Wynik serii pomiarów powtarzalnych i jego niepewność standardowa
Na zamieszczonej poniżej grafice interaktywnej pokazano kolejne etapy analizy serii danych pomiarowych przy użyciu arkusza kalkulacyjnego. Analizowana seria danych składa się z pomiarów okresu drgań wahadła matematycznego o długości . Pomiary te zostały wykonane na lekcji fizyki w jednym z warszawskich liceów.
Na zamieszczonej poniżej grafice interaktywnej zaprezentowano kolejne etapy analizy serii danych pomiarowych przy użyciu arkusza kalkulacyjnego. Analizowana seria danych składa się z pomiarów okresu drgań wahadła matematycznego o długości . Pomiary te zostały wykonane na lekcji fizyki w jednym z warszawskich liceów.
Choć dla zrozumienia tej części materiału nie jest potrzeba wiedza o tym, czym jest wahadło matematyczne, zachęcamy Cię do zapoznania się z materiałami poświęconymi temu prostemu, ale bardzo ciekawemu układowi fizycznemu, dzięki któremu można np. wyznaczyć wartość przyspieszenia ziemskiego (zob. materiał pt. Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego za pomocą wahadła matematycznego).
Zapoznaj się z poniższą grafiką, a następnie odpowiedz na pytania postawione w poleceniach aktywizujących.
Zapoznaj się z opisem grafiki, a następnie odpowiedz na pytania postawione w poleceniach aktywizujących.
RxbZ4j2LFtQvU
1
Polecenie 1
Opisz, dlaczego do opisu rozrzutu wyników pomiarów powtarzalnych stosuje się odchylenie standardowe:
gdzie jest średnią arytmetyczną pomiarów cząstkowych, a nie „zwykłą” sumę odchyleń kolejnych pomiarów od średniej, czyli:
Przypomnij sobie wzór na wartość średnią . Zauważ, że wspomniana w treści polecenia „zwykła” suma odpowiada „ślepej drodze” na grafice interaktywnej.
1
Polecenie 2
Określ, w jaki sposób zmniejszenie (lub zwiększenie) liczby wykonanych pomiarów wpływa na wynik serii pomiarów doświadczalnych.
Swoje przypuszczenia możesz sprawdzić powtarzając obliczenia dla losowo wybranych 5 spośród serii 10 pomiarów cząstkowych serii, którą przeanalizowano na grafice.