Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Udostępnij materiał Zapisz jako PDF
RWpKuCyTVeQJI11
Orsay Źródło: domena publiczna.
domena publiczna

Mówi się, że od wszystkiego można uciec, ale nie od czasu. Czy potrafisz sobie wyobrazić życie poza czasem?

Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, korzystając ze słownika, znaczenie podanych związków frazeologicznych ze słowem „czas”. Ułóż zdanie z każdym związkiem frazeologicznym.

RHM39EZAAlehS1
zadanie interaktywne
uzupełnij treść
Ćwiczenie 2
RRCG7fhkttNUU1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Przynieś do szkoły skrawki różnych materiałów. Przyjrzyj się wraz z innymi uczniami w grupach ich fakturze, kolorom, gładkości. Opisz skrawek materiału, który spodobał ci się najbardziej. Użyj epitetów, porównań, przenośni w swoim opisie.

Ćwiczenie 4

Przeczytaj wiersz Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej. Zwróć uwagę na to, jak opisany jest czas.

Czas, krawiec kulawyMaria Pawlikowska‑Jasnorzewska
Maria Pawlikowska‑Jasnorzewska Czas, krawiec kulawy

Czas, jak to Czas, krawiec kulawy,
z chińskim wąsem, suchotnikj0000008S0B6v21_000tp001suchotnik żwawy,
coraz to inne skrawki przed oczy mi kładzie,
spoczywające w ponurej szufladzie.
Czarne, bure, zielone i wesołe w kratki,
to zgrzebne szare płótnoj0000008S0B6v21_000tp002płótno, to znów atłasj0000008S0B6v21_000tp003atłas gładki.
Raz – coś błysło jak złotem,
zamigotało zielonym klejnotem,
zatęczyło na zgięciu,
zachrzęściło w dotknięciu...
Więc krzyknęłam: „Ach! z tego, z tego chcę mieć suknię!”
Lecz Czas, jak to Czas, zły krawiec, tak pod wąsem fuknie:
”To sprzedane do nieba – cała sztuka –
szczęśliwy, kto ten skrawek widział – niech większego szczęścia nie szuka”.
– To rzekłszy, schował prędko próbkę do szuflady,
a mnie pokazał sukno barwy – czekolady – –.

j0000008S0B6v21_00000_BIB_001Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Czas, krawiec kulawy, [w:] tejże, Niebieskie migdały, Kraków 1922.
Ćwiczenie 5

Dlaczego podmiot mówiący w utworze nazywa czas „kulawym krawcem”?

Ćwiczenie 6

Opisz sytuację, jaka została ukazana w wierszu Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej.

Ćwiczenie 7

Kto mówi w wierszu? Do kogo się zwraca?

Ćwiczenie 8

Jak wygląda Czas opisany w wierszu? Czym się zajmuje?

Ćwiczenie 9

Znajdź w tekście, a następnie zapisz w odpowiedniej kolumnie epitety określające krawca i tkaniny. Wyjaśnij również symbolikę poszczególnych kolorów tkanin.

REF94dzrnDH3t1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 10

Jakie skrawki materiałów zaprezentował krawiec?

Ćwiczenie 11

Czego symbolem jest „zgrzebne szare płótno”, a czego „atłas gładki”?

Ciekawostka

Barwy miały i mają w rozmaitych kulturach różne (czasem przeciwstawne) znaczenia.

R1JcwQTlaWf5S1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 12

Który materiał spodobał się klientce zakładu krawieckiego najbardziej? Opisz, z czego chciała mieć suknię.

Ćwiczenie 13

Dla kogo była jednak przeznaczona ta niezwykła tkanina?

Ćwiczenie 14

Wytłumacz, jak rozumiesz zwrot: „zatęczyło na zgięciu”.

Ćwiczenie 15

Odegrajcie w parach scenę opisaną w wierszu.

Ćwiczenie 16
RmpKRWofHx0Wq1
zadanie interaktywne
j0000008S0B6v21_000tp001
j0000008S0B6v21_000tp002
j0000008S0B6v21_000tp003