Ilustracja przedstawia obraz olejny „Koncert wiejski” autorstwa Tycjana. Zamknięta kompozycja ukazuje sielską scenę, w której centrum, na tle pejzażu ukazani zostali dwaj siedzący młodzieńcy oraz dwie nagie kobiety. Grająca na lutni, długowłosa postać młodego mężczyzny po lewej stronie obrazu, ubrana jest w bogaty strój dworski z czerwonymi bufiastymi rękawami. Wystająca spod draperii stroju, zgięta noga odziana jest w szaro-białą pończochę. Na głowie ma założony bordowy kapelusik. Młodzieniec po prawej stronie, o zmierzwionych, kręconych włosach, ubrany jest skromniej, w brązowy kaftan. Przed mężczyznami, tyłem do widza siedzi naga nimfa z fletem w dłoni. Druga postać kobiety stoi po lewej stronie kompozycji. Prawą ręką opiera się o brzeg studni, natomiast w lewej trzyma szklany dzban z wodą. Lewe biodro oraz nogi okryte ma białą draperią. Ciała kobiet poprzez miękki modelunek stają się z jednej strony efemeryczne, z drugiej zaś mocno zmysłowe i prawdziwe. Mężczyźni nie zwracają na nie uwagi, zajęci są rozmową. Scena ukazana jest na tle pofalowanego krajobrazu z drzewami i nielicznymi zabudowaniami wiejskimi. Po prawej stronie, w oddali malarz umieścił małą scenkę z postacią wieśniaka, przed którym stoi biała koza. Nad pejzażem rozpościera się zachmurzone, szaro-niebieskie niebo. Artysta z dużą precyzją i dbałością o detal oddał każdy szczegół ukazanej na obrazie natury. Dzieło utrzymane jest w wąskiej, ciepłej gamie beżów i zieleni z akcentem czerwieni stroju siedzącego w centrum młodzieńca. Tytuł lekcji: Kamienie milowe malarstwa renesansu.
Ważne daty
od XIV do XVI w. – trwa renesans (odrodzenie) – epoka w historii kultury europejskiej.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
RrI7DhqcIvjcE
1
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1. wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
3. klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;
6. rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.
Nauczysz się
wymieniać podstawowe cechy malarstwa renesansowego;
omawiać historię rozwoju malarstwa renesansowego;
wyjaśniać i opisywać nowatorskie dzieła malarstwa renesansowego;
dostrzegać wybrane atrybuty i symbole w przedstawieniach malarskich.
Renesans
Za kolebkę renesansu uważa się Florencję, miasto Dantego i Giotta. To tam rozpisano pierwszy w dziejach sztuki konkurs na drzwi do Babtysterium przy florenckim kościele S. Maria del Fiore, którego warunkiem było wykonanie płyty z brązu z przedstawieniem Ofiarowania Izaaka. Konkurs wygrał Lorenzo Ghiberti ex aequo z Filippem Brunelleschim. Brunelleschi się wycofał a Ghiberti rozpoczął pracę nad kwaterami do drzwi. Rok 1401, będący datą rozstrzygnięcia konkursu, stał się symboliczną datą początku renesansu i rzeczywistym przełomem artystycznym. Stąd konieczność odniesienia się do Filippa Brunelleschiego, florenckiego architekta, który znany jest nie tylko z tego, że rozwiązał problem kopuły nad skrzyżowaniem naw katedry florenckiej i tym samym wyznaczył podstawy nowej architektury na wzór antyczny, ale dostarczył także artystom matematyczny schemat, pozwalający ukazywać na płaszczyźnie dwuwymiarowej iluzję głębi. Tym samym opracował naukowe podstawy perspektywy geometrycznej.
Ponieważ tematem naszych rozważań są kamienie milowe malarstwa renesansowego, należy wyjaśnić, że kamień milowy to znak kamienny, którym w czasach Imperium Rzymskiego Rzymianie oznaczali drogę co rzymską milę. Obecnie pojęcie kamień milowy używane jest do oznaczenia wydarzeń szczególnie ważnych w historii. Kamieniami milowymi malarstwa renesansowego są dzieła, które wyznaczają podstawy i drogę kierunku rozwoju omawianej epoki. To właśnie na renesans przypada odkrycie perspektywy zbieżnej.
Jako kamienie milowe malarstwa renesansowego uznać można:
temperę na desce Madonna z Dzieciątkiem i sceny z życia Maryi, autor: Fra Filippo Lippi,
olej na desce Mona Lisa, autor: Leonardo da Vinci,
fresk Sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej, autor: Michał Anioł Buonarroti,
fresk Sąd Ostateczny, autor: Michał Anioł Buonarroti,
olej na płótnie Madonna Sykstyńska, autor: Rafael Santi,
olej na desce Koncert wiejski, autor: Tycjan/Giorgione,
olej na desce Małżeństwo Arnolfinich, autor: Jan van Eyck.
RGeFAY9Pr3vnU1
Jednym z pierwszych obrazów z użyciem geometrycznego wykresu jest malowidło ścienne we florenckim kościele, wyobrażające Trójcę świętą. Kompozycja ta, pełna matematycznej harmonii, stała się dla artystów wzorem do studiowania na wiele lat.
Dzieło to, wykonał we Florencji Tommaso di ser Giovanni di Mone Cassai, znany w historii sztuki jako Masaccio. Artysta zmarł w Rzymie w trakcie malowania fresków w kaplicy św. Katarzyny bazyliki San Clemente. Jego śmierć owiana jest ciągle tajemnicą. Żył tylko 27 lat, mimo to na stałe wszedł do historii sztuki jako znakomity twórca i propagator nowego myślenia o malarstwie. Pochowany jest w Santa Maria del Carmine we Florencji, gdzie ciągle można podziwiać jego wspaniałe freski.
Polecenie 1
Posłuchaj opisu fresku (czas trwania 3:36). Dla lepszego zrozumienia tekstu zapoznaj się z pojęciami: epitafiumEpitafiumepitafium, donatorDonatordonator.
RrtiyrKEAVRtb
RtI6kp5ZZbMnJ
Ćwiczenie 1
RYqvJgwfBJXlC
Wygnanie z raju to fragment większego fresku z kaplicy Brancaccich we Florencji, będące pierwszym przełomowym dziełem renesansu. Do innych scen, namalowanych w tej kaplicy przez Masaccio, należą: Grosz czynszowy, Chrzest neofitów i Uzdrawianie cieniem.
RHqxGO3nkMP3N1
RbuxWF1akytHV1
R1XCXhssHp7kE1
R1WxLUicOGfdp1
R1FWdSXWeW7Hb1
RNo2TjeF5WUST1
Fragmenty poszczególnych ścian przedstawiają dzieła Masoliniego i Masaccia. Pół wieku później, w celu uzupełnienia i poprawienia niektórych scen, prace kontynuował Filippino Lippi. Jednak to przede wszystkim twórczość Masaccia czyni to malowidło wyjątkowym, nowatorskim i stanowi drogowskaz dla jego następców.
Po raz pierwszy sceny zostały osadzone w konkretnym tle, czyli w okolicach Florencji nad rzeką Arno. Całość ma czytelną, precyzyjnie namalowaną architekturę, która wraz z przedstawionymi postaciami wytycza drogę odkryciu perspektywy linearnejPerspektywa linearnaperspektywy linearnej.
Rubx3IrbVatd1
Ćwiczenie 2
W XV wieku, na zlecenie tej samej rodziny, powstały dwa wybitne dzieła. Kupiec jedwabiu - Felice Brancacci, powierzył namalowanie fresków w kaplicy rodowej w Kościele Santa Maria del Carmine we Florencji Masoliniemu da Panicale, który do pracy zaprosił młodego Massaccia. Równolegle, na zlecenie zamożnego teścia Brancacciego - Palliego Strozziego pracował bardzo znany i drogi artysta Gentile da Fabriano tworząc Pokłon trzech króli. Oba dzieła są przedstawione poniżej. Jedno z nich jest klasycznym przykładem późnego gotyku międzynarodowego, a drugie wytyczyło kierunek i poszukiwania wielkim artystom renesansu. Obejrzyj je wnikliwie, zwracając uwagę na podobieństwa i różnice.
50ROri4CdgFADGE
50R17ZevpxnH9qV
R1XWkHZO8Wbkv
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z pojęciem malarstwa gotyku międzynarodowego. Omów je.
Zapoznaj się z pojęciem malarstwa gotyku międzynarodowego. Omów je.
Zapoznaj się z pojęciem malarstwa gotyku międzynarodowego. Przyjrzyj się reprodukcjom dzieł umieszczonych powyżej i zastanów się, co decyduje o fakcie, że jedno jest klasycznym przykładem późnego gotyku międzynarodowego, a drugie wytyczyło kierunek i poszukiwania wielkim malarzom renesansu. Porównaj oba dzieła, korzystając z zamieszonych niżej zwrotów.
wyrazisty modelunek, bogata ornamentyka, skromne, proste szaty, liryczny nastrój, skupienie się na człowieku, podziw dla piękna antyku, zainteresowanie tematyką mitologiczną, natłoczenie postaci i scen, elementy złote i srebrne, miękko spływające, bogate szaty
Cechy zauważone w dziele Pokłon Trzech Króli, typowe dla późnego malarstwa gotyku międzynarodowego:
Nowatorskie cechy zauważone we fresku Wygnanie z raju, wytyczające drogę malarstwu renesansowemu:
R17CiVXrYN0Df
Fra Filippo Lippi wprowadził do malarstwa typ Madonny z Dzieciątkiem odzwierciedlający ówczesny ideał młodej, pięknej kobiety. Malował ludzi rzeczywistych, z twarzami pełnymi wyrazu. Chętnie odwoływał się do XV‑wiecznych realiów, przez co jego obrazy nabierają charakteru prawie rodzajowego. Doskonale wykreślał perspektywę: gdy potrzebował więcej miejsca „rozsuwał” dowolne ściany komnaty i dodatkowo zmniejszał postaci, wykorzystując stosunki wielkości i podobieństwa figur.
Polecenie 2
Poszukaj w dowolnych źródłach trzech innych przykładów tonda renesansowego. Zapisz je. Każde dzieło opatrz metryczkąMetryczkametryczką według wzoru: autor, tytuł, rok powstania, rozmiary, miejsce w którym się znajduje (np. nazwa muzeum, zbiory prywatne), miejscowość, państwo.
Poniżej wpisz w kolejności metryczki odszukanych dzieł:
RbKXhsO2RP0Cb
R1D3YMOKh6k4a
Mona Lisa to niewątpliwie najbardziej znany portret świata. Obraz przedstawia kobietę siedzącą na krześle. Jej ramię i skrzyżowane dłonie spoczywają na oparciu. Twarz kobiety wyraża spokój, jej oczy zdają się patrzeć na widza. Nastrój obrazu budują subtelnie kładzione cienie wokół oczu i ust. Tajemniczy i delikatny uśmiech stał się przedmiotem licznych badań. W tle widnieje osobliwy, odległy pejzaż przedstawiający zamglone góry, rzekę, wijące się drogi. Artysta oprócz perspektywy linearnej, za pomocą techniki sfumatoSfumatosfumato stosuje perspektywę powietrzną, w której oddalające się przedmioty zatracają swój kontur i wyrazistość oraz błękitnieją.
Dzieło jest świadectwem wyobraźni i wiedzy, w tym wrażliwości na piękno i godność człowieka.
ROnowUHrN2xOr
Ćwiczenie 4
Sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej
Jest to sklepienie zwierciadlane, mające 40 metrów długości i 13,5 metra szerokości. Prace nad sklepieniem Kaplicy Sykstyńskiej Michał Anioł rozpoczął w 1508 roku na zlecenie papieża Juliusza II. To gigantyczne malowidło przedstawia ponad sto postaci, które artysta, niemal całkowicie pozbawiony pomocników, wykonał w przeciągu czterech lat.
Freski te stanowią szczytowe osiągnięcie malarstwa epoki renesansu. Wszystkie sceny i postacie zostały wkomponowane w iluzjonistyczną architekturę. Główną treść stanowi dziewięć scen z Księgi Rodzaju, stąd na ścianach widzimy między innymi Mojżesza. Sceny zostały przedzielone przedstawieniami proroków, Sybill, przodków Chrystusa oraz postaci i epizodów ze Starego Testamentu. W najsłynniejszej scenie Stworzenie Adama możemy dostrzec ład świata stworzonego przez Boga. Na sklepieniu najokazalej prezentują się monumentalne postacie ludzkie, inspirowane antykiem, w tym tzw. ignudi czyli nadzy młodzieńcy siedzący na fikcyjnych gzymsach i podtrzymujących girlandy z liści dębowych. Przedstawienie ciała ludzkiego posłużyło artyście jako pretekst do pokazania głębokich humanistycznych i religijnych treści o uniwersalnym znaczeniu.
RvdIGBJM5atzy1
Ćwiczenie 5
RnZLjt1pC0hI91
RPUJn9fFlYcpW1
RDVEmYKrwYpWM
RBARk6ZcCDL8p1
Prawie 25 lat po ukończeniu sklepienia Kaplicy Sykstyńskiej, na zlecenie papieża Pawła III, 61‑letni Michał Anioł wykonał na ścianie zachodniej fresk Sąd Ostateczny.
Tym razem artysta całkowicie zrezygnował z wszelkich elementów architektonicznych i geometrycznych. Całą kompozycję wypełnia nadnaturalnej wielkości kłębowisko ciał. W centrum umieszczona została dominująca postać olbrzymiego, muskularnego, młodego Chrystusa, w otoczeniu świętych i innych mieszkańców nieba. Chrystus ukazany jest jako srogi sędzia. Po jego prawej stronie znajdują się dusze potępionych strącane do piekła. We fresku malarz nie wprowadził granicy pomiędzy zbawionymi a potępionymi – całość przepełnia poczucie grozy i tragizmu. W dziele tym wyraźnie widać elementy przejęte z mitologii: Chrystus przypomina Jowisza, w dole widoczny jest Styks, Charon i Minos a diabły wyglądają jak antyczne fauny. Tylko Maria u boku Chrystusa jest ubrana, pozostałe postacie są bardzo cielesne i prawie nagie. Jest to wyraźna synteza pierwiastków chrześcijańskich i antycznych. W kompozycji nie widzimy już charakterystycznych dla renesansu: harmonii, jasności i geometrycznego porządku, co wyraźnie jest zapowiedzią nadejścia nowego stylu w sztuce.
RtPy014FrJhVO
Dzieło namalował Rafael Santi w latach 1513‑1514. Był to obraz ołtarzowy wykonany na zamówienie papieża Juliusza II do klasztoru San Sisto w Piacenzie. W XVIII w. kupił go elektor saski i król Polski August II Mocny, który przewiózł dzieło do Drezna.
Rafael uzyskał harmonijną, lecz niepozbawioną dynamiki kompozycję swobodnie poruszających się postaci. Ich opływające, poruszone wiatrem, kontrastowe szaty, podkreślają cielistość, jednocześnie eksponując wzniosłość i ulotność sceny.
R1D5maq6OCfhA
Ćwiczenie 6
RYCZRUldOKe2G
Giorgione, obok Veronese’a, Tintoretta i Tycjana należy do tzw. szkoły weneckiej, której malarzy w sposób szczególny interesowała barwa, światło, pejzaż. Malowali na płótnie i stosowali zróżnicowane techniki malarskie od laserunkówLaseruneklaserunków po impastoImpastoimpasto. Najczęściej odwoływali się do perspektywy powietrznej, perspektywy malarskiejPerspektywa barwna (malarska)perspektywy malarskiej, zwaną też barwną.
Autorstwo obrazu Koncert wiejski jest niejednoznaczne – bywa uznawane za ostatnie dzieło Giorgiona lub pierwsze Tycjana. Przyjmuje się także, że mogło być rozpoczęte przez Giorgiona a skończone przez Tycjana, ponieważ obydwaj wywodzili się z tej samej pracowni, a przedwczesna śmierć Giorgiona sprawiła, że jego obrazy kończył młodszy Tycjan. Współczesne badania rentgenograficzne uwiarygodniają autorstwo Giorgiona.
Polecenie 3
Zapoznaj się z obrazami, przeczytaj metryczki i wypisz poniżej cechy świadczące o inspirowaniu się Maneta obrazem Giorgione.
R1YBh8b7CVSlU
R1Jce0z2Fv8GE
R1L6TXgHTTHgE
R4lv1PLg7cfYr
Obraz Jana van Eycka Portret małżonków Arnolfinich jest jednym z najważniejszych dzieł niderlandzkiego malarstwa portretowego. Przedstawia podwójny portret ukazujący moment zaślubin kupca i jego żony. Mistrzowskie zastosowanie przez malarza techniki olejnej umożliwiło wierne odtwarzanie detali i oddanie iluzji faktury oraz operowanie światłocieniem. Mimo iż artysta nie znał zasad perspektywy linearnej, dzięki wnikliwej obserwacji malowanego pomieszczenia uzyskał efekt bardzo zbliżony do odkrycia Brunelleschiego.
R1KGWbqYaYg7M
Ćwiczenie 7
Czy potrafisz określić klucz, według którego obrazy zostały wskazane jako kamienie milowe malarstwa renesansowego? Podane hasła przyporządkuj do dzieł tak, aby przy każdym tytule znalazła się przynajmniej jedna nowatorska cecha, charakteryzująca dane przedstawienie malarskie. Masaccio Trójca święta Możliwe odpowiedzi: 1. nawiązanie do antyku, 2. jedno z pierwszych tond renesansowych, 3. zastosowanie w malarstwie aktu, 4. wprowadzona perspektywa powietrzna, 5. po raz pierwszy zastosowano perspektywę linearną Masaccio Wygnanie z raju Możliwe odpowiedzi: 1. nawiązanie do antyku, 2. jedno z pierwszych tond renesansowych, 3. zastosowanie w malarstwie aktu, 4. wprowadzona perspektywa powietrzna, 5. po raz pierwszy zastosowano perspektywę linearną Fra Filippo Lippi Madonna z Dzieciątkiem i sceny z życia Maryi Możliwe odpowiedzi: 1. nawiązanie do antyku, 2. jedno z pierwszych tond renesansowych, 3. zastosowanie w malarstwie aktu, 4. wprowadzona perspektywa powietrzna, 5. po raz pierwszy zastosowano perspektywę linearną Leonardo da Vinci Mona Lisa Możliwe odpowiedzi: 1. nawiązanie do antyku, 2. jedno z pierwszych tond renesansowych, 3. zastosowanie w malarstwie aktu, 4. wprowadzona perspektywa powietrzna, 5. po raz pierwszy zastosowano perspektywę linearną Michał Anioł Sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej Możliwe odpowiedzi: 1. nawiązanie do antyku, 2. jedno z pierwszych tond renesansowych, 3. zastosowanie w malarstwie aktu, 4. wprowadzona perspektywa powietrzna, 5. po raz pierwszy zastosowano perspektywę linearną.
Czy potrafisz określić klucz, według którego obrazy zostały wskazane jako kamienie milowe malarstwa renesansowego? Podane hasła przyporządkuj do dzieł tak, aby przy każdym tytule znalazła się przynajmniej jedna nowatorska cecha, charakteryzująca dane przedstawienie malarskie. Masaccio Trójca święta Możliwe odpowiedzi: 1. nawiązanie do antyku, 2. jedno z pierwszych tond renesansowych, 3. zastosowanie w malarstwie aktu, 4. wprowadzona perspektywa powietrzna, 5. po raz pierwszy zastosowano perspektywę linearną Masaccio Wygnanie z raju Możliwe odpowiedzi: 1. nawiązanie do antyku, 2. jedno z pierwszych tond renesansowych, 3. zastosowanie w malarstwie aktu, 4. wprowadzona perspektywa powietrzna, 5. po raz pierwszy zastosowano perspektywę linearną Fra Filippo Lippi Madonna z Dzieciątkiem i sceny z życia Maryi Możliwe odpowiedzi: 1. nawiązanie do antyku, 2. jedno z pierwszych tond renesansowych, 3. zastosowanie w malarstwie aktu, 4. wprowadzona perspektywa powietrzna, 5. po raz pierwszy zastosowano perspektywę linearną Leonardo da Vinci Mona Lisa Możliwe odpowiedzi: 1. nawiązanie do antyku, 2. jedno z pierwszych tond renesansowych, 3. zastosowanie w malarstwie aktu, 4. wprowadzona perspektywa powietrzna, 5. po raz pierwszy zastosowano perspektywę linearną Michał Anioł Sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej Możliwe odpowiedzi: 1. nawiązanie do antyku, 2. jedno z pierwszych tond renesansowych, 3. zastosowanie w malarstwie aktu, 4. wprowadzona perspektywa powietrzna, 5. po raz pierwszy zastosowano perspektywę linearną.
Czy potrafisz określić klucz, według którego obrazy zostały wskazane jako kamienie milowe malarstwa renesansowego? Umieszczone poniżej hasła przyporządkuj do dzieł tak, aby przy każdym tytule znalazła się przynajmniej jedna nowatorska cecha charakteryzująca dane przedstawienie malarskie.
nawiązanie do antyku, po raz pierwszy zastosowano perspektywę linearną, jedno z pierwszych tond renesansowych, wprowadzona perspektywa powietrzna, zastosowanie w malarstwie aktu
Masaccio Trójca święta
Masaccio Wygnanie z raju
Fra Filippo Lippi Madonna z Dzieciątkiem i sceny z życia Maryi
Leonardo da Vinci Mona Lisa
Michał Anioł Sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej
Ćwiczenie 8
Rp0TXhkJaYw9E
RQMWx9x3GPRHF
Słownik pojęć
Akcent kolorystyczny
Akcent kolorystyczny
plama barwna lub fragment obrazu, który kontrastuje z gamą kolorystyczną obrazu.
Atrybut
Atrybut
przedmiot o charakterze symbolicznym, ściśle związany z życiem lub działalnością jakiejś postaci.
Donator
Donator
fundator dzieła, zazwyczaj uwidaczniany na nim w pozie modlitewnej.
Epitafium
Epitafium
napis nagrobny, tablica poświęcona pamięci zmarłego, umieszczana zwykle na murze lub filarze kościoła. Często zawiera portret zmarłego lub pokazuje go w otoczeniu rodziny. Osoby najczęściej przedstawione są w postawie modlitewnej. Epitafium nie zawsze jest miejscem pochówku, dlatego nie pełni funkcji nagrobnej.
Fête champêtre
Fête champêtre
scena pasterska, przedstawienie sielankowych scen pasterskich, szczególnie popularne w XVIII wieku.
Fête galante
Fête galante
przedstawienie wytwornego towarzystwa na tle przyrody w scenach zabaw parkowych, koncertów, posiłków pod gołym niebem i zalotów miłosnych, szczególnie popularne w XVIII wieku.
Fresk
Fresk
technika malarstwa ściennego na mokrym tynku farbami odpornymi na działanie wapnia, cechująca się trwałością ze względu na związanie farby z tynkiem ściany.
Impasto
Impasto
technika malarska polegająca na nakładaniu grubej warstwy farby za pomocą pędzla lub szpachli w celu uzyskania zróżnicowanej powierzchni.
Laserunek
Laserunek
technika malarska polegająca na nakładaniu przezroczystej warstwy farby na powierzchni obrazu zmieniająca zabarwienie warstwy poprzedniej.
Metryczka
Metryczka
informacje o dziele zawierające: imię i nazwisko autora, tytuł dzieła, technikę wykonania, wymiary dzieła, czas powstania, miejsce przechowywania.
Perspektywa barwna (malarska)
Perspektywa barwna (malarska)
sposób oddania przestrzeni w malarstwie i uzyskanie głębi wykorzystujące odczuwanie temperatury barw – ciepłe występują ku przodowi a zimne cofają się w głąb.
Perspektywa linearna
Perspektywa linearna
zwana też perspektywą zbieżną, geometryczną - istotą jest rzutowanie wszystkich elementów przestrzeni na płaszczyznę w kierunku punktu zbiegu. Początkowo punkt zbiegu znajdował się zawsze na środku linii horyzontu, przebiegającej na wysokości oczu. Obecnie wskazuje się również na perspektywę linearną ze względu na inne umieszczenie punktu zbiegu: boczną, ukośną, żabią (punkt widzenia położony nisko) i z lotu ptaka (punkt widzenia położony wysoko).
Sfumato
Sfumato
(z włoskiego „fumo” – dym, przydymiony) - technika malarska polegająca na stopniowych, łagodnych przejściach z partii ciemnych do jasnych, powodująca rozmycie konturów i uzyskanie efektu zamglenia o niebieskich odcieniach, określana także perspektywą powietrzną.
Symbol
Symbol
pojęcie, przedmiot, znak itp., mające jedno znaczenie dosłowne i większą liczbę znaczeń ukrytych; symbole często są niejednoznaczne, zależne od kontekstu, czasu, kultury i miejsca.
Tiara
Tiara
bogato zdobione nakrycie głowy w kształcie stożka, noszone od czasów starożytności, oraz w późniejszych okresach. Wycofana w 1965 roku przez Pawła VI. Postrzegana jako symbol władzy kościelnej.
Tondo
Tondo
(z włoskiego: talerz, krąg) - obraz lub płaskorzeźba w kształcie koła. Forma charakterystyczna dla sztuki włoskiego renesansu.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
Słownik terminologiczny sztuk pięknych pod red. K. Kubalskiej‑Sułkiewicz i in, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
mb70773c84a9a83b7_0000000000297
Galeria dzieł sztuki
RGeFAY9Pr3vnU1
RPUJn9fFlYcpW1
RHqxGO3nkMP3N1
RbuxWF1akytHV1
R1XCXhssHp7kE1
R1WxLUicOGfdp1
R1FWdSXWeW7Hb1
RNo2TjeF5WUST1
RFiNpskLgJMU41
R1D3YMOKh6k4a
RvdIGBJM5atzy1
RnZLjt1pC0hI91
R1HERX8ERA1Li1
R17xylG6FiBSb1
R1dQxb5m75ikk1
R1Xfg4youorE7
mb70773c84a9a83b7_0000000000301
Bibliografia
Camillo Semenzato, Blask Renesansu: sztuka europejska 1470‑1512, Arkady, Warszawa 1994.
Gérard Legrand, Sztuka Renesansu, HPS, Warszawa 2007.
Jacob Burckhardt, Kultura odrodzenia we Włoszech., Czytelnik, Warszawa 1961.