Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1NUM4lbSGPnb1

Kultura i mity – powstanie Rzymu

Ważne daty

753 p.n.e. – tradycyjna data założenia Rzymu

753‑509 p.n.e. – panowanie 7 królów w Rzymie

70‑19 p.n.e. – lata życia Wergiliusza

59 p.n.e.-17 n.e. – lata życia Liwiusza

1583 – powstanie obrazu Giambologna, Porwanie Sabinek

1598– powstanie obrazu Federico Barocci, Ucieczka Eneasza z Troi

1617 – powstanie obrazu P. P. Rubens, Mars i Rea Sylwia

1799 – powstanie obrazu Jacques‑Louis David, Interwencja Sabinek

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RNo9LIaJwCsM61
Scenariusz zajęć do pobrania
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:

3. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu historii literatury starożytnej:

2) literatura rzymska:

d) Wergiliusz, Eneida,

6. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu życia publicznego i prywatnego w starożytnej Grecji i Rzymie:

4) życie społeczne i gospodarcze (miasto i wieś, drogi, handel; religie w świecie greckim i rzymskim; wyrocznie – Delfy, Sybilla; niewola i niewolnicy; fenomen prawa rzymskiego; kalendarz; armia grecka i rzymska; rozrywki);

Nauczysz się

opisywać jak wyglądały początki Rzymu zdaniem jego starożytnych mieszkańców;

opowiadać dlaczego symbolem Rzymu jest wilczyca, a Rzymianie nazywali siebie Kwirytami;

tłumaczyć fragment dzieła Wergiliusza i Liwiusza;

rozpoznawać dzieła artystów, którzy inspirowali się mitami o początkach Rzymu.

Wprowadzenie

Co roku 21 kwietnia w Rzymie obchodzone są uroczystości związane z pewną szczególną rocznicą. Już w starożytności uważano bowiem, że w tym właśnie dniu zostało założone miasto Rzym i to dokładnie w 753 r. p.n.e. Data ta stała się kluczowa dla starożytnych. Była bowiem podstawą rachuby czasu. Grecy liczyli swój czas na podstawie igrzysk olimpijskich, a Rzymianie podawali daty, licząc upływ czasu od założenia miasta, a więc ab Urbe condita.

RfEvD1LtEu2Rq
Ilustracja interaktywna Wilczyca kapitolińska. 1. Początki wiecznego miasta związane są z pewnymi mitami, które dla starożytnych Rzymian były częścią ich historii. Założyciel Rzymu – Romulus - był równocześnie pierwszym królem późniejszego imperium, a choć uznano go z czasem za boga, który jako żywy został przeniesiony do krainy bóstw, to czczono jego grób, który miał znajdować się na Forum Romanum. Zanim jednak nastąpiły czasy królewskie, historię Rzymian zapoczątkował pewien Trojanin, o którym za chwilę.
„Wilczyca kapitolińska”, 480 - 470 r. p.n.e., Muzea Kapitolińskie, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
RdiQXD2pISYkk
Ćwiczenie 1
Rzymianie liczyli swój czas określając lata, które upłynęły „ab Urbe condita”, czyli od założenia miasta, a więc od 753 r. p.n.e. według naszej rachuby czasu. Wskaż chrzest Polski (966) Możliwe odpowiedzi: 1. 2670 a. U. c., 2. 1718 a. U. c., 3. 2756 a. U. c., 4. 2116 a. U. c., 5. 2524 a. U. c. założenie Akademii Krakowskiej (1364) Możliwe odpowiedzi: 1. 2670 a. U. c., 2. 1718 a. U. c., 3. 2756 a. U. c., 4. 2116 a. U. c., 5. 2524 a. U. c. I rozbiór Polski (1772) Możliwe odpowiedzi: 1. 2670 a. U. c., 2. 1718 a. U. c., 3. 2756 a. U. c., 4. 2116 a. U. c., 5. 2524 a. U. c. Odzyskanie niepodległości przez Polskę (1918) Możliwe odpowiedzi: 1. 2670 a. U. c., 2. 1718 a. U. c., 3. 2756 a. U. c., 4. 2116 a. U. c., 5. 2524 a. U. c. wejście Polski do UE (2004 Możliwe odpowiedzi: 1. 2670 a. U. c., 2. 1718 a. U. c., 3. 2756 a. U. c., 4. 2116 a. U. c., 5. 2524 a. U. c.
Polecenie 1

Legendy założycielskie dotyczące początków państw i narodów istniały wśród wielu ludów i stanowią wspólny element dziedzictwa kulturowego. Jakie znasz historie/legendy, które opisują początki państwa polskiego?
Przygotuj krótką wypowiedź streszczającą te legendy.

RJ8aWaMvIm0jx
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Eneasz to bardzo ważna postać dla rzymskiej mitologii. Starożytni wierzyli bowiem, że to on stał u początków istnienia ich imperium. Jego dzieje w najobszerniejszej formie przedstawił Wergiliusz, poeta z I w. p.n.e., który napisał narodowy epos Rzymian – Eneidę w dwunastu księgach, nawiązującą w bardzo dużym stopniu do dwóch eposów homerowych – IliadyOdysei.

R11zdLDEb79X2
Ilustracja interaktywna Wergiliusz na rzymskiej mozaice 1. Oprócz Eneidy, znanymi działami tego poety są Georgiki, poemat o rolnictwie w czterech księgach, oraz Bukoliki – poezje pasterskie.
Autor nieznany, „Wergiliusz na rzymskiej mozaice”, III w., Muzeum Narodowe Bardo, Tunezja, wikimedia.org, CC BY 3.0

Eneida

R1ZC9gco271rg1
Federico Barocci, „Ucieczka Eneasza z Troi”, 1598 r., Galeria Borghese, Włochy, es.artsdot.com/ADC/Art.nsf, CC BY 3.0

Eneida opowiada o ucieczce Eneasza z płonącej Troi, jego wędrówce do wybrzeży Italii, aż po walkę o władzę. Przetłumacz fragment inwokacji do dzieła, w której Wergiliusz streszcza, co będzie tematem jego poematu.

Arma virumque cano, Troiae qui primus ab oris
Italiam, fato profugus, Laviniaque venit
litora, multum ille et terris iactatus et alto
vi superum saevae memorem Iunonis ob iram;
multa quoque et bello passus, dum conderet urbem,
inferretque deos Latio, genus unde Latinum,
Albanique patres, atque altae moenia Romae.

Tłumaczeniem7d27282dc47fc4f4_0000000000005Tłumaczenie

Eneida była dziełem ważnym dla Rzymian, a przez to – dla całej Europy. Stała się źródłem wielu inspiracji dla artystów, dlatego warto znać jej treść. Losy Eneasza opisane przez Wergiliusza zostały przedstawione na animacji.

Rlhupjk6pHTTT
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Fracoisa Perriera pod tytułem Eneasz i Sybilla Kumańska. Ukazuje on Eneasza, który odwiedza wieszczkę Sybillę by poznać swoje przyszłe losy. Wyrocznia jest młodą kobietą ubraną w biały szaty. Eneasz jest ubrany ja wojownik. Ma na sobie zbroje, hełm i pelerynę. W ręku trzyma włócznie. Za nim znajdują się inni wojownicy. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Wergiliusz przedstawia dzieje Eneasza w XII księgach swojego dzieła. Eneasz ucieka z płonącej Troi. Umożliwia mu to bogini Wenus – jego matka. Pobożny Eneasz zabiera ze sobą ojca Anchizesa oraz syna Askaniusza. Ucieczka przybywa do Kartaginy, w której rządzi królowa Dydona. Bogini Wenus sprawia, że kobieta zakochuje się w przybyszu, co sprawia, że przybysze z Troi mogą czuć się bezpiecznie. W czasie uczty Eneasz relacjonuje przebieg swojej dotychczasowej wędrówki. Opowiada o koniu trojańskim, który doprowadził do zagłady miasta. Udało mu się uciec wraz z ojcem i synem, jednak stracił żonę. W czasie ucieczki pojawił się przed nim duch, który kazał mu płynąć do Italii. W drodze Trojanie odwiedzają te same miejsca, które zostały opisane przez Homera. Uciekinierzy docierają do Drepanum, gdzie umiera ojciec Eneasza – Anchizes. Na tym kończy się opowieść bohatera. 2. Między Eneaszem a królową Kartaginy dochodzi do romansu. W czasie polowania przychodzi potężna burza, przed którą bohaterowie chronią się w jaskini, co zbliża ich do siebie. Zakochany Eneasz zapomina o swojej misji. Zjawia się przed nim Merkury, wysłany przez Jowisza, aby przypomnieć bohaterowi, że musi dopłynąć do Italii. Eneasz odpływa z Kartaginy, w wyniku czego Dydona popełnia samobójstwo, ale wcześniej zapowiada swojego przyszłego mściciela., 3. Trojanie przybywają na Sycylię, gdzie Eneasz organizuje igrzyska ku czci Anchizesa. Dochodzi tu również do podziału grupy. Część Trojan, zmęczona wędrówką, pozostaje na Sycylii. Eneasz i reszta wyruszają w dalszą drogę. Przybywają do Kume, gdzie swą siedzibę ma wieszczka Sybilla. Dzięki złotej gałązce wieszczki, Eneasz dostaje się do krainy zmarłych – Hadesu – gdzie spotyka między innymi ducha Dydony. Nie udaje mu się wybłagać przebaczenia. W końcu docierają do Elizjum, krainy szczęśliwych dusz, gdzie spotykają się z duchem Anchizesa. W końcu Eneasz i Sybilla wracają na ziemię, a Trojanie mogą wyruszać w dalszą drogę. Lądują w końcu u ujścia Tybru, do Lacjum, gdzie rządzi Latynus. Spełnia się również przepowiednia, że wędrówka ich skończy się tam, gdzie będą jeść własne stoły – w czasie uczty Trojanie rozłożyli pożywienie na podpłomykach, które potem zjedli. Następnego dnia Eneasz udaje się do Latynusa. Otrzymuje od niego pozwolenie na poślubienie jego córki Lawinii. Wywołuje to konflikt między Trojanami i Rutulami – Lawinia bowiem była już przyrzeczona ich władcy – Turnusowi. Dochodzi do walki, w której wojskom trojańskim pomaga król – Ewander. Do działań włączają się boginie Wenus i Junona, stając po przeciwnych stronach. Jowisz jednak zabrania im dalszej walki, obiecując, że po połączeniu Trojan i Latynów lud ten znany będzie jako Latynowie, a nazwa Trojan zostanie zapomniana, co satysfakcjonuje Junonę, która utrudniała uciekinierom dotarcie do Italii. Ostatecznie udaje się wojskom Trojańskim pokonać oddziały Turnusa, który sam ginie z ręki Eneasza. W ten sposób kończy się wędrówka uciekiniera spod Troi.
François Perrier, „Eneasz i Sybilla Kumańska”, Muzeum Narodowe w Warszawie, wikimedia.org, domena publiczna

Syn Eneasza, Askaniusz‑Julus, postanowił się usamodzielnić i sam dokonać wspaniałych czynów. Założył własne miasto – Alba Longa – i władał w nim gospodarnie i sprawiedliwie. Następne pokolenia dobrze go wspominały. Jego potomkiem był Prokas, król miasta, który miał pewien problem. Posiadał dwóch synów – Numitora i Amuliusa. Zgodnie ze starszeństwem tron należał się Numitorowi, który rzeczywiście przejął władzę po śmierci ojca. Jego młodszy brat jednak zazdrościł mu władzy. Uważał, że tron należy się jemu, ponieważ był bardzo waleczny i odważny. Postanowił odebrać bratu władzę i siłą strącił go z tronu. Aby zabezpieczyć przyszłość własnym potomkom, uczynił córkę Numitora – Reę Sylwię – westalkąWestalkiwestalką. Były to kapłanki bogini Westy, które dbały o to, by nigdy nie wygasł ogień znajdujący się w jej świątyni. Dziewczętom tym nie wolno było wychodzić za mąż ani mieć dzieci. Doszło jednak do zadziwiającego zdarzenia. Córka Numitora urodziła bliźnięta – Romulusa i Remusa. Wierzono, że byli to synowie boga wojny, Marsa.

R1UQBo7CkqtTl1
Peter Paul Rubens, „Mars i Rea Sylwia”, 1617-1620, Liechtenstain Muzeum, Liechtenstein, wikimedia.org, domena publiczna
m7d27282dc47fc4f4_0000000000005

Losy Romulusa i Remusa

Kiedy Rzymianie dowiadywali się o romansie westalki, na kapłankę czekała tylko jedna kara – zamurowanie żywcem i śmierć głodowa. Rea Sylwia, wiedząc o tym, co ją czeka, postanowiła ocalić swoich synów. Uplotła koszyk, umieściła w nim niemowlęta i zanurzyła w nurtach Tybru, licząc, że w ten sposób ocali ich życie.

RMNJvrVu4QLT4
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Romulus i Remus karmieni przez wilczycę autorstwa Petera Paula Rubensa przedstawia scenę karmienia chłopców przez wilczycę kapitolińską. W centrum obrazu znajduje się leżąca wilczyca, a obok niej dwóch chłopców, jeden z nich pije mleko. Obok wilczycy widoczne są trzy postacie – mężczyzna i kobieta, którzy leżą za wilczycą oraz mężczyzna z laską wychylający się zza drzewa. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Koszyk z chłopcami płynął z nurtem rzeki, aż zatrzymał się w okolicach Palatynu. Chłopcy z czasem zaczęli płakać, byli głodni. Wtedy na pomoc przyszła im wilczyca, która codziennie przybywała w to miejsce, aby zaspokoić ich głód. Stała się ona symbolem Rzymu.
Peter Paul Rubens, „Romulus i Remus karmieni przez wilczycę”, ok. 1616 r., Muzea Kapitolińskie, Włochy, pointfromview.blogspot.gr/, CC BY 3.0
RD6bR8D3s6vi2
Ćwiczenie 2
Rzymianie byli dumni ze swojego pochodzenia od bogów. Czuli się związani z Eneaszem oraz Romulusem, którzy jak sądzili mieli boski rodowód. Wskaż parę bóstw, które przyczyniły się do ich urodzenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Jowisz i Junona, 2. Wenus i Mars, 3. Pluton i Prozerpina

W końcu chłopców znalazł pasterz Faustulus, który zabrał ich do swojej chaty. Tam wraz z żoną – Accą Laurentią - zaopiekowali się bliźniakami. Kiedy chłopcy dorośli, dowiedzieli się o swoim pochodzeniu. A że byli synami boga wojny, nie obawiali się chwycić za broń i walczyć o sprawiedliwość. Dokonali przewrotu i zwrócili władzę nad Alba Longa swojemu dziadkowi, Numitorowi. Sami postanowili założyć miasto tam, gdzie wykarmiła ich wilczyca.

Bracia przybyli na miejsce, gdzie zostali uratowani. Postanowili zabrać się do dzieła i ogłosić światu istnienie nowego miasta. Nie mogli jednak uzgodnić, jaką nazwę powinno nosić i kto będzie nim rządził. Każdy uważał, że nazwa miasta powinna być związana z jego imieniem, a władza należy się właśnie jemu. W końcu postanowili poczekać na znak wieszczy, rozeszli się na osobne wzgórza i zaczęli obserwować niebo. Remus zasiadł na Awentynie. Ucieszył się bardzo, gdy nad jego głową zaczęło kołować sześć potężnych orłów. Pobiegł szybko na Kapitol, gdzie to samo robił jego brat. Z radością powiedział mu, co zobaczył. Na to Romulus pokazał mu na niebo, a tam – dwanaście potężnych orłów. Zdecydowano więc, że miasto będzie nosić nazwę Roma – od Romulusa. Tak więc Romulus, król nowego miasta – Rzymu – zabrał się za wytyczenie przyszłych miejskich murów. Zaprzągł do pługa parę wołów i wyorał pierwsze granice miasta, na których kiedyś chciał wznieść jego mury. Rozśmieszyło to Remusa, który z drwiną przekroczył granicę nowo wytyczonego miasta.

R1DhcqeKiWzI3
Ćwiczenie 3
W toku lekcji pojawiło się wiele legendarnych postaci. Ustal koligacje rodzinne. Anchizes Możliwe odpowiedzi: 1. był ojcem Eneasza, 2. był ojcem Askaniusza, 3. był ojcem Rei Sylwii, 4. jego babcią była bogini Wenus, 5. była matką Romulusa i Remusa. Eneasz Możliwe odpowiedzi: 1. był ojcem Eneasza, 2. był ojcem Askaniusza, 3. był ojcem Rei Sylwii, 4. jego babcią była bogini Wenus, 5. była matką Romulusa i Remusa. Askaniusz Możliwe odpowiedzi: 1. był ojcem Eneasza, 2. był ojcem Askaniusza, 3. był ojcem Rei Sylwii, 4. jego babcią była bogini Wenus, 5. była matką Romulusa i Remusa. Numitor Możliwe odpowiedzi: 1. był ojcem Eneasza, 2. był ojcem Askaniusza, 3. był ojcem Rei Sylwii, 4. jego babcią była bogini Wenus, 5. była matką Romulusa i Remusa. Rea Sylwia Możliwe odpowiedzi: 1. był ojcem Eneasza, 2. był ojcem Askaniusza, 3. był ojcem Rei Sylwii, 4. jego babcią była bogini Wenus, 5. była matką Romulusa i Remusa.
R13R7ZWtvjAb9
Ćwiczenie 4
Historia Rzymu związana była z mitami o Eneaszu oraz Romulusie i Remusie. W opowieści pojawiają się nazwy trzech miast, założonych wtedy w Italii. Który założyciel zbudował następujące miasta? Lawinium Możliwe odpowiedzi: 1. Askaniusz, 2. Eneasz, 3. Rzym Alba Longa Możliwe odpowiedzi: 1. Askaniusz, 2. Eneasz, 3. Rzym Romulus Możliwe odpowiedzi: 1. Askaniusz, 2. Eneasz, 3. Rzym

Dzieje Rzymu od założenia miasta Liwiusza

Rwv46gJMNG5vE1
Tytus Liwiusz, kobo.com/us/en, CC BY 3.0

Opowieść o Romulusie i Remusie została zawarta między innymi w monumentalnym dziele (142 woluminy!) Tytusa Liwiusza, historyka z przełomu I w. p.n.e. i I n.e. Do naszych czasów zachowała się ok. ¼ całości, m.in. księga I, w której zawarty jest opis początku miasta. Przetłumacz fragment opowiadający o tym, co stało się, kiedy Remus przekroczył granice wytyczone przez Romulusa:

Vulgatior fama est ludibrio fratris Remum novos transiluisse muros; inde ab irato Romulo, cum verbis quoque increpitans adiecisset, „Sic deinde, quicumque alius transiliet moenia mea”, interfectum. Ita solus potitus imperio Romulus; condita urbs conditoris nomine appellata.

Po założeniu miasta Romulus musiał je zaludnić. W obrębie murów ogłosił asylum, co oznaczało, że w Rzymie mogli schronić się wszyscy, którzy mieli coś na sumieniu i nie wolno było wymierzyć im zasłużonej kary. Do miasta zbiegło więc wielu mężczyzn, którzy w podziękowaniu Romulusowi za ochronę, byli wiernymi i oddanymi druhami. Ogłoszony przez Romulusa azylAzylazyl nie rozwiązał innego problemu – w mieście nie było kobiet. Ale i z tym Romulus umiał sobie poradzić. Kiedy żadne okoliczne ludy nie chciały bratać się z Rzymianami, król postanowił urządzić w mieście wspaniałe igrzyska i festyny. Ściągnęli na nie mieszkańcy okolicznych miast, kierowani chęcią zobaczenia nowego miasta. Przybyli licznie.

Wszyscy bawili się doskonale aż do momentu, w którym Romulus dał znak swoim towarzyszom. Wtedy porwali oni kobiety, a nieuzbrojonych mężczyzn przepędzili. Najwięcej kobiet pochodziło z plemienia Sabinów, ponieważ były najpiękniejsze. Ich mężowie i ojcowie postanowili wyruszyć z wojskiem, aby je odbić. Przygotowania jednak trwały trochę czasu, a Rzymianie okazali się nie być takimi złymi ludźmi, za jakich uchodzili. Wiele kobiet przywiązało się do nich i zaczęło wieść z nimi życie rodzinne.

RnQJODMJ3Tc62
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Jacquesa-Louisa Davida „Interwencja Sabinek” przedstawia scenę bitwy, w której kobiety wraz z dziećmi próbują powstrzymać walczących mężczyzn. Jedna z kobiet znajduje się w centrum obrazu i swoim ciałem próbuje osłonić mężczyznę. W tle znajdują się mury miejskie oraz zachmurzone niebo. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Kiedy więc Sabinowie i mieszkańcy okolicznych miast przybyli do Rzymu, by odbić zakładniczki, patrzyły na to z ciężkim sercem, widząc walkę między swoimi ojcami, braćmi i dawnymi mężami, a obecnymi, których zdążyły już pokochać. Wkroczyły więc na pole walki, aby rozdzielić walczących. Udało im się łzami i prośbami przekonać mężczyzn do zaprzestania walk i zgody.
Jacques-Louis David, „Interwencja Sabinek”, 1799 r., Luwr, wikimedia.org, domena publiczna

Sabinowie złączyli się z Rzymianami w jedno państwo. Wraz z Romulusem rządy sprawował król sabiński Tytus Tatius. Tak zaczęły się czasy monarchii w Rzymie, który przez najbliższe wieki rozrósł się do wielkiego imperium.

Rzymianie wierzyli, że sam Romulus, kiedy już się zestarzał i zbliżał się do kresu swych dni, został zabrany przez bogów do ich siedziby. Zaczęli więc czcić go jako boga, więc możemy powiedzieć, że nastąpiła apoteozaApoteozaapoteoza Romulusa. Rzymianie zmienili mu jednak imię na Kwirynus, i jako takiemu oddawali mu cześć. Samych siebie często nazywali Kwirytami – potomkami Kwirynusa.

R15kYRD6TSDm51
Ćwiczenie 5
Wskaż osobę, która znalazła koszyk z Remusem i Romulusem. Możliwe odpowiedzi: 1. Prozerpina 2. Faustulus 3. Tytus Liwiusz

Podsumowanie

Warto na koniec jeszcze wyjaśnić, dlaczego Rzym nazywano miastem na siedmiu wzgórzach (Septimontium). Choć przyjmuje się, że Romulus założył je na Palatynie, miasto bardzo szybko powiększyło swój teren i rozciągało się właśnie na siedmiu wzgórzach, a były to: Awentyn (Mons Aventinus), Palatyn (Mons Palatinus), Kwirynał (Collis Quirinalis), Wiminał (Collis Viminalis), Celius (Mons Caelius), Eskwilin (Mons Esquilinus) oraz Kapitol (Mons Capitolinus).

R1Bs5iChkNFpl1
Rzym, miasto na siedmiu wzgórzach, wikimedia.org, CC BY 3.0
RAx7EYRqy121F
Ćwiczenie 6
Z podanej listy wskaż poprawne łacińskie nazwy wzgórz, na których położono miasto. Możliwe odpowiedzi: 1. Averninus, 2. Palatinus, 3. Caelius, 4. Viminalis, 5. Coelius, 6. Quirinus, 7. Aventinus, 8. Capitolius, 9. Esquilinus, 10. Quirinalis, 11. Lanicus, 12. Capitolium
R1IlLzeYu7Kku
Ćwiczenie 7
Poznałeś założycielskie mity Rzymu. Trzeba przyznać, że są one pełne wydarzeń i łatwo się w nich pogubić. Sprawdź swoją wiedzę i uporządkuj wydarzenia chronologicznie. Elementy do uszeregowania: 1. Askaniusz rządzi w Alba Longa, 2. Amulius pozbawia tronu Numitora, 3. Eneasz walczy z Rutulami i pokonuje Turnusa, 4. Romulus zabija Remusa, 5. Rzymianie uprowadzają kobiety Sabińskie

Słowniki

Słownik pojęć

Apoteoza
Apoteoza

[gr. apothéōsis ‘ubóstwienie’], religiozn. akt uznania istoty ludzkiej za bóstwo;
od V w. p.n.e. w starożytnej Grecji istniał zwyczaj ogłaszania herosami zmarłych założycieli miast lub osób szczególnie zasłużonych dla państwa lub społeczeństwa; zwyczaj ten rozpowszechnił się w okresie hellenistycznym (III–I w. p.n.e.), gdy władcy z dynastii Ptolemeuszów i Seleucydów domagali się od swych poddanych oddawania im czci boskiej; Rzym przejął instytucję apoteozy w okresie cesarstwa: każdy władca był wówczas uznawany po śmierci za bóstwo i uzyskiwał przydomek divus [łac., ‘boski’]; zwyczaj ten rozszerzono również na niektóre cesarzowe.

Azyl
Azyl

[gr.], schronienie, miejsce bezpiecznego pobytu;
w starożytności i w średniowieczu np. świątynie, do których mógł się schronić ścigany przestępca; obecnie państwa udzielają azylu, zw. terytorialnego, cudzoziemcom ściganym lub prześladowanym na tle politycznym, rasowym itp.

Westalki
Westalki

(łac.Vestalis), w starożytnym Rzymie 6 kapłanek bogini Westy, których zadaniem było podtrzymywanie świętego ognia;
ich wyboru spośród 6–10‑letnich dziewcząt rzymskich dokonywał pontifex maximus na okres 30 lat; otaczane szczególnym szacunkiem, korzystały z wielu przywilejów, m.in. z prawa łaski; za niedopilnowanie wiecznego ognia — karane chłostą, za utratę dziewictwa — zamurowywane żywcem; westalki po ukończeniu służby mogły wychodzić za mąż.

Słownik łacińsko‑polski

Rn3bYLwzHRM1Am7d27282dc47fc4f4_00000000000111
Słownik łacińsko-polski.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
m7d27282dc47fc4f4_0000000000011

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

Liwiusz, Dzieje Rzymu od założenia miasta, ks. 1‑5, przekład A. Kościółka, Wrocław 1968.

Wergiliusz, Eneida, przekład Z. Kubiaka, Warszawa 1998.