Kwasy karboksylowe nasycone i nienasycone
SCENARIUSZ ZAJĘĆ „Kwasy karboksylowe nasycone i nienasycone”
Chemia, III etap edukacyjny
Temat: Kwasy karboksylowe nasycone i nienasycone.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (9.8) [uczeń] podaje nazwy wyższych kwasów karboksylowych nasyconych (palmitynowy, stearynowy) i nienasyconych (oleinowy) i zapisuje ich wzory.
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ: | Wie, co to są wyższe kwasy karboksylowe |
Potrafi podzielić wyższe kwasy karboksylowe na nasycone i nienasycone | |
Zna wzór sumaryczny półstrukturalny kwasu palmitynowego, stearynowego i oleinowego |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ: | Tworzy szereg homologiczny kwasów tłuszczowych |
Buduje modele cząsteczek wyższych kwasów karboksylowych | |
Zapisuje wzory sumaryczne i półstrukturalne wyższych kwasów karboksylowych | |
Obsługuje program Chemsketch |
Kompetencje kluczowe
Kompetencje naukowe;
Porozumiewanie się w języku ojczystym;
Umiejętność uczenia się;
Umiejętność pracy w grupie;
Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
Kompetencje informatyczne;
Etapy lekcji
Wstęp:
Nauczyciel sprawdza obecność oraz wiadomości uczniów z poprzedniej lekcji. Podaje temat zajęć.
Przebieg zajęć:
Nauczyciel wprowadza uczniów do tematu lekcji. W trakcie krótkiej pogadanki wyjaśnia, co to są wyższe kwasy karboksylowe. Dzieli je na nasycone i nienasycone.
Uczniowie wymieniają nazwy trzech głównych wyższych kwasów karboksylowych. Nauczyciel podaje ich wzory sumaryczne. Uczniowie zapisują notatki w zeszycie.
Uczniowie dobierają się w pary. Nauczyciel rozdaje modele kulkowo – pręcikowe. Uczniowie budują modele cząsteczek kwasu palmitynowego, stearynowego i oleinowego.
W celu powtórzenia wiadomości uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne „Zapisywanie wzorów kwasów karboksylowych”.
Wybrani uczniowie z pomocą nauczyciela rysują na tablicy szkolnej wzory półstrukturalne kwasu palmitynowego, stearynowego oraz oleinowego.
Klasa dzieli się na zespoły dwuosobowe. Uczniowie zapoznają się z samouczkiem obsługi programu komputerowego „Chemsketch”. Nauczyciel odpowiada na pytania uczniów, wyjaśnia wątpliwości. Uczniowie wykonują zadanie korzystając z programu. Nauczyciel ocenia pracę uczniów.
Instrukcja przeprowadzenia obserwacji
1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska:
ChemSketch jest programem do rysowania związków chemicznych. Uczniowie mają za zadanie narysować wzory strukturalne kwasu palmitynowego, stearynowego i oleinowego. Posługują się różnymi opcjami programu oraz wizualizują cząsteczki w trzech wymiarach.
2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań:
Celem ćwiczenia jest nauka rysowania wzorów związków chemicznych w programie ChemSketch.
3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.):
Klasa dzieli się na zespoły dwuosobowe. Nauczyciel rozdaje samouczki do programu ChemSketch. Uczniowie zapoznają się z nimi. Uczniowie mają za zadanie stworzyć w programie ChemSketch wzory strukturalne kwasu palmitynowego, stearynowego oraz oleinowego.
4. Sposób przeprowadzenia obserwacji:
Korzystając z programu ChemSketch narysuj wzór strukturalny kwasu:
A) palmitynowego,
B) oleinowego,
C) stearynowego.
Podsumowanie:
Nauczyciel podsumowuje najważniejsze wiadomości. Ocenia pracę uczniów. Wyjaśnia pracę domową.
Środki dydaktyczne
Podręcznik, encyklopedia
Komputery połączone z Internetem
Modele kulkowo - pręcikowe
Samouczek „Program ChemSketch”
Ćwiczenie interaktywne „Zapisywanie wzorów kwasów karboksylowych”
Metody nauczania
Pogadanka
„Burza mózgów”
Praca z programem ChemSketch
Formy pracy
Praca indywidualna
Praca zbiorowa
Praca domowa
Wykonaj modele cząsteczki kwasu palmitynowego, stearynowego oraz oleinowego używając do tego plasteliny i zapałek.
Zadanie dla chętnych
Co to są kwasy dwukarboksylowe? Podaj przykłady.
Lista załączników multimedialnych
Samouczek „Program ChemSketch”
Ćwiczenie interaktywne „Zapisywanie wzorów kwasów karboksylowych”