Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1SIThidJYdXh1
Ilustracja jest tłem tematu lekcji. Przedstawia fragment tkaniny o widocznej fakturze. Tkanina jest koloru zielonego z jasnoniebieskimi wzorami. Na tle znajduje się czarny pasek z tekstem: Jak namalować chropowatą powierzchnię – faktura w obrazie.

Jak namalować chropowatą powierzchnię – faktura w obrazie

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela:

RFB9tSUON0RFT1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:

1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;

III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:

8) zna i stosuje zasady prezentacji i upowszechniania dzieł zgodnie z prawem i etyką.

Nauczysz się

wyjaśniać pojęcia: faktura, matowy, porowaty, impasto, podobrazie, techniki klejowe, gwasz, werniksowanie, laserunek;

wymienić przykładowe rodzaje faktur; wskazać pojęcia, które nie są związane z  pojęciem faktury;

określać, które zmysły są odpowiedzialne za przekazywanie informacji o rodzaju faktur;

oceniać za pomocą wzroku fakturę przedmiotów i dopasować do nich właściwe określenia;

uporządkować faktury od najgładszej do najbardziej chropowatej;

rozpoznać rodzaje faktur w podanych dziełach malarskich;

określać rodzaje czynników wpływających na rodzaje faktur w malarstwie;

wyjaśniać pojęcie krakelury i rozpoznać krakelury w podanych przykładach dzieł;

rozpoznać rodzaje narzędzi malarskich stosowanych do uzyskania faktur;

rozróżniać fakturę od iluzji faktury.

Czym jest faktura?

Faktura to cecha powierzchni, która może być np. chropowata, szorstka, spękana, gładka, porowataPorowatyporowata. W sposób szczególny odczujemy jej charakter poprzez dotknięcie dłonią, bo zmysł dotyku informuje nas o jej właściwościach. Jednak fakturę możemy również ocenić poprzez zmysł wzroku. Mówimy wówczas, że powierzchnia jest matowaMatowymatowa, błyszcząca, połyskliwa. Najczęściej wartość dotykową odnosimy do tej wzrokowej lub odwrotnie. Stąd przykładowo możemy powiedzieć, że powierzchnia jest szorstka i matowa (dotyk + wzrok) lub błyszcząca i gładka (wzrok + dotyk). O rodzaju faktury informują nas więc jednocześnie dwa zmysły: wzrok i dotyk.

R15Jma9NQGDv3
Ćwiczenie 1
Dotknij dłonią różnych rzeczy, np. ubrania, ławki szkolnej, włosów. Opisz ich fakturę.
R1PlNTegF0cyl
Ćwiczenie 2
Do określania faktury często używa się określeń: gładka, matowa, porowata, śliska, szorstka, nierówna. Które z nich zostały przez Ciebie użyte podczas poprzedniego ćwiczenia?
RLH5gDZumR0j41
Ćwiczenie 3
Jakich określeń użyjesz do opisania faktury kamienia?
Polecenie 1

Potrzebne będą:
skrawki różnych materiałów, np. folia aluminiowa, papier ścierny, płótno o różnym splocie, włóczka, wata, nożyczki, klej, kartka papieru lub tektury.

Rozłóż zgromadzone materiały przed sobą, przyjrzyj się im, a następnie zamknij oczy i dotykaj je. Zapamiętaj swoje odczucia dotykowe i podziel zgromadzone ścinki na dwie grupy: przyjemne i nieprzyjemne w dotyku. W ten sposób podzielisz materiały na kontrastowe, czyli mocno różniące się faktury. Za pomocą nożyczek powycinaj z materiałów różne figury geometryczne, np. koła, kwadraty, prostokąty, trójkąty. Z tak wyciętych figur, mając na uwadze akcentowanie różnorodności faktur, ułóż na kartce kompozycję, którą przykleisz do podłoża. W ten sposób stworzysz abstrakcjęAbstrakcjaabstrakcję geometryczną na temat faktury.

Na fakturę w malarstwie wpływ ma kilka czynników, między innymi:

  • rodzaje materiałów użytych przez artystę, np. podobraziaPodobraziepodobrazia, farb, dodanych materiałów (piasku, wiórów itp.);

  • technika malowania, np. techniki klejoweTechniki klejowetechniki klejowe, gwaszeGwaszgwasze i inne;

  • sposób malowania – nakładanie farb, prowadzenie pędzla lub innego narzędzia.

Poniżej zamieszczono fragment obrazu. Zbliżenie sprawia, że możesz zobaczyć nie tylko technikę nakładania farby w celu uzyskania faktury malarskiej, ale także podłoże obrazu, czyli fakturę płótna stanowiącego jego podobrazie.

R1LYlzEyf2VAU1
Źródło: UMK.

Technika malarska a faktura

Matowe faktury uzyskuje się zazwyczaj przy użyciu technik klejowychTechniki klejowetechnik klejowych, gwaszyGwaszgwaszy lub temperyTemperatempery. Błyszczące są obrazy olejne, zwłaszcza werniksowaneWerniksowaniewerniksowane, w których farba nakładana jest cienkimi warstwami za pomocą delikatnych laserunkówLaseruneklaserunków.

Więcej na temat technik malarskich dowiesz się z E‑materiału W pracowni artysty – malarskie techniki plastyczne.

Poniżej możesz zobaczyć obrazy olejne matowe i lśniące.

Niżej umieszczono reprodukcje dwóch obrazów wykonanych w tym samym czasie i na tym samym podłożu (na drewnie), przy czym jeden został namalowany temperą, a drugi - farbą olejną. Przyjrzyj się im, a następnie rozwiąż Ćwiczenie interaktywne. Weź pod uwagę, że obraz olejny ma fakturę błyszczącą, co powoduje, że przy nieumiejętnym fotografowaniu, na zdjęciu występują refleksy świetlne. Obrazy malowane temperą zazwyczaj mają fakturę matową (o ile nie są pokryte werniksem czy malowane nierozcieńczoną farbą).

RD1DDhtxWxVdf
Ćwiczenie 4
Wymień znane Ci techniki malarskie.
R1allWAkkOt1Y1
Ćwiczenie 5
Jaką fakturę może mieć powierzchnia obrazu i od czego ona zależy?
Ćwiczenie 6
R1P4ZrQmHB5D0
RQUETAjffgZIe
Obejrzyj dokładnie zdjęcia dzieł, zwracając szczególną uwagę na ich fakturę, a następnie połącz nazwę ilustracji wraz z detalem obrazu z którego pochodzi.
m5470c90e5f3930a4_0000000000183

Krakelury

Specyficznym rodzajem faktury powstającej na powierzchni obrazów olejnych, freskach i ceramice są krakelury, czyli siatka spękań na powierzchni dzieła. Najczęściej powstaje ona w wyniku upływu czasu i jest charakterystyczna dla starych dzieł. Zdarza się także, że artyści świadomie wykorzystują tę właściwość materiału (głównie werniksu) i  czynią z niej atut dekoracyjności. Poniżej umieszczono dwa dzieła malarskie. Jeśli chcesz na nich zobaczyć charakterystyczne krakelury, kliknij reprodukcje.

REUWHnwjm2xuN1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz „Mona Lisa”, autorstwa Leonardo da Vinci. Na portrecie ukazana jest kobieta na tle pejzażu. Jej wzrok skierowany jest przed siebie. Postać delikatnie się uśmiecha. ubrana jest w ciemną suknię z dużym dekoltem, na którą zarzucony jest delikatny płaszcz z przeźroczystej tkaniny. Ręce trzyma przed sobą, zakładając prawą na lewą. Zielono-brązowy pejzaż w tle jest ukazany we mgle. Dodatkowo na obrazie został zamieszczony interaktywny punkt z fragmentem dzieła, przedstawiającym detal: usta i nos kobiety.
R1822f8yaZOse1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz „Martwa natura z brzoskwiniami, srebrnym kielichem, winogronami i orzechami”, autorstwa Jeana Simeona Chardina. Ukazuje drewniany blat, na którym ustawione zostały: srebrny, połyskujący kielich, orzechy, brzoskwinie na paterze oraz winogrona, od których odbijają się plamki światła. Martwa natura ustawiona jest na tle ciemnej, brunatnej ściany. Na obrazie znajduje się interaktywny punkt, pod którym został zamieszczony fragment dzieła ukazujący owoce.

Rodzaj narzędzi a faktura obrazu

Artyści malarze, tworząc swoje obrazy, używają różnych narzędzi. Najczęściej jest to pędzel o różnej szerokości i twardości. W celu uzyskania faktury chropowatej, stosowany jest zazwyczaj pędzel o twardym włosiu. Fakturę, którą pozostawia ślad takiego pędzla, możesz zobaczyć na poniższych zdjęciach.

W celu namalowania chropowatej, fakturalnej powierzchni malarze stosują również szpachle (szpachelki) malarskie. Mają one zróżnicowaną wielkość i kształt końcówek umożliwiających nakładanie farb dla uzyskania wielości śladów fakturalnych. Poniżej przedstawiono wybrane rodzaje szpachli – po kliknięciu zdjęcia zobaczysz faktury jakie można nimi uzyskać.

RyNTxILE0uSE11
Ilustracja interaktywna przedstawia szeroką szpachlę. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt ze zdjęciem nierównej faktury, uzyskanej za pomocą położenia białej farby za pomocą szpachelki.
RFUPBJBn9musq1
Ilustracja interaktywna przedstawia szpachelkę z ostrą końcówką. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt ze zdjęciem powierzchni, pokrytej grubą warstwą białej farby, w której końcówką szpachelki wykonano podłużne żłobienia.
RRfqrjQJhwGjX1
Ilustracja interaktywna przedstawia szpachelkę z szeroką, półkolistą końcówką. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt, przedstawiający nałożoną tą szpachelką grubą warstwę farby z widocznymi żłobieniami.
RS1LPOAtOaL671
Ilustracja interaktywna przedstawia długą szpachelkę z wąską, półkolistą końcówką. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt, przedstawiający nałożoną tą szpachelką grubą warstwę farby z widocznymi żłobieniami.
Długa szpachelka z wąską półkolistą końcówką, UMK, CC BY 3.0

Technikę malarską, polegająca na nakładaniu farby grubą, wypukłą warstwą przy pomocy szpachli lub pędzla, nazywamy impasto lub impast. Uzyskane w ten sposób nierówności tworzą urozmaiconą fakturę. Zobacz jak posługiwał się impasto Vincent van Gogh. Po kliknięciu w interaktywne punkty zobaczysz detale obrazu.

R1ToUGmpSXtxB1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz „Pole pszenicy z cyprysami”, Vincenta van Gogha. Dzieło ukazuje fragment drogi, przy której rośnie zboże oraz cyprysy oraz inne krzewy. W tle rozciąga się pasmo niewysokich gór oraz niebo. Na obrazie widoczne są pociągnięcia pędzla, oddające fakturę poszczególnych elementów. Na ilustracji zostały zamieszczone punkty interaktywne, przedstawiające fragmenty dzieła: zielony krzew oraz fragment zboża.
R1M6XGyKfHt8e1
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu „Pole pszenicy z cyprysami” autorstwa Vincenta van Gogha. ukazuje drzewo w zbożu na tle górskiego pejzażu. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty, przedstawiające detale z ilustracji: fragment drzewa oraz kłosy zboża, w których uwagę zwraca faktura, uzyskana przez grubo nałożoną farbę i dukt pędzla.
Vincent van Gogh, „Pole pszenicy z cyprysami” (fragment), olej na płótnie, 1889, Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, flickr.com, CC BY 2.0
RVIFEgtaIfUTH1
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu „Pole pszenicy z cyprysami”, autorstwa Vincenta van Gogha. Ukazuje drzewo w zbożu na tle górskiego pejzażu. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty, przedstawiające detale z ilustracji: fragment z makami przy drodze oraz cyprys, w których uwagę zwraca faktura, uzyskana przez grubo nałożoną farbę i dukt pędzla.

Niektórzy artyści, chcąc uzyskać jeszcze większą „chropowatość”, dosypują do farby trocin, tłuczonego szkła, piasku lub żwiru. Jednym z pierwszych twórców, który odwoływał się do takiej techniki, był George Braque. Przyjrzyj się reprodukcjom dwóch jego dzieł. Po kliknięciu ilustracji zobaczysz zdjęcia detalu.

R1aDDrL9PXZWt1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz „Dom za drzewami”, autorstwa Georgesa Braque'a. Ukazuje dwa drzewa, za którymi znajduje się dom. Kolory nie są realistyczne - drzewa są czerwone z niebieskim konturem, a biały dom posiada żółty dach i zielone okna. Krawędzie domu posiadają także niebieski kontur. W tle znajdują się plamy pejzażu. Na ilustracji umieszczony został interaktywny punkt, zawierający fragment drzewa z widoczną fakturą, uzyskaną przez grubo położoną warstwę farby.
R1IevGmfp4lrG1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz pt.: „Boats on the Beach at L'Estaque”, autorstwa Georgesa Braque. Na ilustracji umieszczony jest niebieski, pulsujący punkt. Po kliknięciu kursorem myszki wyświetlą się dodatkowe informacje.

Obejrzyj galerię z detalami z innych prac George’a Braque’a, zwracając szczególną uwagę na fakturę jego dzieł.

Faktura a tworzenie iluzji

Artyści od dawna uważali, że sztuką jest stworzenie iluzji fakturalnych obrazowanych przedmiotów. Stąd szukali plastycznych środków na oddanie metalowej zbroi, gładkiego jedwabiu, miękkości chmur, szorstkości skał, połyskliwej biżuterii czy delikatnej skóry człowieka. Tak malował, słynny także w Polsce, włoski malarz Canaletto. Powiększ obraz Canaletta do maksymalnych rozmiarów, a zobaczysz wielość faktur idealnie oddających materiał budowlany, czy stroje ludzi. Wszystko namalowane zostało zupełnie gładko, a jednak widzimy falistość, miękkość, chropowatość.

RB3CnmQB9bEqB1
Źródło: online-skills.

Mistrz martwych natur – Jean‑Siméon Chardin imitował puch brzoskwiń czy nalot na śliwkach. Fakturę futer doskonale przedstawiali Lucas Cranach Starszy i Hans Holbein Młodszy. Natomiast pejzaże Courbeta naturalistycznie oddają szorstkość głazów i miałkość piasku. Zapoznaj się z ich obrazami w galerii.

Ćwiczenie 7
RRK9Lk2vhSZ33
R1RiPF2vxpOPX
Po zapoznaniu z powyższymi opisami dzieł, określ, w jaki sposób faktura i kolor mogą oddać charakter portretowanej osoby?
R1IMf4wQ1KZkc
Ćwiczenie 8
Odpowiedz, w jaki sposób faktura wpływa na realizm pejzażu w malarstwie.
RJwy600C4G2FJ1
Ćwiczenie 9
Odpowiedz, w jaki sposób na fakturę wpłynie dodanie do farby piasku?
Polecenie 2

Potrzebne będą: twardy karton, klej biurowy, farby plakatowe, ryż, piasek, cukier, kawałki sznurków o różnej grubości, cienkie papierowe serwetki

Namaluj abstrakcyjny obraz fakturalny przy użyciu naturalnych materiałów. Karton i serwetki posmaruj klejem. Następnie pognieć serwetkę w dłoniach i przyklej do kartonu, dobrze ją dociskając. Wszystko posyp ryżem, cukrem, poprzyklejaj kawałki sznurków lub włóczek. Odczekaj, aż całość wyschnie i pomaluj dowolnymi kolorami farb. Kiedy Twój obraz wyschnie, przy użyciu miękkiego pędzla usuń delikatnie materiał fakturalny, który się nie przykleił. Teraz możesz zabezpieczyć i utrwalić obraz. Artyści używają do tego specjalnych werniksów malarskich, a proces nazywa się werniksowaniem obrazu. Ty użyj do tego lakieru do włosów – spryskaj nim cały obraz.

Słownik pojęć

Abstrakcja
Abstrakcja

dzieło sztuki oderwane od obrazowania rzeczywistości, stanowiące zazwyczaj kompozycję linii, plam, brył i płaszczyzn, zaliczane do sztuki nieprzedstawiającej świat rozpoznawalnych przedmiotów.

Gwasz
Gwasz

kryjąca farba wodna z dodatkiem bieli ołowiowej lub kredy, w której spoiwem jest guma arabska lub białko; także technika malarska posługująca się farbami gwaszowymi oraz obraz wykonany taką techniką.

Laserunek
Laserunek

cienka warstwa przezroczystej farby położona na powierzchni obrazu.

Matowy
Matowy

niemający połysku.

Podobrazie
Podobrazie

materiał, np. płótno, papier, drewno, pokryty zaprawą malarską, na którym powstaje malowidło.

Porowaty
Porowaty

z gąbczastą strukturą; mający szorstką powierzchnię z małymi otworkami.

Techniki klejowe
Techniki klejowe

techniki malarskie, polegające na posługiwaniu się farbami kryjącymi, powstałymi z połączenia farby w proszku z klejem (klajstrem lub mączką kasztanową); do malowania farbami klejowymi stosowane są pędzle szczecinowe.

Tempera
Tempera

rodzaj kryjącej farby, do wyrobu której oprócz barwników używa się jako spoiwa jaj kurzych w połączeniu z sokiem, piwem czy kwasem chlebowym lub gumy arabskiej i kazeiny, rozpuszczonych w oczyszczonym oleju i żywicy drzew iglastych; także technika malarska polegająca na posługiwaniu się farbami temperowymi oraz obraz namalowany tą techniką.

Werniksowanie
Werniksowanie

wprowadzanie do obrazów powłoki chroniącej przed wpływami atmosferycznymi i uszkodzeniami. Werniks jest mieszaniną szybkoschnącego pokostu i oleju lub roztworów żywiczych.

Źródło:

sjp.pwn.pl

m5470c90e5f3930a4_0000000000379

Galeria dzieł sztuki