Józef Piłsudski – naczelny wódz wojsk w Bitwie Warszawskiej 1920 r.
KARTA PROGRAMOWA
Klasa
I etap edukacyjny - klasy II‑III
Temat zajęć dydaktycznych:
Józef Piłsudski – naczelny wódz wojsk w Bitwie Warszawskiej 1920 r.
Liczba godzin /czas realizacji:
2 godziny
Cele kształcenia/wymagania:
Poznanie postaci Józefa Piłsudskiego
Kształtowanie postaw patriotycznych
Budzenie zainteresowania przeszłością
Wielkie zwycięstwa – „Cud nad Wisłą” – bitwa warszawska 1920 r.
Osiągnięcia ucznia/efekty kształcenia:
Uczeń :
Wie, kim jest Józef Piłsudski
Rozpoznaje wizerunek Józefa Piłsudskiego na zdjęciach i obrazach
Słucha informacji podawanych przez nauczyciela o Marszałku i bitwie warszawskiej
Układa z puzzli postać naczelnego wodza
Wie o Bitwie warszawskiej 1920 zwanej Cudem nad Wisłą
Kręgi tematyczne:
Wiedza o Polsce – znani Polacy.
Teksty kultury:
Pieśń żołnierska „ My, pierwsza brygada”, film – „Z albumu Dziadka – historia Józefa Piłsudskiego opowiedziana dzieciom”
Zakres leksykalny / gramatyczno‑syntaktyczny:
marszałek, bohater, naczelny wódz, legiony,
Zadania, sytuacje dydaktyczne, metody i formy pracy:
Rozmowa na temat – kim jest według ciebie bohater? - burza mózgów (zapis cech bohatera na tablicy np. odważny, ofiarny, mężny, kochający ojczyznę, itp.) czy znacie jakiś bohaterów?
Poznanie imienia i nazwiska postaci historycznej
Rozwiązanie krzyżówki tematycznej z hasłem Józef Piłsudski/hasła do krzyżówki i rozwiązania(litery zaznaczone na czerwono w poziomie utworzą hasło – Józef Piłsudski).
Polska to nasza ………… - (ojczyzna).
Poprzednia stolica Polski. - (Kraków)
Ptak w naszym godle. - (orzeł)
……….(Lech), Czech i Rus – legenda
Biało – czerwona. - (flaga)
……………(Rzeczpospolita ) Polska – nazwa naszego państwa
Pierwsza stolica Polski. ……(Gniezno)
Jeden z symboli narodowych. (godło)
Jeden z 460 w Sejmie. (poseł)
Nazwisko Prezydenta Polski. (Duda)
Polska odzyskała ją 11 listopada 1918 r. (niepodległość)
Stolica naszego kraju. (Warszawa)
Hymn Polski to ………..(Mazurek) Dąbrowskiego.
Najdłuższa rzeka Polski. (Wisła)
Nauczyciel wiesza portret Józefa Piłsudskiego, i krótko informuje uczniów o bohaterze narodowym.
https://pl.wikipedia.org/wiki/J%C3%B3zef_Pi%C5%82sudski
Prezentacja multimedialna o Józefie Piłsudskim – naczelnym wodzu i twórcy Legionów Polskich http://www.gimnazjum119.waw.pl/pdf/patron.pdf
lub film dla dzieci (ok. 18 min) - do wyboru https://www.youtube.com/watch?v=NkE9rno3ggg
Swobodna rozmowa na temat prezentacji lub filmu, podkreślenie zasług J. Piłsudskiego jako człowieka, naczelnego wodza, dowódcy Legionów oraz dowódcy bitwy warszawskiej 1920 r.
Odsłuchanie pieśni patriotycznej „My, pierwsza brygada”:
Legiony to żołnierska nuta,
Legiony to straceńców los!
Legiony to żołnierska buta.
Legiony to ofiarny stos
My pierwsza brygada, strzelecka gromada
Na stos rzuciliśmy nasz życia los,
Na stos, na stos! x2
Dzieci maszerują w rytm muzyki, ewentualnie śpiewają.
Układanie puzzli jednego z obrazów przedstawiających Józefa Piłsudskiego, np. Wojciecha Kossaka Marszałek Józef Piłsudski na Kasztance, naklejanie na kartkę , wystawka prac wykonanych w parach.
https://pl.wikipedia.org/wiki/J%C3%B3zef_Pi%C5%82sudski_na_Kasztance
Kolorowanka dla dzieci na pracę domową
https://www.ilw.org.pl/files/pliki/KOLOROWANKA.pdf
Ułóż i zapisz zdania z rozsypanki sylabowej:
Podsumowanie zajęć w formie karteczek samoprzylepnych, które przyklejamy wokół portretu Józefa Piłsudskiego, na których piszemy - Co zapamiętaliśmy o Józefie Piłsudskim? – praca w grupach.
Materiały:
http://muzeumpilsudskiblog.pl/
http://jpilsudski.org/artykuly‑historyczne‑pilsudski/zyciorys‑jozefa‑pilsudskiego
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_Warszawska
http://testwiedzy.najlepszemedia.pl/materialy‑i-testy
www.radiownet.pl/publikacje/pilsudski‑pisal‑tu‑rozkazymuzeum‑przypkowskich‑w-jedrzejowie
www.marszalek-pilsudski.prv.pl/ciekawostki.html
www.komendant.cal.pl/glos‑jozefa‑pilsudskiego‑o-smiechu‑mp3
książka – Małgorzata Strękowska‑Zaremba „Marszałek Józef Piłsudski POLSCY SUPER BOHATEROWIE” Miles, 2017
Uwagi: w klasie pierwszej materiał związane z pisaniem wykonuje nauczyciel.