Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R73T22DKMVSFF1

Graficzna odsłona pop-artu

Źródło: online skills, cc0.

Ważne daty

1922‑2011 – lata życia Richarda Hamiltona

1952– powstanie Independent Group w Londynie

1928‑1987 – lata życia Andy Warhola

5 sierpnia 1962 – śmierć Marilyn Monroe

1968 – postrzelenie Warhola przez członka Society fir Cutting Up Men.

1923‑1997 – lata życia Roya Lichtensteina

1931‑2004 – lata życia Toma Wesselmanna

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1FbzAGZF0eg01
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills, cc0.

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:

a) prehistorii,

b) starożytności (kultur: Mezopotamii, Egiptu, Grecji, Rzymu),

c) średniowiecza (sztuki bizantyńskiej, karolińskiej, ottońskiej, romańskiej, gotyckiej, protorenesansowej),

d) sztuki nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm),

e) sztuki XIX wieku (romantyzm, realizm, akademizm, impresjonizm, postimpresjonizm, historyzm, eklektyzm i nurt inżynieryjny w architekturze),

.f) sztuki przełomu XIX i XX wieku (secesja, symbolizm, protoekspresjonizm),

g) sztuki 1 połowy XX wieku (fowizm, ekspresjonizm, kubizm, futuryzm, formizm, koloryzm, abstrakcjonizm geometryczny i niegeometryczny, dadaizm, surrealizm, konstruktywizm, École de Paris, styl art déco,

h) sztuki 2 połowy XX wieku (socrealizm, informel, pop‑art, minimalart, hiperrealizm, land‑art, konceptualizm, neofiguracja, Nowy Realizm, opart, tendencja zerowa, modernizm i postmodernizm w architekturze, nurt organiczny i kinetyczny w rzeźbie oraz sztuka krytyczna i zaangażowana);

3. rozumie konteksty kulturowe i uwarunkowania przemian w dziejach sztuki (w tym historyczne, religijne, filozoficzne);

5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

12. wskazuje w dziele sztuki symbol i alegorię, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie;

15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;

9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

4. rozróżnia techniki sztuk plastycznych, jak:

b) w grafice: techniki druku wypukłego (drzeworyt, linoryt), techniki druku wklęsłego (miedzioryt, akwaforta, akwatinta), techniki druku płaskiego (litografia, sitodruk‑serigrafia),

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych.

Nauczysz się

charakteryzować cechy pop‑artu jako kierunku artystycznego;

wskazywać cechy stylu w dziełach przedstawicieli kierunku;

rozpoznawać najbardziej znane dzieła malarskie i graficzne;

wskazywać inspiracje powstania dzieł oraz rozpoznawać ukazane w nich postacie i motywy;

nazywać techniki malarskie i graficzne, stosowane przez artystów;

odczytywać zawarte w dziełach znaczenia symboliczne.

Geneza pop‑artu

Pop‑art to jeden z prąd artystycznych w sztuce, powstały po II wojnie światowej. Nazwa jest skrótem od angielskiego popular art - sztuka popularna. Za jej twórcę uważa się brytyjskiego krytyka sztuki, Lawrence’a Allowaya, który po raz pierwszy użył pojęcia pop‑artu w Przeglądzie Architektonicznym, opisując obrazy ukazujące powojenny konsumpcjonizm i wszechobecny materializm.

Nurt ten, rozwijający się od połowy lat 50. do lat 70., związany był z kulturą masową i został ukształtowany poprzez konsumpcjonizm, charakterystyczny wówczas dla zachodniego społeczeństwa. Celem artysty było przedstawienie rzeczywistości dużych miast oraz wpływu kultury masowej. Twórcy byli zainteresowani techniką, życiem codziennym, sferą seksu, w ich pracach można zauważyć motywy zaczerpnięte z komiksu, reklamy, łączenie różnych styli oraz nacechowanie poczuciem humoru, ironią.

Audiobook Nowe zjawisko pop‑artu

R10cdjrYGRNdum63a630affc2ee205_00000000000061
Audiobook „Nowe zjawisko pop‑artu”. Popular Art - sztuka masowa, termin oznaczający zjawisko artystyczne został utworzony, aby, jak się w 1952 roku zdawało, określić nowy trend w sztuce XX wieku. (…) Czy było to zjawisko rzeczywiście nowe? Sztuka popularna istniała tak dawno, jak kultura i cywilizacja obrazkowa, zwłaszcza "powielalna", tzn. taka, w której pewien wzór powtarzano wielokrotnie. Już w XVII‑XVIII wieku targowiska pełne były reprodukcji świętych obrazków. Prymitywne, graficzne reprodukcje dzieł słynnych malarzy przyczyniały się do ich popularyzacji, odpustowe rzeźby trafiały do wielu domów. Każda nowość technologiczna w grafice (oleodruk, litografia, światłodruk), a od połowy XIX wieku fotografia były mediami sztuki popularnej na coraz większą skalę. Na czym więc polegał przełom w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku? Skąd opinia, że twórcy tacy, jak Richard Hamilton, Roy Lichtenstein czy Andy Warhol, najsilniej wpłynęli na zmianę światopoglądu artystów obecnego stulecia? (…) Pop‑art zrodził się w okresie zmęczenia sztuką abstrakcyjną w malarstwie, modernizmem w rzeźbie i architekturze, a zarazem coraz bardziej "czystą" estetyką muzyki. W okresie niechęci do muzealnych świętości oraz znużenia chmurną literaturą i filozofią egzystencjalistyczną, pop--art nie był wybrykiem kilku artystów w Anglii i USA, ale ruchem społeczno‑kulturowym, którego teoretyczne podstawy budowane były w wielu dyscyplinach humanistyki. Trudno pominąć czasową zbieżność pomiędzy oddziaływaniem teorii strukturalistycznych Claude'a Lévi‑Straussa i "nauką o znakach" Rolanda Barthes'a, będącą strukturalistyczną interpretacją kultury masowej, a wykorzystaniem przez Andy Warhola symboli "amerykańskiego snu" (…) jako motywów obrazów. Jest zapewne nieporozumieniem rozpatrywanie pop‑artu jako pasma we wstędze sztuk plastycznych, ponieważ jego największa siła polegała właśnie na wyjściu sztuki poza samą sztukę. To ryzykowne zerwanie z estetyczną i elitarną tradycją "sztuk pięknych" okazało się przełomem kulturowym, który z jednej strony przyniósł negację sztuki współczesnej w ogóle, ale z drugiej strony ze sztuki jako obszaru zarezerwowanego jedynie dla pewnych grup zainteresowanych uczynił zjawisko masowe i wszechobecne. Umarło wiele legend poprzedniego stulecia. Dawny, nieobecny duchem w codziennym świecie artysta tworzący "sztukę dla sztuki", trochę głodny, ale gotowy zapomnieć o wszystkim przy sztaludze w imię twórczego i nowatorskiego doświadczenia (mit van Gogha, impresjonistów, malarzy nurtu informel), przekształcił się w artystę komercyjnego, jeżdżącego szybkim samochodem i udzielającego wywiadów na temat swoich honorariów. Pop‑art przyniósł więc nie tylko zmianę teorii, celów i wrażliwości, ale przede wszystkim olbrzymią zmianę w socjologii sztuki. Wielu badaczy uważa, że stał się początkiem narodzin kultury postmodernistycznej i dlatego godny jest szczególnej obserwacji.
Źródło: online skills, cc0.

Independent Group

Independent Group (Grupa Niezależna) została założona w Londynie w 1952. Jej członkowie organizowali spotkania, podczas których poruszano często pomijane tematy: samochody, cybernetyka, rock and roll. Najbardziej znacząca rolę ma wystawa This is tomorrow, na której został zaprezentowany kolażKolaż (collage)kolaż Hamiltona Co właściwie sprawia, że dzisiejsze mieszkania są tak odmienne, tak pociągające? Wycięte z gazet postacie i przedmioty artysta wkomponował w nowoczesne wnętrze, a dzieło uznane zostało za moment narodzin pop - artu.

R1DU19oktr0z31
Ilustracja przedstawia kolaż Richarda Hamiltona „Co właściwie sprawia, że dzisiejsze mieszkania są tak odmienne, tak pociągające?”. Ma kształt kwadratu. Ukazuje wnętrze mieszkania, w którym znajdują się sprzęty domowe i ilustracje na ścianach. Pośrodku stoi kulturysta, a na krawędzi kanapy siedzi kobieta. Dodatkowo na ilustracji zamieszczono informacje o symbolice poszczególnych elementów kompozycji: 1. Stojący kulturysta – symbol męskości. 2. Siedząca kobieta – symbol piękna i seksualności, kokieteryjności. 3. Magnetofon szpulowy – symbol nowoczesności. 4. Gazeta na fotelu – symbol zainteresowania bieżącym życiem. 5. Telewizor – wynalazek techniki, symbol nowej epoki, rozwoju massmediów. 6. Konserwa z szynką – oznaka dobrobytu i prosperity. 7. Plakat komiksowy Young Romance – nawiązanie do trendów współczesnej kultury 8. Lizak w ręku mężczyzny z napisem POP - symbol konsumpcji, w powiększonej formie sprawia wrażenie tandetnej reklamy. 9. Odkurzacz – wynalazek technologii, nawiązanie do wygodnictwa. 10. Napis na strzałce ordinary cleaners reach only this far (zwykłe odkurzacze docierają tylko dotąd) – banalność haseł reklamowych. 11. Logo Forda na abażurze lampy – marka producenta aut jako symbol bogactwa, luksusu, techniki. 12. Widok za oknem (budynek kina wytwórni Warner, na którym znajdują się plakaty filmowe) – symbol kultury masowej, rozrywki.
Richard Hamilton, „Co właściwie sprawia, że dzisiejsze mieszkania są tak odmienne, tak pociągające?”, 1956, Kunsthalle, Tübingen, Niemcy, Pinimg.com, CC BY 3.0

Andy Warhol – ikona pop‑artu

R1bBZzjGE2dEq1
Ilustracja interaktywna - grafika przedstawia fotografię portretową Andy’ego Warhola. Ukazuje artystę w średnim wieku o siwych włosach, w okularach. Ubrany jest w kraciastą koszulę, ciemny krawat i marynarkę. Dodatkowo została zmieszczona informacja z danymi o artyście: właściwie: Andriej Varchola, przedstawiciel pop-artu, urodzony 6.08.1928 w Pensylwanii, zmarł 22.02.1987 w Nowym Jorku.
Andy Warhol, listopad 1975, Wikimedia, domena publiczna

Rzeczywistą datę swoich urodzin ukrywał. Podawał rok 1929 lub 1933 i nigdy tego nie prostował. Naprawdę urodził się w Pensylwanii 6 sierpnia 1928 jako Andriej Varchola , lecz po studiach i po wyprowadzeniu się (emigracja rodziców w celach zarobkowych) do Nowego Jorku skrócił imię i zmienił czeskie nazwisko rodziców na Warhol. Debiutował jako grafik reklamowy, wykonywał ilustracje do gazet oraz projektował wystawy sklepowe. Technika, którą stosował do tworzenia obrazów to serigrafiaSerigrafiaserigrafia. Andy Warhol dał się poznać także jako twórca filmów eksperymentalnych, współpracował z zespołem wokalno‑instrumentalnym The Velvet Underground, produkował wideoklipy oraz stworzył Andy Warhol TV. Artysta zmarł w Nowym Jorku 22 lutego 1987.

Od 1954 roku do lat 80. w twórczości Warhola przewija się motyw buta. Buty Warhola są ozdabiane złotem, widziane z profilu lub spodu, pojedyncze, rzeźbione, szkicowane albo wykonane drobnymi kropkami. W 1955 roku wykonał serię W poszukiwaniu straconego buta, na którą składa się 17 plansz z obuwiem z dołączonymi opisami. Warhol wybiera najpopularniejsze marki przemysłowe, przeobrażając ich reklamy w dzieła sztuki. Wykonuje rzeźbę pudełka mydła Brillo, przedstawia na płótnie butelki Coca‑Coli, a także Wódki Absolut. Prócz tego powiela znak dolara.

m63a630affc2ee205_0000000000074
R3YUefAvZ9kmA1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Andy'ego Warhola „Puszka zupy Campbell’s – jarzynowa”. Ukazuje puszkę, której górna część jest czerwona, dolna biała. Na czerwonym tle znajduje się logo firmy, na białym, dolnym informacja o zawartości. Grafika została zaprezentowana na jednolitym, jasnym tle. Pośrodku w złotym, okrągłym polu zamieszczony został motyw graficzny. Dodatkowo na grafice zamieszczono informacje: 1. Ilustracja przedstawiająca kontur puszki, bez napisów i pół barwnych oraz tekst: Rysunek z wyrazistym konturem. 2. Ilustracja przedstawiająca czerwone pole z konturowym obrysem oraz tekst: Płaska plama o zasadniczym kolorze. 3. Ilustracja przedstawiająca górną część puszki z czerwonym tłem i napisami bez konturów oraz tekst: Silne kontrasty barwne. 4. Ilustracja przedstawiająca górną część puszki z obrysami i wypełnieniem barwnym oraz tekst: Trójwymiarowe ujęcie, lekko z góry.
Andy Warhol, „Puszka zupy Campbell’s – jarzynowa”, 1962, pinimig.com, CC BY 3.0

Warhol figuratywny

W 1963 roku, na podstawie zdjęć przestępców z kartotek FBI tworzy serię 13 portretów: 13 najbardziej poszukiwanych, na których przedstawił mężczyzn z profilu i z przodu. Większość poszukiwanych to Włosi, dlatego doszło do skandalu, gdy na zamówienie Światowej Wystawy w NYC Warhol posłał właśnie tę serię. Obawiano się, że może zostać odebrana jako przejaw dyskryminacji.

RML3W7f9yuGTr1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło autorstwa Andy'ego Warhola „Most Wanted Man # 12”. Jest to czarno-biały wizerunek mężczyzny, ukazanego frontalnie w formie popiersia. Ma lekko falowane włosy i delikatny uśmiech. Ubrany jest w białą koszule z kołnierzem. W dolnym lewym rogu znajduje się tabliczka „NYC POLICE”, która informuje o tym, że mężczyzna widnieje w kartotece policji. Dodatkowo na ilustracji dołączono informacje: 1. Widoczne są rastry - Warhol naśladuje fakturę fotografii prasowej. 2. Spojrzenie skierowane jest na wprost - sprawia wrażenie patrzenia na oglądającego. 3. Efekt fotografii Warhol zachowuje poprzez zastosowanie konwencji czarno-białej. 4. Portret ujęty jest en face, ale przesunięty jest lekko w lewo.
Andy Warhol, „Most Wanted Man # 12”, 1963, publicdelivery.org, CC BY 3.0

Warhola interesowała współczesna banalność - lubił zbytek, na bieżąco czytał plotki w prasie, reagował na wydarzenia emocjonalnie. Używając neutralnego wyrazu, jakim jest sitodruk, wykonał całe serie sławnych ludzi. W ten sposób powstały serigrafie – za pomocą szablonów i sitodruku powtarzał w różnych kombinacjach twarze, uzyskując zaskakujące efekty barwne. Największą sławę przyniosły artyście portrety Marilyn Monroe, które zaczął tworzyć kilka dni po jej śmierci 5 sierpnia 1962 r.

Rqurfv9ydlrbe1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Andy'ego Warhola „Dyptyk Marilyn”. Zawiera dwie, zamieszczone obok siebie grafiki ze zwielokrotnioną twarzą aktorki – pięć rzędów po pięć portretów. Grafika po lewej przedstawia Monroe o różowej twarzy, żółtych włosach, niebieskich, jaskrawych powiekach i o takim samym kolorze kołnierza. Grafika z prawej strony jest taka sama, ale czarno-biała, z niedokładnie odbitymi twarzami. Najciemniejsza i rozmazana jest druga kolumna, od której im dalej w prawo, tym przedstawienie blednie. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Twarze są zwielokrotnione – przypominają próbną serię prasowej fotografii (czarno-biała strona). 2. Silne akcenty kolorystyczne. 3. Twarz staje się znakiem – symbolem pop kultury. 4. Podniesiony kontrast powoduje częściowy. zanik konturów, twarz zlewa się z tłem. 5. Zatarte kontury. 6. Rozmazana farba tworzy efekt gazetowy. 7. Zanik twarzy budzi refleksję o przemijaniu.
Andy Warhol, „Dyptyk Marilyn”, 1962, Tate Modern, Londyn, wordpress.com, CC BY 3.0

W twórczości Warhola znalazło się także miejsce na liczne autoportrety. Rok po namalowaniu własnego wizerunku z 1967 Warhol został postrzelony przez członka Society fir Cutting Up Men. Zamach ten bezpośrednio wpłynął na twórczość. Malowanie samego siebie również powielał, stawiając tym samym znak równości między sobą, a produktami spożywczymi i gwiazdami estrady.

R1QNv187NGPiv1
Źródło: online skills, cc0.

Animacja Andy i muzyka

m63a630affc2ee205_0000000000105
R1NmiCBlX8QTS
Animacja Andy i muzyka oparta jest na interaktywnym działaniu, podczas którego zaprezentowane zostały okładki płyt zaprojektowane przez artystę z możliwością wysłuchania wybranych utworów. W centrum znajduje się widziany z góry gramofon. Po bokach zamieszczono po trzy płyty z każdej strony z utworami następujących wykonawców: 1. Okładka płyty The Velvet Underground, The Velvet Underground & Nico. Okładka przedstawia banana. Odtwarzany utwór to I'm set Free. 2. Okładka płyty Rolling Stones, Sticky Fingers. Okładka przedstawia mężczyznę w spodniach – ukazany fragmen od paska do połowy uda. Odtwarzany utwór to Wild Horses. 3. Okładka płyty Paula Anka, Painter. Okładka przedstawia mężczyznę w kowbojskim kapeluszu. Odtwarzany utwór to The Painter. 4. Okładka płyty Diany Ross, Silk electric. Okładka przedstawia popiersie nagiej kobiety widoczne od ramion w górę. Kobieta ma bujne, długie i czarne włosy. Odtwarzany utwór to I am me. 5. Okładka płyty Johna Lennona, Menlove ave. Okładka przedstawia twarz Johna Lennona w charakterystycznych dla artysty okularach z okrągłymi oprawkami. Odtwarzany utwór to Steel And Glass - Menlove Ave. 6. Okładka płyty Arethy Franklin, Aretha. Okładka przedstawia twarz Arethy Franklin z włosami w kolorach czerwonym niebieskim i żółtym. Odtwarzany utwór toDo You Still Remember.

Roy Lichtenstein - komiks w malarstwie

m63a630affc2ee205_0000000000112
R14tUQSEERsYx1
Roy Lichtenstein, thenation.com, CC BY 3.0

Roy Lichtenstein pochodził z zamożnej rodziny. Urodził się na Manhattanie w 1923. W czasie studiów na University of Colombus spory wpływ wywarł na niego Hoyt Sherman (malarz, rysownik, architekt), dzięki któremu Lichtenstein uczył się abstrakcyjnego podejścia do przedmiotów. Po odbyciu służby wojskowej w Europie (1943‑45) wykonywał portrety jazzmanów. Inspirował się postimpresjonizmem, kubizmem i Matisse’em. Z czasem pojawiła się geometryzacja (wpływ kubizmu) jego sztuki. Po 1960 artysta wprowadził do swojej twórczości technikę, która miała imitować druk, estetyką bardzo zbliżoną do komiksu. Nadawał swoim obrazom onomatopeiczne tytuły, które udźwiękowiały przedstawiane sceny. Kolorowe punkty rastrowe imitowały druk, były rozprowadzane regularnie na białym tle. Oglądane z daleka wydawały się łączyć w jednolitą plamę.

m63a630affc2ee205_0000000000127
R1bZhs66Hp1nV1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Roya Lichtensteina „WHAM!” o kształcie poziomego prostokąta, na którym po lewej stronie ukazany jest fioletowo-biały samolot, a naprzeciwko w czerwono-żółto-białych płomieniach drugi. Do płomieni dołączony jest napis sugerujący dźwięk „WHAM” z wykrzyknikiem. Wszystkie elementy barwne otoczone są czarną linią konturu. Nad pierwszym samolotem znajduje się chmurką z tekstem, jak w komiksie. Do ilustracji zostały dołączone informacje: 1. Fragment dzieła Lichtensteina z białą chmurą oddającą efekt dymu z silnika i czarnymi liniami oraz tekst: czarna kreska oddająca ruch i pęd. 2. Fragment dzieła Lichtensteina z żółtą chmurą i tekst: chmurki (myśli i wypowiedzi: I pressed the fire control… and ahead of me rockets blazed through the sky…). 3. Fragment dzieła Lichtensteina z napisem WHAM oraz tekst: wyrazy dźwiękonaśladowcze. 4. Fragment dzieła Lichtensteina z przybliżonym tłem i tekst: punkty rastrowe. 5. Fragment dzieła Lichtensteina z detalem płomienia i tekst: białe, niezamalowane przestrzenie.
Roy Lichtenstein, „Whaam!”, 1963. Tate Modern, London, Wielka Brytania, charlesmcquillen.com, CC BY 3.0

Twarze postaci Lichtensteina posiadają wiele ekspresji, chociaż wyrażane są one w bardzo uproszczony sposób. Bohaterowie scen zdają się kontrolować swoje emocje i jak najdłużej zachować spokój. Dużo wyjaśniają też gesty, takie jak bezwładna dłoń kobiety w Nie boję się.

RQE3RzBAPZOai1
Roy Lichtenstein, „Nie boję się”, 1963/65, Museum of Modern Art, New York, USA, aulacgallery.com, CC BY 3.0

W 1965 roku malarz stworzył serię Brushstrokes (tłum.: pociągnięcia pędzlem), nawiązujących do ekspresjonizmu abstrakcyjnego i malarstwa gestu. Obraz można odczytać jako hołd złożony ekspresjonistom abstrakcyjnym, którzy wywarli duży wpływ na młodzieńczą twórczość artysty, lecz niektórzy krytycy uważają, że dzieło jest wyrazem drwiny z abstrakcji.

R1OMd4LSpKB8c1
Roy Lichtenstein, „Big Painting No. 6”, 1965, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf, Niemcy, pinterest.com, CC BY 3.0

Aluzje Lichtensteina

W swojej twórczości Lichtenstein często odwoływał się do sztuki z początku XX wieku. W jego obrazach znalazły się nawiązania do obrazów Cézanne’a, Matisse’a Picassa. Często były to bezpośrednie cytaty, jak w Kobiecie w kapeluszu z kwiatami z 1963 roku (Picasso), czy w Martwej naturze ze słojem złotych rybek z 1972 roku (Matisse). W latach 1973‑1974 Lichtenstein namalował kilka wersji Pracowni artysty, w każdej z nich cytując swój wcześniejszy obraz lub znane dzieło. Znalazły się w nim nawiązania do Picassa i Cézanne’a.

RCN34bxNC9I8l1
Roy Lichtenstein, „Kobieta w kapeluszu z kwiatami”, 1963, cloudfront.net, CC BY 3.0
R1Ym5QnUnWeFS1
Pablo Picasso, „Dora Maar z kotem”, 1941, kolekcja prywatna, artpaintingartist.org, CC BY 3.0
Rn6HYf7CCdWIB1
Roy Lichtenstein, „Martwa natura ze słojem złotych rybek”, 1972, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf, Niemcy, imgix.net, CC BY 3.0
RFQVrp6WhyMlO1
Henri Matisse, „Złote rybki”, 1911, Muzeum Puszkina, Moskwa, Rosja, wikiart.org, CC BY 3.0
RSfxBTxALWXm41
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło autorstwa Roya Lichtensteina „Pracownia artysty nr 1 (Look Mickey)” o kształcie poziomego prostokąta. Ukazuje pomieszczenie, w którym na ścianie wiszą ilustracje. Po lewej stronie stoi duża szafa. Po prawej, przy ścianie, ustawiona jest biała sofa, przy której znajduje się roślina w dzbanku. W lewym rogu stoi biały stolik z żółtym telefonem. Na podłodze leżą owoce. Do ilustracji zostały załączone informacje: 1. Fragment dzieła z ilustracją przedstawiającą Kaczora Donalda stojącego na pomoście oraz tekst: obraz Lichtensteina „Look Mickey! I've hooked a big one!” z 1961 roku. 2. Fragment dzieła z ilustracją białej chmury z napisami na zielonym tle oraz tekst: poster na ścianie z napisami w chmurze – nawiązanie do własnej twórczości (napis w chmurze brzmi: See that baldheaded guy over there? That's "curly" Grogan and his mob run half the rackets in this town!). 3. Fragment dzieła z ilustracją żółtego telefonu na białym stoliku oraz tekst: Stolik nawiązujący sposobem ujęcia do Cézanne’a oraz kubistów 4. Fragment dzieła z ilustracją martwej natury oraz tekst: martwa natura w stylu Cézanne’a.
Roy Lichtenstein, „Pracownia artysty nr 1 (Look Mickey)”, 1973, Walker Art Center, Minneapolis, USA, imgix.net, CC BY 3.0

Wielkie akty - Tom Wesselmann

R1a651dHgtia31
Czarno-białe zdjęcie Toma Wesselmanna. Artysta ma na sobie koszulę i bluzę. Wzrok kieruje w stronę widza. Dodatkowo została zmieszczona informacja z danymi o artyście: Tom Wesselmann, amerykański malarz nurtu pop-art, urodzony 23.02.1931 w Cincinnati w Stanach Zjednoczonych Ameryki, zmarł 17.12.2004 w Nowym Jorku w Stanach Zjednoczonych Ameryki.
Tom Wesselmann, biography.com, CC BY 3.0

Urodził się w 1931 w Cincinnati w stanie Ohio. W latach 1954‑6 odbył służbę wojskową, podczas której odkrył swoje artystyczne powołanie. Wykonywał wtedy rysunki humorystyczne i pragnął zająć się kreskówkami. Inspirował się Matisse’em. W jego twórczości najczęściej pojawiał się motyw często nasycony erotyzmem kobiety, w towarzystwie symboli społeczeństwa konsumpcyjnego. Wesselmann zasłynął z trójwymiarowych martwych natur, które powstawały jako kolaże wykonane z czasopism i przedmiotów codziennego użytku.

We wczesnym okresie twórczości Wesselmann naklejał bezpośrednio na swe obrazy reklamy lub ogłoszenia oraz dołączał do nich rzeczywiste przedmioty, dzięki czemu uzyskiwał efekt przestrzenny asamblażuAsamblaż (assemblage)asamblażu.

m63a630affc2ee205_0000000000172
R1JqvizHwgowv1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło autorstwa Toma Wesselmanna „Martwa natura #28” o kształcie poziomego prostokąta zbliżonego do kwadratu. Obraz przedstawia wnętrze z portretem i symbolami na ścianie, martwą naturą i czerwoną tacą na stole nakrytym obrusem w niebiesko-białe pasy. W tle znajduje się pomarańczowa ściana z oknem. Do ilustracji dołączone zostały informacje: 1. Portret Lincolna i gwiazda z flagi Stanów Zjednoczonych – akcenty amerykańskie. 2. Kontrasty barw – zestawienia: niebieski – czerwień. 3. Pejzaż za oknem nawiązuje do tradycji renesansowego portretu 4. Plany budowane są za pomocą płaskiej, abstrakcyjnej plamy połączonej z elementami realistycznymi.
Tom Wesselmann, „Martwa natura #28”, 1963, kolekcja prywatna, irequireart.com, CC BY 3.0

Tom Wesselmann jest autorem cyklu Wanien, w której przedstawia kobietę w intymnej atmosferze łazienki. Sprzeczne jest połączenie intymności kobiety, ukazanej w pełnym akcie z surowym wnętrzem łazienki.

Jednym z najważniejszych osiągnięć artysty jest seria aktów Great American Nudes, których pierwsza wystawa miała miejsce w się w nowojorskiej Tanager Gallery w 1960 roku i była kontynuowana w latach późniejszych. Prace te odzwierciedlały jego zamiłowanie do kobiecego ciała i aktu.

Pozbawione bryły, płaskie i uproszczone ciała zawsze zachowywały u Wesselmanna najistotniejsze walory kobiecości: usta, włosy, paznokcie, sutki. Malarz umieszczał akty w przestrzeniach, które często zawierały elementy życia społeczeństwa konsumpcyjnego, wprowadzone za pomocą kolażu. Tak dzieje się w obrazie Wielki Akt Amerykański #27.

R1CMwV7V6Gcm21
Tom Wesselmann, „Wanna #3”, 1963, Museum Ludwig, Kolonia, Niemcy, nyt.com, CC BY 3.0 (z lewej) oraz Tom Wesselmann, „Wielki Akt Amerykański #27”, 1965, inoe.ro, CC BY 3.0 ( z prawej)

Wesselmann dąży do stworzenia ideału kobiecych ust. Zmysłowe, pomalowane szminką usta są rozchylone i wydmuchują dym.

R1fZL6uw0LSgt1
Tom Wesselmann, „Paląca #1”, 1967, Museum of Modern Art (MoMA), Nowy Jork, USA
RzXdxYUizZG61
Ćwiczenie 1
Wymień dwa produkty spożywcze uwiecznione w dziełach Andy’ego Warhola.
Ćwiczenie 2

Uzupełnij dane, zawierające informację o poniższym obrazie.

R1JZgCKgIexU0
R1RTgt2D7LjMy
Imię i nazwisko postaci ukazanej na obrazie Tu uzupełnij Rodzaj obrazu Tu uzupełnij Technika wykonania Tu uzupełnij
Inna wersja zadania

Podaj imię i nazwisko słynnej piosenkarki, aktorki, której zdjęcie twarzy posłużyło Warholowi do stworzenia dzieła.

R1NBXoEUCYylJ1
Ćwiczenie 3
Podaj nazwiska dwóch artystów I połowy XX wieku, których obrazami inspirował się Warhol.
RLLK5TUKp95mZ
Ćwiczenie 4
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Ćwiczenie 5

Uzupełnij informacje o obrazie.

RNhCqYohYjo9l
R136yDgR0b3yi
W 1965 roku (nazwisko malarza) Tu uzupełnij. stworzył serię Brushstrokes, nawiązującą do (nazwa kierunku) Tu uzupełnij i malarstwa gestu.
Inna wersja zadania

Wymień trzech artystów muzycznych, dla których Warhol zaprojektował okładki płyt.

RJVXANijUzqyP
Ćwiczenie 6
Podaj cechy ilustracji komiksowej.
RMKE9FwFdUF0F
Ćwiczenie 7
Podaj imię i nazwisko artysty, który na podstawie zdjęć przestępców z kartotek FBI stworzył serię 13 najbardziej poszukiwanych.
R1U8JHXQvhdRZ
Ćwiczenie 8
Wyjaśnij, na czym polega serigrafia.

Słownik pojęć

Asamblaż (assemblage)
Asamblaż (assemblage)

kompozycja z przedmiotów gotowych, trójwymiarowa odmiana kolażu, dzieło powstałe ze złożenia fragmentów trójwymiarowych przedmiotów.

Serigrafia
Serigrafia

technika graficzna, przypominająca rysowanie z użyciem szablonu. Pozwala na powielanie elementu graficznego w nieskończoność

Raster
Raster

obraz składający się z drobnych kropek (rastrów), który podczas oglądania daje wrażenie istnienia półtonów

Dyptyk
Dyptyk

(dyptych; z gr. diptichos — podwójnie składany) w sztuce sakralnej obraz dewocyjny, składający się z dwóch, połączonych zawiasami skrzydeł; w odniesieniu do obrazu świeckiego – dzieło składające się z dwóch części

Kolaż (collage)
Kolaż (collage)

technika plastyczna, polegająca na zestawieniu na płaszczyźnie wycinków różnych materiałów w zamierzoną całość kompozycyjną za pomocą klejenia i in. metod montażu.

Definicje opracowano na postawie: Słownik terminologiczny sztuk pięknych, opr. zbiorowe pod red. Krystyny Kubalskiej‑Sulkiewicz, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003

m63a630affc2ee205_0000000000345

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, opr. zbiorowe pod red. Krystyny Kubalskiej‑Sulkiewicz, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003