Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Działania przeciwko zwiększonemu efektowi cieplarnianemu

Adresat

Uczeń klasy II szkoły ponadpodstawowej

Podstawa programowa

(geografia, szkoła ponadpodstawowa)

Wymagania ogólne

I. Wiedza geograficzna.

6. Rozumienie zasad racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody i zachowania dziedzictwa kulturowego.

Wymagania szczegółowe

XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.

Uczeń:

10) przyjmuje postawę współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi.

Cel lekcji:

Uczeń pozna przykłady działań zapobiegawczych mających na celu redukcję efektu cieplarnianego.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • omówisz wybrany przykład działań zapobiegawczych mających na celu redukcję efektu cieplarnianego;

  • wymienisz działania mające na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych, możliwe do stosowania na co dzień;

  • podasz rozwiązania mające na celu zapobieżenie zjawisku niepożądanych zmian klimatycznych;

  • wytłumaczysz dlaczego warto w życiu codziennym stosować zasady pozwalające na redukcję gazów cieplarnianych.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • zasoby multimedialne zawarte w lekcji „Działania zapobiegawcze” w e‑podręczniku.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Ochotnicy zapoznają się z treścią abstraktu i przygotowują quiz wiedzy dla kolegów i koleżanek.

Faza wstępna

  • Wybrani przez nauczyciela uczniowie referują treść lekcji, z którą zapoznali się w domu przed zajęciami.

  • Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat. Pyta uczniów:

    • Co wiecie o…?

    • Czy kiedykolwiek spotkaliście się z…?

  • Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.

Faza realizacyjna

  • Prowadzący omawia działania zapobiegawcze mające na celu redukcję efektu cieplarnianego, prowadzone na szczeblu międzynarodowym oraz problemy wpływajace na skuteczność tych działań. Następnie zadaje pytanie, czy wobec braku zainteresowania ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych przez największych emitentów powinniśmy nadal starać się wytwarzać ich coraz mniej. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy (około 4‑5 osób w grupie). Każda z grup ma za zadanie przygotować plan akcji edukacyjnej dotyczącej wybranego przez grupę działania na rzecz zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.

  • Każda grupa odgrywa scenkę, w trakcie której uczniowie zachęcają pozostałe osoby do wzięcia udziału w zaplanowanej przez nich akcji, informują o jej celach oraz przebiegu.

  • Praca w grupach. Uczniowie, korzystając z materiałów źródłowych takich jak podręcznik do nauczania geografii, e‑podręcznik, atlas geograficzny oraz internet, opracowują wylosowany obszar tematyczny. Uczniowie dzielą się zadaniami w obrębie grupy. Przedstawiciele każdej grupy omawiają opracowane informacje. Po każdej prezentacji chętni uczniowie uzupełniają na tablicy mapę myśli, która jest wspólną notatką z lekcji dla całej klasy.

  • Uczniowie, pracując indywidualnie lub w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne sprawdzające i utrwalające wiadomości poznane w czasie lekcji. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń interaktywnych. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.

Faza podsumowująca

  • Na zakończenie zajęć nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miałaby odbyć się kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

IPCC
IPCC
Rg591th3UzZat
Nagranie słówka: IPCC

Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu - Intergovernmental Panel on Climate Change

Kyoto Protocol
Kyoto Protocol
R4tP4J6apC7CS
Nagranie słówka: Kyoto Protocol

Protokół z Kioto - międzynarodowe porozumienie przeciwdziałające globalnemu ociepleniu

Teksty i nagrania

R128FCk8E9rds
nagranie abstraktu

Actions against the increased greenhouse effect

Measures against the increased greenhouse effect are being taken at several levels.
The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) was established back in 1988 at the initiative of two UN agencies: The World Meteorological Organisation, and the UN Environment Programme. This team gathers scientific information on the contemporary climate change developed based on research carried out by scientists and volunteers from all over the world. These efforts result in extensive reports published every few years.

The Kyoto Protocol is the conventional name of the international treaty whose purpose is to combat global warming. Although signed in 1997, it entered into force in 2005 and expired in 2012. In the same year, however, its extension to 2020 was signed. The signatory have countries agreed to reduce their greenhouse gas emissions.
The protocol is being criticized for ineffectiveness. The largest emitter, the United States, has not ratified the protocol, and others, such as China and India, have even increased their emissions. Despite this, the protocol remains the only one of its kind on a global scale.

In many countries, educational campaigns are carried out to make the society aware of the need to act to prevent the growth of global warming. Changes introduced by one person or household have a negligible impact, but on a national scale they will be significant if they last for many years.

We are not sure whether the climate changes observed on Earth are a result of natural causes or human activity. In the geological past, long before humans appeared, there were periods with much higher and much lower air temperatures than today. Human activity undoubtedly contributes to an increase in the emissions of CO2 and other greenhouse gases, but we do not know how much they affect the climate. There are scientific data suggesting that another glaciation is approaching, and the increase in air temperature currently observed may only be a short‑term warming before a great and long‑lasting cooling.