Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1PrZaD3B2Hkq
Zdjęcie z wnętrza kopalni soli w Wieliczce. Ściany kopalni pokryte są kryształem soli, z sufitu zwisają sople soli. Po prawej stronie zdjęcia jest drabina pokryta soplami soli.

Jakie właściwości mają substancje o wiązaniach jonowych?

Czarne – wnętrze jaskini, białe – nacieki soli, oraz drabina z naciekami soli. Zdjęcie z wnętrza kopalni soli w Wieliczce.
Źródło: Bogumił Krużel, Muzeum w Wieliczce, licencja: CC BY-SA 3.0.

Dlaczego sól rozpuszcza się w wodzie, a piasek już nie? Czy dodanie soli do wody rzeczywiście przyspieszy proces jej zagotowania? Jakie związki ulegają stopieniu? Co lepiej przewodzi prąd: diament czy węglik wapnia? Dlaczego niektóre substancje są tak niewyobrażalnie twarde? Czy umiesz wyjaśnić powyższe zjawiska? Opanowanie właściwości substancji, ich reakcji chemicznych, pomoże ci zrozumieć znane procesy i rozstrzygnąć wszystkie przypuszczenia. Obserwuj bacznie, eksperymentuj, a z pewnością dostrzeżesz prawidłowości i odkryjesz to, co jeszcze nieznane.

Twoje cele
  • Uporządkujesz podstawowe wiadomości dotyczące wiązań chemicznych.

  • Wskażesz różnice we właściwościach różnych substancji.

  • Wyjaśnisz zjawiska związane z zachowaniem się substancji jonowych w różnych warunkach.

  • Wykorzystasz znajomość systematyki związków chemicznych do oceny charakteru ich wiązań chemicznych.

  • Zaproponujesz sposób odróżnienia związków jonowych od kowalencyjnych.