Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Bezkręgowce

Autor: Zyta Sendecka

Adresat

Uczeń klasy IV szkoły podstawowej.

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

3. Analizowanie, dokonywanie opisu, porównywanie, klasyfikowanie, korzystanie z różnych źródeł informacji (np. własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów, technologii informacyjno-komunikacyjnych).

6. Wskazywanie przystosowań organizmów do środowiska życia i zdobywania pokarmu.

7. Dostrzeganie zależności występujących między poszczególnymi składnikami środowiska przyrodniczego, jak również między składnikami środowiska a działalnością człowieka.

III. Kształtowanie postaw – wychowanie.

5. Rozwijanie wrażliwości na wszelkie przejawy życia.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

VI. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. Uczeń:

6. wymienia i opisuje czynniki warunkujące życie na lądzie oraz przystosowania organizmów do życia;

7. rozpoznaje i nazywa pospolite organizmy występujące w najbliższej okolicy szkoły;

11. obserwuje i podaje nazwy typowych organizmów łąki i pola uprawnego, podaje ich znaczenie dla człowieka;

Cel lekcji

Uczniowie opisują wygląd i środowisko życia bezkręgowców.

Kryteria sukcesu

  • na podstawie budowy zewnętrznej rozpoznasz przedstawicieli różnych grup bezkręgowców;

  • wymienisz po dwie nazwy gatunkowe przedstawicieli poszczególnych grup bezkręgowców oraz opiszesz cechy charakterystyczne ich wyglądu;

  • omówisz sposoby odżywiania się wybranych bezkręgowców.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody/formy pracy

Pogadanka, praca z tekstem, burza mózgów.

Praca indywidualna oraz praca w grupach.

Środki dydaktyczne

  • abstrakt;

  • tablica interaktywna lub tradycyjna;

  • tablety/komputery.

Fazy lekcji

Wstępna

Nauczyciel podaje temat i cel lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia oraz kryteria sukcesu.

Realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta podopiecznych, jakie mają skojarzenia z pojęciem bezkręgowców. Zapisuje na tablicy asocjacje uczniów, a następnie prosi ich, żeby wyszukali w abstrakcie znaczenie tego pojęcia. Uczniowie zakreślają na tablicy te skojarzenia, które odpowiadają definicji bezkręgowców, i zapisują je w zeszytach.

  2. Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną i omawia cechy poszczególnych grup bezkręgowców.

  3. Prowadzący prosi podopiecznych, żeby w dostępnych sobie źródłach, np. w Internecie, odszukali po cztery nazwy gatunkowe przedstawicieli każdej grupy bezkręgowców, w tym przynajmniej po dwie nazwy gatunków występujących w Polsce. Uczniowie odnotowują je w zeszytach oraz opisują budowę zewnętrzną każdego z gatunków.

  4. Uczniowie dobierają się w kilkuosobowe grupy i porównują wyniki swojej pracy.

  5. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne.

Podsumowująca

Nauczyciel prosi uczniów, żeby dokończyli zdanie: „Po dzisiejszej lekcji będę pamiętał...”.

Zadanie domowe

Uczniowie wykonują „Polecenie 1.1”.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

invertebrates
invertebrates
R1Gi4WTNguayD
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka invertebrate

bezkręgowce – zwierzęta nieposiadające wewnętrznego szkieletu; należy do nich wiele grup zwierząt o bardzo zróżnicowanej budowie

molluscs
molluscs
RNhfQ2ftynSA2
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka mollusc

mięczaki – zwierzęta wodne i lądowe pozbawione wewnętrznego szkieletu, których ciało często osłania muszla

annelids
annelids
RP7rhthk4ERNB
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka annelid

pierścienice – bezkręgowce o ciele podzielonym na wiele pierścieni żyjące w wodzie i glebie

arthropods
arthropods
R1Sf3PyMI3H2q
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka arthropod

stawonogi – grupa zwierząt posiadających członowane, połączone stawami odnóża i o ciele pokrytym pancerzem

Teksty i nagrania

R1K9YDDBfm085
nagranie abstraktu

Invertebrates

Animals inhabiting the Earth are extremely diverse. However, they can be divided into groups with common characteristics, for example, vertebrates and invertebrates. Most animals, e.g. earthworms, wasps and snails, are invertebrates.

Annelids are animals that have an elongated cylindrical body consisting of a series of successive rings from which their name originates. Most of the annelids live in marine and inland waters, and some in the soil. The rings do not form a skeleton. A well‑known representative of the annelids is an earthworm.

Arthropods is the largest group of animals living on Earth. So far, over one million two hundred thousand species have been catalogued. Certainly, there are many more, because new ones are still being discovered. All arthropods have legs made of movable joints. The body of an arthropod is covered in armour. Arthropods include, insects, as well as crayfish and lobsters.

Molluscs is a group of animals with a soft body. Some molluscs produce limestone shells. Most of them live in water. Molluscs include; snails, mussels and octopuses.

  • Annelids have soft bodies consisting of many rings.

  • Arthropods have limbs connected by joints.

  • Many molluscs have a hard shell.