Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć „Hodowla kwiatów”

PRZYRODA, II etap edukacyjny

Temat: Hodowla kwiatów.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (1.8) [uczeń] podaje przykłady roślin i zwierząt hodowanych przez człowieka, w tym w pracowni przyrodniczej, i wymienia podstawowe zasady opieki nad nimi.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

rozpoznaje kwiaty hodowlane;

wie jaką rolę pełni przyroda dla człowieka;

rozpoznaje zwierzęta gospodarskie i domowe;

zna zasady hodowli roślin.

Nabywane umiejętności:

UCZEŃ

potrafi wymienić czynniki wpływające na hodowlę roślin;

potrafi wymienić korzyści wynikające z hodowli zwierząt;

potrafi pracować samodzielnie jak i w grupie.

Kompetencje kluczowe:

  • kompetencje naukowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym

  • poszanowanie przyrody

  • umiejętność uczenia się

Etapy lekcji:

  1. Wstęp:

  • Powitanie uczniów przez nauczyciela

  • Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności).

  1. Przebieg zajęć:

  • Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Hodowla kwiatów. Inicjuje rozmowę.

  • Rozpoczęcie rozmowy - Nauczyciel zadaje pytanie: Jaką rolę pełni przyroda w życiu istot żywych? Uczniowie udzielają odpowiedzi: dostarcza pokarmu, może wpływać na poprawę samopoczucia, dostarcza tlen,…. . (burza mózgów, uczniowie odkrywają jak wielką rolę pełni przyroda w otaczającym ich świecie, dowiadują się, jak należy ją chronić).

  • Nauczyciel zadaje pytanie: Jakie znacie zwierzęta domowe i gospodarskie? Uczniowie odpowiadają, nauczyciel kontroluje rozmowę.

  • Po krótkiej rozmowie nauczyciel zadaje kolejne pytanie: Czy wiecie jakie są korzyści wynikające z hodowli zwierząt? Uczniowie odpowiadają.

  • Nauczyciel za pomocą komputera i rzutnika prezentuje uczniom prezentacje multimedialną: „Zakładamy hodowlę”, szczegółowo opisuje temat każdego slajdu. Na koniec zachęca uczniów do hodowli własnych roślin.

  • Nauczyciel przekazuje uczniom dwa egzemplarze zdjęć roślin. Uczniowie zapoznają się z gatunkami hodowlanymi. Są to rośliny rolnicze oraz ogrodowe.

  • Na koniec lekcji nauczyciel dyktuje notatkę. Uczniowie robią notatki.

  1. Podsumowanie:

  • Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.

  • Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.

  • Uporządkowanie miejsca pracy.

    Zadanie domowe

  1. Wyjaśnij co oznacza termin: gospodarstwo ekologiczne.

  2. Przeprowadź obserwację wzrostu rzeżuchy.

Obserwacja:

1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Pieprzyca siewna (rzeżucha) jest rośliną szczególnie łatwą w hodowli. Cały okres uprawy trwa zaledwie ok. 10 dni, poszczególne fazy roślin są więc łatwe do opisywania przez uczniów.

2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem obserwacji jest stworzenie opisu procesu wzrostu rzeżuchy.

3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacja prowadzona jest w domu ucznia. Potrzebne sprzęty – plastikowa tacka, bibuła, gaza albo wata, nasiona rzeżuchy.

4. Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczeń tworzy hodowlę zgodnie z prezentacją multimedialną pt. Zakładamy hodowlę. Codziennie o stałej porze dokonuje obserwacji hodowli.

5.Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie zapisują dzień, kiedy roślina zaczęła kiełkować. Codziennie mierzą linijką długość łodygi kilku roślin i wyciągają średnią. Oceniają, kiedy roślina nadaje się do spożycia.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik

  • Encyklopedia

  • Komputer

  • Rzutnik

  • Ekran projekcyjny

  • Prezentacja multimedialna

Metody nauczania

  • Pogawędka

  • „Burza mózgów”

  • Rozmowa kierowana

  • Obserwacja

Formy pracy

  • Praca indywidualna

  • Rozmowa kierowana

Zadanie dla chętnych

Przygotuj szkic rośliny (korzeń, łodyga, liście, kwiatostan) nazywając poszczególne elementy rośliny.

RQ1ggKNoXu6Nf

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 95.00 KB w języku polskim
RBNfiXrIjIAfx

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 58.53 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3