Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Madame de Pompadour została ukazana na obrazie Françoisa Bouchera. Przyjrzyj się dziełu i wypisz cechy (zewnętrzne i wewnętrzne) namalowanej kobiety.

Madame de Pompadour została ukazana na obrazie Françoisa Bouchera. Zapoznaj się z opisem dzieła i wypisz cechy (zewnętrzne i wewnętrzne) namalowanej kobiety.

R1IQurGNqqzYe
(Uzupełnij).
R1XVENUM1qxRJ1
Ilustracja interaktywna. Obraz przedstawia wpół leżącą kobietę w kwiecistej sukni. Patrzy przed siebie i trzyma w ręku otwartą książkę. Pod nogami kobiety znajdują się pies oraz róże. 1. Gustaf Lundberg, Portret Francoisa Bouchera, XVIII w.
Źródło: domena publiczna.

François Boucher (1703–1770) to najbardziej znany i wszechstronny francuski artysta XVIII w. Był nie tylko malarzem i grafikiem, lecz także dekoratorem wnętrz, scenografem, projektantem gobelinów i biskwitowych (z matowej, niepokrytej szkliwem porcelany) figurek., 2. François Boucher, Triumf Wenus, 1740
Źródło: domena publiczna.

Jego twórczość wyraża wdzięk, grację, hedonizm – cechy charakterystyczne dla stylu rokoko. Życie i dzieło tego artysty związane były z dworem Ludwika XV oraz osobą faworyty króla – markizy de Pompadour., 3. François Boucher, Madame de Pompadour, 1758
Źródło: domena publiczna.

Boucher wielokrotnie portretował markizę de Pompadour, projektował dla niej wnętrza, a nawet uczył trudnej techniki rytowania. Należał do ulubionych artystów i protegowanych markizy, która słynęła z niebywałej urody i sprawowanego mecenatu., 4. François Boucher, Madame de Pompadour (fragment), 1756
Źródło: Vassil, Wikimedia Commons, licencja: CC0 1.0.

Jednym z piękniejszych portretów tej niezwykłej kobiety jest obraz artysty Madame de Pompadour. Ukazana na tle pałacowego wnętrza dama siedzi w swobodnej, półleżącej pozie, wsparta na poduszkach. Ubrana jest w piękną suknię w kolorze rozbielonej zieleni, ozdobioną girlandami kwiatów, koronkowymi falbanami oraz kokardami z różowej wstążki. Dół sukni to obfita krynolina (rozpięta na specjalnym rusztowaniu spódnica modna w okresie rokoka), natomiast górę stanowi obcisły, usztywniony fiszbinami stanik z dużym dekoltem ozdobiony kaskadą różowych wstążek. Delikatna obróżka na szyi oraz maleńki stroik we włosach podkreślają kokieterię damy, jej wdzięk i grację., 5. François Boucher, Madame de Pompadour (fragment), 1756
Źródło: Vassil, Wikimedia Commons, licencja: CC0 1.0.

Markiza przedstawiona jest w swobodnej pozie, trzyma rozłożoną książkę, ale jej nie czyta. Jej błądzące w zamyśleniu spojrzenie oraz rozkoszny uśmiech mówią, że czeka na kochanka., 6. François Boucher, Madame de Pompadour (fragment), 1756
Źródło: Vassil, Wikimedia Commons, licencja: CC0 1.0.

Symbolem miłości są róże – ulubione kwiaty markizy, siedzący u jej stóp piesek oraz umieszczona w górze postać amorka. Obraz tchnie atmosferą wdzięku, lekkości, radosnego oczekiwania.
François Boucher, Madame de Pompadour, 1756
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1
Polecenie 2

Zarówno monografia, jak i portret, których przykłady zostały omówione w tej lekcji, są dziełami poświęconymi jednej osobie. Wyjaśnij, jaką wiedzę o danej postaci daje odbiorcy każdy z przywołanych tekstów kultury. Czy któryś z tych przekazów można uznać za bardziej obiektywny? Swoją odpowiedź uzasadnij.

RmSZujt8ePzmk
(Uzupełnij).