Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kształtowanie skoczności w ćwiczeniach z przyborem i na przyrządach

Scenariusz lekcji, II etap edukacyjny, wychowanie fizyczne

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

4. Bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista. Uczeń:

4.3 stosuje zasady samoasekuracji

Adresat: Uczniowie klasy IV
Czas trwania
: 45 minut

Cele szczegółowe w zakresie wiadomości

Uczeń:

  • zna wybrane zasady bezpiecznego wykonywania ćwiczeń fizycznych

  • zna wybrane gry i zabawy ruchowe rodziców i dziadków

Cele szczegółowe w zakresie umiejętności

Uczeń:

  • bierze udział w zabawach i ćwiczeniach kształtujących skoczność

  • stosuje zasady samoasekuracji

Cele szczegółowe w zakresie postaw

Uczeń:

  • jest odpowiedzialny za własne bezpieczeństwo

Metody nauczania: zabawowa klasyczna, zadaniowa ścisła, bezpośredniej celowości ruchu

Formy i miejsce zajęć

Formy nauczania: frontalna, stacyjna, grupowa, indywidualna

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Przybory i przyrządy:

Rzutnik, ekran, laptop, odtwarzacz muzyki, piłki body ball (dla każdego dziecka), duża skakanka, pachołki, skrzynia z przyborami gimnastycznymi (dowolna ilość: woreczki, ringo, piłeczki do tenisa stołowego, szarfy, krążki, obręcze gimnastyczne, skakanki), woreczki gimnastyczne (dla każdego dziecka), ławeczki gimnastyczne – 2, skrzynia gimnastyczna
4 części, materace, guma do skakania – 2, kreda lub plansza z grą w klasy, kapsle plastikowe od butelki – 3, piórka kolorowe dla każdego dziecka.

Zasoby multimedialne

  1. prezentacja multimedialna: „Kształtowanie skoczności – wybrane ćwiczenia”

  2. zestaw zdjęć: „Ćwiczenia z piłkami”

  3. film: „Bezpieczeństwo na zajęciach- przykłady ćwiczeń z asekuracją”

Opis przebiegu zajęć

Tok

Opis przebiegu zajęć

Uwagi organizacyjno – metodyczne

Część wstępna 10 – 15 minut

  1. Czynności organizacyjno – porządkowe

  • Zbiórka, sprawdzenie gotowości do ćwiczeń.

  • Podanie tematu lekcji.

  • Motywowanie grupy do zachowania bezpieczeństwa podczas zajęć wychowania fizycznego.

  • Projekcja filmu „Bezpieczeństwo na lekcji wychowania fizycznego, zapobieganie urazom, wypadkom”.

  1. Rozgrzewka

Zabawa ożywiająca – „Pomysłowy Dobromir”

Berek goni pozostałe dzieci. Dziecko złapane ma za zadanie zabrać ze skrzyni z przyborami dowolny przybór i wykonać w miejscu ćwiczenie indywidualne z tym przyborem według własnego pomysłu.

Zabawa orientacyjno – porządkowa „Który zespół szybszy”.

Każdy zespół ma wyznaczone miejsce na sali
i przyjmuje pozycję siadu skrzyżnego. Na sygnał dzieci biegają po całej sali, na kolejny sygnał dzieci jak najszybciej wracają na swoje miejsca.

Zbiórka w szeregu.

Dzieci siedzą na piłkach body ball.

Zasoby multimedialne.

Skrzynia z przyborami stoi
z boku sali. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Podział klasy na 3 zespoły. Zabawę powtarzamy kilka razy, zmieniając pozycję końcową i miejsce zbiórki grupy.

Część główna 25 – 30 minut

Ćwiczenia kształtujące

Indywidualne skoki na skakankach: obunóż, jednonóż, skrzyżnie. Dzieci oglądają slajdy pokazujące w jakich grach uczestniczyli rodzice i dziadkowie.

Obwód stacyjny

1 stacja

gra skocznościowa w klasy – „chłopek”

2 stacja

Gra w gumę według inwencji dzieci.

3 stacja

Skoki na dużej skakance Dwie osoby trzymają rozciągniętą skakankę za jej końce i kręcą duże koła. Pozostałe dzieci kolejno wskakują do środka (kiedy skakanka jest w górze)
i wykonują różne przeskoki: obunóż, jednonóż.

4 stacja

  • Wskok kuczny na skrzynię i zeskok w głąb,

  • skok zawrotny przez 3 numery skrzyni
    z rozbiegu.

Ustawienie w rozsypce

Po 10 skoków każdym sposobem.

Nauczyciel przedstawia uczniom i omawia krótką prezentację i zestaw ilustracji. Dzieci
w dowolnej pozycji siedzącej.

Narysowany na podłodze „chłopek” x2.

Po 2‑3 osoby do jednego „chłopka”.

Zmiana skaczących.

Zmiana kręcących
i skaczących.

Zabawę można prowadzić
w dwóch rywalizujących zespołach.

Nauczyciel przypomina o asekuracji i samoasekuracji. Trzy/cztery numery skrzyni. Skok z rozbiegu, ewentualnie z odskoczni.

Część końcowa:

3 – 5 minut

  1. Ćwiczenia korekcyjno – kompensacyjne

  • Marsz z woreczkiem na głowie, na palcach i piętach,

  • przejście po ławeczce z ramionami
    w „skrzydełka”,

  • przejście po odwróconej ławeczce, ramiona w bok,

  • ćwiczenie z piórkami
    – dzieci swobodnie poruszają się po sali, dmuchając swoje piórko w górę tak, żeby nie upadło.

  1. Podsumowanie lekcji. Pożegnanie.

Spokojna muzyka

Dzieci siedzą na piłkach body ball z wyprostowanymi plecami. Nauczyciel przypomina zabawy z części głównej lekcji i pyta dzieci, która zabawa najbardziej im się podobała. Nauczyciel namawia dzieci, aby zaangażowały swoich rodziców do wspólnej zabawy w gry z ich dzieciństwa.

RL46snePsq2E9

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 89.50 KB w języku polskim
RqQaTmGt8dD6T

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 49.93 KB w języku polskim