Ważne daty
1957 – występ Billa Ramseya na II Festiwalu Jazzowym w Sopocie
1959 – powstaje pierwsza grupa rockowa Rythm and Blues
1960 – grupa Rythm and Blues dostaje oficjalny zakaz występowania, powstają Czerwono‑Czarni, wprowadzono do obiegu nazwę bigbitbigbit
1962 – powstają Niebiesko‑Czarni
1963 – pierwszy festiwal rockowy Złota Piętnastka w Szczecinie
1964 – powstają Trubadurzy
1965 – powstaje zespół Czerwone Gitary i Zdrój Jana
1965–1982 – pierwsza faza działalności zespołu Skaldowie
1967 – Rolling Stones w Warszawie, protest song Czesława Niemena Dziwny jest ten świat
1968 – w USA ruch hipisowski, w Polsce powstaje zespół Breakout
1969 – pierwszy festiwal w Woodstock (USA)
1971 – powstaje Silesian Blues Band (SBB), który potem gra z Czesławem Niemenem, wydaje też własną popularną płytę pod tytułem SBB
1972 – SBB rozstaje się z Niemenem i rozpada się
1974 – zostaje założony i staje się natychmiast popularny zespół Budka Suflera
1975 – powstaje zespół Maanam
1976 – zespół Niebiesko‑Czarni kończy działalność, powstaje zespół Kombi
1977 – powstaje zespół Perfect
1979 – powstaje zespół TSA
1979–1981 – pierwsza faza aktywności zespołu Kryzys
1980 – pierwszy festiwal w Jarocinie, Maanam po raz pierwszy występuje na Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu
1981– ginie w wypadku Krzysztof Klenczon, wprowadzenie stanu wojennego, powstają zespoły Lady Pank i Republika
1981–1982 – działalność zespołu Brygada Kryzys
1982 – rozwiązuje się zespół Breakout, powstaje Kult
1983 – zespół Perfect przerywa działalność, powstaje zespół Siekiera
1985 – założenie zespołu Żuki
1987 – reaktywacja zespołu Czerwone Gitary i na krótko Perfect
1992 – reaktywacja SBB
1993 – kolejna reaktywacja zespołu Perfect
2002 – rozwiązanie zespołu Republika po śmierci głównego wokalisty Grzegorza Ciechowskiego
2008 – Maanam kończy działalność
2014 – kończy działalność Budka Suflera
Scenariusz lekcji dla nauczyciela.
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:
2) omawia cechy wybranych form muzycznych charakterystycznych dla muzyki XX wieku;
3) wymienia środki wykonawcze muzyki XX wieku i opisuje: fortepian preparowany, fale Martenota, taśma magnetofonowa, instrumenty elektroakustyczne i elektroniczne;
poznasz początki rocka w Polsce;
poznasz kontekst kulturowy muzyki rockowej: omówisz przeszkody, jakie napotkali twórcy rockowi;
poznasz składy i działalność pierwszych polskich zespołów rockowych oraz ich wpływ na kraje tak zwanego bloku wschodniego, zwłaszcza w byłym ZSRR;
scharakteryzujesz indywidualny styl wybranych polskich zespołów rockowych;
omówisz charakterystyczne cechy polskiej muzyki rockowej.
Polski rock
Historia polskiego rocka, jak cała historia tego gatunku, jest burzliwa. Materiał przedstawia początki rocka w Polsce oraz jego rozwój w latach 90‑tych XX wieku. Omawiając ją skupię się przede wszystkim na początku rocka w Polsce oraz punku, który kontynuował w latach osiemdziesiątych XX w. jego buntownicze tradycje. Rozwój rocka w latach dziewięćdziesiątych i w XXI w. odbywał się bowiem znacznie swobodniej. I choć oczywiście jest on burzliwy i pełen zawirowań, nie ma już dyszącej mu na karku cenzury czy możliwości zdobycia oficjalnego zakazu wystąpień, co zdarzało się w PRL.
Konteksty i początki
W listopadzie 1947 roku Bolesław Bierut przemawiał na otwarcie radiostacji we Wrocławiu, przemówienie to uważane jest za początek wprowadzania socrealizmu w muzyce. W 1949 r. w Łagowie Lubuskim zjazd kompozytorów i krytyków muzycznych określił jazz jako muzykę burżuazyjną, wrogą, zabronioną. Muzycy grali w domach lub w klubach. Dopiero po śmierci Józefa Stalina w 1953 r., kiedy w Polsce nastąpiły czasy tak zwanej odwilży, do życia kulturalnego jak burza wkroczył jazz. W 1957 r. na II Festiwalu Jazzowym w Sopocie Bill Ramsey po raz pierwszy wykonał w Polsce rock’n’rolla.
I tak zaczęło się szaleństwo. Amatorskie zespoły rockowe zaczęły grać na fajfachfajfach, czyli popołudniowych potańcówkach dla młodzieży, w całej Polsce. A pierwszym zespołem odnoszącym znaczące sukcesy stał się Rythm and Blues, który oficjalną karierę zaczął w klubach Trójmiasta w 1959 r. W 1960 r. dostał oficjalny zakaz występowania i został oficjalnie rozwiązany. Powody były nie tylko polityczne, ale także estetyczne. Zespół grał głośno, wesoło i… nie wnosił nic ponad to.
W tym samym roku pojawili się Czerwono‑Czarni, z którymi Karin Stanek zaśpiewała piosenkę Trzysta tysięcy gitar.
Początek lat sześćdziesiątych to dla polskiej muzyki rockowej przede wszystkim faza naśladowania zespołów zachodnich. Z czasem jednak grupy bigbitowebigbitowe, jak je wówczas nazywano, uzyskują swoje niezapomniane i indywidualne brzmienia.
W 1962 r. powstaje zespół Niebiesko‑Czarni, w składzie którego pojawia się sławny potem w całej Polsce Czesław Niemen. Grupa ta postawiła sobie za cel śpiewanie polskich piosenek w nowym stylu. Ich pierwszym przebojem był utwór Mamo, nasza mamo.
Niedługo później Czesław Niemen rozpoczął również karierę solową, zaśpiewał Dziwny jest ten świat, który stał się ogólnopolskim przebojem. Wokalista nie był dobrze odbierany przez PRL‑owskie władze, gdyż kojarzono go z negatywnym stereotypem kultury młodzieżowej. W 1968 r. Marek Piwowski nakręcił o nim film Sukces, który prezentował jego pracę nad płytą i w trakcie koncertów. Materiał przeplatany wypowiedziami artysty został negatywnie odebrany, gdyż momentami po prostu go ośmieszał. Było to na rękę komunistycznym władzom. Fani nagrodzili Niemena, album „Dziwny jest ten świat” jako pierwszy w Polsce 20 grudnia 1968 r. otrzymał status Złotej Płyty.
Druga połowa lat sześćdziesiątych to okres świetności takich zespołów, jak Czerwone Gitary, Czerwono‑Czarni, Niebiesko‑Czarni, Skaldowie i Breakout. Muzyka młodzieżowa znajdowała się pod obserwacją partyjnych urzędników kultury, którzy dbali o to, by twórczość estradowa nie zakłócała ideologicznego porządku w państwie. Dlatego zespoły rockowe szukały własnej drogi do wyrażania emocji i myśli, wokaliści śpiewali pseudoludowe piosenki, a wszystko po to, by obronić się przed cenzurą i móc w miarę swobodnie grać swoją muzykę. Ponieważ określenie rock’n’roll drażniło decydentów, Franciszek Walicki impresario Czerwono‑Czarnych wymyślił termin „big‑beat”.
Muzycy bigbitowibigbitowi nie mieli łatwo, zwłaszcza gdy towarzysząca ruchowi hipisowskiemu rewolucja obyczajowa dotarła też do Polski. Dla propagatorów jedynie słusznego systemu nie do pomyślenia były chociażby długie włosy. Dzisiaj to może wydawać się śmieszne lub naiwne, ale wówczas walka toczyła się o każdy centymetr włosów męskiej części muzyków. Kopiowanie stylu hippisowskiego wiązało się ze sporym ryzykiem, pociągało szykany policyjne, łącznie z wyrzucaniem ze szkół i uczelni.
Dzięki polskim zespołom muzyka rockowa trafiła na przykład do ZSRR, gdzie Skaldów przyjmowano z takimi samymi honorami, jak w Polsce zachodnie gwiazdy. Nasze zespoły sprzedawały więc w ZSRR tysiące, jeśli nie dziesiątki tysięcy płyt.
Aby podążać za nową modą dziewczęta same barwiły bluzki czy sukienki, zawijając fragmenty ubrań uzyskiwały na materiale niepowtarzalne wzory.
Polskim wynalazkiem jest pocztówka dźwiękowa. Na zwykłej pocztówce laminowano cienką warstwę sztucznego tworzywa, na którym wytłaczano rowki z analogowym zapisem dźwięku. Zawierała zwykle jedną lub dwie piosenki. Pocztówki produkowano w niewielkich, prywatnych firmach z całkowitym pominięciem praw autorskich. Do odtwarzania takich pocztówek używano gramofonów, dziś kultowych, o nazwie Karolinka czy Bambino.
Pocztówki dźwiękowe odtwarzano podczas prywatek, czyli sobotnich spotkań towarzyskich. Przede wszystkim tańczono przy muzyce popularnego Radia Luksemburg, nadającego w sobotnie wieczory listę przebojów, a także przy dźwiękach pocztówek dźwiękowych odtwarzanych na adapterze „Bambino”.
Koniec lat sześćdziesiątych to także narodziny polskiej psychodelii. Krakowski zespól Zdrój Jana reprezentuje po części ten nurt, charakteryzował się on oryginalnym, psychodelicznym brzmieniem. Muzycy zafascynowani rytmem i muzyką rytmiczną, wykorzystywali zaskakujące brzmienia nietypowych instrumentów: gongów, okaryn, drewnianych łyżek, zdezelowanych gitar czy cytr. Na koncertach, oprócz niekonwencjonalnych efektów dźwiękowych, fani oglądali również widowiska, muzycy sami wykonywali oświetlenie, którego działanie wywoływało pedałowanie na rowerze. Zdrój Jana jest pierwszym zespołem w Polsce z animowanym teledyskiem.
Lata siedemdziesiąte – okres doli i niedoli
W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych na scenach dominowała tak zwana muzyka estradowa, niewiele było miejsca dla muzyków rockowych. Kryzys spowodował, że mieli problemy ze zdobyciem instrumentów. Można je było otrzymać wygrywając przeglądy muzyczne lub lokalne festiwale. Niektórzy po prostu sami je konstruowali, produkcja basu lub gitary zajmowała nawet dwa lata. Druga połowa lat siedemdziesiątych otworzyła muzykom drogę na Zachód, skąd można było przywieźć dobrej jakości sprzęt.
Punk i Nowa Fala
Lata osiemdziesiąte to czasy niespokojne. W Polsce między innymi protesty robotników, wprowadzenie stanu wojennego, zabójstwo księdza Popiełuszki, na świecie wojna w Afganistanie, zamachy na Jana Pawła II i Ronalda Regana. Z perspektywy muzyki rockowej czasy wydawały się spokojniejsze, powstaje nurt New Wave, euro dane, disco polo. W 1980 r. rozpoczął swoją działalność festiwal w Jarocinie, na którym zadebiutowało wiele rozpoznawalnych dzisiaj zespołów.
Niestety, w 1981 r. wybuchł stan wojenny. Dla zespołów, takich jak TSA lub Maanam, oznaczało to granie bez zwyczajowego dla siebie scenicznego zachowania. Władza pozwalała na koncerty, bo obawiano się rozruchów. Na sali więc było ZOMO, ludzie grzecznie siedzieli na krzesłach, a muzycy grali bardzo porządnie ubrani. Każdy gest, jak założenie lub zdjęcie czapki czy okularów podczas określonej piosenki, urastało do rangi symbolu.
Gdy czołgi przestały jeździć po ulicach, a władza coraz bardziej traciła kontrolę, w małych klubach rozwijała się nowa fala i punk. Muzyka bez przyszłości, jak sama siebie określała, okazywała się jednak pretekstem do zadziwiającej przedsiębiorczości młodego pokolenia.
Muzycy nagrywali własną muzykę na taśmach magnetofonowych pochodzących z recyklingu. Kupowali taśmy jakie były dostępne na rynku (najczęściej z muzyką, której nikt nie słuchał) i na niej nagrywali własną, po czym rozpowszechniali je wśród fanów.
W 1989 roku upada komunizm, przestaje działać Główny Urząd Kontroli Publikacji i Widowisk potocznie zwany cenzurą. Rock i rodzące się z niego gatunki mogły więc rozwijać się tak, jak wszędzie na świecie, w naturalny sposób zyskując sobie naśladowców, entuzjastów i krytyków. Powstaje niezależny rynek fonograficzny.
Ważne zespoły lat osiemdziesiątych to TSA, Kult, Kryzys, Siekiera, Lady Pank, Oddział Zamknięty, Brygada Kryzys.
Od czerwca 1989 r. ograniczenia i bariery ze strony cenzury upadły razem z systemem. Rock i rodzące się z niego gatunki mogły więc rozwijać się tak jak wszędzie na świecie, w naturalny sposób zyskując sobie naśladowców, entuzjastów i krytyków. I nikt już nikomu nie wystawiał wilczych biletów. A przy najmniej nie w formie znanej z PRL. Powstało też wiele nowych wytwórni i wydawnictw muzycznych. Rozpowszechnienie się Internetu sprawiło także, że nagranie fizycznej płyty nie wydaje się już niezbędne, by zrobić muzyczną karierę.
Zadania
Wyjaśnij pojęcie fajf.
Wyjaśnij pojęcie big bit.
Dopasuj tytuły do wykonawców:
<i>Znamy się tylko z widzenia</i>, <i>Prześliczna wiolonczelistka</i>, <i>Matura</i>, <i>Ktoś mnie pokochał</i>, <i>Cóż wiemy o miłości</i>, <i>Anna Maria</i>
Skaldowie | |
---|---|
Czerwone gitary | |
Trubadurzy |
Słownik pojęć
termin określający polską muzykę rockową ukuty w 1960 r. przez Franciszka Walickiego.
potańcówka dla młodzieży rozpoczynająca się zazwyczaj około siedemnastej.
pojedynczy utwór muzyczny wytłoczony techniką tłoczenia płyt gramofonowych, lecz wykonana na kartonie i wyglądająca jak pocztówka; produkt wyjątkowo nietrwały, ale wytwarzany w Polsce w milionach egzemplarzy.
impreza młodzieżowa odbywająca się w warunkach domowych, zazwyczaj łączyła się z tańcem i słuchaniem muzyki.
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl