Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RLJx3uyBui8Ii1
Obraz przedstawiający kolędników przemierzających zaśnieżone miasteczko. Kolędnicy to młodzi chłopcy, którymi dyryguje starszy mężczyzna. Wszyscy są ciepło ubrani, jeden chłopiec gra na skrzypcach, jeden na akordeonie, inni trzymają w rękach śpiewniki. W tle widać zabudowania. Cały obraz utrzymany jest w zimnych barwach, dominuje biel, brąz i błękit. Temat lekcji: Kolęda w muzyce artystycznej.

Kolęda w muzyce artystycznej

Źródło: online-skills.
1

Ważne daty

1424 - z tego roku pochodzi najstarsza polska kolęda zachowana w piśmie.

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1Wk0qcwMHBVa
Scenariusz zajęć do pobrania.

I.  Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.

4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:

1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej (fragmentów lub/i w całości): reprezentatywnych dla kolejnych epok (od średniowiecza do współczesności), muzyki jazzowej i rozrywkowej, polskich pieśni artystycznych i patriotycznych, utworów ludowych w postaci oryginalnej i artystycznie opracowanej;

3) rozpoznaje i analizuje utwory muzyczne określając ich elementy, nastrój i charakter, formułuje wypowiedzi, stosując pojęcia charakterystyczne dla języka muzycznego;

II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.

4. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje charakterystyki:

1) muzyki ze względu na jej rodzaj (wokalna, instrumentalna, wokalno‑instrumentalna, artystyczna, rozrywkowa, ludowa oraz do wyboru: sakralna, filmowa, teatralna i inne);

5. Uczeń określa charakterystyczne cechy:

1) polskich tańców narodowych: poloneza, mazura, kujawiaka, oberka, krakowiaka;

III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:

1) zna repertuar kulturalnego człowieka, orientując się w sztandarowych utworach z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej oraz wartościowej muzyki popularnej.

Nauczysz się

rozpoznawać słuchem melodie kolęd w opracowaniach muzyki artystycznej;

omawiać okoliczności powstania Scherza h – moll op. 20 Fryderyka Chopina;

wskazywać różnice między kolędami a pastorałkami;

rozpoznawać rytmy poloneza w kolędach.

Kolęda

RYbTdubKci8KG
Obraz autorstwa Gerarda Davida „Boże narodzenie”. Na obrazie stajenka, w stajence wół i osioł. Na progu klęczą Józef i Maryja. Przed nimi na ziemi i na fragmencie szaty Maryi leży nagie niemowlę. Na obrazie namalowani są jeszcze trzej mężczyźni : jeden przyklęka przed Jezusem, drugi stoi kilka kroków dalej, trzeci zagląda przez dziurę w ścianie stajni. Przed Jezusem klęczą też dwie anielskie postaci. Są one kilkukrotnie mniejsze od postaci ludzi. W tle wzgórze i panorama miasteczka. Na ilustracji znajduje się punkt aktywny, po naciśnięciu którego wyświetla się informacja dodatkowa: Zdrow bądź, krolu anielski K nam na świat w ciele przyszły, Tyś za jisty Bog skryty, W święte, czyste ciało wlity. Fragment pierwszej polskiej kolędy zapisanej w języku polskim. Zachował się jedynie tekst, melodii nie znamy. Tekst został zapisany w kazaniu Jana Szczekny z 1424, mnicha, profesora teologii na Uniwersytecie Krakowskim.
Gerard David, „Boże narodzenie”, 1490, Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie wikimedia.org, domena publiczna

Kolęda – pieśń związana tematem z Bożym Narodzeniem, śpiewana od 24 XII do 2 II. W Polsce ślady kolęd spotykamy przed XV wiekiem w misteriach i dialogach. Ogółem z XV wieku znanych jest 9 kolęd. Z XVI wieku pochodzi około 100 kolęd. Melodii do kolęd zachowało się jednak niewiele. Znajdują się one w Tabulaturze Jana z Lublina, w anonimowych ulotkach, a przede wszystkim w rękopiśmiennym Kancjonale staniąteckim z 1586 roku. Znanym XIX – wiecznym zbiorem kolęd są pastorałki i kolędy M. Mioduszewskiego (1843).

Forma kolędy jest dość różnorodna: niektóre są uroczystymi hymnami czy chorałami, inne marszami lub zamaszystymi polonezami, niektóre mają rytmy mazurka lub krakowiaka, inne są dumkami.

Źródło: red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995

W czasie Świąt Bożego Narodzenia śpiewane są kolędy i pastorałki. Na podstawie tekstu źródłowego kolędy możemy zdefiniować jako pieśni religijne śpiewane w czasie Świąt Bożego Narodzenia związane z tematyką narodzin Jezusa Chrystusa. Pastorałki zaś to pieśni pasterskie, ludowe, luźno związane z tematyką Świąt Bożego Narodzenia. W ich treści występują często opisy obrzędów i zwyczajów związanych z obchodzeniem świąt na wsi polskiej.

Po rytmy kolęd sięgali często kompozytorzy muzyki klasycznej. Znaczna część popularnych kolęd powszechnie śpiewanych współcześnie powstała w XVIII i XIX wieku. Jestem przekonany, że podczas dzisiejszej lekcji niektóre kolędy odkryjesz na nowo.

Kolędy w muzyce artystycznej

Największy polski kompozytor, Fryderyk ChopinChopin Fryderyk (Franciszek)Fryderyk Chopin jest znany przede wszystkim z bogatego repertuaru muzyki fortepianowejFortepianfortepianowej. Muzyka ta jest przesiąknięta polskością wyrażoną m.in. w mazurkach, polonezach oraz innych utworach jak Fantazja na tematy polskie czy Etiuda c‑moll zwana Rewolucyjną. Przeczytaj tekst źródłowy i dowiedz się, dlaczego Chopin znalazł się na lekcji dotyczącej kolęd.

Rękopis Scherza h–moll się nie zachował. W listach o dacie i okolicznościach powstania utworu także nie ma śladu. Wiadomo jedynie, że w roku 1833 Scherzo już istniało, a w lutym roku 1835 ukazało się w druku wydane w oficynie Schlesingera w Paryżu.

Tak więc moment powstania utworu, a w każdym razie – jego koncepcji – pozostanie kwestią interpretacji, opartej na wyższym lub niższym stopniu prawdopodobieństwa. Pierwsze święta Bożego Narodzenia przeżyte z dala od domu, w rozdarciu, w najwyższym niepokoju o bliskich i o losy wydarzeń rozgrywających się w kraju – i utwór, w którym muzykę nacechowaną najwyższym wzburzeniem i krańcowym niepokojem – przerywa nagle ciche echo domowej kolędy.

Znowu muzyka nagle cichnie w oczekiwaniu i zostajemy objęci niepowtarzalną i niezapomnianą aurą kolędy – jak głosem z innego świata. Kolędowa kołysanka, Lulajże Jezuniu, została siłą wspomnienia przywołana w głębokiej ciszy i wyśpiewana z najwyższą prostotą, w świetlistym H–dur, akompaniowana dyskretnym ostinato, utrwalającym spokój wigilijnej nocy.

Scherzo – wyróżnione kolędową kołysanką – zostało dedykowane osobie nieprzypadkowej i w nieprzypadkowym momencie. Przyjacielski gest Chopina dotyczył Thomasa Albrechta, attaché przy poselstwie saskim w Paryżu. Jego postać będzie się przez życiorys Chopina przewijać do końca, po Place Vendôme. W chwili zaś, o której mowa, Chopin występuje w roli szczególnej: pełni funkcję ojca chrzestnego córeczki Albrechta, Teresy.

Autor: Mieczysław Tomaszewski
Cykl audycji „Fryderyka Chopina Dzieła Wszystkie”
Polskie Radio II

Źródło: http://pl.chopin.nifc.pl/chopin/composition/detail/id/65

Scherzo jako forma to utwór żartobliwy. Chopin nadał jednak inne znaczenie scherzom pisanym przez siebie. Pisząc Scherzo h‑moll przeżywał tragiczne momenty, tęsknił za utraconym krajem i domem rodzinnym, wtedy po raz pierwszy spędził święta z dala od domu. Chopin w środkowej, lirycznej części tego utworu użył, jako tematu, melodii kolędy Lulajże, Jezuniu, której tradycje sięgają do czternastowiecznego zwyczaju kołysania figurki dzieciątka Jezus. Za czasów Chopina stała się kolędą domową, tzn. śpiewaną podczas wieczoru wigilijnego w polskich domach.

Polecenie 1
Zapoznaj się z opisem alternatywnym Scherza h‑moll Fryderyka Chopina i zastanów się dlaczego Chopin w swojej kompozycji zacytował kolędę.
Zapoznaj się z opisem alternatywnym Scherza h‑moll Fryderyka Chopina i zastanów się dlaczego Chopin w swojej kompozycji zacytował kolędę.
RvoVx9iNliCGT
Na zdjęciu pomnik Fryderyka Chopina znajdujący się w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Na pomniku artystycznie ujęty Fryderyk Chopin pod wierzbą. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Fryderyk Chopin, Scherzo h-moll op. 20 wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór wykonany na fortepianie. W melodii słychać motywy zaczerpnięte z kolędy Lulajże Jezuniu. Po kilku taktach kompozytor na moment odchodzi od tematu i snuje smętną melodię, by po chwili znów wrócić do melodii kolędy - kołysanki, zagranej w wyższym rejestrze. Utwór jest spokojny, tęskny, melancholijny.
Fryderyk Chopin, Scherzo h – moll op. 20, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (AMFN), CC BY 3.0

Przed Tobą kolęda z końca XVIII wieku, która jest powszechnie znana w całej Polsce. Jest to kolęda napisana w rytmie polskiego tańca narodowego, polonezaPolonezpoloneza. Kolędę napisał prawdopodobnie Franciszek KarpińskiKarpiński FranciszekFranciszek Karpiński. Wg innych źródeł jest ona wykonywana na melodię poloneza koronacyjnego z czasów Stefana Batorego. Ta kolęda to Bóg się rodzi. Tekst pieśni powstał na zamówienie księżnej Izabeli z Czartoryskich Lubomirskiej. Piąta strofa, rozpoczynająca się słowami „Podnieś rękę, Boże Dziecię, błogosław Ojczyznę miłą”, nadaje pieśni szczególnego charakteru narodowego, aktualnego po dzień dzisiejszy. W czasach dla Polski trudnych zwrotka ta nabierała szczególnego znaczenia.

Polecenie 2
Odpowiedz na pytanie: Rytm jakiego polskiego tańca narodowego ma kolęda „Bóg się rodzi”?
Odpowiedz na pytanie: Rytm jakiego polskiego tańca narodowego ma kolęda „Bóg się rodzi”?
R17DvxlC36KiN
Na ilustracji Matka Boska z małym Jezusem w grocie. W tle wół i osioł. Jezus leży w żłóbku. Maryja pochyla się nad Nim. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Kolęda Bóg się rodzi wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu kolęda w wykonaniu zespołu wokalnego, w którym śpiewają mężczyźni i kobiety. Kolęda ma uroczysty charakter i rytm poloneza.
Kolęda „Bóg się rodzi”, AMFN, CC BY 3.0

Tematykę kolędową możemy odnaleźć również w twórczości kompozytorów muzyki współczesnej, m.in. Witolda LutosławskiegoLutosławski WitoldWitolda Lutosławskiego. Tuż po II wojnie światowej kompozytor opracował 20 polskich kolęd na głos i fortepian. Czerpał z czterech XIX‑wiecznych zbiorów: Pastorałek i kolęd z melodyjamiŚpiewnika kościelnego Mioduszewskiego, a także „Lubelskiego” i „Łęczyckiego” KolbergaKolberg Oskar HenrykKolberga. Lutosławski zaaranżował m.in. znane do dziś kolędy: Anioł pasterzom mówił, Bóg się rodzi, Gdy się Chrystus rodzi, Gdy śliczna Panna, Jezus malusieńki, Lulajże Jezuniu, Przybieżeli do Betlejem pasterze, W żłobie leży. Kolędom tym Lutosławski nadał swój indywidualny styl.

Zbigniew PreisnerPreisner ZbigniewZbigniew Preisner to uznany w świecie polski kompozytor muzyki filmowej oraz teatralnej. Jest członkiem Francuskiej Akademii Sztuki i Techniki Filmowej.  W 1999 roku kompozytor wydał album pod znamiennym tytułem Moje Kolędy na Koniec Wieku. Popularność tych kolęd nie osłabła, mimo upływu czasu. Wartością tych utworów jest nie tylko muzyka, ale również ponadczasowe teksty dotyczące egzystencji człowieka.

Posłuchaj Kolędy dla nieobecnych. Zwróć uwagę na głęboki przekaz dotyczący przemijania ludzkiego życia. Pomoże Ci w tym tekst kolędy.

R1cu3ZnmOXE83
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię uśmiechniętego Zbigniewa Preisnera, polskiego kompozytora muzyki filmowej oraz teatralnej. Mężczyzna ukazany jest w pozycji frontalnej. Ubrany jest w granatową marynarkę i rozpiętą pod szyją koszulę. Ma krótkie włosy i niewielki zarost. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetli się napis: Zbigniew Praisner, Kolęda dla nieobecnych. oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu spokojna, liryczna piosenka śpiewana przez kobietę, z akompaniamentem gitar, instrumentów perkusyjnych, gitary basowej, fortepianu i elektronicznych efektów specjalnych tworzących wrażenie przestrzeni w muzyce. Piosenka opowiada o wspominaniu bliskich zmarłych w czasie świąt.
Sławek (flickr), fotografia Zbigniewa Preisnera, 2011, wikimedia.org, CC BY 2.0; Zbigniew Preisner, Kolęda dla nieobecnych, wykonanie Beata Rybotycka - vocal, Orkiestra Sinfonia Varsovia, Leszek Możdżer - fortepian, online-skills, CC BY 3.0

Kolęda dla nieobecnych

Muzyka Zbigniew Preisner

Tekst Szymon Mucha

A nadzieja znów wstąpi w nas.
Nieobecnych pojawią się cienie.
Uwierzymy kolejny raz,
W jeszcze jedno Boże Narodzenie.
I choć przygasł świąteczny gwar,
Bo zabrakło znów czyjegoś głosu,
Przyjdź tu do nas i z nami trwaj,
Wbrew tak zwanej ironii losu.

Daj nam wiarę, że to ma sens.
Że nie trzeba żałować przyjaciół.
Że gdziekolwiek są - dobrze im jest,
Bo są z nami choć w innej postaci.
I przekonaj, że tak ma być,
Że po głosach tych wciąż drży powietrze.
Że odeszli po to by żyć,
I tym razem będą żyć wiecznie

Przyjdź na świat, by wyrównać rachunki strat,
Żeby zająć wśród nas puste miejsce przy stole.
Jeszcze raz pozwól cieszyć się dzieckiem w nas,
I zapomnieć, że są puste miejsca przy stole.

A nadzieja znów wstąpi w nas.
Nieobecnych pojawią się cienie.
Uwierzymy…

Niezwykle interesujący projekt zrealizowali w 2018 roku Barbara Kinga Majewska i Marcin Masecki – uczeń Krzysztofa Pendereckiego, nagrali polskie kolędy po arabsku w dialekcie, którym mówi się w Aleppo, mieście w Syrii objętym wojną. Radosne oryginalnie polskie kolędy zaaranżowali w skali molowej, oddającej smutek, przerażenie wojną i ludzkim nieszczęściem.

Polecenie 3
Odpowiedz na pytanie: Dlaczego Barbara Kinga Majewska i Marcin Masecki nagrali polskie kolędy po arabsku?
Odpowiedz na pytanie: Dlaczego Barbara Kinga Majewska i Marcin Masecki nagrali polskie kolędy po arabsku?
R1epXeDoX2VGi
Na zdjęciu miasto Aleppo w Syrii zrujnowane działaniami wojennymi. Na fotografii resztki budynku, pozostała jedna stojąca ściana, wokół niej jest gruzowisko. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: „Taratil’id al-milad" oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu kolęda z płyty „Taratil’id al-milad" (Pieśni na Boże narodzenie). Kobieta w przejmujący sposób śpiewa po arabsku kolędę "Oj maluśki, maluśki". Czasami śpiewa a cappella czasami towarzyszą jej dźwięki z sekwensera i ludowy instrument strunowy szarpany.
Gruzowisko po działaniach wojennych w Aleppo w Syrii, online-skills, CC BY 3.0; Barbara Kinga Majewska i Marcin Masecki, Oj, maluśki, maluśki” z płyty: „Taratil’id al-milad" (Pieśni na Boże narodzenie), online-skills, CC BY 3.0

Repertuar polskich kolęd jest wyjątkowo obfity i różnorodny. Podczas jednej lekcji nie sposób nawet wspomnieć o najbardziej popularnych. Artystycznego wykonania kolęd podejmuje się wielu muzyków różnych gatunków i stylów muzycznych, począwszy od muzyki rozrywkowej, zespołów pieśni i tańca (Mazowsze, Śląsk), jazzmenów, po wykonawców muzyki klasycznej.

W literaturze występuje również wiele kolęd pisanych przez duchownych i poetów. W żłobie leży napisał kontrreformator ksiądz Piotr Skarga, nadworny kaznodzieja dworu Wazów, a słowa do kolędy Mizerna cicha napisał Teofil Lenartowicz, poeta epoki romantyzmu. Wiele kolęd pisano również na potrzeby polskich filmów, a w czasach dla Polski trudnych, na melodie kolęd układano nowe teksty dotyczące bieżących wydarzeń.

Sprawdź swoją wiedzę

RrY5nmubE6zvO
Ćwiczenie 1
Wskaż zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Kolędy to pieśni religijne śpiewane w czasie Świąt Bożego Narodzenia związane z tematyką narodzin Jezusa Chrystusa., 2. Kolędy to pieśni pasterskie, ludowe, luźno związane z tematyką Świąt Bożego Narodzenia. W ich treści występują często opisy obrzędów i zwyczajów związanych z obchodzeniem świąt na wsi polskiej.
R17sZwMRc0JkE
Ćwiczenie 2
Podaj imię i nazwisko polskiego kompozytora muzyki filmowej, który skomponował muzykę do albumu Moje Kolędy na Koniec Wieku.
RgeF5VI17o6LT
Ćwiczenie 3
R1ZGsayHEqE6c
Ćwiczenie 4
Wskaż okres w roku kościelnym, podczas którego śpiewa się kolędy: Możliwe odpowiedzi: 1. Boże Narodzenie, 2. Wielkanoc, 3. Adwent, 4. Wielki Post
R74prcY4WvxGJ
Ćwiczenie 5
Wskaż tytuł kolędy, w której cytowane są słowa z Ewangelii św. Jana „A Słowo Ciałem się stało i mieszkało między nami”. Możliwe odpowiedzi: 1. Bóg się rodzi, 2. Gdy się Chrystus rodzi, 3. Wśród nocnej ciszy, 4. Anioł pasterzom mówił
RRme6txMeZwO1
Ćwiczenie 6
Wskaż autora Dwudziestu polskich kolęd na głos i fortepian: Możliwe odpowiedzi: 1. Witold Lutosławski, 2. Zbigniew Preisner, 3. Fryderyk Chopin, 4. Michał Mioduszewski
R1MlUcXFeqBPI
Ćwiczenie 7
Wskaż tytuł najstarszej kolędy polskiej. Możliwe odpowiedzi: 1. Zdrow bądź, krolu anjelski, 2. Anioł Pasterzom mówił, 3. A wczora z wieczora, 4. Nużeśmy chrześcijanie

Słownik pojęć

Anheliczny
Anheliczny

taki jak Anhelii (w poemacie Słowackiego), mający cechy Anhellego: anheliczne usposobienie. Imię Anhelii wskazuje na jego anielskość, czystość, bezgrzeszność.

Ludwig van Beethoven
Ludwig van Beethoven

ur. przed lub 17 XII 1770 (data chrztu), Bonn, zm. 26 III 1827, Wiedeń, kompozytor niemiecki.

Chopin Fryderyk (Franciszek)
Chopin Fryderyk (Franciszek)

ur. 1 III (22 II?) 1810, Żelazowa Wola, zm. 17 X 1849, Paryż, najwybitniejszy kompozytor polski, słynny pianista, współtwórca europejskiego romantyzmu.

dur‑moll system
dur‑moll system

system organizacji materiału dźwiękowego w muzyce europejskiej, panujący od około połowy XVII do początku XX w., zwany też systemem funkcyjnym, systemem tonalnym lub tonalnością dur‑moll.

Fortepian
Fortepian

[wł. forte ‘mocno’, piano ‘cicho’] - instrument muzyczny z grupy chordofonów uderzanych.

Karpiński Franciszek
Karpiński Franciszek

ur. 4 X 1741, Hołosków (Pokucie), zm. 16 IX 1825, Chorowszczyzna (pow. wołkowyski), poeta.

Kolberg Oskar Henryk
Kolberg Oskar Henryk

ur. 22 II 1814, Przysucha, zm. 3 VI 1890, Kraków, syn Juliusza Krzysztofa, folklorysta, etnograf, muzyk i kompozytor.

Lutosławski Witold
Lutosławski Witold

ur. 25 I 1913, Warszawa, zm. 7 II 1994, tamże, kompozytor, jeden z najwybitniejszych twórców muzyki polskiej w XX w..

Polonez
Polonez

[fr.], polski taniec kołowy lub korowodowy, trójmiarowy (w metrum 3/4), o umiarkowanym tempie i charakterystycznej formule rytmicznej: ósemka, 2 szesnastki i 4 ósemki oraz w kadencji (tzw. słabej lub żeńskiej, tzn. z zakończeniem wypadającym na słabą część taktu): 4 szesnastki i 2 ćwierćnuty.

Preisner Zbigniew
Preisner Zbigniew

ur. 20 V 1955, Bielsko‑Biała, kompozytor.

Schumann Robert
Schumann Robert

ur. 8 VI 1810, Zwickau (Saksonia), zm. 29 VII 1856, Endenich k. Bonn, niemiecki kompozytor i pianista, jeden z głównych przedstawicieli romantyzmu w muzyce.

Definicje słownikowe opracowano na podstawie: https://encyklopedia.pwn.pl/

Biblioteka muzyczna

Bibliografia

red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.

Antoni Czyż, Pamiętnik literacki 87/1, 1996.

Jarosław Iwaszkiewicz, Chopin, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1987.

red. Mieczysław Szymczak, Słownik języka polskiego, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1979.

Kazimierz Wierzyński, Życie Chopina, Krajowa Agencja Wydawnicza, Białystok 1990.