Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RFtYQ8qkF0Oar1

Idealizacja na antyczny wzór w klasycystycznych rzeźbach Antoniego Canovy

Ważne daty

1757‑1822 – lata życia Antoniego Canovy

1779 – wyjazd na studia do Rzymu

1780 – otrzymanie 3‑letniego stypendium senatu weneckiego

1800 – Canova zostaje członkiem członkiem Accademia di San Luca

1802 –mianowanie generalnym inspektorem sztuk pięknych i budowli papieskich

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1PMbh7yI8K0w
Pobierz plik: scenariusz_lekcji.pdf
Plik PDF o rozmiarze 160.75 KB w języku polskim

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

b) w rzeźbie: bryły, kompozycji, faktury, relacji z otoczeniem,

14. wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem;

18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;

3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

4. rozróżnia techniki sztuk plastycznych, jak:

c) w rzeźbie: chryzelefantyna, rzeźba w drewnie, kamieniu, złocie, odlew w gipsie, odlew w brązie,

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje;

4. łączy dzieło z fundatorem, mecenasem lub marszandem, dla którego powstało.

Nauczysz się

charakteryzować cechy twórczości Canovy;

wskazywać inspiracje antykiem w rzeźbach artysty;

dokonywać opisu formalnego wskazanych rzeźb;

wiązać dzieło z miejscem, w którym się znajduje.

Młodzieńczy okres twórczości Canovy

Antonio Canova uważany jest za największego rzeźbiarza czasów klasycyzmuStyl empireklasycyzmu. Urodził się w Possagno w 1757 r. Gdy miał zaledwie cztery lata, zmarł jego ojciec Pietro. Matka, Angela Zardo, wyszła za Francesco Sartori i przeniosła się do Crespano, małej wioski niedaleko Possagno, a Antonio pozostał pod opieką dziadka, Pasino Canova, kamieniarza i rzeźbiarza. Wydarzenia te pozostawiły niezatarty ślad w życiu Antonio. Od najmłodszych lat wykazywał naturalną skłonność do rzeźby, tworząc małe dzieła sztuki z gliny. Legenda głosi, że w wieku sześciu lub siedmiu lat, podczas obiadu weneckiej szlachty w willi w Asolo, Canova wyrzeźbił wspaniałego lwa z masła. Wszyscy goście byli zaskoczeni, a gospodarz, senator Giovanni Falier, postanowił zająć się jego wykształceniem. W 1768 r. Canova rozpoczął pracę w pracowni rzeźbiarskiej Torrettiego, który otworzył mu drzwi  do Wenecji, tętniącego życiem miasta, pełnego wydarzeń kulturalnych i artystycznych. W Wenecji Canova uczęszczał do szkoły aktu w Accademia delle Belle Arti i nauczył się sztuki rysowania, czerpiąc inspirację z gipsowych odlewów w Galerii Filippo Farsetti. Po opuszczeniu pracowni Torrettiego otworzył własny warsztat i wyrzeźbił pierwsze posągi, które dały mu pewien rozgłos w Wenecji i regionie Veneto: Orfeusz i Eurydyka (1777), Dedal i Ikar (1779). W rzeźbach tych widoczne są wpływy antyczne. Canova inspirował się tematem mitologicznym oraz dopracował detale, opierając się na wielu wcześniej wykonanych szkicach oraz dbając o antyczna doskonałość w anatomii postaci.

R11s16T8rM25x
Antonio Canova, „Orfeusz i Eurydyka”, 1776, Museo Correr, Wenecja, Włochy wikimedia.org, domena publiczna
RbigEN2kDRZOq
Antonio Canova, „Dedal i Ikar”, 1779, Museo Correr, Wenecja, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna

Okres świetności

Canova opuścił Wenecję w październiku 1779 r. i udał się do Rzymu, gdzie pozostał do końca 1780 r. Dzięki wstawiennictwu Faliera, Canova został przyjęty przez Gerolama Zuliana, weneckiego ambasadora Stolicy Apostolskiej, dzięki któremu uzyskał  dostęp do kolekcji watykańskiego  muzeum, mógł uczęszczać do szkoły aktu Akademii Francuskiej. Od 22 stycznia do 28 lutego 1780 r. Canova przebywał w Neapolu, zwiedzał kolekcję Farnese, kaplicę Sansevero, miał okazję odkryć ogromne dziedzictwo archeologiczne znalezione w Pompejach, Herkulanum i Paestum. Po powrocie do Rzymu w grudniu Canova wykonał kilka zleceń i rozpoczął pracę nad wielką marmurową grupą Tezeusz siedzący na Minotaurze, którą uważał za prawdziwy manifest własnej sztuki. Prace zostały ukończone w 1783 roku i od razu odniosły olśniewający sukces zarówno we Włoszech, jak i za granicą.

ReZb2vUX3DYfR
Antonio Canova, „Tezeusz siedzący na Minotaurze”, 1782, Victoria and Albert Museum, Londyn, Anglia, wikimedia.org, domena publiczna

W 1783 r. Canova otrzymał zlecenie wykonania monumentalnego dzieła przedstawiającego Nagrobek  Klemensa XIV. Dzieło, oprócz uzyskania dziesięciu tysięcy scudi, przyczyniło się do uznania artysty za  największego rzeźbiarza stulecia. Canova w swoich czasach zyskał prestiż artysty  dorównujący sławie   Michała  Anioła czy Berniniego.

R1NLzQiQCJRAv
Antonio Canova, „Nagrobek Klemensa XIV”, 1783-1787, kościół Santi Apostoli, Rzym, Włochy, roma-nonpertutti.com, CC BY 3.0

W międzyczasie, szukając odpoczynku od intensywnej pracy, rzeźbiarz spędził miesiąc w Neapolu, gdzie angielski pułkownik John Campbell zamówił u niego marmurową grupę Psyche budzona przez pocałunek Kupidyna.

Mit o Psyche został ujęty literacko przez Apulejusza w Metamorfozach. Psyche była najpiękniejszą z trzech córek pewnego króla; zazdrosna o jej piękność Wenus kazała Amorowi natchnąć Psyche miłością do najbardziej odrażającego człowieka, Amor jednak zachwycony jej urodą sam się w Psyche zakochał. Zdobywszy jej miłość, odwiedzał ją co noc pod warunkiem jednak, że nigdy nie będzie się starała go zobaczyć ani dowiedzieć się, kim jest. Psyche jednak za radą zazdrosnych sióstr zapaliła, w czasie gdy Amor spał, lampę. Obudzony bóg zniknął z jej oczu. Zrozpaczona Psyche, szukając Amora po świecie, dotarła do pałacu bogini Wenus, gdzie doznała wielu upokorzeń, wykonując ciężkie i przykre prace. Swoją wytrwałością wzruszyła wreszcie serce bogini, która obdarzyła Psyche nieśmiertelnością i połączyła z Amorem na zawsze.

Źródło: Mała encyklopedia kultury antycznej, pod red. Zdzisława Piszczka, Warszawa 1990, s. 624– 625.

Amor i Psyche – wyobrażenie miłości

RJ2eerYKbcgcq1
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę Antonio Canova „Psyche budzona przez pocałunek Kupidyna”. Posąg przedstawia leżącą na skale kobietę o delikatnym ciele, okrytą jedynie materiałem, znajdującej się na jej biodrze i udzie, który miękko ułożony jest pod jej ciałem. Psyche jest obejmowana przez Amora ze skrzydłami, który lewą ręką podtrzymuje jej odchyloną do tyłu głowę, prawą obejmuje piersi kobiety, której ręce uniesione są do góry, a dłonie oplatają głowę młodzieńca. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: Punkt 1: Obie postacie są ucieleśnieniem piękna, wyrażonego przez akt pocałunku nagich postaci. Ciało Psyche zostało jedynie lekko zasłonięte udrapowaną materią i ręką Kupidyna. Punkt 2: Gładka powierzchnia marmuru kontrastuje z fakturą skały, na której znajdują się postacie. Punkt 3: Kupidyn, bóg zmysłowej miłości, pochyla się nad dopiero co przebudzoną Psyche. Ręce Psyche tworzą otok, w który wpisane są głowy obejmujących się postaci. Punkt 4: Tematem dzieła jest miłość. Kupidyn symbolizuje jej cielesny wymiar. Jego pocałunek budzi Psyche, czyli duchową stronę miłości. Punkt 5: Widok z tyłu.
Antonio Canova, „Psyche budzona przez pocałunek Kupidyna, 1793, Luwr, Paryż, online‑skills, CC BY 3.0

Canova i Napoleon

W wyniku zwycięskiej kampanii włoskiej Napoleona 19 lutego 1797 r. podpisano Traktat Tolentino między generałem korsykańskim a Piusem VI, w którym papież zobowiązał się do przekazania zwycięzcom dzieł sztuki i cennych rękopisów. Uważając za niebezpieczne pozostanie w Rzymie, w 1798 r. Canova udał się do Possagno, odwiedził Wiedeń, Pragę, Drezno, Berlin i Monachium. Ostatecznie jednak wrócił do Rzymu, który uważał za jedyne miasto sprzyjające jego artystycznym poglądom. Mimo niechęci do polityki Napoleona, aby zwiększyć swój prestiż Canova podjął się wykonania dla księcia Camillo Borghese, ukończonej w 1808 roku rzeźby portretowej Pauliny Borghese jako Wenus. Dzieło przedstawia siostrę Napoleona leżącą na kanapie, trzymającą jabłko zwycięstwa, sugerując, że kobieta jest godna pozycji Wenus Zwycięskiej.

Rzeźba ukazuje półnagą Paulinę Borghese na wysokim szezlongu, a więc rodzaju kanapy w kształcie wydłużonego fotela. Tego typu mebel, popularny w XVIII i XIX wieku, ale spotykany również współcześnie, umożliwia odpoczynek w pozycji półleżącej. W takiej właśnie pozycji została ujęta portretowana, subtelnie podpierająca prawą dłonią głowę lekko zwróconą w lewo. Ramię spoczywa na leżących jedna na drugiej dwóch prostych poduszkach. Dolna dostosowuje się do kształtu zakrzywionego i idącego w górę płaskiego materaca, którego powierzchnię obiega delikatne, wąskie obszycie o geometryzujących formach. Nogi Pauliny Borghese ułożone są swobodnie, prawa jest wyciągnięta, lewa lekko zgięta w taki sposób, że jej dolna część ukryta jest za prawą łydką. W lewej, ułożonej wzdłuż ciała ręce siostry Napoleona znajduje się owoc, który nie tyle chwyta ona całą dłonią, co raczej podtrzymuje palcami, kierując w stronę widza. Biodra i część nóg spowite są silnie pofałdowaną draperią podkreślającą kształt dolnych części ciała. Ramiona, piersi oraz brzuch Pauliny są całkowicie odkryte. Na prawe przedramię nałożoną ma bransoletkę. Jej misternie ułożone, spięte, kręcone włosy tworzą wyrafinowaną fryzurę. Sama figura, poduszki oraz materac wyrzeźbione zostały w białym marmurze, zaś właściwa konstrukcja szezlongu w drewnie pokrytym polichromią imitującą ciemniejszy, pełen żył marmur. Mebel został okraszony wypukłą dekoracją, na którą składają się zgeometryzowane motywy ornamentalne, roślinne i zwierzęce. Między nogami szezlongu, na maskującej płycie mającej za zadanie kryć mechanizm pozwalający na obracanie całej struktury, znajduje się imitacja marmurowej posadzki oraz trzech wiszących w równych odstępach drapowanych tkanin o złotym wykończeniu w ich dolnej partii, zawieszonych na ramie mebla.

(…)

Zarówno Camillo Borghese, zlecający wykonanie podobizny żony, jak i sama Paulina, ponad wszelką wątpliwość pragnęli za pomocą dzieła Canovy przekazać określone treści, wpłynąć na sposób, w jaki ich postrzegano. Już wybór artysty poświadczał prestiż i możliwości małżonków, przedstawicieli elity ówczesnej Europy, jednych z potężniejszych ludzi początków XIX wieku. Oprócz tego ważny był oczywiście kontekst antyczny. Zarówno treść, jak i forma, odnoszące się do starożytnej Grecji oraz starożytnego Rzymu, podkreślały obycie małżonków, przynależność do uprzywilejowanej, wykształconej grupy społecznej. Warto dodać, że nie bez znaczenia dla wyboru konwencji portretowej mogły być legendarne korzenie rodu Borghese, upatrującego swych początków w osobie syna Wenus, Eneasza. Wpływ na powstanie rzeźby mogły mieć również ambicje Napoleona, który przez małżeństwo swojej siostry z Camillo Borghese starał się umocnić swoją pozycję polityczną w Italii.

Źródło: http://www.isztuka.edu.pl/i‑sztuka/node/458 (dostęp z dnia 31.03.2018)

RQlW17vAg7lvS
Antonio Canova, „Paulina Borghese jako Wenus”, 1805-1808, Galeria Borghese, Rzym. Włochy, wikimedia.org, domena publiczna

W 1814 roku Canova otrzymał od Giuseppiny di Beauharnais, pierwszej żony Napoleona, zamówienie  na rzeźbiarską grupę Trzech Gracji, która po raz drugi zostanie odtworzona dla Johna Russella, szóstego księcia Bedford. Dzieło przekłada na marmur wyjątkowo neoklasyczną koncepcję piękna, reprezentowaną na twarzach trzech kobiet.

R1KRhQgQ0Ns4Z
Antonio Canova, „Trzy Gracje”, ok. 1813-1816, Ermitaż, Petersburg, Rosja, wikimedia.org, domena publiczna

Mimo tych prac Canova nigdy nie zaakceptował propozycji pozostania oficjalnym rzeźbiarzem na francuskim dworze cesarskim. W 1815 r., bezpośrednio po bitwie pod Waterloo, Canova, który był w Paryżu ze swoim przyrodnim bratem Giovannim Battistą Sartorim, z dyplomacją ekspercką, zdołał zabrać do Włoch wiele cennych dzieł sztuki, wcześniej skradzionych przez Napoleona.

RSaI40WrD4jQL
Ćwiczenie 1
Gdzie znajduje się rzeźba Antonio Canovy „Nagrobek Klemensa XIV”?
R1e2GbzsiQ6vE
Ćwiczenie 2
Podaj dwa tytuły rzeźb o tematyce mitologicznej.
R1JOyYMPE2ekS
Ćwiczenie 3
Podaj imię i nazwisko kobiety sportretowanej przez Canovę jako lezącą na rzymskiej sofie.
RUSsGRJX5gRRk
Ćwiczenie 4
Podaj imię mężczyzny ukazanego z Eurydyką.
RJsVu7Gh9Fm4i
Ćwiczenie 5
Do rzeźb dobierz miejsca ich przechowywania. Tezeusz siedzący na Minotaurze Możliwe odpowiedzi: 1. Ermitaż, Petersburg, 2. Luwr, Paryż, 3. Victoria and Albert Museum, Londyn, 4. Museo Correr, Wenecja. Trzy Gracje Możliwe odpowiedzi: 1. Ermitaż, Petersburg, 2. Luwr, Paryż, 3. Victoria and Albert Museum, Londyn, 4. Museo Correr, Wenecja. Orfeusz i Eurydyka Możliwe odpowiedzi: 1. Ermitaż, Petersburg, 2. Luwr, Paryż, 3. Victoria and Albert Museum, Londyn, 4. Museo Correr, Wenecja. Psyche budzona przez pocałunek Kupidyna Możliwe odpowiedzi: 1. Ermitaż, Petersburg, 2. Luwr, Paryż, 3. Victoria and Albert Museum, Londyn, 4. Museo Correr, Wenecja.
R1YcWamT7byrF
Ćwiczenie 6
Podaj przykład rzeźby nagrobkowej Canovy.
R1Orpla1Wi1ys
Ćwiczenie 7
Kim są trzy kobiety z rzeźby Canovy stojące w objęciach.

Słownik pojęć

Styl empire
Styl empire

styl empire (styl cesarstwa), późna odmiana klasycyzmu ukształtowana we Francji 1800‑15, związana przede wszystkim z okresem panowania Napoleona I. Architekturę empire cechował, w odróżnieniu od poprzednich faz rozwojowych klasycyzmu (Ludwika XVI styl, dyrektoriat), większy wpływ sztuki greckiej, szczególnie silne powiązanie ze sztuką rzymską oraz duża liczba motywów egipskich, spopularyzowanych w Europie po egipskiej wyprawie Napoleona. Ogólną tendencją było dążenie do zmonumentalizowania bryły budynku, ścisłej symetrii i surowości form architektonicznych przy dużej ilości elementów dekoracyjnych: przedstawień figuralnych, symboli i atrybutów władzy i bogatej ornamentyki. Do typowych motywów należały m.in.: uskrzydlone postacie aniołów, geniuszów i bóstw, lwy, sfinksy, chimery, łabędzie, cesarskie orły w wieńcach laurowych lub dębowych, trofea, rózgi liktorskie, instrumenty muz. (liry, harfy), girlandy z kwiatów i owoców, wazy, medaliony, rogi obfitości, pszczoły i monogramy „N”. Formy empire przejawiły się najpełniej w pałacach cesarskich, budowanych, przebudowywanych i projektowanych. Szczególnie charakterystyczne są wnętrza pałacowe w Malmaison, Compiegne, Luwrze, Wersalu, Fontainebleau oraz nie istniejących już pałacach w Saint‑Cloud i Tuileries. Na jednolitość stylową wnętrz wpłynęły bardzo liczne projekty Perciera i Fontaine'a. Ściany zdobione były obiciami z tkanin (głównie w kolorze białym często z mocnymi akcentami purpury), złoceniami lub miały regularne podziały geometryczne, wypełnione motywami pompejańskimi, sufity pokrywały sztukaterie, detale architektoniczne były często złocone; posadzki marmurowe i drewniane układano w dekoracyjne wzory. Częstym elementem wnętrza były kominki i lustra ścienne. Meble o ciężkich, spokojnych formach wykonywano głównie z mahoniu i zdobiono nakładkami ze złoconego brązu i miedzi. Do typowych sprzętów należały biurka, rekamiery, sekretery, komody, toalety, lustra, łoża z baldachimem w formie drapowanego namiotu, okrągłe stoły, konsole, krzesła i fotele, kanapy, leżanki, trójnogi, ekrany. Empire wprowadził tzw. komplety, czyli jednolicie skomponowane zestawy mebli. W modzie kobiecej dominowały nadal gusty antykizujący z czasów dyrektoriatu. W malarstwie czołowe miejsce zajmowali: J. L. David, autor scen hist. i portretów, A. J. Gros i F. Gerard. Rzeźba pozostawała pod silnym wpływem A. Canovy.

Źródło:

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, pod red. K. Kubalska‑Sulkiewicz  wyd. 4, Warszawa 2003.

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

K. Mikocka‑Rachubowa, Canova: jego krąg i Polacy (ok. 1780‑1850), T. 1‑2, Warszawa 2001

http://www.isztuka.edu.pl/i‑sztuka/node/458 (dostęp z dnia 31.03.2018)