Wydrukuj Zapisz jako PDF Dodaj do ulubionych Udostępnij materiał

KOLORY UKRYTE W ZDANIACH

Opis ćwiczenia:

Nauczyciel przygotowuje paski papieru ze zdaniami.

Uczniowie losują zdanie, czytają je głośno i wymieniają ukryte w tym zdaniu kolory (skojarzenia z tekstem). Inni uczniowie słuchają i akceptują lub podają swoje propozycje, uzasadniając je. Można zmodyfikować ćwiczenie, podając dzieciom nazwy kolorów i prosząc o ułożenie zdań, które zawierają ich nazwy. (domyślanie się).

Przykłady zdań:

Jaś zgubił się w wysokiej trawie. /zielony/

Dzisiaj na śniadanie zjadłam jajecznicę ze szczypiorkiem. /żółty, zielony/

Wrona wydziobuje spod śniegu okruszki. /biały, czarny/

Zosia włożyła do koszyka ogórki i pomidory. /zielony, czerwony/

Biedronka usiadła na listku. /czerwony, czarny, zielony/

Na łące kwitną kaczeńce. / żółty/

Kasia zobaczyła tęczę. /kolory tęczy/

Mam w miseczce maliny i agrest. /zielony, czerwony/

Na pogodnym niebie pojawiły się puszyste obłoczki. /błękit, niebieski, biały/

Na deser zjadłam czekoladę i banany. / brązowy, żółty/

Pod liściem paproci rośnie muchomor. / biały, czerwony, zielony/

W moim ogródku zakwitły żonkile i krokusy. / żółty, zielony, biały, fioletowy/

Za domem mojej babci jest jezioro i las. / niebieski, zielony, brązowy/

Wczoraj lepiliśmy śniegowego bałwana. /biały, czarny, pomarańczowy/

Uwielbiam zupę pomidorową z ryżem i natką pietruszki. /czerwony, biały, zielony/

Po łące dumnie kroczy bocian. / biały/ czarny, zielony, różowy/

Lubię sok pomidorowy i szpinak. / czerwony, zielony/Indeks górny 1


  1. Tekst pochyły – przykładowe odpowiedzi uczniów