Pokaż spis treści
Wróć do informacji o e-podręczniku
Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 2

Opowiedzcie, co się wydarzyło. Użyjcie następujących słów:

  • maszynista

  • nauczycielka

  • hamulec

  • chłopiec

Ćwiczenie 3

Posłuchajcie nagrania. Porównajcie waszą historyjkę obrazkową z opowiedzianą przez lektora.

O przygodach Miziołka czyta Elżbieta Golińska O przygodach Miziołka czyta Elżbieta Golińska Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na epodreczniki.pl.
Ćwiczenie 4

To był fragment książki Joanny Olech pt. „Dynastia Miziołków”. Czy opisana historia była podobna do wymyślonej przez was na podstawie obrazków? Jakie były różnice? Opowiedz własnymi słowami, co się wydarzyło podczas podróży na kolonie.

Ćwiczenie 5

Kierownik kolonii powiedział: „Kości zostały rzucone”. Miziołek nie zrozumiał, co kierownik miał na myśli. A może ty wiesz? Jak sądzisz, co znaczy ten zwrot?

Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 7

Ułóż dwa zdania z powiedzeniem „kości zostały rzucone”. Opisz w nich codzienne sytuacje. Zdania zapisz tutaj lub w zeszycie.

Ciekawostka

Kości zostały rzucone (po łacinie alea iacta est) – słowa te powiedział Juliusz Cezar w 49 r. p.n.e., kiedy przekroczył rzekę Rubikon. Był to znak rozpoczynający wojnę domową. Cezarowi chodziło o kostki do gry, bo kiedy się je rzuci, to nie ma już odwrotu, decyzji nie da się zmienić. Słowa Cezara tak spodobały się ludziom, że nawet dziś często powtarzamy je w różnych sytuacjach.

Ćwiczenie 8

Wytłumaczcie, dlaczego jedna z wychowawczyń postanowiła wrócić do Warszawy. Dlaczego kierownik kolonii się nie zgodził? Czy wam zdarzyły się podobne sytuacje w czasie wakacji?

Ćwiczenie 9

Miziołek to przezwisko pewnego chłopca – bohatera książki Joanny Olech pt. „Dynastia Miziołków”. Miziołek wyjechał na wakacje i napisał list (nie było wtedy telefonów komórkowych!). Przeczytaj list Miziołka. Znasz już ten tekst z nagrania.

Joanna Olech Kości zostały rzucone
Joanna Olech, Kości zostały rzucone, [w:] tejże, Dynastia Miziołków, Kraków 1997, s. 38.
Ćwiczenie 10
Ćwiczenie 11
Ćwiczenie 12

Porozmawiajcie.

  • Czy Miziołek mógłby zostać waszym kolegą, gdybyście spotkali go na kolonii? Dlaczego?

  • Na podstawie listu przedstawcie, jakie plany ma Miziołek na najbliższy czas. Spróbujcie to pokazać bez wypowiadania słów.

Ćwiczenie 13
Ćwiczenie 14
Ćwiczenie 15
Ćwiczenie 16

Jak myślicie, czego brakuje w liście Miziołka? Jakie fragmenty zostały w nim opuszczone? O czym mógł jeszcze napisać? Porozmawiajcie o tym.

Ćwiczenie 17

W liście Miziołka pojawiło się określenie „ekstra”. Jak uważacie, czy w każdej sytuacji można używać tego słowa? Zastanówcie się wspólnie, jakimi wyrazami można zastąpić nadużywane obecnie „ekstra”, „super”, „cool”. Wymieńcie co najmniej osiem takich określeń. Wybierzcie z nich cztery i ułóżcie z nimi zdania. Zapiszcie je w zeszytach.

Ćwiczenie 18