Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1SOgYZQ74WqX1
Ilustracja przedstawia sklepienie nawy głównej w Kościele św. Franiciszka Ksawerego. Na fresku widoczna jest scena, na której ukazani są ludzie przebywający na chmurach. Obok widoczne są budynki.

Kwadratura we włoskim malarstwie freskowym – Andrea del Pozzo

Sklepienie nawy głównej, Kościół św. Franciszka Ksawerego, 1676, Mondovì, Włochy, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0

Ważne daty

1642‑1709 – lata życia Andrea Pozzo

1665 – wstąpienie artysty do zakonu

1676 – dekoracja wnętrza kościoła św. Franciszka Ksawerego w Mondovì

1682‑1686 – dekoracja korytarza kościoła Il Gesù w Rzymie

1691‑1694 – Alegoria misji jezuickich i triumf św. Ignacego na sklepieniu nawy kościoła San Ignazio w Rzymie

1685 – wykonanie malowidła kopuły w kościele San Ignazio w Rzymie

1

Scenariusz dla nauczyciela

RfhrCY55rMmjz1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills, cc0.

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:

d) sztuki nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm),

8. porównuje style i kierunki oraz ich wzajemne oddziaływania; uwzględnia źródła inspiracji, wpływ wydarzeń historycznych i kulturalnych oraz estetyki na cechy tych stylów;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;

10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;

12. wskazuje w dziele sztuki symbol i alegorię, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie;

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;

15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;

16. rozpoznaje podstawowe motywy ikonograficzne, świętych chrześcijańskich, bogów greckich i alegorie wybranych pojęć na podstawie atrybutów;

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

7. rozróżnia podstawowe motywy ikonograficzne;

8. wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna;

9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

4. rozróżnia techniki sztuk plastycznych, jak:

a) w malarstwie: enkaustyka, mozaika, witraż, fresk, tempera, malarstwo olejne, pastel, malarstwo akwarelowe, akrylowe,

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

7. rozpoznaje i nazywa technikę artystyczną zastosowaną przy wykonywaniu dzieła;

8. wiąże technikę wykonanego dzieła z jego funkcją (fresk, miniatura, malarstwo tablicowe, sztalugowe);

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.

Nauczysz się

wyjaśniać, na czym polega malarstwo iluzjonistyczne;

stosować pojęcia di sotto sù, kwadratura, trompe‑l'oeil;

charakteryzować zasadę tworzenia iluzji w malarstwie sufitowym;

omawiać tematykę przykładowych dzieł, w których zastosowano iluzję przestrzeni;

wskazywać miejsca, w których znajdują się przykłady sufitowego malarstwa iluzjonistycznego;

rozpoznawać postacie świętych, alegorie, postacie ze Starego Testamentu.

Trompe l'oeil w malarstwie sufitowym

Artyści włoskiego renesansu wykorzystali swoją wiedzę o perspektywiePerspektywaperspektywie w malarstwie sufitowym i przezwyciężyli problemy zastosowania jej linearnej odmiany do dekoracji wklęsłych powierzchni kopuł, aby zespolić freskiFreskfreski z architekturą i stworzyć iluzję przestrzeni. Pierwszym dziełem, w którym to oddano iluzję otwartej przestrzeni były stworzone przez Andreę Mantegnę malowidła dla księcia Gonzagi w Camera degli Sposi (sali ślubnej) Pałacu Książęcego w Mantui. Ściany wypełniły iluzjonistyczne freski ze scenami życia dworskiego, natomiast na suficie artysta namalował kopułę z oculusem otwartym na niebo, ujętą w perspektywicznym skrócie z dołu, w formie di sotto sùDi sotto sùdi sotto sù.

R1W0rq7iI3aOA1
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Andrea Manegna „Oculus sklepienia w Camera degli Sposi”. Fresk przedstawia spoglądające z góry postacie. Wśród nich widać dzieci (amory), ptaka oraz starsze osoby. Pod postaciami widoczne są owoce. Nad postaciami widoczne jest niebieskie niebo z białymi chmurami. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Pośrodku sklepienia Mantegna namalował otwór, przez który prześwituje niebo z chmurami. 2. Przez balustradę wychylają się służące. Na krawędzi balustrady siedzi paw, stoi cebrzyk, galerię podpierają figlarne putta. 3. Podstawa oculusa otoczona jest girlandą z ulistnionych gałęzi i owoców.
Andrea Mantegna, oculus sklepienia w Camera degli Sposi, 1473, Castello San Giorgio, Pałac Ducale, Mantui, Włochy, mantovastoria.files.wordpress.com, CC BY 3.0

Był to prototyp iluzjonistycznego malarstwa sufitowego, który miał stać się ważnym elementem włoskiego baroku. W Parmie Correggio maluje kopułę kościoła San Andrea della Valle z Wniebowzięciem Matki. Pietro Berrettini, zwany Pietro da Cortona, opracował iluzjonistyczne freski sufitowe w Palazzo Barberini. Największym jednak osiągnięciem baroku było zastosowanie kwadraturyKwadraturakwadratury. W przeciwieństwie do innych technik trompe‑l'oeilTrompe‑l'oeiltrompe‑l'oeil lub dekoracji sufitowych, które często polegały na intuicyjnym podejściu artystycznym w uzyskania przestrzeni, kwadratura jest bezpośrednio związana z siedemnastowiecznymi teoriami na temat perspektywy i dotyczy przestrzeni architektonicznej. Łączy zatem architekturę, malarstwo i rzeźbę, potęgując wrażenie iluzji. Na płaskim lub sklepionym kolebkowoSklepienie kolebkowesklepionym kolebkowo suficie artysta wykonywał malowidło, które zawierało elementy pozornej architektury lub kontynuacje detali już istniejących. Malowidło obejmowało zarówno elementy konstrukcyjne (kolumny, filary), jak i dekoracje rzeźbiarskie, posągi w niszach itp. Zakrzywienie sklepienia powoduje, że kwadratury sklepienne są obrazami niekolinearnymi, w którym odzwierciedleniem prostych będą krzywe.

Dekoracje malarskie Pozza we Włoszech

Andrea Pozzo był jednym z najwybitniejszych artystów iluzjonistycznego malarstwa ściennego z epoki baroku. Od młodości związany był z jezuitami. Uczęszczał do jezuickiego liceum, a w 1665 roku wstąpił do zakonu jako świecki brat. W trzy lata później zajął się dekoracją Casa Professa San Fedele w Mediolanie, gdzie z okazji kanonizacji Franciszka Borgii wykonał dekoracje freskowe, które zyskały aprobatę. Jednak pierwszą wielką realizacją była dekoracja wnętrza kościoła św. Franciszka Ksawerego w Mondovì w 1676 roku.

RpCExOEngX2C511
Ilustracja interaktywna przedstawia sklepienie nawy głównej w Kościele św. Franciszka Ksawerego. Na fresku przedstawiona jest scena, na której widoczne są postacie (anioły), które unoszą się w powietrzu. Poniżej znajdują się budynki. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Dekorację Pozzo zamknął w formie ośmiobocznej kopuły na pendentywach, w której znajduje się widok na perspektywicznie ujętą architekturę i niebo. 2. Architektura dekorowana jest czerwonymi kolumnami (są one kontynuacją takich samych, autentycznych kolumn w nawie), balkonami z postaciami. Całość tworzy efekt teatralny. 3. Zatłoczona scena w podniebnej przestrzeni ukazuje drogę Franciszka Ksawerego do nieba w towarzystwie muzykujących aniołów. 4. W pendentywach ukazane są alegorie czterech kontynentów.
Sklepienie nawy głównej, Kościół św. Franciszka Ksawerego, 1676, Mondovì, Włochy, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0

W 1681 roku Giovanni Paolo Oliva, generał Towarzystwa Jezusowego zaprosił malarza do Rzymu. Początkowo Pozzo pracował przy scenografach widowisk biblijnych. W latach 1682‑1686 wykonał pierwsze rzymskie freski trompe l'oeil w prowadzącym do czterech komnat jezuitów korytarzu kościoła Il Gesù. Namalował iluzjonistyczną architekturę, w której zamieścił malowidła przedstawiające życie świętego Ignacego.

R1KFTYwIGiTIN1
Ilustracja interaktywna przedstawia malowidło naścienne umieszczone na korytarzu kościoła Il Gesu autorstwa Andrea Pozzo. Na malowidle przedstawieni są święci oraz inne postaci. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Na suficie 13,5 metrowego korytarza Pozzo wykonał figury nawiązujące do cudów św. Ignacego. 2. Łuki namalowane na sklepieniu są płaskie, wspierają się na wolutowych konsolach. 3. W centrum sufitu znajduje się przedstawienie chwały św. Ignacego.
Andrea Pozzo, korytarz kościoła Il Gesù, 1682-1686, Rzym, Włochy, leviedelgiubileo.it, CC BY 3.0

W latach 1691‑1694 Andrea Pozzo wykonał polichromię kościoła San Ignazio. Na sklepieniu całej nawy przedstawił Alegorię misji jezuickich i triumf św. Ignacego. W malowidle iluzjonistycznym artysta całkowicie zatarł granice pomiędzy faktyczna architekturą wnętrza. Historyk sztuki, Adam Bochnak w następujący sposób pisze o optycznych efektach malarza: Pozzo nader umiejętnie wprowadził stopniowanie ważkości materii od rzeczywistej architektury poprzez architekturę malowaną i obłoki aż do niematerialnego prawie światła, którego promienie tworzą tło apoteozy patrona kościoła. Pozzo – rzec można – odmaterializował architekturę, zacierając granicę między nią a malarstwem (A. Bochnak, Historia sztuki nowożytnej, s. 74, PWN, Warszawa 1981).

Program ikonograficzny zrealizowany w kościele Sant'Ignazio został dokładnie opracowany przez jezuitów i ilustrować miał rozprzestrzenianie Ognia Boskiej Miłości i prawdziwej wiary przez zakon jezuitów. Sam święty, unoszący się na obłoku, jest tak wysoko, że ledwie możemy go rozpoznać. Nad nim widnieją Trójca Święta, Chrystus z krzyżem, Bóg Ojciec i gołębica. Bijące od nich światło sięga do piersi św. Ignacego i odbijając się od niej, rozchodzi się w pięciu kierunkach. Jedna z takich smug dosięga trzymanej przez anioła tarczy z literami IHS, czyli skrótu, który jako swój emblemat przyjęli jezuici. Cztery pozostałe słupy boskiego światła kierowane są na cztery kontynenty, uwalniając je w ten symboliczny sposób od ciężaru herezji i pogaństwa. Kontynenty te kryją się w alegorycznych postaciach kobiet ukazanych w czterech rogach malowidła (Europa, Azja, Afryka, Ameryka). Wśród nich najdostojniej wypada dosiadająca konia, dzierżąca berło i kulę ziemską, przyodziana w bogatą szatę Europa, gdyż w niej zrodziły się zręby prawdziwej wiary, czyli rzymskiego katolicyzmu. Każdej personifikacji towarzyszy wizerunek świętego męczennika o jezuickiej proweniencji (Alojzy, Franciszek Ksawery i Piotr Klawer). Jedynie Ameryka (siedząca na gepardzie i z piórami we włosach) jest go pozbawiona, gdyż misja jezuicka w Nowym Świecie była tak efektywna, że nie zginął podczas jej wykonywania żaden misjonarz. Postacie wirujące nad Ameryką to nawróceni na prawdziwą wiarę. Afryka o czarnym obliczu, dosiadająca krokodyla, spogląda na dziecko (o białym obliczu) walczące z bezbożnymi. Natomiast siedząca na wielbłądzie Azja wskazuje na świętego jezuitę podążającego w kierunku Ignacego. Jak zatem widzimy, program ikonograficzny zaprezentowany w kościele Sant'Ignazio był też programem politycznym, w którym podkreślona została przewodnia rola jezuitów jako wybranych przez Pana pośredników między nim a wiernymi. Przesłanie to skierowane było też do protestantów (nieuznających żadnych pośredników między Bogiem a człowiekiem), z którymi jezuici ścierali się w Europie z wielkim powodzeniem. Ale malowidła były też wykładnią legitymizacji misji jezuickich na całym świecie, gdyż to członków Towarzystwa Jezusowego Pan predestynował do niesienia wspomnianego ognia prawdziwej wiary.

Źródło: http://roma-nonpertutti.com/article/143/kosciol-santignazio-di-loyola-przestrzen-iluzji-i-optycznego-zludzenia (dostęp z dnia 31.03.2018)

R13DcYbNsXCmi1
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Andrea del Pozzo „Alegoria misji jezuickich i triumf św. Ignacego”. Praca ta jest freskiem i znajduje się na suficie kościoła. Fresk przedstawia świętych oraz anioły w przestworzach. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Św. Ignacy Loyola unoszący się na chmurze, 2. Trójca święta: Chrystus z krzyżem, Bóg Ojciec i gołębica, 3. Św. Franciszek Ksawery, 4. Tarcza z napisem IHS trzymana przez jezuitę, 5. Alegoria Azji to kobieta jadąca na wielbłądzie, 6. Personifikacja Afryki siedzi na krokodylu, 7. Ameryka to kobieta z odsłoniętą piersią; na głowie ma nakrycie z piór, a w dłoni trzyma strzałę, 8. Alegoria Europy ukazana jest jako królowa w koronie, w jednym ręku trzyma berło, drugą ma wspartą na globusie.
Andrea del Pozzo, Alegoria misji jezuickich i triumf św. Ignacego, fresk na sklepieniu nawy kościoła San Ignazio, 1691-1694, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY-SA 2.0

W kościele San Ignazio, na przecięciu nawyNawanawytranseptuTransepttranseptu Andrea Pozzo wykonał także malowidło imitujące kopułęKopułakopułę. Jest to typowy przykład zastosowania kwadratury w malarstwie sufitowym. Malarz wykreślił dwa rzędy korynckichKoryncki porządekkorynckich kolumnKolumnakolumn, na których spoczywa ożebrowanyŻebroożebrowany bębenBębenbęben kopułyKopułakopułykasetonamiKasetonkasetonamilatarniąLatarnialatarnią. W iluzjonistycznych pendentywachPendentywpendentywach zamiast ewangelistów i uczonych, Pozzo zamieścił postacie ze Starego Testamentu, które popełniają zbrodnie w imię wiary: Judytę i Holofernesa; Dawida i Goliata; Jael i Sisera; i Samsona i Filistynów. Za pomocą światłocienia i korzystając z zasad perspektywyPerspektywaperspektywy stworzył niezwykłą iluzję przestrzeni. Prace te zostały poprzedzone licznymi szkicami, które artysta zawarł w książce Perspectiva pictorum et architectorum.

RwvyiSNpFkC2w1
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Andrea del Pozzo „Iluzja kopuły na przecięciu nawy głównej z transeptem”. Fresk przedstawia iluzję kopuły, która w środku jest złota. Obok niej widoczne są malowidła przedstawiające postaci mityczne. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Judyta i Holofernes, 2. Dawid i Goliat, 3. Samson i Filistyni, 4. Jael i Sisera.
Andrea Pozzo, iluzja kopuły na przecięciu nawy głównej z transeptem, 1685, kościół San Ignazio, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 2.5
RueHCU2QS7WFG1
Andrea Pozzo, schamaty do kopuły w San Ignazio, Perspectiva pictorum et architectorum, baroccoaroma.files.wordpress.com, CC BY 3.0
RiTRGt2WmukH61
Ćwiczenie 1
W jakim obiekcie na przecięciu nawy i transeptu Andrea Pozzo wykonał malowidło imitujące kopułę?
R19xHQtGv7xSR1
Ćwiczenie 2
Podaj autora oculusa sklepienia w Camera degli Sposi.
RfNBDVmSvYVSY1
Ćwiczenie 3
Wyjaśnij znaczenie pojęcia Di sotto sù.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
Inna wersja zadania
RElbGFREx2YC11
Ćwiczenie 4
Inna wersja zadania
Źródło: online skills, cc0.
R1wO4Kbg143Xr1
Ćwiczenie 5
Triumf którego świętego przedstawił Pozzo na sklepieniu nawy kościoła San Ignazio?
R1F2y67DKd5JT1
Ćwiczenie 6
Jakie postacie ze Starego Testamentu Pozzo zamieścił w kościele San Ignazio?
R1F0aMTbzT7K61
Ćwiczenie 7
Wymień co najmniej trzy alegorie ukazane na fresku Alegoria misji jezuickich i triumf św. Ignacego.
RwNx0LmvXIKJc
Ćwiczenie 8
Wymień dwa poznane freski Pozzo.
Polecenie 1
Napisz, na czym polega specyfika malarstwa iluzjonistycznego na przykładzie kwadratury w sztuce włoskiej.
Napisz, na czym polega specyfika malarstwa iluzjonistycznego na przykładzie kwadratury w sztuce włoskiej.
Rrz6qzJPtN1TT
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Polecenie 2

Na podstawie materiału z lekcji napisz, jakie nowatorskie rozwiązania wniosły techniki malarstwa iluzjonistycznego. W wypowiedzi posłuż się co najmniej dwoma przykładami.

RHqKvy3jSlave
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Słownik pojęć

Bęben
Bęben

tambur, część budowli na rzucie koła, elipsy lub wieloboku, stanowiąca podstawę kopuły.

Di sotto sù
Di sotto sù

(wł. od dołu do góry) w rysunku i malarstwie, stosowanie skrajnych skrótów perspektywicznych na suficie lub innej wysokiej powierzchni, aby uzyskać złudzenie, że figury zawieszone są w powietrzu nad widzem.

Fresk
Fresk

alfresco, buon fresco: 1) technika malarstwa ściennego, polegająca na malowaniu na mokrym tynku, pokrytym kilku warstwami zaprawy (…), farbami z pigmentów odpornych na alkaliczne działanie wapna, rozprowadzonymi wodą deszczową; 2) malowidło wykonane tą techniką; spoiwem staje się tu samo podłoże na skutek przemiany wapna gaszonego pod wpływem dwutlenku węgla z powietrza w krystaliczny węglan wapnia, który wiąże cząsteczki farby (…).

Kaseton
Kaseton

skrzyniec, szafa, zagłębienie w stropie drewnianym między odcinkami krzyżujących się belek lub utworzone przez wprowadzenie między belki stropowe poprzecznych beleczek lub listew, dzielących przestrzenie międzybelkowe na wgłębione pola (tzw. strop kasetonowy).

Kolumna
Kolumna

pionowa podpora arch. o przekroju kolistym lub wielokątnym, pełniąca również funkcje dekoracyjną; składa się z trzech części: głowicy, trzonu bazy lub przynajmniej z dwóch pierwszych.

Kopuła
Kopuła

sklepienie zamknięte o osi pionowej, wznoszone nad pomieszczeniami na planie centralnym (okrągłym, kwadratowym, wielobocznym), także i wyodrębniona zewn. część budowli, zawierająca takie sklepienie (kopuła zewnętrzna).

Koryncki porządek
Koryncki porządek

jeden z podstawowych klasycznych porządków architektonicznych wykształcony w starożytnej Grecji na przełomie V i IV w p.n.e. jako odmiana porządku jońskiego, najbardziej charakterystycznym elementem jest kapitel o kształcie cylindrycznego kosza z dwoma rzędami liści akantu, rzadziej stosowany.

Kwadratura
Kwadratura

malarska symulacja elementów architektonicznych przy wykorzystaniu efektów złudzenia optycznego. Ponadto łączy w sobie elementy architektury, malarstwa i rzeźby.

Latarnia
Latarnia

nadbudówka, najczęściej walec z oknami albo ażurowymi ścianami, umieszczony na szczycie kopuły, zwykle przykryty hełmem.

Nawa
Nawa

część kościoła między prezbiterium a kruchtą, przeznaczona dla wiernych.

Pendentyw
Pendentyw

żagielek, narożny sferyczny wycinek sklepienia stosowany w budowlach na planie czworobocznym, umożliwia oparcie na nich kopuły, czyli przejście od rzutu czworobocznego do okrągłego.

Perspektywa
Perspektywa

umiejętność ukazywania trójwymiarowych przedmiotów na płaszczyźnie, zgodnie z prawami widzenia.

Polichromia
Polichromia

(gr. polýchrōmos – wielobarwny) wielobarwne malowidła zdobiące ściany, stropy lub sklepienia budowli, rzeźby

Sklepienie kolebkowe
Sklepienie kolebkowe

konstrukcja budowlana wykonana z kamienia naturalnego, sztucznego lub cegły (rzadziej z monolitu, np. żelazobetonu), o przekroju krzywoliniowym, służąca do przekrycia określonej przestrzeni budynku; s. kolebkowe pełne (walcowe, kolebka) o formie leżącej połowy walca, której przekrój prostopadły do osi stanowi pełne półkole (…).

Transept
Transept

określenie równoznaczne z terminem nawa poprzeczna.

Trompe‑l'oeil
Trompe‑l'oeil

(franc.) sposób malowania wywołujący złudzenie, iż ukazane na dwuwymiarowej powierzchni przedstawienie jest trójwymiarowe; malarstwo dające iluzję rzeczywistości

Żebro
Żebro

(sklepienie) konstrukcja budowlana wykonana z kamienia naturalnego, sztucznego lub cegły (rzadziej z monolitu, np. żelazobetonu), o przekroju krzywoliniowym, służąca do przekrycia określonej przestrzeni budynku.

m5e4a3c1dea9da35a_0000000000240

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, opr. zbiorowe pod red. Krystyny Kubalskiej‑Sulkiewicz, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003

A. Bochnak, Historia sztuki nowożytnej, s. 74, PWN, Warszawa 1981.

H. Honour, J. Fleming, Historia sztuki świata, Arkady, Warszawa 2006.

W. Tomkiewicz, Piękno wielorakie – sztuka baroku, Wiedza Powszechna, Warszawa 1971.

https://archirama.muratorplus.pl/encyklopedia-architektury (dostęp z dnia 31.03.2018)

https://baroccaroma.files.wordpress.com/2011/05/santignazio_garonzi-fabio.pdf (dostęp z dnia 31.03.2018)

https://encyklopedia.pwn.pl (dostęp z dnia 31.03.2018)