Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1cvSLMgk2PPl1
Fotografia przedstawia scenę, na której stoją instrumenty przygotowane prawdopodobnie do koncertu: perkusje, gitary. Scena jest ciemna. Z góry pada jedynie żółte mocne światło z lamp.

Historia polskiego rocka

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ważne daty

1957 – występ Billa Ramseya na II Festiwalu Jazzowym w Sopocie

1959 – powstaje pierwsza grupa rockowa Rythm and Blues

1960 – grupa Rythm and Blues dostaje oficjalny zakaz występowania, powstają Czerwono‑Czarni, wprowadzono do obiegu nazwę bigbitBigbitbigbit

1962 – powstają Niebiesko‑Czarni

1963 – pierwszy festiwal rockowy Złota Piętnastka w Szczecinie

1964 – powstają Trubadurzy

1965 – powstaje zespół Czerwone Gitary i Zdrój Jana

1965–1982 – pierwsza faza działalności zespołu Skaldowie

1967 – Rolling Stones w Warszawie, protest song Czesława Niemena Dziwny jest ten świat

1968 – w USA ruch hipisowski, w Polsce powstaje zespół Breakout

1969 – pierwszy festiwal w Woodstock (USA)

1971 – powstaje Silesian Blues Band (SBB), który potem gra z Czesławem Niemenem, wydaje też własną popularną płytę pod tytułem SBB

1972 – SBB rozstaje się z Niemenem i rozpada się

1974 – zostaje założony i staje się natychmiast popularny zespół Budka Suflera

1975 – powstaje zespół Maanam

1976 – zespół Niebiesko‑Czarni kończy działalność, powstaje zespół Kombi

1977 – powstaje zespół Perfect

1979 – powstaje zespół TSA

1979–1981 – pierwsza faza aktywności zespołu Kryzys

1980 – pierwszy festiwal w Jarocinie, Maanam po raz pierwszy występuje na Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu

1981– ginie w wypadku Krzysztof Klenczon, wprowadzenie stanu wojennego, powstają zespoły Lady Pank i Republika

1981–1982 – działalność zespołu Brygada Kryzys

1982 – rozwiązuje się zespół Breakout, powstaje Kult

1983 – zespół Perfect przerywa działalność, powstaje zespół Siekiera

1985 – założenie zespołu Żuki

1987 – reaktywacja zespołu Czerwone Gitary i na krótko Perfect

1992 – reaktywacja SBB

1993 – kolejna reaktywacja zespołu Perfect

2002 – rozwiązanie zespołu Republika po śmierci głównego wokalisty Grzegorza Ciechowskiego

2008 – Maanam kończy działalność

2014 – kończy działalność Budka Suflera

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela.

R1NKREF61P9gh

Scenariusz zajęć do pobrania.

Scenariusz zajęć do pobrania.
Plik PDF o rozmiarze 63.95 KB w języku polskim

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:
2) omawia cechy wybranych form muzycznych charakterystycznych dla muzyki XX wieku;
3) wymienia środki wykonawcze muzyki XX wieku i opisuje: fortepian preparowany, fale Martenota, taśma magnetofonowa, instrumenty elektroakustyczne i elektroniczne;

Nauczysz się

poznasz początki rocka w Polsce;

poznasz kontekst kulturowy muzyki rockowej: omówisz przeszkody, jakie napotkali twórcy rockowi;

poznasz składy i działalność pierwszych polskich zespołów rockowych oraz ich wpływ na kraje tak zwanego bloku wschodniego, zwłaszcza w byłym ZSRR;

scharakteryzujesz indywidualny styl wybranych polskich zespołów rockowych;

omówisz charakterystyczne cechy polskiej muzyki rockowej.

Polski rock

Historia polskiego rocka, jak cała historia tego gatunku, jest burzliwa. Materiał przedstawia początki rocka w Polsce oraz jego rozwój w latach 90‑tych XX wieku. Omawiając ją skupię się przede wszystkim na początku rocka w Polsce oraz punku, który kontynuował w latach osiemdziesiątych XX w. jego buntownicze tradycje. Rozwój rocka w latach dziewięćdziesiątych i w XXI w. odbywał się bowiem znacznie swobodniej. I choć oczywiście jest on burzliwy i pełen zawirowań, nie ma już dyszącej mu na karku cenzury czy możliwości zdobycia oficjalnego zakazu wystąpień, co zdarzało się w PRL.

Konteksty i początki

RWyxbtcI84GTA1
Ilustracja interaktywna przedstawia: Czesław Niemen w Opolu. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje 1. Czesław Niemen – polski kompozytor, multiinstrumentalista, piosenkarz rockowy i autor tekstów piosenek. Czarno biała fotografia przedstawia mężczyznę siedzącego przed mikrofonem, przy instrumencie klawiszowym. Ma czarne włosy i brodę, na głowie ma czarny kapelusz. Z tyłu widać napis: OPOLE.
Czesław Niemen w Opolu, wikipedia.org, CC BY 4.0

W listopadzie 1947 roku Bolesław Bierut przemawiał na otwarcie radiostacji we Wrocławiu, przemówienie to uważane jest za początek wprowadzania socrealizmu w muzyce. W 1949 r. w Łagowie Lubuskim zjazd kompozytorów i krytyków muzycznych określił jazz jako muzykę burżuazyjną, wrogą, zabronioną. Muzycy grali w domach lub w klubach. Dopiero po śmierci Józefa Stalina w 1953 r., kiedy w Polsce nastąpiły czasy tak zwanej odwilży, do życia kulturalnego jak burza wkroczył jazz. W 1957 r. na II Festiwalu Jazzowym w Sopocie Bill Ramsey po raz pierwszy wykonał w Polsce rock’n’rolla.

I tak zaczęło się szaleństwo. Amatorskie zespoły rockowe zaczęły grać na fajfachFajfyfajfach, czyli popołudniowych potańcówkach dla młodzieży, w całej Polsce. A pierwszym zespołem odnoszącym znaczące sukcesy stał się Rythm and Blues, który oficjalną karierę zaczął w klubach Trójmiasta w 1959 r. W 1960 r. dostał oficjalny zakaz występowania i został oficjalnie rozwiązany. Powody były nie tylko polityczne, ale także estetyczne. Zespół grał głośno, wesoło i… nie wnosił nic ponad to.

W tym samym roku pojawili się Czerwono‑Czarni, z którymi Karin Stanek zaśpiewała piosenkę Trzysta tysięcy gitar.

RrITJIyOUZ7Ab
Utwór muzyczny: Trzysta tysięcy Gitar. Wykonawca: Czerwono-Czarni i Karin Stanek. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Początek lat sześćdziesiątych to dla polskiej muzyki rockowej przede wszystkim faza naśladowania zespołów zachodnich. Z czasem jednak grupy bigbitoweBigbitbigbitowe, jak je wówczas nazywano, uzyskują swoje niezapomniane i indywidualne brzmienia.

W 1962 r. powstaje zespół Niebiesko‑Czarni, w składzie którego pojawia się sławny potem w całej Polsce Czesław Niemen. Grupa ta postawiła sobie za cel śpiewanie polskich piosenek w nowym stylu. Ich pierwszym przebojem był utwór Mamo, nasza mamo.

Rdfn0IoGCeelb
Utwór muzyczny: Mamo, nasza mamo, pierwszy polski przebój bigbitowy. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Niedługo później Czesław Niemen rozpoczął również karierę solową, zaśpiewał Dziwny jest ten świat, który stał się ogólnopolskim przebojem. Wokalista nie był dobrze odbierany przez PRL‑owskie władze, gdyż kojarzono go z negatywnym stereotypem kultury młodzieżowej. W 1968 r. Marek Piwowski nakręcił o nim film Sukces, który prezentował jego pracę nad płytą i w trakcie koncertów. Materiał przeplatany wypowiedziami artysty został negatywnie odebrany, gdyż momentami po prostu go ośmieszał. Było to na rękę komunistycznym władzom. Fani nagrodzili Niemena, album „Dziwny jest ten świat” jako pierwszy w Polsce 20 grudnia 1968 r. otrzymał status Złotej Płyty.

REVZpfYgS2Rh91
Utwór muzyczny: do zadania 2 „Sen o Warszawie”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Druga połowa lat sześćdziesiątych to okres świetności takich zespołów, jak Czerwone Gitary, Czerwono‑Czarni, Niebiesko‑Czarni, Skaldowie i Breakout. Muzyka młodzieżowa znajdowała się pod obserwacją partyjnych urzędników kultury, którzy dbali o to, by twórczość estradowa nie zakłócała ideologicznego porządku w państwie. Dlatego zespoły rockowe szukały własnej drogi do wyrażania emocji i myśli, wokaliści śpiewali pseudoludowe piosenki, a wszystko po to, by obronić się przed cenzurą i móc w miarę swobodnie grać swoją muzykę. Ponieważ określenie rock’n’roll drażniło decydentów, Franciszek Walicki impresario Czerwono‑Czarnych wymyślił termin „big‑beat”.

Rk74hjQ3cAZst
Ilustracja interaktywna przedstawia: Zespół muzyczny Czerwone Gitary. Koncert z okazji Dnia Kolejarza 2009 w Sali Kongresowej. Na scenie znajduje się pięciu mężczyzn w białych garniturach. Czterech z nich stoi przy mikrofonach z gitarami. Jeden z tyłu sceny gra na perkusji. Za mężczyznami znajduje się ekran, na którym jest wyświetlany koncert z ich udziałem. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór Czerwone Gitary, „Nikt na świecie nie wie”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Czerwone Gitary, wikipedia.org, domena publiczna (ilustracja) | z "Nikt na świecie nie wie" repertuaru Zespołu Czerwone Gitary, AMFN, CC BY 3.0

Muzycy bigbitowiBigbitbigbitowi nie mieli łatwo, zwłaszcza gdy towarzysząca ruchowi hipisowskiemu rewolucja obyczajowa dotarła też do Polski. Dla propagatorów jedynie słusznego systemu nie do pomyślenia były chociażby długie włosy. Dzisiaj to może wydawać się śmieszne lub naiwne, ale wówczas walka toczyła się o każdy centymetr włosów męskiej części muzyków. Kopiowanie stylu hippisowskiego wiązało się ze sporym ryzykiem, pociągało szykany policyjne, łącznie z wyrzucaniem ze szkół i uczelni.

RCV9WzjfSRfWr
Ilustracja interaktywna przedstawia: Skaldowie. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje, utwór Skaldowie, „Prześliczna wiolonczelistka”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem. Ilustracja przedstawia zespół muzyczny Skaldowie. Na ilustracji znajduje się sześciu starszych mężczyzn. Mężczyźni stoją obok siebie. Większość z nich ma okulary. Zdjęcie zostało wykonane w pomieszczeniu.
Skaldowie, wikimedia.org, CC BY-SA 2.0 (ilustracja) | Skaldowie, „Prześliczna wiolonczelistka” z repertuaru zespołu Skaldowie, AMFN, CC BY 3.0 (utwór)
RbDbZKO5gJTpO1
Utwór muzyczny: Skaldowie, „Prześliczna wiolonczelistka”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Dzięki polskim zespołom muzyka rockowa trafiła na przykład do ZSRR, gdzie Skaldów przyjmowano z takimi samymi honorami, jak w Polsce zachodnie gwiazdy. Nasze zespoły sprzedawały więc w ZSRR tysiące, jeśli nie dziesiątki tysięcy płyt.

RcdL5jZl99zgh
Ilustracja interaktywna przedstawia: Breakout, rockradio.tuba.pl. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje, utwór Breakout, „Gdybyś kochał hej”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem. Czarno biała fotografia przdstawia stojących ludzi. Jedna kobieta i czterech mężczyzn. Ubrani są w kurtki i dżinsowe spodnie. Wszyscy mają długie włosy.
Breakout, rockradio.tuba.pl, CC BY 3.0 (ilustracja) | Breakout, "Gdybyś kochał hej” z repertuaru zespołu Breakout, AMFN, CC BY 3.0 (utwór)

Aby podążać za nową modą dziewczęta same barwiły bluzki czy sukienki, zawijając fragmenty ubrań uzyskiwały na materiale niepowtarzalne wzory.

Polskim wynalazkiem jest pocztówka dźwiękowa. Na zwykłej pocztówce laminowano cienką warstwę sztucznego tworzywa, na którym wytłaczano rowki z analogowym zapisem dźwięku. Zawierała zwykle jedną lub dwie piosenki. Pocztówki produkowano w niewielkich, prywatnych firmach z całkowitym pominięciem praw autorskich. Do odtwarzania takich pocztówek używano gramofonów, dziś kultowych, o nazwie Karolinka czy Bambino.

Pocztówki dźwiękowe odtwarzano podczas prywatek, czyli sobotnich spotkań towarzyskich. Przede wszystkim tańczono przy muzyce popularnego Radia Luksemburg, nadającego w sobotnie wieczory listę przebojów, a także przy dźwiękach pocztówek dźwiękowych odtwarzanych na adapterze „Bambino”.

Koniec lat sześćdziesiątych to także narodziny polskiej psychodelii. Krakowski zespól Zdrój Jana reprezentuje po części ten nurt, charakteryzował się on oryginalnym, psychodelicznym brzmieniem. Muzycy zafascynowani rytmem i muzyką rytmiczną, wykorzystywali zaskakujące brzmienia nietypowych instrumentów: gongów, okaryn, drewnianych łyżek, zdezelowanych gitar czy cytr. Na koncertach, oprócz niekonwencjonalnych efektów dźwiękowych, fani oglądali również widowiska, muzycy sami wykonywali oświetlenie, którego działanie wywoływało pedałowanie na rowerze. Zdrój Jana jest pierwszym zespołem w Polsce z animowanym teledyskiem.

Lata siedemdziesiąte – okres doli i niedoli

W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych na scenach dominowała tak zwana muzyka estradowa, niewiele było miejsca dla muzyków rockowych. Kryzys spowodował, że mieli problemy ze zdobyciem instrumentów. Można je było otrzymać wygrywając przeglądy muzyczne lub lokalne festiwale. Niektórzy po prostu sami je konstruowali, produkcja basu lub gitary zajmowała nawet dwa lata. Druga połowa lat siedemdziesiątych otworzyła muzykom drogę na Zachód, skąd można było przywieźć dobrej jakości sprzęt.

RvQvZlvPo0eln1
Ilustracja interaktywna przedstawia: Zespół Perfect, wikimedia.org. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Perfect – polski zespół muzyczny wykonujący muzykę rockową, założony w 1977 roku. Ilustracja jest ciemna, przedstawia osoby na scenie. Jedna z nich trzyma mikrofon, dwie, po prawej i po lewej stronie gitary. Na górze nad sceną widać światła.
Zespół Perfect, wikimedia.org, CC BY-SA 2.0
R17pknwXn1AWF
Utwór muzyczny: Autobiografia. Wykonawca: Perfect. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Punk i Nowa Fala

Lata osiemdziesiąte to czasy niespokojne. W Polsce między innymi protesty robotników, wprowadzenie stanu wojennego, zabójstwo księdza Popiełuszki, na świecie wojna w Afganistanie, zamachy na Jana Pawła II i Ronalda Regana. Z perspektywy muzyki rockowej czasy wydawały się spokojniejsze, powstaje nurt New Wave, euro dane, disco polo. W 1980 r. rozpoczął swoją działalność festiwal w Jarocinie, na którym zadebiutowało wiele rozpoznawalnych dzisiaj zespołów.

Niestety, w 1981 r. wybuchł stan wojenny. Dla zespołów, takich jak TSA lub Maanam, oznaczało to granie bez zwyczajowego dla siebie scenicznego zachowania. Władza pozwalała na koncerty, bo obawiano się rozruchów. Na sali więc było ZOMO, ludzie grzecznie siedzieli na krzesłach, a muzycy grali bardzo porządnie ubrani. Każdy gest, jak założenie lub zdjęcie czapki czy okularów podczas określonej piosenki, urastało do rangi symbolu.

Gdy czołgi przestały jeździć po ulicach, a władza coraz bardziej traciła kontrolę, w małych klubach rozwijała się nowa fala i punk. Muzyka bez przyszłości, jak sama siebie określała, okazywała się jednak pretekstem do zadziwiającej przedsiębiorczości młodego pokolenia.

Muzycy nagrywali własną muzykę na taśmach magnetofonowych pochodzących z recyklingu. Kupowali taśmy jakie były dostępne na rynku (najczęściej z muzyką, której nikt nie słuchał) i na niej nagrywali własną, po czym rozpowszechniali je wśród fanów.

W 1989 roku upada komunizm, przestaje działać Główny Urząd Kontroli Publikacji i Widowisk potocznie zwany cenzurą. Rock i rodzące się z niego gatunki mogły więc rozwijać się tak, jak wszędzie na świecie, w naturalny sposób zyskując sobie naśladowców, entuzjastów i krytyków. Powstaje niezależny rynek fonograficzny.

Ważne zespoły lat osiemdziesiątych to TSA, Kult, Kryzys, Siekiera, Lady Pank, Oddział Zamknięty, Brygada Kryzys.

Od czerwca 1989 r. ograniczenia i bariery ze strony cenzury upadły razem z systemem. Rock i rodzące się z niego gatunki mogły więc rozwijać się tak jak wszędzie na świecie, w naturalny sposób zyskując sobie naśladowców, entuzjastów i krytyków. I nikt już nikomu nie wystawiał wilczych biletów. A przy najmniej nie w formie znanej z PRL. Powstało też wiele nowych wytwórni i wydawnictw muzycznych. Rozpowszechnienie się Internetu sprawiło także, że nagranie fizycznej płyty nie wydaje się już niezbędne, by zrobić muzyczną karierę.

Zadania

R1SkC1t95i7Fy
Ćwiczenie 1
Jak w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych określano w Polsce muzykę rockową? Możliwe odpowiedzi: 1. big bit, 2. rock’n’roll, 3. muzyka zdegenerowana
RPe5xEfw8XEFW
Ćwiczenie 2
Wysłuchaj utworu. Wskaż wykonawcę oryginału. Możliwe odpowiedzi: 1. Krzysztof Klenczon, 2. Krzysztof Krawczyk, 3. Czesław Niemen
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie fajf.

R1QiunplCRgSr
Ćwiczenie 3
"Czy polski zespół Żuki wybrał wykonywanie i spolszczanie przebojów The Beatles jako modus operandi? Możliwe odpowiedzi: 1. Tak, 2. Nie
RiKqlhMlEctMT
Ćwiczenie 4
O ilu nowych gitarach śpiewała Karin Stanek? Możliwe odpowiedzi: 1. 3 tysiącach, 2. 30 tysiącach, 3. 300 tysiącach
RGIyafvcxiov2
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj zespół do fotografii.
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie big bit.

RUUP7y92Bd8O6
Ćwiczenie 6
Dopasuj tytuły do wykonawców: Skaldowie. Możliwe odpowiedzi: 1. Anna Maria, 2. Znamy się tylko z widzenia, 3. Ktoś mnie pokochał, 4. Matura, 5. Prześliczna wiolonczelistka, 6. Cóż wiemy o miłości Czerwone gitary. Możliwe odpowiedzi: 1. Anna Maria, 2. Znamy się tylko z widzenia, 3. Ktoś mnie pokochał, 4. Matura, 5. Prześliczna wiolonczelistka, 6. Cóż wiemy o miłości Trubadurzy. Możliwe odpowiedzi: 1. Anna Maria, 2. Znamy się tylko z widzenia, 3. Ktoś mnie pokochał, 4. Matura, 5. Prześliczna wiolonczelistka, 6. Cóż wiemy o miłości
R1Tj8msENK8i4
Ćwiczenie 7
Krzysztof Cugowski to wokalista zespołu Możliwe odpowiedzi: 1. Budka Suflera, 2. Niebiesko-Czarni, 3. Perfect
Polecenie 1
Podaj nazwy zespołów reprezentujacych style Punk i Nowa Fala.
Podaj nazwy zespołów reprezentujacych style Punk i Nowa Fala.
RVKAjgzdUOdlA
Po ustawieniu się kursorem myszy w szarym polu, należy w nie wpisać odpowiedź do polecenia. Nad polem umieszczone są przyciski: Zapisz (pozwala na zapisanie wpisanej odpowiedzi), Drukuj (umożliwia wydrukowanie wpisanej odpowiedzi), Wyczyść (usuwa wpisaną treść).

Słownik pojęć

Bigbit
Bigbit

termin określający polską muzykę rockową ukuty w 1960 r. przez Franciszka Walickiego.

Fajfy
Fajfy

potańcówka dla młodzieży rozpoczynająca się zazwyczaj około siedemnastej.

Pocztówka dźwiękowa
Pocztówka dźwiękowa

pojedynczy utwór muzyczny wytłoczony techniką tłoczenia płyt gramofonowych, lecz wykonana na kartonie i wyglądająca jak pocztówka; produkt wyjątkowo nietrwały, ale wytwarzany w Polsce w milionach egzemplarzy.

Prywatka
Prywatka

impreza młodzieżowa odbywająca się w warunkach domowych, zazwyczaj łączyła się z tańcem i słuchaniem muzyki.

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

Biblioteka muzyczna