Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Wskazówki „klasycznego” zegara wyznaczają kąty, które można utożsamiać z kątami środkowymi w kole. Przeanalizuj przedstawione interpretacje graficzne i odsłuchaj kolejne komunikaty lektora, klikając w odpowiednią ikonę. Opracuj swój model wyznaczania kąta między wskazówkami i rozwiąż dołączone poniżej zadania.

R1FqNH516eQ9z
Ilustracja interaktywna przedstawia zegar analogowy pokazujący różne godziny. Każda godzina określa pewną miarę kąta wyznaczonego wskazówką godzinową i minutową. 1. O godzinie piętnastej wskazówki godzinowa i minutowa wyznaczają pewien kąt., 2. Kąt ten jest równy kątowi środkowemu, który jest oparty na czwartej części okręgu, jaki tworzy tarcza zegara., 3. Miara tego kąta jest równa jednej czwartej kąta pełnego, czyli wynosi 90°., 4. A jaki kąt utworzą wskazówki o godzinie piętnastej dziesięć?, 5. Zauważmy, że wskazówka minutowa zakreśliła w tym czasie łuk stanowiący jedną szóstą okręgu, na którym oparty jest kąt środkowy o mierze 60°., 6. W tym czasie wskazówka godzinowa zakreśliła łuk stanowiący szóstą cześć łuku „godzinowego”, który jest dwunastą częścią okręgu. Zatem łuk ten stanowi jedną siedemdziesiątą drugą całego okręgu. Na tym łuku opiera się kąt środkowy o mierze 5°., 7. Zatem o godzinie piętnastej dziesięć kąt, jaki tworzą wskazówki jest równy 90°-60°+5°=35°.
Polecenie 2

Wyznacz kąt, jaki tworzą wskazówki: godzinowa i minutowa na kwadrans przed ósmą.

Polecenie 3

Między godziną 800900 Kuba zaobserwował, że kąt, jaki tworzą wskazówki: godzinowa i minutowa jest równy 10°. Która to mogła być godzina?