Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1FDnUUjVe8CI1
Ilustracja przedstawia zdjęcie metronomu. Ustawione na ciemnym tle drewniane urządzenie ma odchylone w bok wahadło. Tytuł lekcji: Graj presto, maestro (tempo).

Graj presto, maestro (tempo)

Ważne daty

1816 - rok wynalezienia metronomu przez J. N. Mälzla,

1953 - premiera utworu 4'33” Johna Cage'a.

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela:

RpyEVJ5A4iBes1
Scenariusz zajęć do pobrania
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
1

II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.

1. Uczeń zna, rozumie i wykorzystuje w praktyce:

2) określa podstawowe elementy muzyki (rytm, melodię, harmonię, agogikę, dynamikę, kolorystykę, artykulację).

2. Uczeń odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej:

4) zna podstawowe oznaczenia: agogiczne.

Nauczysz się

definiować pojęcie agogiki;

przedstawiać relację pomiędzy tempem a rytmem;

określać tempo w słuchanych utworach muzycznych;

definiować podstawowe oznaczenia agogiczne z podziałem na tempo wolne, umiarkowane i szybkie.

Agogika jako ważny element dzieła muzycznego

AgogikaAgogikaAgogika to jeden z elementów dzieła muzycznego, który zajmuje się wszystkimi zjawiskami, dotyczącymi tempa w utworach muzycznych. Samo słowo agogika pochodzi od greckiego agōgḗ, które oznacza prowadzenie lub kierowanie.

Źródło:Źródło:Źródło:

Źródło:

Samo tempoTempotempo utworu jest wyjątkowo ważnym elementem - zbyt szybkie lub wolne wykonanie może diametralnie zmienić zamysł kompozytora. Z tego powodu twórcy próbowali określić, z jaką szybkością powinno się wykonywać ich utwory. Początkowo ustalenia dotyczyły głównie czynności wykonywanych przez ludzi, takich jak kroczenie lub uderzenia serca. Z czasem powstały oznaczenia słowne, które były zapisywane na początku utworów; wraz z rozwojem urządzeń mechanicznych oraz zegarów pojawiły się nowe sposoby na ustalanie tempa, takie jak uderzenia na minutę (odmierzane przez metronom) oraz podawanie czasu trwania w minutach i sekundach.

Rozwój słownych określeń tempa przypada na epokę baroku. To wtedy kompozytorzy zaczęli umieszczać w zapisie nutowym wskazówki, dotyczące szybkości wykonania utworu.

Warto pamiętać, iż nazwy poszczególnych temp są w języku włoskim. Zdarza się jednak, że określenia są pisane w języku ojczystym kompozytora - najczęściej francuskim (już w baroku, np. lent, czyli wolno), niemieckim (od czasu Beethovena; np. lebhaft, czyli żywo) lub angielskim (szczególnie w muzyce rozrywkowej; np. fast - szybko). Często zdarza się, że określenie tempa (i dodatkowo tonacji) jest używane jako nazwa utworu, jak Adagio g‑moll na smyczki i organy Thomasa Albinoniego.

RxQCkIxzGN8l51
Źródło: Marcin Łukasiewicz, licencja: CC0.

Oznaczenia agogiczne

Najważniejszy z podstawowych podziałów agogiki to rozróżnienie na tempa wolne, umiarkowane oraz szybkie. W każdej z tych grup można wymienić podstawowe określenia tempa. Są one w języku włoskim, jednak w celu lepszego zrozumienia, podana zostanie również polska nazwa.

Tempa wolne (w kolejności od najwolniejszego z nich):

  • graveGravegrave - ciężko,

  • largoLargolargo - szeroko,

  • larghettoLarghettolarghetto - dość szeroko (nieco szybciej niż largo),

  • lentoLentolento - powoli,

  • adagioAdagioadagio - wolno.

Tempa umiarkowane (w kolejności od najwolniejszego z nich):

  • andanteAndanteandante - z wolna, w tempie spokojnego kroku,

  • andantinoAndantinoandantino - nieco żywiej niż andante,

  • moderatoModeratomoderato - umiarkowanie,

  • allegrettoAllegrettoallegretto - dość żywo (nieco wolniej niż allegro).

Tempa szybkie (w kolejności od najwolniejszego z nich):

  • allegroAllegroallegro - prędko, ruchliwie,

  • vivoVivovivo - żywo,

  • vivaceVivacevivace - z ożywieniem,

  • vivacissimoVivacissimovivacissimo - bardzo żywo,

  • prestoPrestopresto - szybko,

  • prestissimoPrestissimoprestissimo - bardzo szybko.

RgbBBenlSkiXi1
Źródło: Marcin Łukasiewicz.

Przytoczone określenia tylko w przybliżeniu precyzują tempo utworu. Każdy z wykonawców, który sam ma ocenić, jak szybkie jest tempo allegro poda nieco inną odpowiedź. Niektórym twórcom zależy na bardzo dokładnym uściśleniu tempa oraz charakteru swojego dzieła. W tym celu powstały dodatkowe określenia, które mają dodatkowo wpłynąć na wykonanie:

  • maestosoMaestosomaestoso - majestatycznie; przykład - allegro maestoso, czyli prędko i majestatycznie,

  • moltoMoltomolto - bardzo; przykład - molto vivo, czyli bardzo żywo,

  • assaiAssaiassai - dość; przykład - adagio assai, czyli dość wolno,

  • alla - tak jak; przykład - alla marcia, czyli marszowo,

  • cantabileCantabilecantabile - śpiewnie; przykład - adagio cantabile, czyli wolno i śpiewnie,

  • lacrimosoLacrimosolacrimoso - żałobnie; przykład - moderato lacrimoso, czyli umiarkowanie i żałobnie.

Dodatkowych określeń jest wyjątkowo sporo, a część kompozytorów dodaje swoje własne uwagi, które mają wpłynąć na wykonanie. Pomimo tego, tempo utworu określone słownie na zapisie nutowym jest w dalszym ciągu nieprecyzyjne i podaje szybkość wykonania w przybliżeniu.

Tempo może ulegać zmianie podczas trwania utworu. Czasem stosuje się także chwilowe zmiany agogiczne, czyli przyspieszenia lub zwolnienia. Używa się takich określeń, jak:

  • accelerandoAccelerandoaccelerando - przyspieszając,

  • allargandoAllargandoallargando - zwalniając albo: coraz wolniej,

  • animandoAnimandoanimando - ożywiając,

  • ritardantoRitardantoritardanto - opóźniając.

Powrót do pierwotnego tempa następuje po terminach:

  • a tempoA tempoa tempo - wrócić do poprzedniego tempa,

  • tempo I, tempo primo - tempo pierwotne.

Ważne jest też określenie rubatoRubatorubato, które oznacza pewnego rodzaju chwiejność tempa. Zakłada przedłużanie niektórych nut i skracanie innych w taki sposób, żeby cały takt trwał tyle samo. Włoskie słowo rubare oznacza kraść; rubato zabiera („kradnie”) część czasu trwania niektórych nut, żeby móc oddać go innym. Ten zabieg jest stosowany od XVIII wieku; używali go podczas swoich wykonań, m. in. Wolfgang Amadeusz Mozart oraz Fryderyk Chopin.

Słuchanie utworów muzycznych

RAN76Bexa1ZM5
Ilustracja przedstawia „Portret Ludwiga van Beethovena”. Na obrazie ukazany jest mężczyzna w ciemnym stroju z widocznym białym, kołnierzem koszuli oraz zawiązanym pod nim, halsztukiem (chusta). Kompozytor ma siwe, falowane włosy, w lewej dłoni trzyma zeszyt nutowy. Prawa ręka, trzymająca ołówek, zawieszona jest nad stroną zeszytu. Twarz Beethovena wyraża skupienie, usta są zaciśnięte, oczy spoglądają w dal. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawi się napis Ludwig van Beethoven, kompozytor i pianista niemiecki, ostatni z tak zwanych klasyków wiedeńskich urodzony 15‑17 grudnia 1770 roku w Bonn, zmarły 26 marca 1827 roku w Wiedniu.
Portret Ludwiga van Beethovena, online-skills, CC BY 3.0

Sonata cis‑moll op. 27 nr 2, czyli znana Sonata księżycowa to utwór Ludwiga van Beethovena. Wysłuchaj pierwszej części, czyli Adagio sostenuto. Jak już wiesz, adagio oznacza wolno; sostenuto natomiast - powściągliwie. Postaraj się usłyszeć, w jaki sposób wykonawca realizuje intencję kompozytora.

Rc0fl0i6nv7At
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy. Nad podwójną pięciolinią z nutami umieszczony jest napis „Adagio sostenuto”. Na górnej pięciolinii - przeznaczonej dla prawej ręki pianisty, znajdują się połączone trójkami rozłożone akordy. Na dolnej pięciolinii - przeznaczonej dla lewej ręki - znajdują się długie podwójne dźwięki. Po naciśnięciu punktu interaktywnego zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Ludwig van Beethoven Sonata cis-moll opus 27 numer 2, część I - Adagio sostenuto. Dzieło skomponowane zostało z dedykacją dla siedemnastoletniej uczennicy, hrabiny Giulietty Guicciardi latem 1801 roku. Wykonawca: Alfred Brendel. Pod napisem znajduje się przycisk do uruchamiania muzyki. Utwór jest bardzo smutny, spokojny, w większości przygnębiający, czasami pojawiają się bardziej optymistyczne tony. Można to porównać do tego jakby przez „ciemne chmury przedzierały się promienie światła”
Rrqyb77dkSNZT
Portret Wolfganga Amadeusza Mozarta. Na obrazie młody mężczyzna z jasnymi, dłuższymi, falowanymi włosami. Smutne oczy wpatrzone są w dal, nos kształtny, niewielkie usta. Ubrany jest w białą koszulę z żabotem i ciemny surdut. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawi się napis: Wolfgang Amadeusz Mozart, austriacki kompozytor i wirtuoz gry na instrumentach klawiszowych, ur. 27 stycznia 1756 roku w Salzburgu, zmarły 5 grudnia 1791 roku w Wiedniu.

Kolejny z utworów to Marsz Turecki Wolfganga Amadeusza Mozarta. Jest to III część XI Sonaty fortepianowej, czyli Rondo Alla Turca. Zgodnie z zapisem, utwór jest w dość żywym tempie. Alla turca oznacza jak w muzyce tureckiej, do czego odnosi się popularnie używana nazwa utworu.

R1WX716ddbE0W
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy Marsza Tureckiego, Mozarta. Pięciolinie połączone są akoladami po dwie, co sugeruje, że jest to zapis nut na fortepian. W pierwszej pięciolinii klucz wiolinowy w drugiej basowy. Za kluczem określenie metrum trzy czwarte, zaraz obok, nad pięciolinią, określenie tempa: allegretto. W górnych pięcioliniach widać dużo drobnych wartości rytmicznych, w zapisie dominują szesnastki i ósemki. W lewej ręce akompaniament składający się w większości z ósemek. Po naciśnięciu punktu interaktywnego zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Wolfgang Amadeusz Mozart Sonata A-dur KV 331, część III - Alla turca allegretto (Marsz turecki). Utwór został skomponowany najprawdopodobniej w roku 1783. Dzieło pochodzi z Sonaty fortepianowej A-dur KV 331/300i na fortepian, gdzie stanowi trzecią (ostatnią) jej część. Wykonawca: Christoph Eschenbach. Jest też możliwość odtworzenia muzyki. Utwór jest żywy, radosny, szybki wykonany na fortepianie. Utwór miał naśladować instrumenty i sposób gry głośnych orkiestr wojskowych armii tureckiej - kapel janczarskich. W utworze wiele tematów, melodii powtarza się.
RFl3hjHzrtNuk1
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Antonio Vivaldiego. Na zdjęciu widnieje znaczek pocztowy. Na czerwonym tle, w centrum umieszczony jest sepiowy portret mężczyzny w tondzie. Po zaznaczeniu kursorem myszy grafiki, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ostatni z prezentowanych utworów to ostatnia część Koncertu nr 2 g‑moll Lato Antonio Vivaldiego. Prezentowany fragment nosi tytuł Presto od oznaczonego tempa. Wysłuchaj utworu i spróbuj porównać szybkie tempo utworu do poprzednich, dwóch kompozycji.

R1WBIf9uv3s7I
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Antonio Vivaldiego. Mężczyzna ma perukę, sięgającą do ramion. Białą, niezapiętą pod szyją koszulę. Na portrecie ma duże ciemne oczy, zgrabny nos i usta. W lewej dłoni trzyma skrzypce, w prawej gęsie pióro. Przed nim leży papier nutowy. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Antonio Vivaldi Koncert nr 2 g-moll Lato. RV 315, część III - Presto. Dzieło powstało około roku 1729 w Mantui, wydane zostało w Amsterdamie w 1725 roku z dedykacją dla hrabiego Wenzlow von Morzin. Pojawia się też możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór wykonywany przez solistę skrzypka, orkiestrę smyczkową i klawesyn. Utwór jest bardzo żywiołowy, szybki. Wartości rytmiczne są bardzo drobne, przebiegi dźwięków bardzo szybkie. Utwór może przywodzić na myśl letnią burzę.
Antonio Vivaldi, autor nieznany, imslp.org, CC BY 4.0 (ilustracja); Antonio Vivaldi Koncert nr 2 g‑moll Lato. RV 315, część III - Presto, Musici di San Marco & Alberto Lizzio, źródło: Vivaldi Four Seasons - Violin Concertos RV 526 II ritiro & RV 524 online‑skills, CC BY 3.0 (dźwięk)

Metronom

Inne oznaczenia tempa utworu wiążą się z większą precyzją i dokładniejszym określeniem szybkości wykonania utworu. Dokładnie tempo można wskazać od czasu pojawienia się metronomu w 1816 roku. MetronomMetronomMetronom - jest nazywany także taktomierzem; jest to urządzenie (początkowo mechaniczne, działające na zasadzie wahadła, w obecnych czasach często elektroniczne), które odmierza uderzenia na minutę (BPMBPM, czyli z angielskiego beats per minute). Tempo określa się na początku utworu poprzez podanie czasu trwania jednej nuty, np. M.M. ♪ = 70. Oznacza to, że metronom w tempie siedemdziesiąt wybija ósemki. W jednej minucie mieści się siedemdziesiąt ósemek. Skrót M.M. oznacza metronom Maelzla.

R1V7x67vjvy5L
Ilustracja interaktywna przedstawia metronom. Ustawione na białym tle - drewniane urządzenie w kształcie trójkąta, ma odchylone w bok wahadło. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: Skrót M.M. oznacza metronom Maelzla.
Metronom, online‑skills, CC BY 3.0

Zapis czasowy

Ostatnim z najważniejszych oznaczeń - tempoTempotempo jest określeniem czasu trwania w minutach i sekundach. Jednym z najbardziej znanych utworów, który ma takie oznaczenie, jest dzieło Johna Cage'a z 1953 roku o nazwie 4'33”, czyli Cztery minuty trzydzieści trzy sekundy. Utwór zawiera same pauzy i jest przeznaczony na dowolny instrument, głos lub orkiestrę. Jego nazwa pochodzi od czasu wykonania. Utwór często jest określany jako cztery i pół minuty ciszy w odniesieniu do trwania oraz braku dźwięków.

RjjNUSfYkYKuY
Ćwiczenie 1
W jakim języku najczęściej zapisywane są tempa (chodzi o zapis słowny używany w nutach)? Możliwe odpowiedzi: 1. włoskim, 2. hiszpańskim, 3. greckim.
R1VVf751fWbKf
Ćwiczenie 2
W trakcie lekcji omówione zostały słowne określenia tempa, które są stosowane przez kompozytorów na zapisie nutowym ich utworów. Połącz w pary włoskie określenia z ich polskim znaczeniem allegro. Możliwe odpowiedzi: 1. wolno, 2. umiarkowanie, 3. prędko, 4. bardzo szybko moderato. Możliwe odpowiedzi: 1. wolno, 2. umiarkowanie, 3. prędko, 4. bardzo szybko adagio. Możliwe odpowiedzi: 1. wolno, 2. umiarkowanie, 3. prędko, 4. bardzo szybko prestissimo. Możliwe odpowiedzi: 1. wolno, 2. umiarkowanie, 3. prędko, 4. bardzo szybko.
R1ZNU5OpVOiSL
Ćwiczenie 3
Odpowiedz na pytanie: Na czym polega rubato, czyli chwiejność tempa? Możliwe odpowiedzi: 1. Na przedłużaniu i skracaniu taktów w taki sposób, by cały utwór zachował swoją długość, 2. Na przedłużaniu niektórych nut i skracaniu innych w taki sposób, by takt zachował swoją długość, 3. Na dowolnej interpretacji czasu trwania nut.
R1Z9EicwISrjn
Ćwiczenie 4
W czasie trwania utworu tempo może ulegać zmianom.
Połącz w pary włoskie określenia, zmieniające tempo z ich polskim znaczeniem accelerando. Możliwe odpowiedzi: 1. przyspieszając, 2. opóźniając, 3. tempo pierwotne utworu ritardanto. Możliwe odpowiedzi: 1. przyspieszając, 2. opóźniając, 3. tempo pierwotne utworu tempo primo. Możliwe odpowiedzi: 1. przyspieszając, 2. opóźniając, 3. tempo pierwotne utworu.
R94jSvXyFTbVV
Ćwiczenie 5
Polecenie do zadania brzmi: Podczas zajęć pojawiły się trzy utwory do odsłuchania. Były to Sonata Księżycowa Beethovena, Marsz Turecki Mozarta oraz fragment Lata Vivaldiego.
Połącz w pary utwór z odpowiadającym mu tempem. Sonata cis-moll op. 27 nr 2, "Księżycowa", część I Możliwe odpowiedzi: 1. Alla turca allegretto, 2. Presto, 3. Adagio sostenuto Sonata A-dur KV 331, część III „Marsz turecki". Możliwe odpowiedzi: 1. Alla turca allegretto, 2. Presto, 3. Adagio sostenuto Koncert nr 2 g-moll „Lato” RV 315, część III Możliwe odpowiedzi: 1. Alla turca allegretto, 2. Presto, 3. Adagio sostenuto.
Rk7O9YO06kZ82
Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytanie: Jak nazywa się wynalezione przez Maelzla w 1816 urządzenie, za pomocą którego można dokładnie określić tempo wykonywanego utworu muzycznego? Możliwe odpowiedzi: 1. Nutomierz, 2. Metronom, 3. Wahadło.
R1BbSbiKxLs2D
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytanie: Co oznacza skrót BPM, za pomocą którego oznacza się tempo wykonywania utworów? Możliwe odpowiedzi: 1. Beats per minute, 2. Nuty na minutę, 3. Uderzenia na minutę.

Słownik pojęć

A tempo
A tempo

wrócić do poprzedniego tempa.

Accelerando
Accelerando

coraz szybciej.

Adagio
Adagio

tempo powolne, szybsze niż largo.

Agogika
Agogika

element dzieła muzycznego, który zajmuje się zjawiskiem tempa.

Alla
Alla

tak jak, na wzór.

Allargando
Allargando

zwalniając.

Allegretto
Allegretto

tempo umiarkowane, wolniejsze niż allegro.

Allegro
Allegro

tempo szybkie, wolniejsze niż presto.

Andante
Andante

tempo umiarkowane, wolniejsze niż allegretto.

Animando
Animando

ożywiając.

Assai
Assai

bardzo – wskazówka dotycząca sposobu wykonania utworu, używana w połączeniu z określeniem tempa lub dynamiki.

Andantino
Andantino

tempo umiarkowane, nieco szybsze niż andante.

BPM
BPM

z angielskiego „beats per minute”, czyli uderzenia na minutę. Wyznaczana przez metronom miara tempa muzycznego.

Cantabile
Cantabile

śpiewnie.

Grave
Grave

ciężko, poważnie.

Lacrimoso
Lacrimoso

łzawo, boleśnie.

Larghetto
Larghetto

tempo powolne, nieco szybsze niż largo.

Largo
Largo

tempo bardzo wolne.

Lento
Lento

tempo wolne, trochę szybsze niż largo.

Maestoso
Maestoso

majestatycznie, triumfalnie.

Metronom
Metronom

urządzenie (historycznie mechaniczne, współcześnie również elektroniczne), które służy do podawania i określania dokładnego tempa utworów.

Moderato
Moderato

tempo umiarkowane.

Molto
Molto

bardzo, np. adagio molto – bardzo powoli.

Presto
Presto

tempo szybkie, szybsze niż allegro.

Prestissimo
Prestissimo

bardzo szybko.

Ritardanto
Ritardanto

opóźniając.

Rubato
Rubato

„chwiejność tempa”, zakładająca przedłużanie niektórych nut i skracanie innych w taki sposób, żeby cały takt trwał tyle samo.

Tempo
Tempo

szybkość wykonywania utworu muzycznego. Można je podzielić na wolne, umiarkowane oraz szybkie.

Tempo I, tempo primo
Tempo I, tempo primo

tempo pierwotne utworu.

Vivace
Vivace

żywo, z temperamentem.

Vivacissimo
Vivacissimo

bardzo żywo, energicznie.

Vivo
Vivo

żywo, z temperamentem.

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

sjp.pwn.pl

Biblioteka muzyczna

R47avqLtTSs4q
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy utworu Sonata cis‑moll op. 27 nr 2, „Księżycowa", część I - „Adagio sostenuto", autorstwa Ludwiga van Beethovena. Po zaznaczeniu kursorem myszy grafiki, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny Sonata cis‑moll op. 27 nr 2, „Księżycowa", część I -  „Adagio sostenuto", autorstwa Ludwiga van Beethovena.
RQdQvOoutrRDz
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy Sonaty A‑dur KV 331, część III - „Alla turca allegretto” („Marsz turecki”). Jest to czarno‑biała partytura z umieszczonym na górze tytułem „Rondo alla Turca”. Po zaznaczeniu kursorem myszy grafiki, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny Sonata A‑dur KV 331, część III - „Alla turca allegretto” („Marsz turecki”), autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Rhz4HQ4kbVzWg
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy Koncertu nr 2 g‑moll „Lato (L'Estate)”, RV 315, część III - „Presto”. Jest to czarno‑biała partytura z umieszczonymi na górze tytułami „Estate” i „Summer”. Po zaznaczeniu kursorem myszy grafiki, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny Koncert nr 2 g‑moll „Lato (L'Estate)”, RV 315, część III - „Presto” , autorstwa Antonio Vivaldiego.

Bibliografia

F. Wesołowski, Zasady Muzyki, Kraków 2014.