Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RbtT2Ns8lMVZm1

Jaki to głos – zagadki i zabawy wokalne

Źródło: online-skills, źródło:.
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1b29nyqmg84w
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.

I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna. Uczeń:

1. W zakresie śpiewu. Uczeń:

3) śpiewa, dbając o emisję i higienę głosu, stosuje ćwiczenia oddechowe, dykcyjne i inne, zachowując naturalne właściwości głosu;

4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:

2) rozpoznaje ze słuchu:

B) brzmienie głosów ludzkich: sopran, alt, tenor, bas,

II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.

3. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje podziału:

2) głosów ludzkich (sopran, alt, tenor, bas).

Nauczysz się

przedstawiać cechy dźwięku;

definiować pojęcie muzyka wokalna;

przedstawiać zasady prawidłowej emisji głosu;

wymieniać głosy ludzkie;

rozróżniać głosy: sopran, alt, tenor, bas;

prawidłowo wydobywać głos.

Cechy dźwięku – przypomnienie wiadomości

Dźwięk posiada szereg cech, które potrafimy rozpoznać bez przyrządów, za pomocą samego słuchu. Są to: wysokość, czas trwania, głośność i barwa dźwięku.

Wysokość dźwięku zależy od częstotliwości drgań. Częstotliwość wzrasta wraz ze zmniejszeniem się fizycznych wymiarów ciała drgającego (np. cieńsza struna, cieńsza płytka metalowa, słup powietrza zamknięty w węższej rurce) oraz przy większym jego napięciu (np. napięcie strun na skrzypcach, błon na kotłach).

Czas trwania dźwięku zależy od długości trwania drgań określonego ciała elastycznego; zależy przede wszystkim od grającego. W niektórych instrumentach wydobyty dźwięk zanika (np. na harfie, fortepianie (bez użycia pedału)) – dla przedłużenia trzeba go ponownie wydobyć.

Głośność dźwięku to subiektywnie postrzegana cecha, umożliwiająca uporządkowanie dźwięków od cichych do głośnych; dźwięki o różnej głośności składają się w utworze muzycznym na jego dynamikę; w zapisie muzycznym głośność (dynamika) jest określana za pomocą umownych znaków graficznych i oznaczeń słownych, np.: forte, piano, crescendo, diminuendo.

Barwa dźwięku to również subiektywna cecha dźwięku odczuwana słuchem, odróżniająca od siebie dźwięki o tej samej głośności i wysokości (wytwarzane przez różne źródła, np.: instrumenty muzyczne, głosy ludzi, ptaków i zwierząt, hałasy maszyn); w muzyce kształtowanie barwy dźwięku w utworze wpływa na kolorystykę utworu.

Polecenie 1

Wysłuchaj dwóch fragmentów muzycznych i zastanów się, który z nich zawiera dźwięki o wyższej częstotliwości drgań.

R85BxB7NFXAAY
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Edvarda Griega. Na zdjęciu starszy mężczyzna z dłuższymi siwymi włosami zaczesanymi do tyłu, wąsami. Ubrany jest w białą koszulę i aksamitne kamizelkę i marynarkę. Pod szyją ma zawiązaną kokardę. Patrzy w dal w lewą stronę. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Edward Grieg W grocie Króla Gór z pierwszej suity Peer Gynt autorstwa Edwarda Griega, wykonawca: AMFN oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu wersja utworu na fortepian. Nagranie rozpoczyna się groźną melodią graną w umiarkowanym tempie w niskim rejestrze. Później pianista przyspiesza, gra melodię coraz szybciej, melodia jest grana wyżej, pianista gra w całym rejestrze fortepianu i wysoko i nisko. Cały utwór jest zbudowany w ten sposób, że melodia powtarza się coraz szybciej i coraz głośniej by na końcu zabrzmieć bardzo szybko i głośno.
Edvard Grieg, „W grocie króla gór” z „I Suity Peer Gynt op. 46”, AMFN, CC BY 3.0
R1EQa6i6LvfFX
Ilustracja przedstawia portret Modesta Musorgskiego, rosyjskiego kompozytora. Mężczyzna ukazany jest z lewego półprofilu od ramion w górę. Postać ma bujne włosy oraz zapuszczoną brodę. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: “Modest Musorgski Taniec kurcząt w skorupkach z cyklu Obrazki z wystawy wykonawcy: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu wersja utworu przeznaczona na fortepian. Muzyka jest szybka, bardzo radosna, imituje ćwierkanie i gdakanie kurczaków. Dźwięki są bardzo krótkie, przeważa artykulacja staccato. Utwór jest bardzo sugestywny, łatwo wyobrazić sobie tańczące, skaczące kurczaki.
Modest Musorgski - Taniec kurcząt w skorupkach z cyklu Obrazki z wystawy wykonawcy: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy CC BY 3.0
RzMufRYuXtoqp
Ćwiczenie 1
Po zapoznaniu się z opisami alternatywnymi utworów: W grocie króla gór i Taniec kurcząt w skorupkach. Odpowiedz na pytanie: W którym w nich kompozytor umieścił dźwięki wysokie, czyli dźwięki o wyższej częstotliwości drgań. Możliwe odpowiedzi: 1. E. Grieg – W grocie króla gór z I Suity Peer Gynt op. 46, 2. M. Musorgski – Taniec kurcząt w skorupkach z Obrazków z wystawy.

Muzyka wokalna – wprowadzenie zagadnienia

Utwór muzyczny jest zwykle przeznaczony do wykonania przez jakiś określony instrument lub zespół, np. skrzypce, fortepian, głos ludzki lub orkiestrę. Nie jest obojętne czy dany utwór zostanie wykonany na ksylofonie, na harfie, przez chór męski czy orkiestrę. Chodzi tu bowiem o wykorzystanie barwy instrumentu i jego technicznych możliwości. Kompozytor bierze pod uwagę cechy danego instrumentu: skalę, barwę dźwięku, ruchliwość, a także sposoby gry.

Najbliższym człowiekowi instrumentem, najbardziej naturalnym jest jego głos. Stąd najpierw rozwija się muzyka wokalna solowa oraz zespołowa, później dopiero instrumentalna.

Jak powstaje głos?

W głosie ludzkim dźwięk powstaje ze złożonego działania szeregu narządów:

  • tchawica z krtanią i umieszczone w niej więzadła głosowe;

  • płuca wraz z przeponą (aparat oddechowy);

  • nasada, tj. znajdująca się nad krtanią jama gardłowa i nosowa (komory rezonansowe) oraz język, zęby i wargi.

RIUAThdrGxByY1
Budowa gardła, online-skills, CC BY 3.0

Więzadła głosowe posiadają zdolność zbliżania się i rozsuwania, co umożliwia regulowanie (strojenie) głośni. Źródłem dźwięku głosu ludzkiego jest drgający słup powietrza, wprowadzony w drganie podczas przechodzenia przez więzadła. Zmieniający się układ i napięcie więzadeł nadaje głosowi odpowiednią wysokość i dynamikę.
Dźwięk przechodząc przez nasadę, wzmacnia się i nabiera odpowiedniej barwy brzmieniowej. Za pomocą mięśni warg, języka i podniebienia głos łączy się z mową, tworząc śpiew.

Rodzaje głosów ludzkich – typologia ogólna.

  1. dziecięce lub chłopięce – soprany, alty

  2. żeńskie – soprany, mezzosoprany, alty

  3. męskie – tenory, barytony, basy

Głosy dziecięce/chłopięce

Naturalna wysokość głosu wynika z budowy naszego aparatu głosowego (długości więzadeł głosowych i wielkości krtani) – im krótsze fałdy głosowe i mniejsza krtań tym głos jest wyższy. Dlatego głos dziecka jest wysoki, ponieważ jego krtań jest bardzo mała. Analogicznie głos dorosłego człowieka jest niższy, ponieważ jego krtań jest większa, a fałdy głosowe – dłuższe. W miarę dorastania krtanie dziewcząt powiększają się w spokojnym tempie, natomiast u chłopców krtań zaczyna rosnąć szybko (między 11 a 15 rokiem życia); poszczególne części zaczynają się rozrastać w różnym tempie – stąd problemy z głosem (faza mutacjiMutacjamutacji). Po tej fazie głos chłopców obniża się o oktawę, a dziewcząt przeciętnie o kwartę.

R1YGls8Yocdvk
Ćwiczenie 2
Wskaż te opisy, które charakteryzują budowę dziecięcego aparatu głosowego. Możliwe odpowiedzi: 1. dłuższe fałdy głosowe, 2. większa krtań, 3. krótsze fałdy głosowe, 4. mniejsza krtań.

Głosy żeńskie: sopran

RwLGIWx2DwgIl
Ilustracja przedstawia portret Georga Friedricha Haendla autorstwa Balthasara Dennera. Na obrazie widnieje postać mężczyzny w średnim wieku w jasnej puszystej peruce. Kompozytor ukazany jest z półprofilu. Pod szyją zawiązany ma biały halsztuk.Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetla się napis: Aria How beautiful are the feet z Oratorium Mesjasz wykonawca: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu spokojny, refleksyjny utwór w wykonaniu sopranu - wysokiego głosu żeńskiego z akompaniamentem fortepianu.
Balthasar Denner, „ portret Georga Friedrich Händela”, 1726-1728, Narodowa Galeria Obrazów, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); George Friedrich Händel, Aria „How beautiful are the feet” z oratorium „Mesjasz”, online-skills, CC BY 3.0 (dźwięk)

Sopran – najwyższy głos kobiecy lub dziecięcy (u chłopców – dyszkantDyszkantdyszkant). Skala sopranu: c1‑c3.

R1e2CfPQttEi31
Skala sopranu, online-skills, CC BY 3.0

Ze względu na różną skalę, barwę i dynamikę wyróżniamy trzy rodzaje sopranu:

  1. dramatyczny,

  2. liryczny,

  3. koloraturowyKoloraturakoloraturowy.

Głosy żeńskie: alt

RagD8y3AHFqFE
Na nagraniu Aria “But who may abide the day of His coming, and who shall stand when He appeareth?” z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla. Arię wykonuje kobieta a niskim głosie - alt z towarzyszeniem fortepianu. Aria rozpoczyna się spokojnie, refleksyjnie. Środkowa część utworu jest bardzo dynamiczna, przebiegi dźwięków są bardzo szybkie, na jednej sylabie śpiewaczka wykonuje bardzo dużo dźwięków.

Alt – najniższy głos kobiecy lub dziecięcy. Skala altu: g‑g2.
Nazwa pochodzi od wprowadzonego ok. 1450 roku do polifonicznych utworów głosu contratenor altus lub krótko altus, tj. wysoki kontratenor (bardzo wysoki głos męski).

R1QkIHv46rUiM1
Skala altu, online-skills, CC BY 3.0
R1gnUUCNJe7LT
Ćwiczenie 3
Odpowiedz na pytanie: Jakie głosy wykonują arie Georga Friedricha Händela But who may abide the day of His coming z Oratorium Mesjasz oraz How beautiful are the feet z Oratorium Mesjasz?

Głosy żeńskie: mezzosopran

Istnieją głosy kobiece, których skala nie sięga w górę do najwyższych dźwięków sopranu, ani w dół do najniższych dźwięków altu. Ten głos nie jest więc ani głosem wysokim, ani niskim – jest głosem średnim i nazywa się mezzosopran.
Rozróżnia się dwa rodzaje mezzosopranu:

  • liryczny – eksponujący technikę koloraturową,

  • dramatyczny – o większej sile brzmienia.

Wysłuchaj utworów i rozwiąż zadanie.

Ćwiczenie 4
R1JKT39nbtMQD
Na zdjęciu Giacomo Puccini. Kompozytor to dość potężny mężczyzna z ciemnymi oczami, ciemnymi włosami zaczesanymi do tyłu, z wąsami. Mężczyzna stoi ma ręce założone jedna na drugą. Ubrany jest w białą koszulę i surdut. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Giacomo Puccini "Aria Vissi d'arte - Tosca" wykonawca Angela Gheorghiu oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu kobieta - sopran wykonuje dramatyczną pieśń. Utwór rozpoczyna się cicho i smutno. Można sobie wyobrazić że śpiewaczka rozpacza, płacze, łka. Potem utwór staje się coraz bardziej burzliwy i dramatyczny.
Giacomo Puccini, „Aria Vissi d'arte - Tosca”, online-skills, CC BY 3.0
RpK7kGX9V77nM
Wizerunek Geatano Donizettiego. Kompozytor jest szczupłym mężczyzną. Ma kręcone włosy o długości do ucha, wąsy, lekką brodę, jasne oczy. Ubrany jest bardzo elegancko w białą koszulę, jedwabną kamizelkę i surdut, pod szyją ma zawiązaną lekką apaszkę. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Gaetano Donizetti, „Aria Pour une femme de mon nom – Córka pułku” oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu kobieta o niskim głosie - alt wykonuje z towarzyszeniem orkiestry i chóru arię, o zmiennym nastroju. Muzyka momentami jest skoczna, momentami dramatyczna.
Gaetano Donizetti, „Aria Pour une femme de mon nom – Córka pułku”, online-skills, CC BY 3.0
R1aLN6FO4pJdp
Uszereguj głosy żeńskie od najwyższego do najniższego. Elementy do uszeregowania: mezzosopran, alt, sopran.
mf9dd8a0e3a343cba_0000000000170

Głosy męskie: tenor

Tenor

ROfCZppz8RJ4E
Na nagraniu aria: "Behold, and see if there be any sorrow" z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla. Utwór wykonuje mężczyzna - śpiewak o wysokim głosie - tenor z towarzyszeniem fortepianu. Utwór jest bardzo smutny.

Tenor – wysoki głos męski. Partię głosu tenorowego najczęściej zapisujemy w kluczu wiolinowym (z charakterystyczną ósemką, mówiącą o transpozycjiTranspozycjatranspozycji zapisu nutowego o oktawę w dół), rzadziej w kluczu basowym. Skala głosu: c‑c2.
Ze względu na różną skalę, barwę i dynamikę głosu wyróżniamy dwa typy tenorów:

  • liryczny,

  • dramatyczny.

RB8wrHayoWAty1
Skala tenoru, online-skills, CC BY 3.0

Głosy męskie: bas i baryton

Rruv5ncXVPI2C
Na nagraniu aria: "Why do the Nations" z oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla. Utwór wykonuje mężczyzna - śpiewak o niskim głosie - bas z towarzyszeniem fortepianu. Utwór jest żywiołowy, bardzo szybki, śpiewak wykonuje bardzo szybkie przebiegi dźwięków. Głębię głosu słychać w pełnej krasie kiedy wykonuje najniższe dźwięki.

Bas – najniższy głos męski. Partię basu zapisujemy w kluczu basowym. Skala głosu: E‑d1.

R1UpUPaegyteR1
Skala basu, online-skills, CC BY 3.0

Nazwa bas pochodzi od wprowadzonego ok. 1450 roku głosu contratenor bassus lub krótko bassus (kontratenor niski).
Wyróżniamy następujące rodzaje basu:

  • cantante (śpiewny),

  • profondo (głęboki, o najniższej skali),

  • buffo (do wykonywania partii w operach komicznych).

Podobnie, jak w przypadku głosów żeńskich, tutaj również istnieje głos średni, nazywamy go barytonem. Głos ten posiada rozległą skalę i jaśniejszą barwę, w porównaniu z głosem basowym.

Wysłuchaj utworów i rozwiąż zadanie.

Ćwiczenie 5
R1Tv9URJzQlhe
Uszereguj głosy męskie od najniższego do najwyższego. Elementy do uszeregowania: tenor, bas, baryton.
Rw5zADtpEPb99
Ćwiczenie 6
Możliwe odpowiedzi: 1. dyszkant, 2. sopran, 3. tenor
R1HkiOi8px946
Ćwiczenie 7
Uszereguj głosy od najwyższego do najniższego. Głosy: 1. alt, 2. sopran, 3. baryton, 4. bas, 5. tenor, 6. mezzosopran.

Słownik pojęć

A cappella
A cappella

śpiew bez akompaniamentu instrumentów.

Aria
Aria

pieśń solowa z akompaniamentem instrumentalnym, wchodząca w skład opery, kantaty, oratorium i mszy, różniąca się od poprzedzającego ją często recytatywu rozwiniętą śpiewnym przebiegiem linii melodycznej, stanowiąca wyodrębniony, samodzielny fragment.

Arioso
Arioso

rodzaj śpiewu rozwinięty w stylu bel canto; w operze, oratorium, kantacie forma pośrednia między arią a recytatywem.

Dyszkant
Dyszkant

inaczej sopran chłopięcy, to głos chłopca przed mutacją.

Koloratura
Koloratura

wirtuozowskie ozdabianie melodii wokalnej (śpiewu), np.: pasażami, biegnikami, trylami, staccatami, wykonywanymi na jednej sylabie tekstu lub wokalizą.

Mutacja
Mutacja

zmiana głosu ludzkiego z dziecięcej na dojrzały na skutek zmian fizjologicznych w obrębie narządów głosu w wyniku rozwoju i wzrostu; zmianie ulegają: krtań, fałdy głosowe i tchawica, przekształcając się w dojrzałe narządy mowy; głos staje się niższy.

Transpozycja
Transpozycja

przeniesienie utworu (lub jego części) o określony interwał w górę lub w dół, przez co zmienia się tonacja utworu (lub jego fragmentu).

Źródła:

J. K. Lasocki, Podstawowe wiadomości z nauki o muzyce, PWM, Kraków 1992

rmfclassic.pl/encyklopedia

Biblioteka muzyczna

mf9dd8a0e3a343cba_0000000000296

Bibliografia

J. K. Lasocki, Podstawowe wiadomości z nauki o muzyce, PWM, Kraków 1992