
RHsK6aYNwAzgc1
Uzupełnij zdanie. Amadeo Modigliani był:1. Hiszpanem, 2. Szwajcarem, 3. Włochem
Źródło: online skills.
static
m6eb108159b8542d8_0000000000004
m6eb108159b8542d8_0000000000005
m6eb108159b8542d8_0000000000006
m6eb108159b8542d8_0000000000210

Słownik pojęć

Akt
Akt

szt. plast. przedstawienie nagiej postaci ludzkiej;

Kubizm
Kubizm

[fr. cubisme < łac. cubus ‘sześcian’, ‘kostka’], kierunek w malarstwie i rzeźbie zainicjowany we Francji ok. 1906, który odegrał decydującą rolę w przeobrażeniach sztuki XX w.

Quattrocento
Quattrocento

termin włoski odnoszący się do sztuki i kultury wczesnego i początku dojrzałego renesansu we Włoszech, przypadających na XV w.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

m6eb108159b8542d8_0000000000259

Galeria dzieł sztuki

m6eb108159b8542d8_0000000000264

Bibliografia

Alfred Werner, „Amedeo Modigliani”, Artes, Warszawa 1994

Doris Krystof, „Amedeo Modigliani: 1884‑1920. Poezja patrzenia”, Edipresse, Warszawa 2005

Ingo F. Walther, Rainer Metzger, „Marc Chagall 1887‑1985 - malarstwo jako poezja”, Edipresse, Warszawa 2005

Jonathan Wilson, „Marc Chagall: biografia”, W.A.B., Warszawa 2008