Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RkaLw7ZfA5Y1t1

Konotacje między dziełami muzycznymi dawnymi a współczesnymi

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ważne daty

1732‑1809 – daty życia Józefa Haydna;

1782‑1840 – daty życia Niccola Paganiniego;

1791 – powstanie 94 symfonii G‑dur Niespodzianki Józefa Haydna;

1792 – powstanie hymnu narodowego Francji (Marsylianki);

1802‑1817 – powstanie 24 kaprysów na skrzypce solo Niccola Paganiniego;

1803‑1869 – daty życia Hectora Berlioza;

1830 – powstanie Symfonii fantastycznej Hectora Berlioza;

1840‑1893 – daty życia Piotra Czajkowskiego;

1880 – powstanie uwertury Rok 1812 Piotra Czajkowskiego;

1891‑1953 – daty życia Sergiusza Prokofiewa;

1913‑1994 – daty życia Witolda Lutosławskiego;

1915 – powstanie Suity scytyjskiej Sergiusza Prokofiewa;

1917 – powstanie I symfonii Klasycznej Sergiusza Prokofiewa;

1941 – powstanie Wariacji na temat Paganiniego na dwa fortepiany Witolda Lutosławskiego;

1954 – narodziny Pawła Szymańskiego;

1992 – powstanie Pięciu utworów na kwartet smyczkowy Pawła Szymańskiego.

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela.

R1eiPZuHrzugH1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń:

1) poprawnie posługuje się terminami i pojęciami muzycznymi określającymi:

a) elementy muzyki;

2) rozróżnia rodzaje notacji muzycznej;

7) charakteryzuje twórczość kompozytorów.

3. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń:

1) stosuje posiadaną wiedzę do analizy słuchowej, wzrokowej lub słuchowo‑wzrokowej utworów muzycznych.

Nauczysz się

definiować pojęcia konotacji oraz konotacji w muzyce;

wymieniać i charakteryzować różnorodne kategorie konotacji w muzyce (aluzja, cytat, parafraza, stylizacja, dekonstrukcja);

przyporządkowywać do podanych kategorii przykłady muzyczne i opisać sposób i cel zaistnienia w nich danej konotacji;

określać daty życia przywoływanych kompozytorów i daty powstania wskazanych utworów muzycznych;

wyjaśniać pojęcia: uwerturaUwerturauwertura, sekwencjaSekwencjasekwencja, kaprys,Kapryskaprys, wariacjaWariacjawariacja, dekonstrukcjaDekonstrukcjadekonstrukcja, surkonwencjonalizmSurkonwencjonalizmsurkonwencjonalizm, bruityzmBruityzmbruityzm, muzyka programowaMuzyka programowamuzyka programowatemat muzyczny.Temat muzycznytemat muzyczny.

Konotacje w muzyce

Jak pewnie wiecie, konotacjaKonotacjakonotacja – zgodnie ze Słownikiem języka polskiego, to: dodatkowe, niedefinicyjne treści kojarzone z wyrazem przez użytkowników danego języka. Konotacje są więc różnorodnymi skojarzeniami niezwiązanymi bezpośrednio ze znaczeniem danego słowa.

W utworze muzycznym konotacje to nawiązania (bardziej lub mniej wyraźne) do innej kompozycji bądź do nietypowego dla danego twórcy, często minionego, stylu muzycznego. Takie nawiązania nie są celem samym w sobie, lecz służą wzbudzeniu określonych skojarzeń (z osobą kompozytora, stylu czy epoki, której dotyczą).

Konotacje w muzyce często opierają się na odniesieniach do kompozycji i stylów epok wcześniejszych. W poniższej prezentacji przedstawione zostały konotacje między dziełami muzycznymi dawnymi a współczesnymi. Na potrzeby wykładu za dzieła dawne uznano kompozycje z epoki średniowiecza, renesansu, baroku i klasycyzmu, zaś za dzieła współczesne – kompozycje z XIX, XX i XXI w.

Wśród rozmaitych rodzajów konotacji muzycznych możemy wyróżnić aluzję, cytat, parafrazę, stylizację i dekonstrukcjęDekonstrukcjadekonstrukcję. Za chwilę przyjrzymy się szczegółowo każdemu z nich.

Kategoria aluzji

RQLupKF4UJBTv1
Nikolai Samokish, „Bitwa pod Borodino”, 1912, miejsce nieznane culture.ru, CC BY 3.0

Aluzja muzyczna to w pełni świadome wprowadzenie przez kompozytora w swoim utworze krótkiego fragmentu innego utworu w ściśle określonym celu. Aluzje operują motywem o minimalnej liczbie dźwięków, nierzadko zawoalowanym, ukrytym lub delikatnie przeobrażonym. Stanowią one rodzaj gry kompozytora ze słuchaczem, zagadkę do rozwiązania.

Wśród licznych kompozycji będących przykładem zastosowania aluzji muzycznych uwagę zwraca uwerturaUwerturauwertura Rok 1812 Piotra Czajkowskiego. Utwór powstał w 1880 r. z okazji poświęcenia cerkwi Chrystusa Zbawiciela w Moskwie, wybudowanej w podziękowaniu za zwycięstwo Rosji nad wojskami francuskimi pod Borodino we wspomnianym 1812 r. Kompozycja jest dziełem programowymMuzyka programowaprogramowym, ilustrującym muzycznie wydarzenia z tamtych lat – najazd Francuzów pod wodzą Napoleona Bonaparte na Rosję, zwycięską dla nich bitwę pod Borodino i zdobycie Moskwy oraz powrót zdziesiątkowanych wojsk napoleońskich do Francji. Aluzje muzyczne nasuwają skojarzenia z dwiema wrogimi armiami. Pojawiające się motywy hymnu narodowego Francji (powstałej w XVIII w. Marsylianki) symbolizują przepełniony pewnością siebie i pragnieniem zwycięstwa marsz Napoleona, zaś siły rosyjskie utożsamiane są z prawosławną pieśnią Boże, zbaw swój lud. Szczególnie interesującym zabiegiem kompozytora jest wykorzystanie w utworze jako instrumentów autentycznych armatnich dział, co miało na celu jeszcze dokładniejsze zobrazowanie pola bitwy.

Za chwilę wysłuchamy hymnu narodowego Francji, zaś później – fragmentu uwertury Rok 1812 Piotra Czajkowskiego. Zwróćmy uwagę na charakter pojawiających się aluzji muzycznych. Po zakończeniu odtwarzania wymieńmy się spostrzeżeniami.

R9mdTLXzBHRLm
Utwór: Hymn narodowy Francji Marsylianka. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się hymnicznym charakterem.
R1JGdkxv4Ocoi
Utwór: Uwertura Rok 1812 , autorstwa: Piotra Czajkowskiego, wykonawca: Morton Gould. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Kategoria cytatu

R1ABwpJV09CzR1
Hans Memling, tryptyk „Sąd Ostateczny”,1467-1471, Muzeum Narodowe w Gdańsku, wikimedia.org, domena publiczna

Cytat w muzyce to świadome przytoczenie przez kompozytora fragmentu innego własnego utworu bądź utworu innego kompozytora. Zabieg ten musi zostać uczyniony w sposób jawny, ułatwiający słuchaczowi identyfikację cytatu oraz zrozumienie sensu jego przytoczenia. Cytat ma za zadanie wywołać odpowiednie skojarzenia natury ideowej, symbolicznej czy patriotycznej.

Operowanie cytatami muzycznymi to zjawisko powszechne w dziejach muzyki. Jednym z najchętniej cytowanych fragmentów w historii muzyki jest średniowieczna sekwencjaSekwencjasekwencja Dies irae, przedstawiająca grozę i majestat Boga w czasie dnia Sądu Ostatecznego.

Cytat z Dies irae znajdziemy m. in. w finale Symfonii fantastycznej Hectora Berlioza. Symfonia fantastyczna (podtytuł: Epizod z życia artysty) z 1830 r. to pierwsza romantyczna symfonia programowa. Przedstawia ona miłosną obsesję na punkcie ukochanej, zwieńczoną wizją własnej egzekucji i sabatu czarownic. Symfonia składa się z pięciu ogniw: 1. Marzenia, namiętności, 2. Bal, 3. Wśród pól, 4. Marsz na miejsce stracenia, 5. Sabat czarownic. Nowatorskim pomysłem Berlioza jest wprowadzenie we wszystkich częściach tematu muzycznegoTemat muzycznytematu muzycznego przedstawiającego ukochaną. Temat ten przeobrażany zostaje zgodnie ze scenariuszem dzieła; w finale w groteskowy sposób ukazuje ukochaną jako jedną z czarownic. To właśnie w tej części, podczas sabatu czarownic, wprowadzony zostaje motyw średniowiecznej sekwencji nasuwający skojarzenie, że zbliża się dzień sądu dla głównego bohatera.

Cytaty z Dies irae odnajdziemy także w takich kompozycjach z XIX i XX w., jak Tańce śmierci na fortepian i orkiestrę Franciszka Liszta, Rapsodia na temat Paganiniego Sergiusza Rachmaninowa czy opera Diabły z Loudun Krzysztofa Pendereckiego.
Za chwilę wysłuchamy średniowiecznej sekwencji Dies irae, zaś później – fragmentu ostatniej części Symfonii fantastycznej Hectora Berlioza. Zwróćcie uwagę na pojawiający się w symfonii cytat muzyczny i jego przeobrażenia. Po zakończeniu odtwarzania wymieńcie się spostrzeżeniami.

R1ZigRFmNWG1I1
Utwór: Sekwencja „Dies irae”, wykonanie: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się religijnym charakterem.
RPDRWEtSIH8qV
Utwór: Symfonia Fantastyczna część V, autorstwa: Hectora Berlioza, wykonawca: Orchestre De Paris pod dyrygenturą Charlesa Müncha. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Kategoria parafrazy

R1Z0QxCrWEcvX1
Karykatura Niccola Paganiniego grającego swoje „Kaprysy”, flut.co, CC BY 3.0

Kategoria parafrazy wiąże się z przekomponowaniem większej części lub całości kompozycji innego twórcy. Kompozytorzy parafrazują głównie najbardziej znane utwory muzyczne, by słuchacz nie miał kłopotów z odczytaniem tego zabiegu. Bardzo często opatrują też dzieło odpowiednim tytułem, odwołującym się do oryginału.

Przykładem muzycznej parafrazy są Wariacje na temat Paganiniego na dwa fortepiany Witolda Lutosławskiego z 1941 r., odnoszące się do najsłynniejszego z kaprysów włoskiego wirtuoza skrzypiec – 24 kaprysuKapryskaprysu a‑moll na skrzypce solo z op. 1. Jak pamiętacie, wariacjeWariacjawariacje to forma muzyczna, której istotą jest temat i jego różnorodne przekształcenia (melodyczne, harmoniczne, metrorytmiczne, fakturalne, dynamiczne, artykulacyjne itp.). W dziejach muzyki kompozytorzy niejednokrotnie przejmowali (na zasadzie cytatu) krótki odcinek muzyczny od innego twórcy i czynili z niego temat swoich wariacji (opracowując go i przekształcając zgodnie z własną koncepcją). Lutosławski w Wariacjach na temat Paganiniego nie wprowadza jednak swoich wersji tematu włoskiego skrzypka, lecz cały jego utwór przekomponowuje, wzbogacając pod względem harmoniki i faktury.

Za chwilę wysłuchamy fragmentu 24 kaprysu a‑moll na skrzypce solo Niccola Paganiniego, a później parafrazy utworu dokonanej przez Witolda Lutosławskiego – Wariacji na temat Paganiniego na dwa fortepiany. Po zakończeniu odtwarzania wymieńcie się spostrzeżeniami.

R1avAu7xSLmXl1
Utwór: 24 kaprys a-moll na skrzyp-ce solo opus 1, autorstwa: Niccolò Paganini, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
RSlBN3CRE22hJ1
Utwór: „Wariacje na temat Paganiniego” na dwa fortepiany, autorstwa: Witold Lutosławski, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Kategoria stylizacji

RRL8O8qwXbINJ1
Źródło: online-skills.

Stylizacja muzyczna to celowe wprowadzenie do wypowiedzi istotnych właściwości innego, obcego stylu. Aby zabieg ten był czytelny muszą mu zostać poddane najważniejsze cechy utworu (zawartość tematyczna, struktura, środki wyrazowe, konglomerat elementów dzieła muzycznego). Poprzez stylizację kompozytor stara się przenieść słuchacza w sferę tego, co pochodzi z innego stylu i pragnie, by odczytał on we właściwy sposób jego intencje twórcze. Stylizacja jest tym bardziej wyrazista, im większy jest kontrast między idiomem twórcy a idiomem obcym, przywoływanym.

Jednym z dość licznych przykładów stylizacji w dziejach muzyki jest I symfonia D‑dur Klasyczna op. 25 Sergiusza Prokofiewa. Zgodnie z definicją zabieg stylizacji nie odnosi się do konkretnego utworu z epoki klasycyzmu, a zbliża się do stylistyki okresu, zwłaszcza do szeroko rozumianego idiomu twórczości Józefa Haydna. Symfonia Prokofiewa wyzyskuje więc cechy przypisane muzyce najstarszego z klasyków wiedeńskich, jak symetria i przejrzystość konstrukcji, wykorzystanie modelu formy sonatowej, oparcie materiału muzycznego na skalach systemu dur‑moll, faktura homofoniczna, nadrzędność homofonicznego tematu muzycznego oraz równowaga formy i treści dzieła. Cechy muzyki osiemnastowiecznej zaskakują u kompozytora działającego w wieku XX tym bardziej, iż znaczna część jego twórczości związana była z bruityzmemBruityzmbruityzmem – stylem inspirowanym osiągnięciami przemysłu i techniki, cechującym się dynamizmem, energetyzmem i ostrością brzmienia.

Za chwilę wysłuchacie początkowego fragmentu pierwszej części Symfonii Klasycznej Sergiusza Prokofiewa. Najpierw odtworzone zostaną jednak kompozycje stanowiące przykład idiomu właściwemu Prokofiewowi (fragment pierwszej części Suity scytyjskiej na wielką orkiestrę symfoniczną op. 20 z 1915 r.) i Haydnowi (fragment finału 94 symfonii G‑dur Niespodzianka z 1791 r.). Wymieńmy się spostrzeżeniami po wysłuchaniu przykładów.

R1ZP72NKLCSx4
Utwór: Suita scytyjska, autorstwa: Sergiusza Prokofiewa, wykonawca: Chicago Symphony Orchestra pod dyrygenturą Claudio Abbado. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.
ROaf7VsuJmGOX
Utwór: 94 symfonia G-dur Niespodzianka, autorstwa: Józefa Haydna, wykonawca: Orchestra of the Eighteenth Century pod dyrygenturą Fransa Brüggena. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.
RMpQQVNsr3VVF
Utwór: Symfonia klasyczna, część I, autorstwa Sergiusza Prokofiewa, wykonawca: Orpheus Chamber Orchestra. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Kategoria dekonstrukcji

Dekonstrukcja to nurt filozoficzny zapoczątkowany przez Jacquesa Derridę w drugiej połowie XX w., odnoszący się do mnogości możliwych interpretacji tekstu, języka i wytworów kultury. Muzyczna dekonstrukcja wiąże się ze stylem określanym jako surkonwencjonalizmSurkonwencjonalizmsurkonwencjonalizm. Jest to swego rodzaju strategia kompozytorska polegająca na tworzeniu nowych dzieł z tradycyjnych, konwencjnalnych gestów dźwiękowych. Są one przejmowane lub tworzone przez kompozytora i stanowią materiał prekompozycyjny, podstawę do dekonstrukcji. W kompozycjach tego stylu toczy się nieustanna gra pomiędzy realnością muzycznej konwencji i surkonwencjonalnym efektem końcowym.

Pojęcie surkonwencjonalizmu związane jest przede wszystkim z twórczością Pawła Szymańskiego. Za chwilę wysłuchamy fragmentu pierwszego z jego Pięciu utworów na kwartet smyczkowy, powstałych w 1992 r. Zauważmy, w jaki sposób kompozytor odnosi się do autentycznych fragmentów utworów barokowych. Po zakończeniu odtwarzania wymieńcie się spostrzeżeniami.

RmkwEeUtnUsNO
Utwór: Pięć utworów na kwartet smyczkowy, część I, autorstwa Pawła Szymańskiego. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
R1N5xa1tYFVWD
Film animowany „Przypomnienie wiadomości o kompozytorach”. Film przedstawia zdjęcia portretowe kompozytorów oraz informacje o ich życiorysie. Alban Berg (1885–1935), kompozytor austriacki i przedstawiciel drugiej szkoły wiedeńskiej, w zakończeniu swojej Suity lirycznej na kwartet smyczkowy wprowadził cytat z dramatu muzycznego Tristan i Izolda Ryszarda Wagnera. Ilustracja przedstawia mężczyznę w średnim wieku. Nego twarz jest pociągła, patrzy na widza, ubrany jest w czarny garnitur, białą koszulę i ma zawiązaną pod szyją muszkę. Benjamin Britten (1913–1976), najwybitniejszy kompozytor brytyjski XX w., w swoich Wariacjach na temat Purcella za temat wybrał cytat z drugiej części suity Abdelazer Henry Purcella. Na ilustracji widać mężczyznę w średnim wieku, który patrzy na widza i uśmiecha się. Wlosy ma ciemne, krótkie, na czole widać zmarszczki. Ubrany jest w ciemny garnitur i białą koszulę. Krzysztof Penderecki (1933), współczesny polski kompozytor, dyrygent i pedagog, wprowadził cytat ze średniowiecznej sekwencji Dies irae w swojej operze Diabły z Loudun. Na ilustracji widać starszego mężczyznę, ma siwe włosy i zarost na twarzy. Na nosie ma okulary, zwrócony jest bogiem do widza. Ubrany jest w jasną marynarkę i niebieską koszulę. Charles Gounod (1818–1893), francuski kompozytor operowy, zasłynął jako autor pieśni Ave Maria, stanowiącej parafrazę I preludium C-dur z pierwszego tomu Das Wohltemperiente Klavier Jana Sebastiana Bacha. Na ilustracji widać starszego, łysiejącego mężczyznę z długą brodą. Ubrany jest w ciemną marynarkę oraz białą koszulę. Igor Strawiński (1882–1971), rosyjski kompozytor, pianista i dyrygent, jest autorem suity baletowej Pulcinella, stanowiącej parafrazę odnalezionych po latach i niedokończonych utworów Giovanni Battisty Pergolesiego. Na ilustracji widać mężczyznę w średnim wieku z krótkimi ciemnymi włosami, patrzy wprost na widza. Ubrany jest w ciemna marynarkę i białą koszulę. Pod szyją ma zawiązany krawat w paski. Franciszek Liszt (1811–1886), węgierski kompozytor epoki romantyzmu, wykorzystał cytat średniowiecznej sekwencji Dies irae jako temat swoich wariacji – Tańce śmierci na fortepian i orkiestrę. Na ilustracji widać starszego mężczyznę z siwymi włosami do ramion. Ubrany jest w ciemny garnitur i białą koszulę.

Podsumowanie

RaZyyieCe4JGS1
Klawiatura fortepianu, lookreatywny.pl, CC BY 3.0

Konotacje to różnorodne skojarzenia niezwiązane bezpośrednio ze znaczeniem danego słowa. Konotacje w muzyce to mniej lub bardziej wyraźne nawiązania do innej kompozycji bądź do nietypowego dla danego twórcy, często minionego, stylu muzycznego. Nie są one celem samym w sobie, lecz służą wzbudzeniu określonych skojarzeń (z osobą kompozytora, stylu czy epoki, której dotyczą). Do konotacji muzycznych zaliczyć należy aluzję, cytat, parafrazę, stylizację i dekonstrukcję.

Aluzja muzyczna to w pełni świadome wprowadzenie przez kompozytora krótkiego fragmentu innego utworu w ściśle określonym celu. Aluzje operują motywem o minimalnej liczbie dźwięków, nierzadko ukrytym lub delikatnie przeobrażonym. Tego typu konotacje odnajdziemy w uwerturze Rok 1812 Piotra Czajkowskiego, w której pojawiają się fragmenty hymnu narodowego Francji. Wprowadzenie go wiąże się z ideą dzieła i ma charakteryzować armię francuską podczas bitwy pod Borodino toczonej w tytułowym 1812 r.

Cytat w muzyce to świadome przytoczenie przez kompozytora fragmentu innego własnego utworu bądź utworu innego kompozytora w sposób jawny, ułatwiający słuchaczowi jego identyfikację i sens przytoczenia. Cytat ma za zadanie wywołać odpowiednie skojarzenia natury ideowej, symbolicznej czy patriotycznej. Jednym z najchętniej cytowanych fragmentów w historii muzyki jest średniowieczna sekwencja Dies irae, pojawiająca się m. in. w finale Symfonii fantastycznej Hectora Berlioza. Motyw sekwencji wprowadzony podczas sabatu czarownic nasuwa skojarzenia ze zbliżającym się dniem sądu.

Parafraza muzyczna wiąże się z przekomponowaniem większej części lub całości kompozycji innego twórcy. Kompozytorzy parafrazują głównie najbardziej znane utwory muzyczne, by słuchacz nie miał kłopotów z odczytaniem tego zabiegu. Bardzo często opatrują też dzieło odpowiednim tytułem odwołującym się do oryginału. Przykładem muzycznej parafrazy są Wariacje na temat Paganiniego na dwa fortepiany Witolda Lutosławskiego, odnoszące się do 24 kaprysu a‑moll włoskiego wirtuoza skrzypiec.

Stylizacja muzyczna to celowe wprowadzenie do kompozycji właściwości innego, obcego stylu. Jest ona tym bardziej wyrazista, im większy jest kontrast między idiomem twórcy a idiomem obcym, przywoływanym. Przykładem stylizacji jest I Symfonia D‑dur Klasyczna op. 25 Sergiusza Prokofiewa, odnosząca się do idiomu stylu klasycznego, związanego przede wszystkim z utworami Józefa Haydna. Symfonia ta zdecydowanie wyróżnia się na tle bruitystycznej twórczości rosyjskiego kompozytora.

Dekonstrukcja to nurt filozoficzny zapoczątkowany przez Jacquesa Derridę w drugiej połowie XX w., odnoszący się do mnogości możliwych interpretacji tekstu, języka i wytworów kultury. Muzyczna dekonstrukcja wiąże się ze stylem określanym jako surkonwencjonalizm – strategią kompozytorską polegającą na tworzeniu nowych dzieł z tradycyjnych, konwencjnalnych gestów dźwiękowych i ich późniejszego przełamania. W dziełach tego stylu toczy się nieustanna gra pomiędzy realnością muzycznej konwencji i surkonwencjonalnym efektem końcowym. Dekonstrukcję muzyczną zaobserwować można w Pięciu utworach na kwartet smyczkowy Pawła Szymańskiego.

Zadania

Rjwa0ZttlIdTl
Ćwiczenie 1
RHFp1pWuMUEpO1
Ćwiczenie 2
Każdemu rodzajowi konotacji przyporządkuj właściwą definicję. w pełni świadome wprowadzenie przez kompozytora krótkiego fragmentu innego utworu, nierzadko zawoalowanego lub delikatnie przekształconego. Możliwe odpowiedzi: 1. Aluzja, 2. Parafraza, 3. Stylizacja, 4. Cytat, 5. Dekonstrukcja Świadome przytoczenie przez kompozytora fragmentu innego własnego utworu bądź utworu innego kompozytora w sposób jawny, ułatwiający słuchaczowi jego identyfikację. Ma za zadanie wywołać odpowiednie skojarzenia natury ideowej, symbolicznej. Możliwe odpowiedzi: 1. Aluzja, 2. Parafraza, 3. Stylizacja, 4. Cytat, 5. Dekonstrukcja Przekomponowanie większej części lub całości kompozycji innego twórcy. Powstałe w ten sposób dzieło często opatrzone jest tytułem odwołującym się do oryginału. Możliwe odpowiedzi: 1. Aluzja, 2. Parafraza, 3. Stylizacja, 4. Cytat, 5. Dekonstrukcja Celowe wprowadzenie do kompozycji właściwości innego, obcego stylu, tym bardziej wyraziste, im większy jest kontrast między idiomem twórcy a idiomem obcym. Możliwe odpowiedzi: 1. Aluzja, 2. Parafraza, 3. Stylizacja, 4. Cytat, 5. Dekonstrukcja Dwudziestowieczny nurt filozoficzny odnoszący się do mnogości interpretacji tekstu, języka i wytworów kultury; w muzyce wiąże się z tworzeniem nowych dzieł w oparciu o tradycyjne gesty dźwiękowe i ich późniejsze przełamywanie. Możliwe odpowiedzi: 1. Aluzja, 2. Parafraza, 3. Stylizacja, 4. Cytat, 5. Dekonstrukcja
RnshYbhEsrVMr
Ćwiczenie 3
RfVVB4kWOOazT
Ćwiczenie 4
R1WGmAD7pVj1j
Ćwiczenie 5
RDT3z96RRubAH
Ćwiczenie 6
RPhMLnHFu2p9J
Ćwiczenie 7
Polecenie 1

Wysłuchaj uważnie utworu Taniec śmierci dziewiętnastowiecznego kompozytora Franciszka Liszta. Określ rodzaj zastosowanej przez niego konotacji muzycznej. Czy potrafisz podać tytuł pojawiającej się w kompozycji, zapożyczonej melodii?

RzhX3Z0T8cOIT
Utwór: Taniec śmierci, autorstwa: Franciszka Liszta, wykonawca: Anima Eterna / Jos van Immerseel / Rian de Waal. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się przeraźliwym, tajemniczym charakterem.
R1Az1q3Rvsc5w
Inna wersja zadania

Scharakteryzuj różnorodne kategorie konotacji w muzyce (aluzja, cytat, parafraza, stylizacja, dekonstrukcja).

Słownik pojęć

Bruityzm
Bruityzm

nurt w muzyce XX w. zapoczątkowany przez Luigiego Russolo, inspirowany osiągnięciami przemysłu i techniki, niekiedy muzycznie je naśladujący.

Dekonstrukcja
Dekonstrukcja

nurt filozoficzny zapoczątkowany przez Jacquesa Derridę w drugiej II poł. XX w., odnoszący się do mnogości możliwych interpretacji tekstu, języka i wytworów kultury.

Kaprys
Kaprys

1. Wielogłosowa forma instrumentalna o swobodnej budowie, uprawiana od XVI do XVIII w. 2. W XIX w. krótki utwór na instrument solo o charakterze improwizacyjnym, często wirtuozowskim.

Konotacja
Konotacja

dodatkowe, niedefinicyjne treści kojarzone z wyrazem przez użytkowników danego języka; różnorodne skojarzenia niezwiązane bezpośrednio ze znaczeniem danego słowa.

Muzyka programowa
Muzyka programowa

muzyka, która za pomocą odpowiednich środków (melodycznych, harmonicznych, kolorystycznych) sugeruje skojarzenia z określonymi w tytule treściami; przeciwieństwo muzyki absolutnej.

Sekwencja
Sekwencja

średniowieczny gatunek wokalny zbliżony do hymnu, wykonywany unisono, z teksem łacińskim. Sekwencja miała określony typ budowy, charakterystyczne dla niej było powtarzanie fragmentu melodii jako opracowanie kolejnych, nowych wersów tekstu.

Surkonwencjonalizm
Surkonwencjonalizm

strategia kompozytorska polegająca na tworzeniu nowych dzieł z tradycyjnych, konwencjnalnych gestów dźwiękowych, przejętych lub stworzonych przez kompozytora jako materiał prekompozycyjny, podstawa do dekonstrukcji.

Temat muzyczny
Temat muzyczny

wyrazisty odcinek melodyczny, melodyczno‑rytmiczny bądź harmoniczny utworu, wykorzystywany w dalszym jego przebiegu. W muzyce programowej często powiązany z określonym bohaterem lub ideą.

Uwertura
Uwertura

1. Instrumentalna forma muzyczna stanowiąca wstęp do opery, oratorium, baletu, kantaty lub innego większego dzieła muzycznego albo dramatu teatralnego, wykonywana przez orkiestrę. 2. W XIX w. samodzielny gatunek instrumentalny, programowy, o swobodnej budowie (uwertura koncertowa).

Wariacja
Wariacja

forma muzyczna polegająca na prezentacji tematu i jego przeobrażeń. Zmiany w temacie mogą dotyczyć melodii, harmoniki, rytmu, tempa, artykulacji, faktury, dynamiki, obsady wykonawczej itp. Wariacje mogą być samodzielnym utworem muzycznym lub częścią utworu cyklicznego (symfonii, sonaty).

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

Biblioteka muzyczna

Bibliografia

Słownik Języka Polskiego PWN, Warszawa 1996.

Danuta Gwizdalanka, Historia muzyki cz. I, PWM, Kraków 2005.

Danuta Gwizdalanka, Historia muzyki cz. II, PWM, Kraków 2006.

Danuta Gwizdalanka, Historia muzyki cz. III, PWM, Kraków 2009.

Danuta Gwizdalanka, Historia muzyki cz. IV, PWM, Kraków 2011.

Jerzy Habela, Słowniczek muzyczny, PWM, Kraków 2007.