Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R78nUPTe0RNxa1

Gotyk we Włoszech - kraju antycznych tradycji

Ważne daty

XIII w. – rozwój gotyku we Włoszech

ok. 1179‑1263 – budowa katedry w Sienie

1228‑1230 - budowa kościoła św. Franciszka w Asyżu

1260 – ukończenie prac przy ambonie do baptysterium w Pizie (Nicola Pisano)

1303‑1305 – powstanie fresków Giotta w Capella dell' Arena w Padwie

1386 – rozpoczęcie budowy katedry w Mediolanie (1965 - zakończenie budowy)

początek XV w. – koniec gotyku we Włoszech

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RfB35yPqw7Yf4

Pobierz załącznik

Scenariusz zajęć do pobrania.
Plik PDF o rozmiarze 67.83 KB w języku polskim

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;

8. porównuje style i kierunki oraz ich wzajemne oddziaływania; uwzględnia źródła inspiracji, wpływ wydarzeń historycznych i kulturalnych oraz estetyki na cechy tych stylów;

9. analizuje teksty pisarzy, filozofów, krytyków sztuki i artystów, interpretuje je i wskazuje wpływ tych wypowiedzi na charakter stylów, epok i tendencji w sztuce oraz na kształt dzieła;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

a) w architekturze: planu, układu przestrzennego, opisu fasady i elewacji, wnętrza,

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

4. zna plany i układy przestrzenne najbardziej znanych dzieł architektury oraz dzieł charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

1. definiuje terminy związane z opisem formy i struktury dzieła architektonicznego, w tym określenia dotyczące typów i elementów planów budowli, elementów konstrukcyjnych i dekoracyjnych (dekoracji fasady i wnętrza) oraz układu przestrzennego;

5. analizując i opisując dzieła architektoniczne, właściwie stosuje terminy i pojęcia dotyczące struktury architektury;

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

9. nazywa oznaczone na ilustracji elementy architektoniczne, właściwe dla poszczególnych stylów i tendencji, w tym:

f) gotyckich.

Nauczysz się

wskazywać cechy architektury włoskiego gotyku;

rozpoznawać reprezentacyjne budowle gotyckie na terenie Włoch;

analizować plan gotyckiej budowli włoskiej;

porównywać budowle gotyckie powstałe w różnych regionach;

przyporządkowywać obiekty do miast, w których się znajdują;

opisywać dekoracje fasady i wnętrza włoskiego kościoła gotyckiego;

przeprowadzić analizę porównawczą planów różnych kościołów gotyckich;

formułować własną wypowiedź argumentacyjną związaną z tendencją w budownictwie włoskim w okresie gotyku.

Geneza gotyku we Włoszech

Italia XII‑XV w. była podzielona na szereg regionów o zróżnicowanym statusie politycznym. Regiony południowe - Neapol i Sycylia tworzyły jedno państwo Królestwo Obojga Sycylii, rządzone kolejno przez Normanów, Hohenstaufów i Andegawenów. Na terenie obecnych środkowych Włoch znajdowało się Państwo Kościelne. Północ Italii wchodziła w skład królestw Świętego Cesarstwa Rzymskiego. Niezależnością polityczną cieszyło się wiele miast handlowych. Do największych należały: Piza, Genua, Wenecja, Florencja, Siena.

Gotyk trafił do Włoch na początku XIII wieku dzięki cystersom, którzy w tym czasie budowali swoje klasztory. Opactwa w Fossanova i Casamari w Lacjum oraz w San Galgano w Toskanii były pierwszymi budowlami, posiadającymi elementy gotyckie: wysokie nawyNawanawy, ostre łuki, filaryFilarfilary wiązkowe. Cechy te posiadały także inne obiekty: baptysterium z Parmie oraz kościół Sant’ Andrea w Vercelli. Jednak styl ten przyjęty był niechętnie a nawet z oporem, uważano go za obcy. Na terenach Italii zachowywały się jeszcze mocno zakorzenione tradycje stylu romańskiego i dziedzictwo klasycznej starożytności. Dlatego też nigdy nie otrzymał takiego rozmachu, jak we Francji i krajach północnej Europy.

Dopiero II połowę XIII wieku można uznać za właściwy rozwój architektury gotyckiej, chociaż należy rozpatrywać go jako gotyk włoski – styl zupełnie odrębny i różny od francuskiego, angielskiego czy niemieckiego.

Rozwiązania konstrukcyjne i forma architektury gotyku włoskiego

Architektura sakralna gotyku włoskiego przybrała swoiste formy, niemające wspólnych cech z gotykiem w innych krajach. Budowano przeważnie w typie bazylikiBazylikabazyliki, na planie krzyża łacińskiego. Wzorowano się na planach świątyń wczesnochrześcijańskich, w których kaplice przylegały do ramion transeptuTransepttranseptu. Rzuty poziome nie posiadały obejśćObejścieobejść zakończonych wieńcami promienistych kaplicKaplice promienistepromienistych kaplic. Ich chóryChórchóry miały często formę prostokątną, a kapliceKaplicakaplice sytuowane były wzdłuż korpusu głównego i  transeptuTransepttranseptu. W założeniach rzadko stosowano konstrukcje przyporoweKonstrukcja przyporowakonstrukcje przyporowe - kościoły o układzie bazylikowym posiadały nawyNawanawy główne niewiele wyższe od bocznych, przekrywane były zazwyczaj stropamiStropstropami, a jeśli stosowano sklepieniaSklepieniesklepienia (najczęściej krzyżowe), wzmacniano je za pomocą stalowych kotewKotewkotew. W ten sposób znaczna część sił ukośnych była równoważona w rozciąganym elemencie poziomym, a pozostała, niewielka część, przekazywana na ściany i  filaryFilarfilary podparte przyporamiPrzyporaprzyporami. Ich zastosowanie lub przykrycie nawy głównejNawa głównanawy głównej (często także naw bocznych) stropamiStropstropami pozwoliło na zwiększenie rozstawu kolumn, przez co wnętrza włoskich kościołów są bardziej przestronne, niż budowli w Europie Północnej.

We Włoszech silnie rozwinęła się architektura świecka. Powstały liczne ratusze, pałace, budynki przeznaczone dla władz miejskich i organizacjom państwowym i gospodarczym. Ma to związek z rozwojem miast.

me039c86471515f73_0000000000125

Gotycka architektura sakralna we Włoszech – przykłady budowli

Bazylika Świętego Franciszka w Asyżu

R1CByFilSkUQj1
Ilustracja interaktywna 1. Do jednej z najwcześniejszych XIII wiecznych świątyń gotyckich należy franciszkański kościół Świętego Franciszka w Asyżu. Projektantem bazyliki był Eliasz Borbarone. Budowę rozpoczęto w 1228 r. Kościół powstawał jako element zabudowań konwentu franciszkańskiego. Do kościoła dolnego prowadzi podwójny portal zdobiony rozetą. W połowie transeptu rozpoczyna się przekryta sklepieniem krzyżowym nawa kościoła dolnego, zakończona apsydą z słownik kaplicami.Apsydę tę poprzedza transept ze sklepieniem kolebkowym. Jednonawowy układ posiada natomiast kościół górny. Jego przekrytą sklepieniem krzyżowym nawę z krótkim transeptem zamyka pięciokątna apsyda. Kościół górny pozbawiony jest bocznych kaplic. Wygląd fasady z podwójnym portalem dekorowanym rozetą przypomina kościół dolny.
Bazylika Św. Franciszka w Asyżu, www.wikipedia.org, domena publiczna
R1POkLdUxQg44
Ilustracja interaktywna 1. Bazylika Świętego Franciszka, kościół dolny, XIII w., Asyż.
Bazylika Świętego Franciszka, kościół dolny, XIII w., Asyż, wikimedia, CC by 3.0
R1XMIj0cwj8Pf
Bazylika Świętego Franciszka, kościół dolny, XIII w., Asyż, wikimedia, CC BY 3.0

Kliknij w aktywny punkt, by odczytać elementy planu.

ROcTICnVyAI6411
Ilustracja interaktywna o kształcie kwadratu przedstawia dwa schematy planu Bazyliki Św. Franciszka w Asyżu - kościoła dolnego i górnego. Plany ułożone są pionowo, każdy zarysowany czarnym konturem i pokolorowany. Kolory odpowiadają poszczególnym elementom architektonicznym planów. Wszystkie elementy zostały opisane. Dodatkowo na ilustracji zamieszczono informacje: 1. Bazylika Dolna 2. Bazylika Górna 3. Kaplica 4. Przęsło 5. Przęsło 6. Kaplice boczne 7. Apsyda 8. Transept 9. Apsyda poligonalna (wieloboczna)
Plan Bazyliki Św. Franciszka, Bazylika Dolna i Bazylika Górna, XIII w., Asyż, online-skills, CC BY 3.0

Katedra w Sienie

Projektantem katedry w Sienie był Nicola Pisano, następnie prace prowadził Giovanni Pisano. Budowa trwała w latach 1215‑1264. Kościół jest trzynawową bazylikąBazylikabazylikątranseptemTransepttranseptem (plan krzyża łacińskiego) i prosto zamkniętym prezbiteriumPrezbiteriumprezbiterium oraz znajdującą się na skrzyżowaniu naw dwunastoboczną kopułąKopułakopułą, ustawioną na sześciu filarachFilarfilarach, zdobionych pasami z czarnego i białego marmuru. Taką samą dekorację otrzymały ściany. 

R1dlyQ5xTNXdK
Ilustracja interaktywna 1. Zaprojektowana przez Giovanniego Pisano w 1284 r. fasada posiada potrójny portal z centralnie usytuowaną rozetą, wimpergami i dekoracją rzeźbiarską. Obok znajduje się kampanila, dekorowana, podobnie jak wnętrze kościoła, okładziną marmurową z czarnych i białych poziomych pasów, tworzących geometryczny wzór.
Katedra w Sienie, bryła, wikimedia, CC by 3.0

Katedra Santa Maria del Fiore we Florencji

Budowę Katedry Santa Maria del Fiore rozpoczęto w 1296 r. (budowa gotyckiej katedry trwała z przerwami do ok. 1359 r.). Projektantem architektury był Arnolf di Cambrio, a po jego śmierci budowę prowadzili: Giotto di Bondone, Andrea Pisano, Francesco Talenti. Jest to najdłuższy z kościołów gotyckich poza angielskimi. Został założony na podłużnym planie o układzie bazylikowym z trzema nawamiNawanawami i przekryty sklepieniem krzyżowo‑żebrowymSklepienie krzyżowo‑żebrowesklepieniem krzyżowo‑żebrowym zabezpieczonym kotwiamiKotewkotwiami. Miejsce transeptuTransepttranseptu zajmuje ośmiokątne prezbiteriumPrezbiteriumprezbiterium zamknięte trzema dużymi apsydamiApsydaapsydami, do których dobudowane zostało pięć apsydApsydaapsyd mniejszych. Podziały na trzy nawyNawanawy podkreślone zostały przez usytuowane w fasadzie cztery pilastryPilasterpilastry z imitacją biforiówBiforiumbiforiów. Potrójny portalPortalportal z bogatą dekoracją architektoniczno‑rzeźbiarską wieńczą wimpergiWimpergawimpergi i dekorują zamieszczone w każdym z nich rozetyRozetarozety.

RvPNirAzRx4z6
Ilustracja interaktywna 1. Miejsce transeptu zajmuje ośmiokątne prezbiterium zamknięte trzema dużymi apsydami, do których dobudowane zostało pięć apsyd mniejszych. Podziały na trzy nawy podkreślone zostały przez usytuowane w fasadzie cztery pilastry z imitacją biforiów. Potrójny portal z bogatą dekoracją architektoniczno‑rzeźbiarską wieńczą wimpergi i dekorują zamieszczone w każdym z nich rozety.
Katedra Santa Maria del Fiore, 1296, bryła, Florencja, Włochy, wikimedia, CC by 3.0

Katedra w Mediolanie

Budowę katedry w Mediolanie rozpoczęto w 1386 r. Fundatorem był książę Gian Galeazzo Visconti. Podczas budowy zastosowano rozwiązania typowe dla katedr francuskich, co wpływa na wyjątkowość kościoła na terenie Włoch. W wyniku projektu powstała jedna z największych świątyń na świecie. Budowla założona jest na planie podłużnym krzyża łacińskiego – jest pięcionawową bazylikąBazylikabazyliką z potrójnym transeptemTransepttranseptem. W konstrukcji zastosowano system przyporowySystem przyporowysystem przyporowy. FasadaFasadaFasada wykonanej z białego marmuru katedry odzwierciedla wewnętrzny podział przestrzeni. PortalePortalPortale i niższe okna osadzone są w obramieniach opartych na wzorach antycznych, zwieńczone są łukiem ostry i posiadają charakterystyczne dla gotyku maswerkiMaswerkmaswerki, wimpergiWimpergawimpergi, pinaklePinakielpinakle. Całość bryły pokryta jest rzeźbionymi elementami architektonicznymi przedstawiającymi fantastyczne zwierzęta, kwiaty, owoce. Budowlę zdobi dodatkowo około 3400 figur, w tym 96 olbrzymich gargulcówGargulec (rzygacz)gargulców. Nad katedrą wznosi się 135 szpiczastych wież. Bogactwo to nie ma odniesienia w ascetycznym, ciemnym wnętrzu.

Gotycka architektura świecka we Włoszech

Szczególny rozwój architektury świeckiej przypadł na okres, gdy po rozpadzie Włoch na autonomiczne miasta‑republiki w XIII i XIV wieku przekształcano je w tzw. signorie, w których władzę w miastach przejmowali przedstawiciele bogatych rodów. Potęgę i bogactwo tych miast odzwierciedlały reprezentacyjne ratusze, których wieże często konkurowały z wieżami miejscowych kościołów.

Palazzo Vecchio

Projektantem budowli był Arnolfo di Cambio. Budowa rozpoczęła się w 1299 r., wieżę ukończono w 1310, w latach 1343‑1592 miały miejsce przebudowy. Budowla wraz z wieżą wieńczy dwukondygnacyjny ganekGanekganek obronny z  blankamiBlankiblankami w kształcie jaskółczych ogonów. Założona na planie czworoboku kamienna budowla posiada trzy kondygnacje. Tworzy zwartą bryłę o warownym charakterze. Rustykalne elewacje ożywiają rzędy dwudzielnych okien zwieńczonych łukami.

R1SVSgUkpYP6O1
Palazzo Vecchio, 1299-1310, Florencja, Włochy, wikimedia, CC by 3.0

Pałac Dożów w Wenecji

Formy późnego gotyku w Wenecji zostały zinterpretowane w swoisty sposób, zatracając swe rozpoznawcze cechy. W latach 1390‑1442 wzniesiony został Pałac Dożów. Powstała najwcześniej fasada, mimo że posiada ażurowe arkady ostrołuków i barwny wzór ceglanych murów, cechuje się spokojem i równowagą nawiązując do tradycji antycznych. Dzięki otwartym arkadom, których rytm podkreślają szeroko rozmieszczone, wielkie ostrołukowe okna i znajdujące się pomiędzy nimi małe, okrągłe okienka, mur dolnej części stwarza wrażenie lekkości. W jego elewacji delikatne arkadyArkadaarkadyloggieLoggialoggie pierwszego piętra kontrastują z górną kondygnacją – masywną, z małą ilością okien i inkrustowanąInkrustacjainkrustowaną. W XV wieku budowniczowie weneccy doprowadzili do końca koncepcję swych poprzedników i uzupełniając fasadę Pałacu Dożów jeszcze jednym skrzydłem, nadali całości budowli pełną bryłowatość.

RHecZmgkPm9891
Pałac Dożów, XIV/XV w., Wenecja, Włochy, wikimedia, CC by 3.0

Ca' d'Oro w Wenecji

Budowa Ca‘ d’Oro w Wenecji trwała w latach 1421‑1440. Pałac miejski zwany Złotym Domem został założony został na planie litery „C”. Swoją nazwę zawdzięcza złoceniom marmurowych zdobień fasady i jest jednym z pierwszych domów mieszkalnych o pałacowym charakterze, który nie posiada cech obronności. Asymetryczna fasada z trójkondygnacyjną loggiąLoggialoggią kontrastuje w zestawieniu z płaszczyzną sąsiedniej ściany.

R1TV5SV0Que611
Ca d'Oro (Złoty Dom), XV w. Wenecja, Włochy, wikimedia, CC by 3.0

Prezentacja 3D Castel del Monte

RZcwrFp0jnSxi1
Prezentacja 3D przedstawia bryłę zamku Castel del Monte. Do animacji dodane zostały ilustracje i informacje: 1. Castel del Monte to zamek cesarza Fryderyka II Hohenstaufa położony w południowych Włoszech - w regionie Apulia, niedaleko miasta Andria. Został zbudowany w 1240 roku i jest wyraźną inspiracją budowlami sakralnymi: Kaplicą Pałacową Karola Wielkiego w Akwizgranie i kościołem San Vitale w Rawennie. 2. Czarno-biały schemat planu budowli wraz z opisem: Wybudowany został na planie ośmiokąta foremnego, z bastionami znajdującymi się w wierzchołkach oraz z głównym wejściem na wschodzie. Liczba osiem związana jest z symboliką oktagonu – jest połączeniem kwadratu (ziemia) z kołem (niebo) - symbolizuje nieskończoność i oznacza połączenie pomiędzy Bogiem i człowiekiem. 3. Fotografia zamku na wzgórzu z drzewami, na tle błękitnego nieba oraz tekst: Zamek posiada dwie kondygnacje – ich podział zaznaczony jest gzymsem, biegnącym przez 25 metrowej wysokości mury i narożne wieże mające 26 metrów. 4. Zdjęcie portalu oraz fragmentu muru z oknami oraz opis: Powyżej portalu wejściowego o klasycyzujących formach (trójkątny tympanon i kolumny) z niewielkim otworem drzwiowym znajduje się biforium z maswerkiem. 5. Ilustracja przedstawiająca widok od strony wewnętrznej oraz opis: Wewnątrz zamku znajduje się niewielki oktagonalny dziedziniec, a na murach nieznacznie zaostrzone łuki.
Źródło: Online Skills, cc0.

Gotycka rzeźba włoska

W porównaniu z kościołami gotyckimi w innych częściach Europy włoskie świątynie miały niewiele dekoracji rzeźbiarskiej. Do najwybitniejszych przykładów rzeźby należą figury dewocyjne, nagrobki i rozbudowane ambony. Słynnym zabytkiem gotyckim jest kazalnica wykonana przez Nicolę Pisano w 1260 roku do katedry w Pizie.

Audiobook Kazalnica w Baptysterium w Pizie

RNsgVdiTrmxZ4me039c86471515f73_00000000000391
Audiobook „Kazalnica w Baptysterium w Pizie”. Kazalnica w Baptysterium w Pizie W latach 50. XIII w. Nicola Pisano wykonuje kazalnicę do baptysterium w Pizie. Ze stylu romańskiego przechodzi on na nowy styl rzeźbienia, inspirowany zarówno klasycznym antykiem, jak i duchem gotyku. W odróżnieniu od wcześniejszych ambon, wspartych o ścianę, kazalnica z Pizy jest konstrukcją wolnostojącą. Jest sześciokątna, osadzona na kolumnach i wyposażona w schody. Jej górna część łączy elementy architektoniczne (kolumienki) i rzeźbiarskie. Te pierwsze, wykonane z różnobarwnych marmurów, odznaczają się żywą kolorystyką, natomiast wyrzeźbione w wapieniu posągi są śnieżnobiałe. Figury reliefów odcinały się niegdyś od tła wyłożonego barwnymi kamieniami, które nie przetrwały do dzisiaj. Usytuowana w jednej z czterech budowli placu Cudów w Pizie kazalnica znajduje się kilkadziesiąt metrów od cmentarza Camposanto. Od czasów Pisana w miejscu tym, składającym się z galerii otaczającej teren uznawany za święty, mieści się kolekcja antycznych sarkofagów „odzyskiwanych” przez pizańskich notabli, którzy wykorzystują je do chowania swych bliskich. Pisano, wyszkolony na południu Italii, gdzie wpływy antyku pojawiły się bardzo wcześnie, zainteresował się bliżej tymi starożytnymi grobowcami. Bezpośrednim odwzorowaniem modeli wyrzeźbionych na ścianach sarkofagów są narożne posągi między kolumnami i balustradą kazalnicy: figura Wiary to potężna matrona odziana w strój, którego udrapowanie jest skopiowane z rzymskich tóg; alegoria Siły ukazana jest w postaci silnego i giętkiego w biodrach Heraklesa, którego oryginał znajduje się na Camposanto. Również niektóre z reliefów kazalnicy powstały pod wpływem antycznych rzeźb pizańskich. I tak płaskorzeźba, ukazująca Boże Narodzenie oraz związane z nim wydarzenia, reprezentuje klasyczną jasność i precyzję kompozycji. Pośrodku widzimy znacznie większą od innych postaci leżącą figurę Marii, która właśnie powiła Dziecię, ukazane za nią. Wyżej, po lewej, ponownie pojawia się postać Marii, tym razem z aniołem w scenie Zwiastowania. Po prawej stronie u dołu dostrzegamy mniejsze i płyciej rzeźbione sylwetki, ukazane w epizodach drugoplanowych w stosunku do dwóch głównych scen. Widzimy więc Józefa przyglądającego się, jak dwie kobiety kąpią Dzieciątko, oraz pasterzy dowiadujących się o narodzeniu Chrystusa. Tak przejrzysty układ to wyjątek w rzeźbie XIII‑wiecznej. Wykazuje on wyraźnie wpływ sarkofagów, gdzie narracja również opiera się na kontraście między dużymi figurami głównych przedstawień oraz małymi, ukazanymi w epizodach. Także opracowanie postaci wskazuje na inspirację antykiem. Dzieciątko kąpane w scenie Bożego Narodzenia to raczej mały Herakles niż noworodek, Maria natomiast jest młodą kobietą o klasycznej urodzie, owiniętą tkaniną, której ciężkie fałdy naśladują draperię rzymskich posągów. Inne partie kazalnicy wykazują odmienne tendencje. Lwy, tworzące podpory trzech kolumn, częste motywy w rzeźbie romańskiej, są umięśnionymi zwierzętami, które sprawiają wrażenie, jakby były studiowane z natury w dążeniu do przedstawienia życia, co nie ma precedensu w sztuce poprzednich wieków. Zwłaszcza w ostatnich płaskorzeźbach, poświęconych historii Męki Pańskiej, tragizm wydarzeń prowadzi do zerwania z antycznymi formami i rytmem, w których dominowało dążenie do harmonii. W Ukrzyżowaniu figury są już liczniejsze i mniejsze, gesty bardziej gwałtowne, a ruchy chaotyczne. To samo można powiedzieć o ostatniej płycinie, na której ukazany jest Chrystus podczas Sądu Ostatecznego. To stopniowe oddalanie od wzorów antycznych na rzecz sztuki bliższej życiu znalazło potwierdzenie w latach późniejszych. W Sienie między 1265 a 1268 r. Nicola Pisano wykonał do tamtejszej katedry inną kazalnicę z marmuru, ośmioboczną. Kilka lat po przeżyciu, jakim było dla niego odkrycie sarkofagów pizańskich, zrealizował dzieło o mniej klasycznych tendencjach. Narożne rzeźby pod balustradą nie wyobrażają już nagich postaci bądź szlachetnych sylwetek owiniętych w obszerne draperie, lecz długie i proste figury, których ciała opisaną tkaniny o załamujących się fałdach. Reliefy przestają być komponowane wokół kilku postaci o potężnych wymiarach, lecz zapełniają się tłumem małych sylwetek. W ewolucji tej znaczącą rolę odegrał wpływ uczniów artysty, a zwłaszcza jego syna – Giovanniego Pisana. W następnych latach Giovanni wykonał już samodzielnie dwa podobne obiekty: w kościele Sant’Andrea w Pistoi i w katedrze w Pizie. Te dwie kazalnice mają cechy zdecydowanie bardziej gotyckie niż kazalnica sieneńska. W płaskorzeźbie Boże Narodzenie w Pistoi sylwetka Madonny jest o wiele mniejsza w stosunku do innych postaci niż w poprzednich wersjach sceny. Jej twarz, o mniej regularnych rysach, cechuje większa naturalność. Pod pofałdowaną suknią wyraźnie odznaczają się nogi i piersi; Jezus natomiast ukazany jest u dołu płaskorzeźby jako niemowlę o dużej głowie, machające kończynami we wszystkie strony. Dominuje tu naturalność: Józef zdaje się rozmyślać melancholijnie, posługujące niewiasty sprawdzają wodę przed zanurzeniem w niej noworodka, a Matka Boska sama sprawdza powijaki leżącego obok niej Dzieciątka. Źródło: Największe wydarzenia w historii sztuki, pod red. Jacques’a Marseille’a i Nadeije Kaneyrie‑Dagan, przeł. Stanisław Rościcki, Oficyna Wydawnicza MAK, 1998, s. 74‑75
Źródło: online skills, cc0.
RSEUz0wb3dxvM1
Ćwiczenie 1
Odpowiedz, w jakich miastach znajdują się budowle: Bazylika Świętego Franciszka, Katedra Santa Maria del Fiore, Palazzo Vecchio, Pałac Dożów.
RuGgUhUmDNcEv1
Ćwiczenie 2
Na podstawie zapamiętanych informacji, scharakteryzuj Castel del Monte.
RA5FSpi5DmiRW
Ćwiczenie 3
Na podstawie zapamiętanych informacji, wskaż cechy Pałacu Dożów.
RZ4g4ZUxdvGj7
Ćwiczenie 4
Wybierz budowle, które nie powstały w okresie włoskiego gotyku. Możliwe odpowiedzi: 1. Santa Maria del Fiore, 2. Kaplica Pałacowa Karola Wielkiego, 3. Palazzo Vecchio, 4. Castel del Monte, 5. San Vitale
RZwdip083wiWH
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst. Zamek cesarza Fryderyka II Hohenstaufa położony w południowych Włoszech jest inspirowany budowlami sakralnymi: Kaplicą Pałacową Karola Wielkiego w Tu uzupełnij i kościołem San Vitale w Tu uzupełnij. Założony jest na planie ośmioboku, czyli Tu uzupełnij. Budowla ta posiada (wpisz liczbę słownie) Tu uzupełnij kondygnacje.
Ćwiczenie 6

Uzupełnij dane o obiekcie.

R6xUDV3jW6HOr
Nicola Pisano, Ambona w baptysterium w Pizie, 1260, Włochy, wikimedia, CC by 3.0
RXhsErZ75P9PW
Autor rzeźby: Tu uzupełnij Wiek powstania: Tu uzupełnij Przeznaczenie obiektu: Tu uzupełnij Miasto, w którym się znajduje: Tu uzupełnij
Inna wersja zadania

Podaj dane na temat Ambony w baptysterium w Pizie: imię i nazwisko autora, styl kolumn w ambonie.

RI2oyWIPTVkFF1
Ćwiczenie 7
Podaj przykład włoskiego ratusza gotyckiego.
Polecenie 1

Na podstawie dowolnych trzech przykładów architektury włoskiego gotyku, uzasadnij, że w Italii przetrwały tradycje antyczne.

RO7iO05PJl6QL
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Polecenie 2

Dokonaj analizy porównawczej planów kościołów gotyckich: francuskiego i włoskiego. Zwróć uwagę na typ planu, zastosowane rozwiązania konstrukcyjne.

R1MdsjveSYhm01
Katedra w Amiens, XIII w., Francja, wikimedia.org, CC BY 3.0
Rba2qcxupoVjQ1
Katedra w Sienie, plan, XIII w., Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0
RSP9IItX5F0gZ
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
me039c86471515f73_0000000000266

Słownik pojęć

Apsyda
Apsyda

w architekturze (gł. sakralnej) pomieszczenie na rzucie półkola, półelipsy, trójliścia, podkowy, trapezu lub wieloboku, zamykające prezbiterium lub nawę (niekiedy nawy boczne i ramiona transeptu), o równej lub mniejszej od nich wysokości i szerokości.

Arkada
Arkada

element architektoniczny składający się z dwóch podpór (filarów, kolumn) zamkniętych górą łukiem.

Bazylika
Bazylika

w architekturze chrześcijańskiej, kościół wielonawowy, o nawie środkowej wyższej od bocznych (przeciwieństwo kościoła halowego); W zależności od przekroju poprzecznego rozróżnia się:
• bazylikę właściwą, o nawach krytych odrębnie i nawie środkowej oświetlonej najczęściej przez okna ponad dachami naw bocznych;
• pseudobazylikę, o nawach krytych wspólnym dachem dwuspadowym i nawie środkowej oświetlonej pośrednio poprzez nawy boczne.

Biforium
Biforium

dwudzielne arkadowe okno lub przezrocze, typowe dla architektury romańskiej i gotyckiej.

Blanki
Blanki

element architektoniczny będący zwieńczeniem murów obronnych i baszt w postaci „zębów” z wolną przestrzenią pomiędzy nimi. Służyły jako obrona w czasie oblężenia – zęby stanowiły ochronę dla strzelców a wolna przestrzeń umożliwiała strzelanie do przeciwnika.

Chór
Chór

(prezbiterium) - chór, przestrzeń kościoła przeznaczona dla duchowieństwa, zazwyczaj wydzielona od nawy głównej lekkim podwyższeniem, balustradą i tęczą; wyodrębniona także w bryle zewnętrznej prezbiterium zamykała zwykle ściana prostokątna, półkolista (apsyda) lub wieloboczna; rzut i bryłę prezbiterium wzbogacały (gł. w architekturze średniowiecznej) apsydiole, obejście, wieniec kaplic. W średniowieczu prezbiterium było z reguły orientowane (skierowane na wschód).

Fasada
Fasada

frontowa ściana lub elewacja budynku.

Fiala
Fiala

(pinakiel) - charakterystyczny dla gotyku dekoracyjny element w postaci wysmukłej kamiennej sterczyny, zwykle o czworobocznym trzonie, z rytmicznymi szeregami żabek wzdłuż krawędzi i kwiatonem na szczycie.

Filar
Filar

w architekturze pionowa podpora, najczęściej wolno stojąca, o funkcji podobnej jak kolumna (może mieć również bazę, głowicę, nasadnik), o przekroju wielobocznym (najczęściej czworobocznym, czasem ośmiobocznym), z kamienia, cegły, betonu itp.

Filary wiązkowe
Filary wiązkowe

filary złożone ze służek w kształcie kilku walców zebranych razem i przytwierdzonych do ściany.

Ganek
Ganek

zadaszona przybudówka, z reguły niewielkich rozmiarów, parterowa lub rzadziej piętrowa, poprzedzająca wejście do budynku.

Gargulec (rzygacz)
Gargulec (rzygacz)

ozdobne zakończenie rynny, najczęściej w kształcie paszczy zwierzęcej lub smoczej.

Inkrustacja
Inkrustacja

technika zdobnicza, stosowana w wielu dziedzinach rzemiosła artystycznego, m.in. w meblarstwie, złotnictwie i architekturze wnętrz. Polega na zdobieniu powierzchni kamiennej, metalowej, albo też wykonanej z innego twardego materiału, wstawkami z innego materiału, zwykle cenniejszego albo wyróżniającego się kolorem albo wzorem.

Kaplica
Kaplica

mała kultowa budowla wolno stojąca lub połączona z większym kompleksem architektonicznym, bądź też wyodrębnione wnętrze dla niewielkiej liczby wiernych.(…) W liturgice chrześcijańskiej - niewielka budowla wolno stojąca lub połączona z kościołem, a także wydzielone pomieszczenie z ołtarzem stanowiące część większej budowli, a pełniące wszystkie liturgiczne funkcje kościelne lub ich część.

Kaplice promieniste
Kaplice promieniste

kaplice otaczające wieńcem prezbiterium, przylegające do niego.

Konstrukcja przyporowa
Konstrukcja przyporowa

rodzaj konstrukcji, która rozwinęła się w gotyku i umożliwiła wykonywanie sklepień o dużych rozpiętościach i na znacznych wysokościach.

Kopuła
Kopuła

rodzaj sklepienia w formie czaszy, mogącej mieć różne kształty i przekroje. Kopuła umożliwia przekrywanie dużych pomieszczeń bez dodatkowych podpór, słupów i filarów.

Korpus
Korpus

w architekturze pałacowej: centralna część budynku; w architekturze sakralnej: nawowa część kościoła.

Kotew
Kotew

nazywana też kotwą (inne nazwy to ankier, ankra, kołek) to wykonany z metalu element konstrukcyjny, wzmacniający i stabilizujący konstrukcję. Kotew wiąże ze sobą dwa elementy, uniemożliwiając zmianę ich położenia.

Kwiaton
Kwiaton

dekoracyjny element, wieńczący pinakiel, szczyt, iglicę lub baldachim ornament w postaci pęku kwiatów lub liści, albo pojedynczy kwiat, zwykle o kilku rozwiniętych płatkach.

Loggia
Loggia

wnęka w zewnętrznej płaszczyźnie budynku, otwarta na zewnątrz, oddzielona drzwiami i oknem od pomieszczeń wewnętrznych, jedno lub wielokondygnacyjna, otwarta lub zamknięta (przeszklona), może stanowić część budynku lub być samodzielna, spotykana w architekturze renesansu, obecnie pełni funkcję balkonu.

Maswerk
Maswerk

dekoracja architektoniczna charakterystyczna dla sztuki gotyckiej Maswerk składał się z elementów geometrycznych (laskowań, kół, odcinków koła, stylizowanych trój- i czteroliści, rybich pęcherzy) wykonanych w kamieniu i cegle. M. stosowano do wypełniania głównie ażurowych otworów okiennych, rozet, przeźroczy, wimperg, balustrad i innych elementów architektonicznych.

Nawa główna
Nawa główna

środkowa stanowiąca podstawową przestrzeń część wielonawowej świątyni lub sali kolumnowej, oddzielona rzędami kolumn od naw bocznych, wyznaczająca główną oś budynku.

Nawa
Nawa

część kościoła między prezbiterium a kruchtą, przeznaczona dla wiernych. W zależności od liczby naw rozróżnia się kościoły jedno-, dwu-, trzy-, pięcio- i siedmionawowe. W założeniach wielonawowych rozróżnia się nawą główną, sytuowaną na osi budynku, zazwyczaj szerszą od naw bocznych, oddzielonych od niej najczęściej rzędem podpór (kolumny, filary), oraz nawę poprzeczną (transept), która przecina nawę główną pod kątem prostym, tworząc po jej obu stronach dwa ramiona. W najprostszym układzie nawa poprzeczna krzyżuje się z nawą główną tuż przy prezbiterium (tzw. rzut krzyża łacińskiego).

Obejście
Obejście

(ambit) w kościołach przejście obiegające prezbiterium, zwykle na przedłużeniu naw bocznych, oddzielone murem lub arkadami; obejście było charakterystycznym elementem kościołów rom. (zwłaszcza pielgrzymkowych) i gotyckich; do obejścia przylegały zwykle kaplice promieniste (tzw. wieniec kaplic)

Pilaster
Pilaster

płaski filar nieznacznie występujący poza lico ściany, ustawiony przy ścianie lub częściowo w nią wtopiony, pełni rolę zarówno konstrukcyjną w postaci podpory, jaki i dekoracyjną i przy obramieniach otworów okiennych, drzwiowych i bramnych.

Pinakiel
Pinakiel

pionowy element dekoracyjny w postaci smukłej kamiennej wieżyczki, zakończonej od góry kwiatonem, pełni funkcję dociążającą przyporę; pinakle wieńczyły przypory, naroża wieżyczek, wimpergi, portale, ołtarze.

Portal
Portal

ozdobne obramienie otworu wejściowego, na które składają się elementy architektoniczne i rzeźbiarskie.

Prezbiterium
Prezbiterium

patrz: chór.

Przypora
Przypora

(skarpa ) - pionowy element konstrukcyjny w formie prostego lub uskokowego filara przyściennego o ściętej pochyło górnej części. Przypora wzmacnia ściany budynku lub wolno stojącego muru oraz przenosi część ciężaru sklepień na fundament; podstawowy element konstrukcji filarowo‑skarpowej (przyporowy system).

Rozeta
Rozeta

ornament architektoniczny w kształcie rozwiniętej róży w postaci dużego, okrągłego okna z promieniście ukształtowanymi bogatymi dekoracjami – maswerkami, witrażami, umieszczone nad głównym portalem kościoła.

Sklepienie krzyżowe
Sklepienie krzyżowe

sklepienie zbudowane na planie kwadratu z dwóch, przenikających się sklepień kolebkowych, z których pozostawiono górne części sklepień.

Sklepienie krzyżowo‑żebrowe
Sklepienie krzyżowo‑żebrowe

sklepienie krzyżowe o wyraźnie zaznaczonych łękach w postaci żeber w miejscu przenikania kolebek.

Sklepienie
Sklepienie

konstrukcja budowlana wykonana z kamienia naturalnego, sztucznego lub cegły, o przekroju krzywoliniowym, służąca do przekrycia określonej przestrzeni budynku.

Strop
Strop

pozioma przegroda budowlana, która oddziela kondygnacje budynku.

System przyporowy
System przyporowy

system konstrukcyjny charakterystyczny dla sakralnej architektury gotyckiej, umożliwiający przesklepianie dużych przestrzeni na znacznej wysokości; w systemie przyporowym ciężar sklepienia krzyżowo‑żebrowego nawy głównej jest przenoszony częściowo za pośrednictwem służek na filary międzynawowe, częściowo - dzięki zastosowaniu luków przyporowych (odporowych lub oporowych), przewieszonych ponad dachami naw bocznych lub ukrytych w poddaszach - na zewnątrz przypory (skarpy).

Transept
Transept

określenie równoznaczne z terminem nawa poprzeczna.

Wimperga
Wimperga

w architekturze gotyckiej dekoracyjny szczyt trójkątny, umieszczany w zwieńczeniu portalu lub okna. Pole w. zdobiono ślepym lub ażurowym maswerkiem, krawędzie żabkami, wieńczono je kwiatonem, pinaklami, rzadziej rzeźbą figuralną.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, opr. zbiorowe pod red. Krystyny Kubalskiej‑Sulkiewicz, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003

https://archirama.muratorplus.pl/encyklopedia‑architektury

http://encyklopedia.pwn.pl/

me039c86471515f73_0000000000417

Galeria dzieł sztuki

me039c86471515f73_0000000000427

Bibliografia:

Największe wydarzenia w historii sztuki, pod red. Jacques’a Marseille’a i Nadeije Kaneyrie‑Dagan, przeł. Stanisław Rościcki, Oficyna Wydawnicza MAK, 1998

Sztuka gotycka, pod. red. R. Tomana, wyd. Konemann 2000

Bochnak A., Historia sztuki średniowiecznej, PWN, Warszawa 1973

Bogusz W., Zarys historii architektury, WSiP, Warszawa 1996

E. Charytonow, Historia architektury i formy architektoniczne, PWSZ, Warszawa 1963

J. Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2004

Ks. A. Liedtke, Historia sztuki kościelnej w zarysie, Pallotinum, Poznań 1961

N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, WAiF, Warszawa 1976

P. Lavedan, Historia sztuki, Wyd. im. Ossolińskich, Wrocław 1954