Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R7vqU5m4pgAlg1
Ilustracja przedstawia pięciolinię, na której umieszczone są zapisy określonych znaków muzycznych. Tytuł lekcji: Improwizowanie pytań i odpowiedzi na przykładzie piosenki.

Improwizowanie pytań i odpowiedzi na przykładzie piosenki

Źródło: online-skills, licencja: CC0.
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RMvdCsmMkva7n
Scenariusz zajęć do pobrania

I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.

1. W zakresie śpiewu. Uczeń:

5) tworzy z pomocą nauczyciela i samodzielnie:

A) struktury melodyczne,

6) improwizuje wokalnie oraz tworzy – pod kierunkiem nauczyciela i samodzielnie – różnorodne wypowiedzi muzyczne według ustalonych zasad.

II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.

1. Uczeń zna, rozumie i wykorzystuje w praktyce:

2) określa podstawowe elementy muzyki (rytm, melodię, harmonię, agogikę, dynamikę, kolorystykę, artykulację).

Nauczysz się

opisywać elementy języka muzycznego;

improwizować odpowiedzi muzyczne;

wskazywać elementy okresu muzycznego;

stosować właściwą terminologię muzyczną.

Motyw, temat i fraza – język muzyczny

Muzyka, podobnie jak język, przekazuje informacje, intencje oraz emocje. Dzieło muzyczne złożone jest z motywówMotyw muzycznymotywów, będących najmniejszymi elementami melodii. Co najmniej dwa motywy składają się na frazę muzycznąFraza muzycznafrazę muzyczną. Klasyczne zdanie muzyczne zbudowane jest z dwóch dwutaktowych fraz. Dzieła o skomplikowanej budowie mogą posiadać wiele fraz muzycznych, a także ich przekształceń.

Okres muzyczny powstaje z dwóch zdań tj. z poprzednika i następnika, obie te części zbudowane są z fraz oraz motywów. W największym uproszczeniu poprzednik możemy uznać za pytanie, zaś następnik za odpowiedź, w ten sposób okres muzyczny możemy nazwać pytaniem i odpowiedzią.

W bardziej szczegółowym znaczeniu poprzednik jest wyrazem gromadzonych się napięć (melodia zawiesza się na dominancieDominantadominancie), które to następnik rozwiązuje tonikąTonikatoniką.

Polecenie 1
Odpowiedz na pytanie: Z jakich elementów zbudowane jest zdanie muzyczne?
Odpowiedz na pytanie: Z jakich elementów zbudowane jest zdanie muzyczne?

Przykład pytania i odpowiedzi – Uciekaj myszko do dziury

Melodia pierwszych czterech taktów piosenki przypomina pytanie, czyli poprzednik. Kolejne stanowią odpowiedź, czyli muzyczny następnik.

RsQnKW8h3MCPl
Zapis nutowy poprzednika piosenki "Uciekaj myszko do dziury”. W zapisie nutowym 4 takty. Są to następujące dźwięki g, g, g, f, d, c, a, g. Po naciśnięciu punktu aktywnego słyszymy te dźwięki zagrane na fortepianie. Po wysłuchaniu tego fragmentu mamy wrażenie że muzyka wytworzyła napięcie, które nie zostało rozwiązane. Jakby ktoś zadał pytanie bez odpowiedzi.
Poprzednik utworu „Uciekaj myszko do dziury”, AMFN, CC BY 3.0
RjgYHwIbrTJNY
Zapis nutowy następnika piosenki "Uciekaj myszko do dziury”. W zapisie nutowym 4 takty. Są to następujące dźwięki g, g, g, f, d, c, e, c. Po naciśnięciu punktu aktywnego słyszymy te dźwięki zagrane na fortepianie. Po wysłuchaniu tego fragmentu mamy wrażenie że muzyka zakończyła się. Napięcie została rozwiązane.
Następnik utworu „Uciekaj myszko do dziury”, AMFN, CC BY 3.0
Polecenie 2
Wyjaśnij, czym są: poprzednik i następnik.
Wyjaśnij, czym są: poprzednik i następnik.

POPRZEDNIK

R1k8gWR5buGe311
Poprzednik utworu „Uciekła mi przepióreczka” - zapis nutowy, online-skills, CC BY 3.0
R1VAzEJx4AA45
Zagrane na fortepianie dźwięki: a, b, c2, c2, c2, c2, a, a, b, d2, g, a, b, b, b, b, g, g, a, c2. Czyli poprzednik piosenki “Uciekła mi przepióreczka” Po wysłuchaniu tego fragmentu mamy wrażenie że muzyka wytworzyła napięcie, które nie zostało rozwiązane. Jakby ktoś zadał pytanie bez odpowiedzi.

NASTĘPNIK

R1CEvLq5BMoXc11
Następnik utworu „Uciekła mi przepióreczka” - zapis nutowy, online-skills, CC BY 3.0
R1QejcdAwOIem
Zagrane na fortepianie dźwięki: f, g, a, a, a, a, f, a, c2, b, g, g, a, b, b, d2, c2, b, e, g, f. Czyli następnik piosenki “Uciekła mi przepióreczka” Po wysłuchaniu tego fragmentu mamy wrażenie że muzyka zakończyła się. Napięcie została rozwiązane.
Polecenie 3
Odpowiedz na pytanie: Jaką funkcję mają poprzednik i następnik w muzyce?
Odpowiedz na pytanie: Jaką funkcję mają poprzednik i następnik w muzyce?
Rnqg4E8hU8rvQ
Ćwiczenie 1
Przeanalizuj wcześniejsze przykłady. Jeśli poprzednik kończył się na dźwięku g, to na jakim dźwięku kończył się następnik? Możliwe odpowiedzi: 1. d, 2. g, 3. c, 4. a.
Ćwiczenie 2

Wysłuchaj poprzednika (nagranie nr 1) oraz trzech proponowanych następników (nagrania nr 2‑4) - który z nich będzie Twoim zdaniem najlepszą odpowiedzią dla muzycznego pytania?

RaVGOscSdyhWh
Na nagraniu poprzednik z piosenki "Siedzi sobie zając pod miedzą". Po wysłuchaniu tego fragmentu mamy wrażenie że muzyka wytworzyła napięcie, które nie zostało rozwiązane. Jakby ktoś zadał pytanie bez odpowiedzi.
RBIdFG0ANc2g4
Przykład pierwszy. Po wysłuchaniu tego fragmentu mamy wrażenie że muzyka wytworzyła napięcie, które nie zostało rozwiązane. Jakby ktoś zadał pytanie bez odpowiedzi.
RiRZXFnGxvuZu
Przykład drugi. Po wysłuchaniu tego fragmentu mamy wrażenie że muzyka zakończyła się. Napięcie została rozwiązane.
R9xKgZnAwEPRB
Przykład trzeci. Po wysłuchaniu tego fragmentu mamy wrażenie że muzyka wytworzyła napięcie, które nie zostało rozwiązane. Jakby ktoś zadał pytanie bez odpowiedzi.
R11Tv65kouquo
Odpowiedz na pytanie: Które z opisanych nagrań było następnikiem?
RwTbY6UV17sgz
Ćwiczenie 3
Nagranie 1: Fragment piosenki "Biały walczyk" Po wysłuchaniu tego fragmentu mamy wrażenie że muzyka wytworzyła napięcie, które nie zostało rozwiązane. Jakby ktoś zadał pytanie bez odpowiedzi. Nagranie 2: Fragment piosenki "Biały walczyk" Po wysłuchaniu tego fragmentu mamy wrażenie że muzyka zakończyła się. Napięcie została rozwiązane. Określ które z nagrań jest poprzednikiem, a które następnikiem utworu.
RT0yf7rN4G0QC
Ćwiczenie 4
Wskaż najmniejszy element języka muzycznego. Możliwe odpowiedzi: 1. Motyw, 2. Temat, 3. Fraza
R13Ypj1GYnBwG
Ćwiczenie 5
Połącz w pary pojęcie z definicją. Tonika Możliwe odpowiedzi: 1. pierwszy dźwięk (stopień) gamy durowej lub molowej. 2. piąty stopień skali lub gamy durowej albo molowej. Dominanta Możliwe odpowiedzi: 1. pierwszy dźwięk (stopień) gamy durowej lub molowej. 2. piąty stopień skali lub gamy durowej albo molowej.
R1IBaOcSopfPg
Ćwiczenie 6
Wskaż, który z elementów języka muzycznego jest muzyczną odpowiedzią: 1. motyw, 2. następnik, 3. zdanie muzyczne.
R5TM6UlNzEmhP
Ćwiczenie 7
Wskaż metrum utworu Uciekaj myszko do dziury. Możliwe odpowiedzi: 1. trzy czwarte 2. trzy ósme, 3. pięć ósmych, 4. trzy drugie.

Słownik pojęć

Dominanta
Dominanta

1. V stopień  skali lub gamy durowej albo molowej, także akord zbud. na tym stopniu, najczęściej trójdźwięk durowy (D), także akord septymowy (D7) oraz nonowy (D9), reprezentujący funkcję harmoniczną przeciwstawną tonice, dążący do rozwiązania się na nią.

Forma muzyczna
Forma muzyczna

termin określający konstrukcję dzieła muzycznego z punktu widzenia współdziałania wszystkich elementów muzyki (rytmu, metrum, melodyki, harmoniki, dynamiki, agogiki i kolorystyki).

Fraza muzyczna
Fraza muzyczna

muzyczna struktura dźwiękowa powstająca w wyniku współdziałania różnych elementów muzycznych, głównie melodii, rytmu i harmonii; Dwie frazy tworzą zdanie muzyczne.

Motyw muzyczny
Motyw muzyczny

charakterystyczny fragment melodii, powtarzający się i rozwijany w utworze muzycznym.

Następnik
Następnik

drugie z dwu zdań okresu muzycznego, stanowiące rozładowanie napięć nagromadzonych w zdaniu pierwszym.

Okres muzyczny
Okres muzyczny

część utworu muzycznego, będąca całością pod względem melodii, harmonii, rytmu itp.

Poprzednik
Poprzednik

pierwsze z dwu zdań okresu muzycznego gromadzące napięcia, które są rozładowywane w drugim zdaniu.

Takt
Takt

jednostka regularnego podziału metrycznego w utworze muzycznym.

Temat muzyczny
Temat muzyczny

materiał melodyczny lub melodyczny i harmoniczny stanowiący podstawę struktury dzieła muzycznego.

Tonika
Tonika

pierwszy dźwięk (stopień) gamy durowej lub molowej; także akord zbudowany na tym stopniu, głównie w postaci trójdźwięku durowego, molowego, akordu z dodaną sekstą, septymowego;

Słownik pojęć opracowano na podstawie:

https://sjp.pwn.pl/

Jerzy Habela, Słowniczek Muzyczny, PWM, Kraków 1998.

Biblioteka muzyczna

Bibliografia

Aleksander Frączkiewicz, Franciszek Skołyszewski, Formy muzyczne T. 1‑2, PWM Warszawa 1988.

Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, PWM, Warszawa 1995.

Danuta Wójcik, ABC form muzycznych, Musica Iagellonica 1999.

Jerzy Habela, Słowniczek muzyczny, PWM, Kraków 1998.