Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ „Kwasy karboksylowe nasycone i nienasycone”

Chemia, III etap edukacyjny

Temat: Kwasy karboksylowe nasycone i nienasycone.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (9.8) [uczeń] podaje nazwy wyższych kwasów karboksylowych nasyconych (palmitynowy, stearynowy) i nienasyconych (oleinowy) i zapisuje ich wzory.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ:

Wie, co to są wyższe kwasy karboksylowe

Potrafi podzielić wyższe kwasy karboksylowe na nasycone i nienasycone

Zna wzór sumaryczny półstrukturalny kwasu palmitynowego, stearynowego i oleinowego

Nabywane umiejętności

UCZEŃ:

Tworzy szereg homologiczny kwasów tłuszczowych

Buduje modele cząsteczek wyższych kwasów karboksylowych

Zapisuje wzory sumaryczne i półstrukturalne wyższych kwasów karboksylowych

Obsługuje program Chemsketch

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje naukowe;

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • Umiejętność uczenia się;

  • Umiejętność pracy w grupie;

  • Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

  • Kompetencje informatyczne;

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Nauczyciel sprawdza obecność oraz wiadomości uczniów z poprzedniej lekcji. Podaje temat zajęć.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel wprowadza uczniów do tematu lekcji. W trakcie krótkiej pogadanki wyjaśnia, co to są wyższe kwasy karboksylowe. Dzieli je na nasycone i nienasycone.

Uczniowie wymieniają nazwy trzech głównych wyższych kwasów karboksylowych. Nauczyciel podaje ich wzory sumaryczne. Uczniowie zapisują notatki w zeszycie.

Uczniowie dobierają się w pary. Nauczyciel rozdaje modele kulkowo – pręcikowe. Uczniowie budują modele cząsteczek kwasu palmitynowego, stearynowego i oleinowego.

W celu powtórzenia wiadomości uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne „Zapisywanie wzorów kwasów karboksylowych”.

Wybrani uczniowie z pomocą nauczyciela rysują na tablicy szkolnej wzory półstrukturalne kwasu palmitynowego, stearynowego oraz oleinowego.

Klasa dzieli się na zespoły dwuosobowe. Uczniowie zapoznają się z samouczkiem obsługi programu komputerowego „Chemsketch”. Nauczyciel odpowiada na pytania uczniów, wyjaśnia wątpliwości. Uczniowie wykonują zadanie korzystając z programu. Nauczyciel ocenia pracę uczniów.

Instrukcja przeprowadzenia obserwacji

1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska:

ChemSketch jest programem do rysowania związków chemicznych. Uczniowie mają za zadanie narysować wzory strukturalne kwasu palmitynowego, stearynowego i oleinowego. Posługują się różnymi opcjami programu oraz wizualizują cząsteczki w trzech wymiarach.

2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań:

Celem ćwiczenia jest nauka rysowania wzorów związków chemicznych w programie ChemSketch.

3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.):

Klasa dzieli się na zespoły dwuosobowe. Nauczyciel rozdaje samouczki do programu ChemSketch. Uczniowie zapoznają się z nimi. Uczniowie mają za zadanie stworzyć w programie ChemSketch wzory strukturalne kwasu palmitynowego, stearynowego oraz oleinowego.

4. Sposób przeprowadzenia obserwacji:

Korzystając z programu ChemSketch narysuj wzór strukturalny kwasu:

A) palmitynowego,

B) oleinowego,

C) stearynowego.

  1. Podsumowanie:

Nauczyciel podsumowuje najważniejsze wiadomości. Ocenia pracę uczniów. Wyjaśnia pracę domową.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik, encyklopedia

  • Komputery połączone z Internetem

  • Modele kulkowo - pręcikowe

  • Samouczek „Program ChemSketch”

  • Ćwiczenie interaktywne „Zapisywanie wzorów kwasów karboksylowych”

Metody nauczania

  • Pogadanka

  • „Burza mózgów”

  • Praca z programem ChemSketch

Formy pracy

  • Praca indywidualna

  • Praca zbiorowa

Praca domowa

Wykonaj modele cząsteczki kwasu palmitynowego, stearynowego oraz oleinowego używając do tego plasteliny i zapałek.

Zadanie dla chętnych

Co to są kwasy dwukarboksylowe? Podaj przykłady.

Lista załączników multimedialnych

Samouczek „Program ChemSketch”

Ćwiczenie interaktywne „Zapisywanie wzorów kwasów karboksylowych”

R1PoNZ9yDRbSx

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 93.50 KB w języku polskim
RjWEp4oUHE0LM

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 59.94 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3