Kolory ukryte w zdaniach
KOLORY UKRYTE W ZDANIACH
Opis ćwiczenia:
Nauczyciel przygotowuje paski papieru ze zdaniami.
Uczniowie losują zdanie, czytają je głośno i wymieniają ukryte w tym zdaniu kolory (skojarzenia z tekstem). Inni uczniowie słuchają i akceptują lub podają swoje propozycje, uzasadniając je. Można zmodyfikować ćwiczenie, podając dzieciom nazwy kolorów i prosząc o ułożenie zdań, które zawierają ich nazwy. (domyślanie się).
Przykłady zdań:
Jaś zgubił się w wysokiej trawie. /zielony/
Dzisiaj na śniadanie zjadłam jajecznicę ze szczypiorkiem. /żółty, zielony/
Wrona wydziobuje spod śniegu okruszki. /biały, czarny/
Zosia włożyła do koszyka ogórki i pomidory. /zielony, czerwony/
Biedronka usiadła na listku. /czerwony, czarny, zielony/
Na łące kwitną kaczeńce. / żółty/
Kasia zobaczyła tęczę. /kolory tęczy/
Mam w miseczce maliny i agrest. /zielony, czerwony/
Na pogodnym niebie pojawiły się puszyste obłoczki. /błękit, niebieski, biały/
Na deser zjadłam czekoladę i banany. / brązowy, żółty/
Pod liściem paproci rośnie muchomor. / biały, czerwony, zielony/
W moim ogródku zakwitły żonkile i krokusy. / żółty, zielony, biały, fioletowy/
Za domem mojej babci jest jezioro i las. / niebieski, zielony, brązowy/
Wczoraj lepiliśmy śniegowego bałwana. /biały, czarny, pomarańczowy/
Uwielbiam zupę pomidorową z ryżem i natką pietruszki. /czerwony, biały, zielony/
Po łące dumnie kroczy bocian. / biały/ czarny, zielony, różowy/
Lubię sok pomidorowy i szpinak. / czerwony, zielony/Indeks górny 11
Tekst pochyły – przykładowe odpowiedzi uczniów↩