Ważne daty
XIII w. – rozwój gotyku we Włoszech
ok. 1179‑1263 – budowa katedry w Sienie
1228‑1230 - budowa kościoła św. Franciszka w Asyżu
1260 – ukończenie prac przy ambonie do baptysterium w Pizie (Nicola Pisano)
1303‑1305 – powstanie fresków Giotta w Capella dell' Arena w Padwie
1386 – rozpoczęcie budowy katedry w Mediolanie (1965 - zakończenie budowy)
początek XV w. – koniec gotyku we Włoszech
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:
7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;
8. porównuje style i kierunki oraz ich wzajemne oddziaływania; uwzględnia źródła inspiracji, wpływ wydarzeń historycznych i kulturalnych oraz estetyki na cechy tych stylów;
9. analizuje teksty pisarzy, filozofów, krytyków sztuki i artystów, interpretuje je i wskazuje wpływ tych wypowiedzi na charakter stylów, epok i tendencji w sztuce oraz na kształt dzieła;
II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:
a) w architekturze: planu, układu przestrzennego, opisu fasady i elewacji, wnętrza,
2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;
3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;
4. zna plany i układy przestrzenne najbardziej znanych dzieł architektury oraz dzieł charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego;
III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;
4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:
1. definiuje terminy związane z opisem formy i struktury dzieła architektonicznego, w tym określenia dotyczące typów i elementów planów budowli, elementów konstrukcyjnych i dekoracyjnych (dekoracji fasady i wnętrza) oraz układu przestrzennego;
5. analizując i opisując dzieła architektoniczne, właściwie stosuje terminy i pojęcia dotyczące struktury architektury;
6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;
9. nazywa oznaczone na ilustracji elementy architektoniczne, właściwe dla poszczególnych stylów i tendencji, w tym:
f) gotyckich.
wskazywać cechy architektury włoskiego gotyku;
rozpoznawać reprezentacyjne budowle gotyckie na terenie Włoch;
analizować plan gotyckiej budowli włoskiej;
porównywać budowle gotyckie powstałe w różnych regionach;
przyporządkowywać obiekty do miast, w których się znajdują;
opisywać dekoracje fasady i wnętrza włoskiego kościoła gotyckiego;
przeprowadzić analizę porównawczą planów różnych kościołów gotyckich;
formułować własną wypowiedź argumentacyjną związaną z tendencją w budownictwie włoskim w okresie gotyku.
Geneza gotyku we Włoszech
Italia XII‑XV w. była podzielona na szereg regionów o zróżnicowanym statusie politycznym. Regiony południowe - Neapol i Sycylia tworzyły jedno państwo Królestwo Obojga Sycylii, rządzone kolejno przez Normanów, Hohenstaufów i Andegawenów. Na terenie obecnych środkowych Włoch znajdowało się Państwo Kościelne. Północ Italii wchodziła w skład królestw Świętego Cesarstwa Rzymskiego. Niezależnością polityczną cieszyło się wiele miast handlowych. Do największych należały: Piza, Genua, Wenecja, Florencja, Siena.
Gotyk trafił do Włoch na początku XIII wieku dzięki cystersom, którzy w tym czasie budowali swoje klasztory. Opactwa w Fossanova i Casamari w Lacjum oraz w San Galgano w Toskanii były pierwszymi budowlami, posiadającymi elementy gotyckie: wysokie nawynawy, ostre łuki, filaryfilary wiązkowe. Cechy te posiadały także inne obiekty: baptysterium z Parmie oraz kościół Sant’ Andrea w Vercelli. Jednak styl ten przyjęty był niechętnie a nawet z oporem, uważano go za obcy. Na terenach Italii zachowywały się jeszcze mocno zakorzenione tradycje stylu romańskiego i dziedzictwo klasycznej starożytności. Dlatego też nigdy nie otrzymał takiego rozmachu, jak we Francji i krajach północnej Europy.
Dopiero II połowę XIII wieku można uznać za właściwy rozwój architektury gotyckiej, chociaż należy rozpatrywać go jako gotyk włoski – styl zupełnie odrębny i różny od francuskiego, angielskiego czy niemieckiego.
Rozwiązania konstrukcyjne i forma architektury gotyku włoskiego
Architektura sakralna gotyku włoskiego przybrała swoiste formy, niemające wspólnych cech z gotykiem w innych krajach. Budowano przeważnie w typie bazylikibazyliki, na planie krzyża łacińskiego. Wzorowano się na planach świątyń wczesnochrześcijańskich, w których kaplice przylegały do ramion transeptutranseptu. Rzuty poziome nie posiadały obejśćobejść zakończonych wieńcami promienistych kaplicpromienistych kaplic. Ich chórychóry miały często formę prostokątną, a kaplicekaplice sytuowane były wzdłuż korpusu głównego i transeptutranseptu. W założeniach rzadko stosowano konstrukcje przyporowekonstrukcje przyporowe - kościoły o układzie bazylikowym posiadały nawynawy główne niewiele wyższe od bocznych, przekrywane były zazwyczaj stropamistropami, a jeśli stosowano sklepieniasklepienia (najczęściej krzyżowe), wzmacniano je za pomocą stalowych kotewkotew. W ten sposób znaczna część sił ukośnych była równoważona w rozciąganym elemencie poziomym, a pozostała, niewielka część, przekazywana na ściany i filaryfilary podparte przyporamiprzyporami. Ich zastosowanie lub przykrycie nawy głównejnawy głównej (często także naw bocznych) stropamistropami pozwoliło na zwiększenie rozstawu kolumn, przez co wnętrza włoskich kościołów są bardziej przestronne, niż budowli w Europie Północnej.
We Włoszech silnie rozwinęła się architektura świecka. Powstały liczne ratusze, pałace, budynki przeznaczone dla władz miejskich i organizacjom państwowym i gospodarczym. Ma to związek z rozwojem miast.
Gotycka architektura sakralna we Włoszech – przykłady budowli
Bazylika Świętego Franciszka w Asyżu
Kliknij w aktywny punkt, by odczytać elementy planu.
Katedra w Sienie
Projektantem katedry w Sienie był Nicola Pisano, następnie prace prowadził Giovanni Pisano. Budowa trwała w latach 1215‑1264. Kościół jest trzynawową bazylikąbazyliką z transeptemtranseptem (plan krzyża łacińskiego) i prosto zamkniętym prezbiteriumprezbiterium oraz znajdującą się na skrzyżowaniu naw dwunastoboczną kopułąkopułą, ustawioną na sześciu filarachfilarach, zdobionych pasami z czarnego i białego marmuru. Taką samą dekorację otrzymały ściany.
Katedra Santa Maria del Fiore we Florencji
Budowę Katedry Santa Maria del Fiore rozpoczęto w 1296 r. (budowa gotyckiej katedry trwała z przerwami do ok. 1359 r.). Projektantem architektury był Arnolf di Cambrio, a po jego śmierci budowę prowadzili: Giotto di Bondone, Andrea Pisano, Francesco Talenti. Jest to najdłuższy z kościołów gotyckich poza angielskimi. Został założony na podłużnym planie o układzie bazylikowym z trzema nawaminawami i przekryty sklepieniem krzyżowo‑żebrowymsklepieniem krzyżowo‑żebrowym zabezpieczonym kotwiamikotwiami. Miejsce transeptutranseptu zajmuje ośmiokątne prezbiteriumprezbiterium zamknięte trzema dużymi apsydamiapsydami, do których dobudowane zostało pięć apsydapsyd mniejszych. Podziały na trzy nawynawy podkreślone zostały przez usytuowane w fasadzie cztery pilastrypilastry z imitacją biforiówbiforiów. Potrójny portalportal z bogatą dekoracją architektoniczno‑rzeźbiarską wieńczą wimpergiwimpergi i dekorują zamieszczone w każdym z nich rozetyrozety.
Katedra w Mediolanie
Budowę katedry w Mediolanie rozpoczęto w 1386 r. Fundatorem był książę Gian Galeazzo Visconti. Podczas budowy zastosowano rozwiązania typowe dla katedr francuskich, co wpływa na wyjątkowość kościoła na terenie Włoch. W wyniku projektu powstała jedna z największych świątyń na świecie. Budowla założona jest na planie podłużnym krzyża łacińskiego – jest pięcionawową bazylikąbazyliką z potrójnym transeptemtranseptem. W konstrukcji zastosowano system przyporowysystem przyporowy. FasadaFasada wykonanej z białego marmuru katedry odzwierciedla wewnętrzny podział przestrzeni. PortalePortale i niższe okna osadzone są w obramieniach opartych na wzorach antycznych, zwieńczone są łukiem ostry i posiadają charakterystyczne dla gotyku maswerkimaswerki, wimpergiwimpergi, pinaklepinakle. Całość bryły pokryta jest rzeźbionymi elementami architektonicznymi przedstawiającymi fantastyczne zwierzęta, kwiaty, owoce. Budowlę zdobi dodatkowo około 3400 figur, w tym 96 olbrzymich gargulcówgargulców. Nad katedrą wznosi się 135 szpiczastych wież. Bogactwo to nie ma odniesienia w ascetycznym, ciemnym wnętrzu.
Gotycka architektura świecka we Włoszech
Szczególny rozwój architektury świeckiej przypadł na okres, gdy po rozpadzie Włoch na autonomiczne miasta‑republiki w XIII i XIV wieku przekształcano je w tzw. signorie, w których władzę w miastach przejmowali przedstawiciele bogatych rodów. Potęgę i bogactwo tych miast odzwierciedlały reprezentacyjne ratusze, których wieże często konkurowały z wieżami miejscowych kościołów.
Palazzo Vecchio
Projektantem budowli był Arnolfo di Cambio. Budowa rozpoczęła się w 1299 r., wieżę ukończono w 1310, w latach 1343‑1592 miały miejsce przebudowy. Budowla wraz z wieżą wieńczy dwukondygnacyjny ganekganek obronny z blankamiblankami w kształcie jaskółczych ogonów. Założona na planie czworoboku kamienna budowla posiada trzy kondygnacje. Tworzy zwartą bryłę o warownym charakterze. Rustykalne elewacje ożywiają rzędy dwudzielnych okien zwieńczonych łukami.
Pałac Dożów w Wenecji
Formy późnego gotyku w Wenecji zostały zinterpretowane w swoisty sposób, zatracając swe rozpoznawcze cechy. W latach 1390‑1442 wzniesiony został Pałac Dożów. Powstała najwcześniej fasada, mimo że posiada ażurowe arkady ostrołuków i barwny wzór ceglanych murów, cechuje się spokojem i równowagą nawiązując do tradycji antycznych. Dzięki otwartym arkadom, których rytm podkreślają szeroko rozmieszczone, wielkie ostrołukowe okna i znajdujące się pomiędzy nimi małe, okrągłe okienka, mur dolnej części stwarza wrażenie lekkości. W jego elewacji delikatne arkadyarkady i loggieloggie pierwszego piętra kontrastują z górną kondygnacją – masywną, z małą ilością okien i inkrustowanąinkrustowaną. W XV wieku budowniczowie weneccy doprowadzili do końca koncepcję swych poprzedników i uzupełniając fasadę Pałacu Dożów jeszcze jednym skrzydłem, nadali całości budowli pełną bryłowatość.
Ca' d'Oro w Wenecji
Budowa Ca‘ d’Oro w Wenecji trwała w latach 1421‑1440. Pałac miejski zwany Złotym Domem został założony został na planie litery „C”. Swoją nazwę zawdzięcza złoceniom marmurowych zdobień fasady i jest jednym z pierwszych domów mieszkalnych o pałacowym charakterze, który nie posiada cech obronności. Asymetryczna fasada z trójkondygnacyjną loggiąloggią kontrastuje w zestawieniu z płaszczyzną sąsiedniej ściany.
Prezentacja 3D Castel del Monte
Gotycka rzeźba włoska
W porównaniu z kościołami gotyckimi w innych częściach Europy włoskie świątynie miały niewiele dekoracji rzeźbiarskiej. Do najwybitniejszych przykładów rzeźby należą figury dewocyjne, nagrobki i rozbudowane ambony. Słynnym zabytkiem gotyckim jest kazalnica wykonana przez Nicolę Pisano w 1260 roku do katedry w Pizie.
Audiobook Kazalnica w Baptysterium w Pizie
Uzupełnij dane o obiekcie.
Podaj dane na temat Ambony w baptysterium w Pizie: imię i nazwisko autora, styl kolumn w ambonie.
Na podstawie dowolnych trzech przykładów architektury włoskiego gotyku, uzasadnij, że w Italii przetrwały tradycje antyczne.
Dokonaj analizy porównawczej planów kościołów gotyckich: francuskiego i włoskiego. Zwróć uwagę na typ planu, zastosowane rozwiązania konstrukcyjne.
Słownik pojęć
w architekturze (gł. sakralnej) pomieszczenie na rzucie półkola, półelipsy, trójliścia, podkowy, trapezu lub wieloboku, zamykające prezbiterium lub nawę (niekiedy nawy boczne i ramiona transeptu), o równej lub mniejszej od nich wysokości i szerokości.
element architektoniczny składający się z dwóch podpór (filarów, kolumn) zamkniętych górą łukiem.
w architekturze chrześcijańskiej, kościół wielonawowy, o nawie środkowej wyższej od bocznych (przeciwieństwo kościoła halowego); W zależności od przekroju poprzecznego rozróżnia się:
• bazylikę właściwą, o nawach krytych odrębnie i nawie środkowej oświetlonej najczęściej przez okna ponad dachami naw bocznych;
• pseudobazylikę, o nawach krytych wspólnym dachem dwuspadowym i nawie środkowej oświetlonej pośrednio poprzez nawy boczne.
dwudzielne arkadowe okno lub przezrocze, typowe dla architektury romańskiej i gotyckiej.
element architektoniczny będący zwieńczeniem murów obronnych i baszt w postaci „zębów” z wolną przestrzenią pomiędzy nimi. Służyły jako obrona w czasie oblężenia – zęby stanowiły ochronę dla strzelców a wolna przestrzeń umożliwiała strzelanie do przeciwnika.
(prezbiterium) - chór, przestrzeń kościoła przeznaczona dla duchowieństwa, zazwyczaj wydzielona od nawy głównej lekkim podwyższeniem, balustradą i tęczą; wyodrębniona także w bryle zewnętrznej prezbiterium zamykała zwykle ściana prostokątna, półkolista (apsyda) lub wieloboczna; rzut i bryłę prezbiterium wzbogacały (gł. w architekturze średniowiecznej) apsydiole, obejście, wieniec kaplic. W średniowieczu prezbiterium było z reguły orientowane (skierowane na wschód).
frontowa ściana lub elewacja budynku.
(pinakiel) - charakterystyczny dla gotyku dekoracyjny element w postaci wysmukłej kamiennej sterczyny, zwykle o czworobocznym trzonie, z rytmicznymi szeregami żabek wzdłuż krawędzi i kwiatonem na szczycie.
w architekturze pionowa podpora, najczęściej wolno stojąca, o funkcji podobnej jak kolumna (może mieć również bazę, głowicę, nasadnik), o przekroju wielobocznym (najczęściej czworobocznym, czasem ośmiobocznym), z kamienia, cegły, betonu itp.
filary złożone ze służek w kształcie kilku walców zebranych razem i przytwierdzonych do ściany.
zadaszona przybudówka, z reguły niewielkich rozmiarów, parterowa lub rzadziej piętrowa, poprzedzająca wejście do budynku.
ozdobne zakończenie rynny, najczęściej w kształcie paszczy zwierzęcej lub smoczej.
technika zdobnicza, stosowana w wielu dziedzinach rzemiosła artystycznego, m.in. w meblarstwie, złotnictwie i architekturze wnętrz. Polega na zdobieniu powierzchni kamiennej, metalowej, albo też wykonanej z innego twardego materiału, wstawkami z innego materiału, zwykle cenniejszego albo wyróżniającego się kolorem albo wzorem.
mała kultowa budowla wolno stojąca lub połączona z większym kompleksem architektonicznym, bądź też wyodrębnione wnętrze dla niewielkiej liczby wiernych.(…) W liturgice chrześcijańskiej - niewielka budowla wolno stojąca lub połączona z kościołem, a także wydzielone pomieszczenie z ołtarzem stanowiące część większej budowli, a pełniące wszystkie liturgiczne funkcje kościelne lub ich część.
kaplice otaczające wieńcem prezbiterium, przylegające do niego.
rodzaj konstrukcji, która rozwinęła się w gotyku i umożliwiła wykonywanie sklepień o dużych rozpiętościach i na znacznych wysokościach.
rodzaj sklepienia w formie czaszy, mogącej mieć różne kształty i przekroje. Kopuła umożliwia przekrywanie dużych pomieszczeń bez dodatkowych podpór, słupów i filarów.
w architekturze pałacowej: centralna część budynku; w architekturze sakralnej: nawowa część kościoła.
nazywana też kotwą (inne nazwy to ankier, ankra, kołek) to wykonany z metalu element konstrukcyjny, wzmacniający i stabilizujący konstrukcję. Kotew wiąże ze sobą dwa elementy, uniemożliwiając zmianę ich położenia.
dekoracyjny element, wieńczący pinakiel, szczyt, iglicę lub baldachim ornament w postaci pęku kwiatów lub liści, albo pojedynczy kwiat, zwykle o kilku rozwiniętych płatkach.
wnęka w zewnętrznej płaszczyźnie budynku, otwarta na zewnątrz, oddzielona drzwiami i oknem od pomieszczeń wewnętrznych, jedno lub wielokondygnacyjna, otwarta lub zamknięta (przeszklona), może stanowić część budynku lub być samodzielna, spotykana w architekturze renesansu, obecnie pełni funkcję balkonu.
dekoracja architektoniczna charakterystyczna dla sztuki gotyckiej Maswerk składał się z elementów geometrycznych (laskowań, kół, odcinków koła, stylizowanych trój- i czteroliści, rybich pęcherzy) wykonanych w kamieniu i cegle. M. stosowano do wypełniania głównie ażurowych otworów okiennych, rozet, przeźroczy, wimperg, balustrad i innych elementów architektonicznych.
środkowa stanowiąca podstawową przestrzeń część wielonawowej świątyni lub sali kolumnowej, oddzielona rzędami kolumn od naw bocznych, wyznaczająca główną oś budynku.
część kościoła między prezbiterium a kruchtą, przeznaczona dla wiernych. W zależności od liczby naw rozróżnia się kościoły jedno-, dwu-, trzy-, pięcio- i siedmionawowe. W założeniach wielonawowych rozróżnia się nawą główną, sytuowaną na osi budynku, zazwyczaj szerszą od naw bocznych, oddzielonych od niej najczęściej rzędem podpór (kolumny, filary), oraz nawę poprzeczną (transept), która przecina nawę główną pod kątem prostym, tworząc po jej obu stronach dwa ramiona. W najprostszym układzie nawa poprzeczna krzyżuje się z nawą główną tuż przy prezbiterium (tzw. rzut krzyża łacińskiego).
(ambit) w kościołach przejście obiegające prezbiterium, zwykle na przedłużeniu naw bocznych, oddzielone murem lub arkadami; obejście było charakterystycznym elementem kościołów rom. (zwłaszcza pielgrzymkowych) i gotyckich; do obejścia przylegały zwykle kaplice promieniste (tzw. wieniec kaplic)
płaski filar nieznacznie występujący poza lico ściany, ustawiony przy ścianie lub częściowo w nią wtopiony, pełni rolę zarówno konstrukcyjną w postaci podpory, jaki i dekoracyjną i przy obramieniach otworów okiennych, drzwiowych i bramnych.
pionowy element dekoracyjny w postaci smukłej kamiennej wieżyczki, zakończonej od góry kwiatonem, pełni funkcję dociążającą przyporę; pinakle wieńczyły przypory, naroża wieżyczek, wimpergi, portale, ołtarze.
ozdobne obramienie otworu wejściowego, na które składają się elementy architektoniczne i rzeźbiarskie.
patrz: chór.
(skarpa ) - pionowy element konstrukcyjny w formie prostego lub uskokowego filara przyściennego o ściętej pochyło górnej części. Przypora wzmacnia ściany budynku lub wolno stojącego muru oraz przenosi część ciężaru sklepień na fundament; podstawowy element konstrukcji filarowo‑skarpowej (przyporowy system).
ornament architektoniczny w kształcie rozwiniętej róży w postaci dużego, okrągłego okna z promieniście ukształtowanymi bogatymi dekoracjami – maswerkami, witrażami, umieszczone nad głównym portalem kościoła.
sklepienie zbudowane na planie kwadratu z dwóch, przenikających się sklepień kolebkowych, z których pozostawiono górne części sklepień.
sklepienie krzyżowe o wyraźnie zaznaczonych łękach w postaci żeber w miejscu przenikania kolebek.
konstrukcja budowlana wykonana z kamienia naturalnego, sztucznego lub cegły, o przekroju krzywoliniowym, służąca do przekrycia określonej przestrzeni budynku.
pozioma przegroda budowlana, która oddziela kondygnacje budynku.
system konstrukcyjny charakterystyczny dla sakralnej architektury gotyckiej, umożliwiający przesklepianie dużych przestrzeni na znacznej wysokości; w systemie przyporowym ciężar sklepienia krzyżowo‑żebrowego nawy głównej jest przenoszony częściowo za pośrednictwem służek na filary międzynawowe, częściowo - dzięki zastosowaniu luków przyporowych (odporowych lub oporowych), przewieszonych ponad dachami naw bocznych lub ukrytych w poddaszach - na zewnątrz przypory (skarpy).
określenie równoznaczne z terminem nawa poprzeczna.
w architekturze gotyckiej dekoracyjny szczyt trójkątny, umieszczany w zwieńczeniu portalu lub okna. Pole w. zdobiono ślepym lub ażurowym maswerkiem, krawędzie żabkami, wieńczono je kwiatonem, pinaklami, rzadziej rzeźbą figuralną.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, opr. zbiorowe pod red. Krystyny Kubalskiej‑Sulkiewicz, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003
https://archirama.muratorplus.pl/encyklopedia‑architektury
http://encyklopedia.pwn.pl/
Galeria dzieł sztuki
Bibliografia:
Największe wydarzenia w historii sztuki, pod red. Jacques’a Marseille’a i Nadeije Kaneyrie‑Dagan, przeł. Stanisław Rościcki, Oficyna Wydawnicza MAK, 1998
Sztuka gotycka, pod. red. R. Tomana, wyd. Konemann 2000
Bochnak A., Historia sztuki średniowiecznej, PWN, Warszawa 1973
Bogusz W., Zarys historii architektury, WSiP, Warszawa 1996
E. Charytonow, Historia architektury i formy architektoniczne, PWSZ, Warszawa 1963
J. Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2004
Ks. A. Liedtke, Historia sztuki kościelnej w zarysie, Pallotinum, Poznań 1961
N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, WAiF, Warszawa 1976
P. Lavedan, Historia sztuki, Wyd. im. Ossolińskich, Wrocław 1954