Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rzh60UeTW7djJ1

Jak analizować bryłę i konstrukcję budowli?

Ważne daty

70‑80 – lata budowy Koloseum w Rzymie

1577‑1592 – lata budowy Santissimo Redentore w Wenecji

1825–1833 – lata budowy Teatru Wielkiego w Warszawie

1972‑1977 – lata budowy Centrum Pompidou w Paryżu

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RATzEBpaewfLc1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

a) w architekturze: planu, układu przestrzennego, opisu fasady i elewacji, wnętrza,

4. zna plany i układy przestrzenne najbardziej znanych dzieł architektury oraz dzieł charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

1. definiuje terminy związane z opisem formy i struktury dzieła architektonicznego, w tym określenia dotyczące typów i elementów planów budowli, elementów konstrukcyjnych i dekoracyjnych (dekoracji fasady i wnętrza) oraz układu przestrzennego;

5. analizując i opisując dzieła architektoniczne, właściwie stosuje terminy i pojęcia dotyczące struktury architektury;

9. nazywa oznaczone na ilustracji elementy architektoniczne, właściwe dla poszczególnych stylów i tendencji, w tym:

a) dzieł antycznych egipskich,

b) dzieł antycznych greckich i rzymskich (a także powstałych w okresie renesansu, baroku i klasycyzmu, dla których antyk był inspiracją),

c) wczesnochrześcijańskich,

d) bizantyńskich,

e) romańskich,

f) gotyckich.

Nauczysz się

definiować pojęcie bryły budowli;

rozróżniać zależności pomiędzy bryłą a planem;

używać odpowiedniej terminologii podczas opisu bryły i konstrukcji;

określać na co warto zwrócić uwagę podczas opisywania bryły budowli;

opisywać bryły przykładowych dzieł architektury oraz analizować ich konstrukcję.

Opis bryły budowli

Bryła to trójwymiarowy widok budowli, na podstawie którego możliwe jest sporządzenie na podstawie rysunku, wizualizacji, schematu lub zdjęcia opisu przestrzeni, uwzględniającego proporcje poszczególnych elementów. Często w budowlach nieistniejących korzysta się także z  rekonstrukcji zabytków.

Podczas opisu kościoła należy określić jego typ (kościół halowyKościół halowykościół halowy, bazylikaBazylikabazylika), wskazać relacje między elementami układu przestrzennego (Nawa główna wyższa od naw bocznych) oraz opisać ich wykończenie (wieżaWieżawieża, kopułaKopułakopuła, sygnaturkaSygnaturkasygnaturka) i położenie (na przykład: od frontu, na skrzyżowaniu nawy głównej z transeptemTransepttranseptem), ilość portaliPortalportali (w głównej fasadzieFasadafasadzie oraz portaliPortalportali bocznych). W przypadku przekroju bryły warto zwrócić uwagę na rozkład kondygnacjiKondygnacjakondygnacji i znajdujące się w nich elementy. Kondygnacyjność jest szczególnie istotnym składnikiem analizy bryły budowli świeckiej. Oprócz ich liczby warto rozpoznać funkcję znajdujących się tam pomieszczeń (na przykład: suterenaSuterenasuterena, facjatkaFacjatkafacjatka, mansardaMansardamansarda, mezzaninoMezzaninomezzanino). Elementem przekrywającym budowlę jest dach: jedno- lub dwuspadowy, kopertowy, namiotowy, łamany (mansardowy), kopułaKopułakopuła, dekorowany często attykąAttykaattyką, szczytemSzczytszczytem, belwederemBelwederbelwederem. Ponadto opis powinien zawierać ogólne cechy odnoszące się do bryły jako całości, na przykład: zbudowana z prostych form geometrycznych (walce, prostopadłościany) lub o skomplikowanej budowie, zwarta lub rozczłonkowana (należy wskazać elementy wystające).

Przykłady analizy brył budowli

R1OxzFqKQVWkQ1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia przedstawiająca czarno-biały schemat pierwszej bazyliki Św. Piotra w Rzymie. Rysunek został wykonany od strony narteksu. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1.

Bryła budowli jest rozczłonkowana.

, 2.

Nawa główna jest wyższa i szersza od naw bocznych.

, 3.

Każda z naw kryta osobnym dachem.

, 4.

Nawę główną kryje dwuspadowy dach.

, 5.

Nawy boczne kryją dachy pulpitowe/jednospadowe.

, 6.

Transept tej samej wysokości co nawa główna, kryty dachem dwuspadowym.

, 7.

Budowlę poprzedza prostokątne atrium.

, 8.

Dziedziniec od bryły kościoła oddzielony krużgankami w postaci narteksu.

, 9.

Do budowli prowadzą kilkustopniowe schody.

, 10.

Do transeptu dostawiona walcowata bryła kryta kopułą.

Stara Bazylika Świętego Piotra, wordpress.com, CC BY 3.0
RrBzx7hEplgKF1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia schemat bryły opactwa św. Piotra i Pawła w Cluny. Rysunek został sporządzony od strony północno-wschodniej, nieco z góry. Akcentuje rozbudowaną część wschodnią. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1.

Bazylika jest budowlą pięcionawową, nawy boczne są niższe od nawy głównej, krytej dachem dwuspadowym.

, 2.

Nawa główna zakończona apsydą.

, 3.

Apsydę z obejściem otacza wieniec kaplic.

, 4.

Po bokach prezbiterium dostawione są prostokątne pomieszczenia.

, 5.

Korpus przecinają dwa transepty o różnej długości: dłuższy od strony wschodniej, krótszy - od zachodniej.

, 6.

Na skrzyżowaniu nawy głównej z głównym transeptem usytuowana jest wysoka i masywna wieża kryta dachem kopertowym.

, 7.

Na skrzyżowaniu naw bocznych z głównym transeptem znajdują się dwie mniejsze wieże kryte dachami namiotowymi.

, 8.

Na skrzyżowaniu nawy głównej z krótszym transeptem znajduje się sygnaturka.

, 9.

Do ramion transeptów dostawione są apsydy.

, 10.

Korpus nawowy poprzedzony jest przedsionkiem o bazylikowym układzie, ale niższym od bryły świątyni.

, 11.

Po bokach wejścia usytuowane są dwie wysokie i masywne, kwadratowe wieże kryte dachem kopertowym.

Opactwo św. Piotra i Pawła w Cluny, Francja, Wikimedia, domena publiczna
R1KyxMb3WHUgO11
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia fotografię zamku Krak des Chevaliers. Masywna bryła wykonana jest z kamienia, posiada masywne, grube mury. Bryła składa się z geometrycznych kształtów o horyzontalnym układzie. Usytuowana jest na stromym terenie. W bryle zwracają uwagę okrągłe niebo jest fioletowo-błękitne. Na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1.

Zamek jest zwartą budowlą złożoną z brył geometrycznych, usytuowanych na różnych poziomach.

, 2.

Podstawa muru jest pogrubiona i stanowiła element ochronny.

, 3.

W murach znajdowały się wąskie otwory strzelnicze.

, 4.

Wewnątrz usytuowane były górne wieże z sypialniami, magazynami, kaplicą i salą bankietową oraz pomieszczeniami dla wysokich rangą rycerzy.

, 5.

Poniżej górnych murów znajduje się stromy stok zabezpieczający przed trzęsieniem ziemi, pociskami i atakami.

, 6.

Do bryły dobudowana jest kwadratowa wieża.

, 7.

Mury wzmocnione są na całej długości basztami obronno-obserwacyjnymi.

, 8.

Na gzymsie zewnętrznych murów znajduje się sklepiony krużganek, zakończony wykuszami w postaci machikuł.

Krak des Chevaliers, XI-XIII w., Syria, Wikimedia, CC BY-SA 2.5
R2p98heYm0ciS1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia Koloseum w Rzymie. Fotografia ukazuje czterokondygnacyjną bryłę budowli na środku placu. W tle znajduje się jasne, pogodne niebo. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1.

Budowla w podziale zewnętrznym posiada cztery kondygnacje ze spiętrzonymi porządkami (najniższa kondygnacja w porządku toskańskim, druga w jońskim, trzecia w korynckim).

, 2.

Trzy niższe kondygnacje związane są z konstrukcyjnym układem arkad.

, 3.

Czwarta kondygnacja (najwyższa) posiada tylko niewielkie okna. Zwieńczona jest wysokim murem z gzymsem na wspornikach.

, 4.

Pomiędzy kondygnacjami znajdują się potrójne belkowania.

, 5.

Ściany pierwotnie pokryte stiukiem ukazują strukturę kamiennych bloków układanych na warstwie zaprawy. Wyższe fragmenty wzniesiono z lżejszej cegły oraz wapiennego tufu.

, 6.

W dolnej kondygnacji znajdują się liczne wyjścia, które pozwalały na dostęp do klatek schodowych, prowadzących na wyższe kondygnacje.

Koloseum, Rzym, Włochy, Wikimedia, CC BY 2.0

Bryły budowli nowożytnych

R1IySkfecAVN51
Audiobook Bryły budowli nowożytnych. Bryły budowli nowożytnych Renesansowy kościół del Santissimo Redentore (Kościół Odkupiciela lub Najświętszego Zbawiciela) w Wenecji (Włochy) autorstwa Adrea Palladio. Naczelną zasadą rządzącą kompozycją fasady jest rytmiczne powtórzenie par elementów; układ fasady sprawia wrażenie, jakby budowana była „warstwowo”, a poszczególne elementy bądź całe moduły, nakładane na siebie, niejako spiętrzane. Na pierwszym planie usytuowana jest zasadnicza, środkowa część fasady. Jej najistotniejszym elementem jest tympanon – zwieńczenie w kształcie trójkątnego naczółka – spoczywający na poziomej belce zwanej architrawem, która z kolei podtrzymywana jest przez usytuowane po obydwu stronach pilastry (od zewnątrz) i kolumnę (od wewnątrz). Między dwiema kolumnami znajduje się portal prowadzący do świątyni. Jest on zwieńczony trójkątnym naczółkiem, opartym na architrawie podtrzymywanym przez dwie półkolumny. Między półkolumnami usytuowane są półkoliście zamknięte drzwi. Wysokość centralnej części fasady odpowiada wysokości nawy głównej kościoła. Sposób zakomponowania palladiańskiej fasady, poprzez zastosowanie wysokiej attyki oraz trójkątnego tympanonu dźwiganego przez kolumny, nawiązuje do kompozycji fasady rzymskiego Panteonu, który Palladio wielokrotnie rysował i studiował w trakcie pobytów w Rzymie. Centralna część fasady kościoła Il Redentore jest w istocie interpretacją formy antycznego portyku, gdzie dwuspadowy dach dźwigany jest przez kolumny, a połacie dachu, od frontu, tworzą trójkątny naczółek. Barokowy kościół Inwalidów p.w. św. Ludwika w Paryżu (Francja) autorstwa Jules Hardouin‑Mansarta. Dwie kondygnacje dwoma załamaniami od fundamentu po dach, schodkowo wysuwają się przed lico fasady. Każdą część flankują smukłe pary kolumn. W górnej kondygnacji w narożach kolumny zastąpiono parami pilastrów. Razem z wysuniętymi dwoma częściami fasady stopniowo wysuwają się one do przodu. Na osi centralnej flankują okazały portal. Dolny rząd kolumn wieńczy trzyczęściowe belkowanie, wystające przed lico fasady. Nad nim w części środkowej fronton, czyli trójkątny przyczółek. Drugą kondygnację wieńczy i w całości otacza ozdobna balustrada, a nad nią w centralnej części wznosi się masywny, cylindryczny bęben z wielkimi oknami flankowanymi parami kolumn. Bęben - inaczej tambur, jest podbudową pod kopułę. Teatr Wielki w Warszawie, klasycystyczna budowla projektu Antonio Corazziego. Fasada od strony Placu Teatralnego składa się z części centralnej oraz dwu bocznych skrzydeł. Pionowa oś dzieli całość na symetryczne części, na jej linii na każdym piętrze umieszczono drzwi. Część centralna to trzy kondygnacje bryły, z których pierwsza, w partii przyziemia jest najszersza. Została podzielona na trzy części: portyk z kolumnadą w części środkowej oraz dwie boczne części nieco cofnięte w stosunku do środkowej. W części środkowej są cztery kolumny w doryckim stylu wspierające fryz z gzymsem. Na gzymsie umieszczono balustradę. W bocznych częściach znajdują się po dwie kolumny wewnątrz i po dwa flankujące je pilastry. W obu częściach kolumny i pilastry są w stylu doryckim i dźwigają belkowanie, czyli składającą się z trzech elementów konstrukcję poziomą. W drugiej kondygnacji wysuniętej przed lico budowli, ale cofniętej w stosunku do portyku, mamy ozdobną kolumnadę z dziesięcioma kolumnami o korynckich kapitelach. Nad portykiem znajduje się taras z niską balustradą, za nim wspomniana kolumnada i druga część tarasu, z którego troje drzwi balkonowych prowadzi do wnętrza. Po bokach tarasu półokrągłe nisze. Kolumny dźwigają belkowanie z ozdobnym fryzem i gzymsem. Nad gzymsem spadzisty dach zwieńczony cokołem, na którym znajduje się pełnoplastyczna rzeźba kwadrygi powożonej przez Apolla. Po bokach, cofnięte względem tarasu znajdują się dwie ściany ozdobione kolumnami i pilastrami. Nad poziomymi pasami dodatkowy gzyms, mocno wystający przed lico muru, a nad nim ograniczone niskimi ścianami tarasy trzeciej kondygnacji. Trzecia kondygnacja z symetrycznymi tarasami po dwóch stronach, pośrodku ma ścianę z drzwiami na głównej pionowej osi budynku. Po obu stronach drzwi po trzy wysokie okna rozdzielone płaskimi pilastrami. Cała część środkowa to spiętrzenie brył, pomimo swojej monumentalności dość harmonijne. Boczne skrzydła gmachu są symetryczne. Część przyziemia to długie kolumnady (po dwadzieścia kolumn z doryckimi kapitelami z każdej strony), dźwigające zewnętrzne tarasy znajdujące się na piętrze. W ścianach skrzydeł bocznych za kolumnadami widoczne pionowe wysokie okna, a nad nimi pod samym sufitem tarasu małe kwadratowe okienka. Drugie i trzecie piętro nie mają poziomego podziału, więc stanowią całość, a różnicują je jedynie okna. Część z tarasem ograniczonym metalową balustradą posiada szereg wysokich okien usytuowanych w liniach kolumn z dolnej części. Nad nimi kwadratowe okna trzeciego piętra. Obydwa skrzydła budowli są identycznie rozdzielone pośrodku nieco wystającą przed lico częścią: pomiędzy oknami znajdują się półkolumny o jońskich kapitelach (po osiem sztuk) dźwigające skromne belkowanie z gzymsem korespondującym stylistycznie z gzymsami środkowej części fasady. W bocznych częściach skrzydeł bez półkolumn belkowanie jest umieszczone bezpośrednio nad kwadratowymi oknami i jest nieco cofnięte w stosunku do części środkowych. Nad gzymsem, na całej długości bocznych skrzydeł budowli szeroki poziomy pas ściany i płaski dach. Pomimo swej monumentalności jest to budynek o harmonijnych liniach i dobrze wyważonych proporcjach brył.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
Polecenie 1

Na podstawie opisu brył budowli opisanych w audiobooku uzasadnij tezę, że architekci czerpali z dorobku kultury antycznej.

R1bdwb1Xd2Gz3
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Opis konstrukcji

W opisie konstrukcji budowli należy wskazać elementy, które pełnią funkcję dźwigającą oraz tych, które są dźwigane. Znaczącą rolę pełnią wszystkie elementy nośne: ściany, filaryFilarfilary, kolumnyKolumnakolumny, przyporySkarpa (przypora)przypory, pilastryPilasterpilastry, lizenyLizenalizeny, atlanty, porządki architektonicznePorządek architektonicznyporządki architektoniczne (pionowe elementy dźwigające poziome) ale także więźba dachowaWięźba dachowawięźba dachowa, sposób konstrukcji sklepieniaSklepieniesklepienia. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom konstrukcyjnym możliwe jest także rozpoznanie autora budowli, który w swoich założeniach stosował cechy charakterystyczne oraz powiązanie zabytku ze stylem lub epoką.

RFg6qmbQYzwq91
Elementy świątyni greckiej, rekonstrukcja Partenonu, online-skills, CC BY 3.0
RGMgEeUqNm5Ik1
Konstrukcje okien: a) jednodzielne, b) biforium, c) triforium, d) rozeta, na podstawie: W. Bogusz, Zarys historii architektury, WSiP, 1996 s. 59
R12Vt7qZ8B3rS1
Elementy konstrukcyjne przekroju kościoła gotyckiego, Wikimedia, domena publiczna
RvYGus2qIMh7r1
Przekroje poprzeczne kościołów gotyckich: a) halowy, b) bazylikowy z łukami przyporowymi, c) bazylikowy z podwójnymi łukami przyporowymi. 1- przypora; 2- łuki przyporowe; na podstawie W. Bogusz, Zarys historii architektury, WSiP, 1996 s. 71
RyZMNRwlbzhAE11
Ilustracja o kształcie poziomego prostokąta przedstawia Centrum Pompidou w Paryżu. Budynek znajduje się na placu z turystami. W tle widoczna jest zabudowa miejska. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Szkielet oparty jest na podporach wypełnionych na wypadek pożaru wodą. 2. Przed licem ściany ustawiono w odstępach poziome belki połączone z podporami rurowymi. 3. Na zewnątrz znajdują się schody, przekryte szklaną tubą, zaczepioną na ramie konstrukcyjnej. 4. Główna rama cofnięta jest od krawędzi konstrukcji. 5. Ukośne pręty wzmacniają krzyżowo główna konstrukcję. 6. Zewnętrzne ściany wykonane są ze szkła i są niezależne od konstrukcji budynku.
Renzo Piano i Richard Rogersa, Centrum Pompidou, 1972-1977, Paryż, Francja, pinimg.com, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 1
R9VSUPNiar39X1
Spośród wymienionych elementów architektonicznych wybierz cztery, które pełnią funkcję konstrukcyjną. Możliwe odpowiedzi: kariatyda, filar, atlant, rolwerk, maswerk, woluta, rocaille, maureska, kolumna, akroterion.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
classicmobile
Ćwiczenie 2
RlJkDP9szHV681
Do definicji dopisz hasła. Zasadnicza, centralna część wyodrębniona w bryle budynku; w architekturze kościelnej. Terminem tym określa się samą część nawową; w architekturze pałacowej termin ten, z dodatkiem główny, określa zazwyczaj centralną część pałacu, zawierającą przeważnie sale reprezentacyjne lub cały pałac główny - Tu uzupełnij. Nieprzykryta, wydzielona przestrzeń w obrębie budynku lub zespołu architektonicznego, spełniająca funkcje użytkowo-reprezentacyjne. Mogą być zamknięte, otoczone ze wszystkich stron zabudowaniami, i otwarte, pozbawione przynajmniej z jednej strony zabudowy architektonicznej - Tu uzupełnij. Przedsionek kościoła, poprzedzający wejście główne, czasem także boczne do naw lub zakrystii; pomieszczenie wyodrębnione wewnątrz kościoła, najczęściej pod chórem muzycznym lub w dolnej kondygnacji wieży sytuowanej na osi fasady; niekiedy osobna przybudówka, zwykle jednokondygnacjowa - Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
classicmobile
Ćwiczenie 3
R1Aj6z8WJkEUU1
Wymień poznane rodzaje okien.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
classicmobile
Ćwiczenie 4
RJRbVfqsdjx5t1
Wymień elementy konstrukcji świątyni greckiej.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
classicmobile
Ćwiczenie 5
R1NvzmIYnjP251
Wymień elementy konstrukcji przyporowej.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
classicmobile
Ćwiczenie 6
RCQ9ePKOlhebs1
Wymień elementy bryły wczesnochrześcijańskiej bazyliki.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
classicmobile
Ćwiczenie 7
ReYC9TSqTHjUS1
Podaj cztery cechy uwzględniane w opisie kompozycji budowli.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static

Polecenie

Polecenie 2

Na podstawie ilustracji porównaj bryły budowli.

R17iqsfmk6zYJ1
Kruszwica, kolegiata p.w. śś. Piotra i Pawła, 1120-1130, Kruszwica, Polska, Wikimedia, CC BY-SA 3.0 pl
RuKpuez31Cfwk1
Kościół Najświętszego Imienia Jezus, 1568–1584, Rzym, Włochy, Wikimedia, CC BY-SA 3.0
RId3zn9EjyebN
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
RNPMxjNGd1Mqx
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Inna wersja zadania

Wymień elementy opisu bryły budowli.

Słownik pojęć

Absyda
Absyda

w architekturze (gł. sakralnej) pomieszczenie na rzucie półkola, półelipsy, trójliścia, podkowy, trapezu lub wieloboku, zamykające prezbiterium lub nawę (niekiedy nawy boczne i ramiona transeptu), o równej lub mniejszej od nich wysokości i szerokości.

Ambit (obejście)
Ambit (obejście)

w kościołach przejście obiegające prezbiterium, zwykle na przedłużeniu naw bocznych, oddzielone murem lub arkadami.

Antresola
Antresola

(franc. entresol) - niskie pomieszczenie mieszkalne jedno lub kilkuizbowe, wydzielone w górze z przestrzeni przyziemia (parteru), rzadziej piętra, niestanowiące jednak kondygnacji budynku.

Atrium
Atrium

1. centralne pomieszczenie w starożytnych domach rzymskich, oświetlane przez otwór w dachu, pod którym był basen na wodę deszczową;
2. dziedziniec w bazylikach starochrześcijańskich, otoczony ze wszystkich stron kolumnadą, poprzedzający właściwy kościół, pełnił rolę narteksu.

Attyka
Attyka

ścianka, balustrada lub rząd sterczyn bądź szczycików, wieńczących elewację budowli i znajdujących się zwykle ponad gzymsem koronującym; pewne typy attyki mają znaczenie konstrukcyjne jako ścianki niskiego poddasza; attyka pełni głównie funkcję dekoracyjną, służąc zwykle do częściowego lub całkowitego osłonięcia dachu; wieńczy całe budynki lub ich poszczególne części. Zależnie od ukształtowania rozróżnia się:
1) attyki pełne, zwykle ślepe ścianki;
2) attyki ażurowe, których najważniejszą odmianą jest attyka balustradowa i arkadowa;
3) attyki grzebieniowe, złożone najczęściej z cokołu fryzu) oraz z grzebienia (koronki) z szeregiem zębów;
4) attyki szczytowe, złożone z rzędu szczycików.

Baszta
Baszta

wieża warowna fortyfikacji średniowiecznej, zazwyczaj częściowo wysunięta przed lico murów obronnych i wzniesiona ponad ich poziom, flankująca dostęp do murów i bram. Baszty stanowiły obwarowane punkty obserwacyjne i stanowiska obrony.

Bazylika
Bazylika

w architekturze chrześcijańskiej, kościół wielonawowy, o nawie środkowej wyższej od bocznych (przeciwieństwo kościoła halowego). W zależności od przekroju poprzecznego rozróżnia się:
- bazylikę właściwą, o nawach krytych odrębnie i nawie środkowej oświetlonej najczęściej przez okna ponad dachami naw bocznych;
- pseudobazylikę, o nawach krytych wspólnym dachem dwuspadowym i nawie środkowej oświetlonej pośrednio poprzez nawy boczne.

Belkowanie
Belkowanie

w porządkach klasycznych i ich interpretacji w architekturze nowożytnej najwyższy, poziomy, spoczywający na kolumnach (półkolumnach, pilastrach itp.) trójdzielny człon składający się z architrawu, fryzu i gzymsu.

Belweder
Belweder

pięterko lub nadbudówka nad najwyższą kondygnacją budynku najczęściej pałacowego, zwykle z tarasem.

Chór (prezbiterium)
Chór (prezbiterium)

przestrzeń kościoła przeznaczona dla duchowieństwa, zazwyczaj wydzielona od reszty świątyni np. balustradą lub łukiem tęczowym.

Dziedziniec
Dziedziniec

staropol. podwórzec, dworzec, nieprzykryta, wydzielona przestrzeń w obrębie budynku lub zespołu architektonicznego, spełniająca funkcje użytkowo‑reprezentacyjne. Rozróżniamy dziedzińce zamknięte, otoczone ze wszystkich stron zabudowaniami, i otwarte, pozbawione przynajmniej z jednej strony zabudowy architektonicznej.

Facjatka
Facjatka

facjata, pomieszczenie mieszkalne w kondygnacji strychowej, którego okna, przebite przez połać dachu, ujęte są we własne ścianki, nakryte osobnym daszkiem, prostopadłym do kalenicy dachu.

Fasada
Fasada

frontowa ściana lub elewacja budynku.

Filar
Filar

w architekturze pionowa podpora, najczęściej wolno stojąca, o funkcji podobnej jak kolumna (może mieć również bazę, głowicę, nasadnik), o przekroju wielobocznym (najczęściej czworobocznym, czasem ośmiobocznym), z kamienia, cegły, betonu itp.

Fronton
Fronton

przyczółek, szczyt w architekturze klasycznej (Grecja, Rzym, renesans, klasycyzm) lub posługującej się formami klasycznymi; jego pole wewnętrzne, gładkie lub wypełnione rzeźbą, obramione gzymsem, nosi nazwę tympanonu.

Fryz
Fryz

1. w architekturze: środkowa część belkowania;
2. ornament w postaci poziomego pasa, zdobiący np. ściany, naczynia; fryz arkadowy - fryz w postaci arkady.

Gabinet
Gabinet

1) niewielkie pomieszczenie, pozbawione zwykle osobnego wyjścia na korytarz, występujące w architekturze pałacowej od XVI w.;
2) element przestrzenny kompozycji ogrodowej, o charakterze wnętrza, wyznaczony strzyżonymi ścianami szpalerów, charakterystyczny dla ogrodów barokowych XVII i XVIII w.

Galeria
Galeria

podłużne pomieszczenie w formie empory, ganku, loggii lub przejścia, biegnące wzdłuż ścian w górnych kondygnacjach budynku, wewnątrz lub zewnątrz, bądź łączące ze sobą dwie części jednej budowli albo dwie osobne budowle na parterze lub w wyższej kondygnacji.

Galeria arkadkowa
Galeria arkadkowa

galeria mająca formę arkad.

Galeryjka
Galeryjka

patrz: galeria (niewielka).

Gzyms
Gzyms

architektoniczny element w formie poziomego (zwykle profilowanego) występującego przed lico muru pasa pojedynczego lub złożonego, o krawędziach przebiegających w płaszczyźnie równoległej do ściany.

Kaplica
Kaplica

mała kultowa budowla wolno stojąca lub połączona z większym kompleksem architektonicznym, bądź też wyodrębnione wnętrze dla niewielkiej liczby wiernych.(…) W liturgice chrześcijańskiej - niewielka budowla wolno stojąca lub połączona z kościołem, a także wydzielone pomieszczenie z ołtarzem stanowiące część większej budowli, a pełniące wszystkie liturgiczne funkcje kościelne lub ich część.

Kaplica promienista
Kaplica promienista

kaplice otaczające wieńcem prezbiterium, przylegające do niego.

Kolumna
Kolumna

pionowa podpora architektoniczna o przekroju kolistym lub wielokątnym, pełniąca również funkcje dekoracyjną; składa się z trzech części: głowicy, trzonu i bazy, lub przynajmniej z dwóch pierwszych.

Kolumnada
Kolumnada

jeden lub kilka rzędów kolumn połączonych ze sobą belkowaniem lub lukami arkadowymi; może pełnić funkcję konstrukcyjną lub dekoracyjną: stanowi najczęściej wyodrębniony, silnie akcentowany element w obrębie budowli bądź budowlę wolno stojącą.

Kondygnacja
Kondygnacja

1. każdy z poziomów, na jakie podzielona jest budowla;
2. jedna z części czegoś składającego się z poziomów.

Kopuła
Kopuła

sklepienie zamknięte o osi pionowej, wznoszone nad pomieszczeniami na planie centralnym (okrągłym, kwadratowym, wielobocznym), także i wyodrębniona zewnętrzna część budowli, zawierająca takie sklepienie (kopuła zewnętrzna). Zasadniczą częścią kopuła jako sklepienia jest czasza (kalota), która w przekroju może dawać łuk półkolisty, koszowy, ostrołukowy, cebulasty, eliptyczny itp.

Korpus
Korpus

zasadnicza, centralna część wyodrębniona w bryle budynku; w architekturze kościelnej. terminem tym określa się samą część nawową (korpus nawowy), bez przybudówek, jak kruchty, zakrystie i składy; w architekturze pałacowej termin korpus, z dodatkiem „główny”, określa zazwyczaj centralną część pałacu, zawierającą przeważnie sale reprezentacyjne lub cały pałac główny. w odróżnieniu od oficyn i pawilonów.

Kościół halowy
Kościół halowy

budowla sakralna, w której wszystkie nawy mają jednakową wysokość, a nawa gł., pozbawiona okien, oświetlona jest za pośrednictwem naw bocznych.

Kościół salowy
Kościół salowy

kościół jednonawowy, w którym prezbiterium i nawa mają tę samą szerokość, wysokość i wspólne przykrycie, tworząc jednolite wnętrze sprawiające wrażenie sali; typ kościoła salowego występował, choć stosunkowo rzadko, w okresie romanizmie. i gotyku.

Kruchta
Kruchta

przedsionek kościoła, poprzedzający wejście główne, czasem także boczne do naw lub zakrystii; pomieszczenie wyodrębnione wewnątrz kościoła, najczęściej pod chórem muzycznym lub w dolnej kondygnacji wieży sytuowanej na osi fasady; niekiedy osobna przybudówka, zwykle jednokondygnacyjna.

Krużganek
Krużganek

ciąg komunikacyjny, biegnący wzdłuż zewn. ścian budynku, najczęściej od strony dziedzińca, z jednej lub kilku stron, w jednej lub kilku kondygnacjach, otwarty arkadami filarowymi lub kolumnowymi, przykryty stropem lub sklepieniem, najczęściej krzyżowym.

Krypta
Krypta

w starożytności termin o wielu znaczeniach, określający generalnie pomieszczenie zaciemnione, słabo oświetlone dla zachowania niskiej temperatury, ale głównie podziemny korytarz lub salę; w okresie starochrześcijańskiej sklepione pomieszczenie z grobem świętego w katakumbach; później podziemne lub na pół podziemne sklepione pomieszczenie pod prezbiterium kościoła, mieszczące relikwie lub grób świętego; służyło także jako miejsce chowania dostojników świeckich i duchownych.

Lizena
Lizena

płaski, pionowy pas muru lekko występujący z jego lica; w odróżnieniu od pilastra bez głowicy i na ogół bez bazy.

Machikuły
Machikuły

w fortyfikacjach średniowiecznych (do XVI w.) ganek na murach obronnych, wysunięty przed ich lico zewn. na kam. kroksztynach lub na sklepieniach ceglanych; w podłodze znajdowały się otwory – wyrzutnie pocisków i wrzących cieczy; niekiedy zwieńczone blankami. Zob. też hurdycja.

Mansarda
Mansarda

pomieszczenie mieszkalne znajdujące się w kondygnacji strychowej; termin początkowo stosowany do pomieszczeń pod dachem mansardowym, także popularna nazwa takiego dachu (od nazwiska F. Mansarta, architekta francuskiego).

Mezzanino
Mezzanino

(wł. mezzanino, od mezzano 'środkowy') - półpiętro, niska kondygnacja międzypiętrowa, zwykle między parterem a pierwszym piętrem bądź stanowiąca ostatnią kondygnację; mezzanino występowało najczęściej w nowoż. architekturze pałacowej; przeznaczone na pokoje dla służby, dzieci lub gościnne.

Narteks
Narteks

kryty przedsionek w bazylikach wczesnochrześcijańskich, bizantyjskich i wczesnośredniowiecznych, w formie prostokątnej lub owalnej przybudówki, poprzedzającej wejście do nawy; w średniowiecznej architekturze narteks przekształcił się w kruchtę.

Nawa
Nawa

część kościoła między prezbiterium a kruchtą, przeznaczona dla wiernych. W zależności od liczby naw rozróżnia się kościoły jedno-, dwu-, trzy-, pięcio- i siedmionawowe. W założeniach wielonawowych rozróżnia się nawą główną, sytuowaną na osi budynku, zazwyczaj szerszą od naw bocznych, oddzielonych od niej najczęściej rzędem podpór (kolumny, filary), oraz nawę poprzeczną (transept), która przecina nawę główną pod kątem prostym, tworząc po jej obu stronach dwa ramiona. W najprostszym układzie nawa poprzeczna krzyżuje się z nawą główną tuż przy prezbiterium (tzw. rzut krzyża łacińskiego).

Nisza
Nisza

najczęściej prostokątne lub półokrągłe, zamknięte półkoliście górą wgłębienie w murze, o charakterze dekoracyjnym, często przesklepione konchą, zwieńczone małymi frontonami trójkątnymi, półokrągłymi lub odcinkiem gzymsu, ujęte w kolumienki albo pilastry. Przeznaczone czasem dla ustawienia rzeźby figur.

Obejście
Obejście

patrz: ambit.

Oficyna
Oficyna

1) wolno stojący budynek w pobliżu pałacu lub dworu, zawierający przeważnie pomieszczenia gosp. oraz mieszkania służby i oficjalistów zwykle na planie prostokątnym, o skromniejszym opracowaniu elewacji niż korpus gł.; o. często umieszczane symetrycznie w stosunku do korpusu, ujmowały po bokach dziedziniec honorowy;
2) w budownictwie miejskim boczne skrzydła kamienicy czynszowej (gł. XIX i XX w.), otaczające podwórze, z wejściem od niego, zawierające skromniejsze mieszkania niż w części frontowej.

Otwór strzelniczy
Otwór strzelniczy

wąski otwór w murze obronnym lub ścianie baszty bądź zamku, przez który wypuszcza się strzały i bełty.

Pilaster
Pilaster

piaski filar przyścienny, pełniący funkcje podpory i dekorujący rozczłonkowania ścian; występuje także jako część obramienia otworów okiennych, drzwiowych, bramnych itp.

Portal
Portal

ozdobne obramienie otworu wejściowego, na które składają się elementy architektoniczne i rzeźbiarskie.

Portyk
Portyk

(łac. porticus) zewnętrzna część budynku, otwarta przynajmniej z jednej strony kolumnadą lub rzędem filarów, sięgających jednej lub dwu kondygnacji, osłaniająca najczęściej gł. wejście, często (w architekturze nawiązującej do antyku) zwieńczona trójkątnym frontonem; wysunięta ku przodowi lub wgłębiona (portyk wgłębny).

Porządek architektoniczny
Porządek architektoniczny

system konstrukcyjno‑dekoracyjny, którego elementy, o określonym kształcie i sposobie dekoracji, są powiązane określonymi proporcjami obliczanymi za pomocą modułów, najbardziej znane podstawowe porządki architektoniczne wykształciły się w starożytności, w Grecki gdzie wykształciły się trzy podstawowe porządki: dorycki, joński, koryncki, które można rozpoznać po kształcie kapiteli kolumn, rzymianie zmodyfikowali greckie porządki oraz wprowadzili porządek toskański i kompozytowy.

Prezbiterium
Prezbiterium

patrz: chór

Przyczółek
Przyczółek

patrz: fronton

Przypora
Przypora

patrz: skarpa

Skarpa (przypora)
Skarpa (przypora)

pionowy element konstrukcyjny w formie prostego lub uskokowego filara przyściennego o ściętej pochyło górnej części. Przypora wzmacnia ściany budynku lub wolnostojącego muru oraz przenosi część ciężaru sklepień na fundament; podstawowy element konstrukcji filarowo‑skarpowej (przyporowy system), sklepienia.

Sklepienie
Sklepienie

konstrukcja budowlana wykonana z kamienia naturalnego, sztucznego lub cegły, o przekroju krzywoliniowym, służąca do przekrycia określonej przestrzeni budynku.

Sklepienie kolebkowe (beczkowe)
Sklepienie kolebkowe (beczkowe)

sklepienie w kształcie połowy leżącego walca przeciętego wzdłuż płaszczyzny poziomej.

Suterena
Suterena

(franc. souterrain – podziemny), to lokal, którego podłoga znajduje się poniżej poziomu gruntu; położony jest poniżej parteru, w płytkiej piwnicy.

Sygnaturka
Sygnaturka

(łac. (campana) signatoria) – mały dzwon kościelny, umieszczany zwykle w wieżyczce nad prezbiterium lub na skrzyżowaniu naw; także nazwa takiej wieżyczki

Szczyt
Szczyt

dekoracyjne, oparte o kształt trójkąta zwieńczenie elewacji budynku lub jego fragmentów (najczęściej ryzalitów portali, otworów okiennych).

Taras
Taras

(franc. terasse, 'ziemia') - w architekturze odkryta, płaska, otoczona balustradą część budynku o charakterze wypoczynkowym; t. bywają umieszczane na piętrze, płaskim dachu (dostępnym od wnętrza) lub na parterze (dostępny również z zewnątrz za pośrednictwem stopni). Element charakterystyczny dla nowoż. architektury pałacowej.

Transept
Transept

określenie równoznaczne z terminem nawa poprzeczna.

Triforium
Triforium

1) w kościołach romańskich i gotyckich rząd trójdzielnych ślepych arkadek lub galeria mieszcząca się w grubości muru i otwierająca się do wnętrza rzędem przeprutych arkadek; 2) trójdzielne arkadowe okno lub przezrocze.

Tufy
Tufy

porowate skały pochodzenia wulkanicznego, powstałe przez osadzenie się i scementowanie popiołów wulkanicznych; stosowane niekiedy (gł. w starożytności) jako materiał budowlany.

Westybul
Westybul

(franc. vestibule, z łac. vestibulum) - przedsionek w niektórych typach budowli świeckich: 1) w domach prywatnych starożytnej Grecji (prołhyron) i Rzymu (vestibulum), w. miał najczęściej formę korytarza, w budynkach publicznych. nadawano mu formy bardziej rozbudowane i ozdobniejsze;
2) w pałacach nowożytnych 2 poł. XVI‑XVIII w. przedpokój o charakterze reprezentacyjnym lub przy apartamencie mieszkalnym; 3) ob. pomieszczenie przejściowe w budowlach publicznych (teatry, budynki z salami koncertowymi, reprezentacyjne gmachy itp.), zawierające szatnie i prowadzące niekiedy do głównej klatki schodowej lub hallu.

Wieża
Wieża

budowla lub wyodrębniona część innej budowli na planie koła, owalu, wieloboku lub prostokąta, której wysokość jest wyraźnie zaakcentowana w stosunku do szerokości podstawy.

Więźba dachowa
Więźba dachowa

konstrukcja dachowa, wiązanie dachowe, szkielet konstrukcyjny dachu, hełmu, a często i dachu kopułowego, dźwigający pokrycie.

Wnęka
Wnęka

wgłębienie w grubości muru, różnych rozmiarów i form, proste lub ujęte w ramy dekoracyjne

Wspornik
Wspornik

element arch. podtrzymujący (np. żebro sklepienia, posąg), osadzony w ścianie i wysunięty silnie przed jej lico.

Zakrystia
Zakrystia

(niem. Sakristei) - boczne pomieszczenie w świątyni chrzęść, przylegające od pn. lub pd. i połączone wejściem z prezbiterium; niekiedy z drugim wejściem od zewnątrz; przeznaczone do przechowywania szat i sprzętów liturgicznych oraz do przygotowywania się kapłanów do odprawiania obrzędów liturgicznych.

m766b9565b2fd11d8_0000000000406

Źródła:
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, opr. zbiorowe pod red. Krystyny Kubalskiej‑Sulkiewicz, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003
https://archirama.muratorplus.pl/encyklopedia‑architektury (dostęp z dnia 31.03.2018)

Galeria dzieł sztuki

m766b9565b2fd11d8_0000000000433

Bibliografia

Basista, Jak czytać architekturę, Universitas, Kraków 2012

N. Stevenson, Architektura bez tajemnic, Świat Książki, 2009

C. Davidson Cragoe, Jak czytać architekturę? Najważniejsze informacje o stylach i detalach, Arkady, Warszawa 2009

E. Charytonow, Historia architektury i formy architektoniczne, PWSZ, Warszawa 1963

W. Bogusz, Zarys historii architektury, WSiP, Warszawa 1996

http://www.isztuka.edu.pl/ (dostęp z dnia 31.03.2018)

https://archirama.muratorplus.pl/encyklopedia‑architektury (dostęp z dnia 31.03.2018)