Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Świat na granicy „gorącej” wojny

Adresat

Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XXXVI. Świat po II wojnie światowej. Uczeń:

2. wyjaśnia przyczyny i skutki rozpadu koalicji antyhitlerowskiej oraz opisuje początki zimnej wojny;

7. wymienia konflikty doby zimnej wojny, w tym (...) kryzysu kubańskiego.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń dowie się o sytuacji międzynarodowej, gdy świat znajdował się na granicy „gorącej” wojny.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • czym było „polowanie na czerwone czarownice w USA”;

  • kiedy wybuchała i jak przebiegała wojna w Korei;

  • czym był kryzys kubański i dlaczego mówi się, że w 1962 r. świat stał na krawędzi wojny atomowej.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.

Faza realizacyjna

  1. Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.

  2. Omówienie informacji przedstawionych na osi czasu. Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy - tyle, ile jest wydarzeń na osi. Każdy zespół opracowuje jedno przydzielone zagadnienie, pogłębiając informacje zawarte w abstrakcie. Następnie uczniowie prezentują swoje omówienia.

  3. Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.

  4. Uczniowie analizują ilustrację i wykonują Polecenie 2. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  5. Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  6. Uczniowie analizują ilustracje i wykonują Polecenie 3 i Polecenie 4. Aby odpowiedzieć na pytania, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miała się odbyć kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.

  2. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  2. Wykonaj w domu notatkę z lekcji, np. metodą sketchnotingu.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Cold War
Cold War
RivA0hLwr76TP
Nagranie słówka: Cold War

Zimna wojna – potoczna nazwa napięcia jakie zapanowało na świecie po zakończeniu II wojny światowej (1947‑1991) oraz podziału świata na strefy wpływów i ich politycznej, militarnej i ideologicznej rywalizacji. Trwała do momentu rozpadu ZSRS w 1991 r.

Propaganda
Propaganda
R1QW1ZyiYpJDp
Nagranie słówka: Propaganda

Propaganda – celowe działania, które mają doprowadzić do określonych zachować i poglądów. Służy ona do upowszechnienia dogodnych informacji dla nadawcy. W języku potocznym synonim kłamstwa i manipulacji.

UN
UN
R1ZrW8mzq3Cbb
Nagranie słówka: UN

ONZ – Organizacja Narodów Zjednoczonych – organizacja międzynarodowa, następczyni Ligii Narodów, powstała w październiku 1945 r. Jej głównymi celami są zapewnienie pokoju i bezpieczeństwa międzynarodowego, rozwój współpracy między narodami oraz promocja przestrzegania praw człowieka.

Offensive
Offensive
RIT7HHhGhOozy
Nagranie słówka: Offensive

Ofensywa – gwałtowne uderzenie w przeciwnika, mające na celu przełamanie jego obrony i wdarcie się w głąb jego wojska lub terenu.

People’s democracy
People’s democracy
R1Rs9TfUx441L
Nagranie słówka: People’s democracy

Demokracja ludowa – określenie ustroju panującego w krajach bloku wschodniego zależnego od ZSRS, w którym miała panować rzeczywista władza ludu.

Arms race
Arms race
RTUpzHBtNXgrw
Nagranie słówka: Arms race

Wyścig zbrojeń – potoczne określnie dla wydarzeń okresu powojennego, w którym Stany Zjednoczone i ZSRS konkurowały ze sobą na polu rozwoju militarnego i powiększaniu arsenału zbrojnego.

Cuban Missile Crisis
Cuban Missile Crisis
RELVyvF3wedbm
Nagranie słówka: Cuban Missile Crisis

Kryzys kubański – kryzys polityczny między USA a ZSRS z 1962 r. spowodowany rozmieszczeniem przez Rosjan na Kubie pocisków balistycznych mogących zagrozić terytorium amerykańskiemu.

Radio Free Europe
Radio Free Europe
RjpONJV0tZL85
Nagranie słówka: Radio Free Europe

Radio Wolna Europa – rozgłośnia radiowa utworzona w 1949 r., z siedzibą w Monachium i finansowana przez Kongres Stanów Zjednoczonych. Jego misją było promowanie wartości demokratycznych oraz dostarczanie prawdziwych i rzetelnych informacji do krajów za żelazną kurtyną.

Teksty i nagrania

R1PHOe5CpzwJA
Nagranie abstraktu

The world on the brink of a ‘hot war’

The post‑World War II division of the world into two blocs – the Western centered around the United States, and the Eastern of the Soviet Union – began a period called the Cold War. At that time, both blocks developed their military potentials and enlarged their arsenals (arms race). Communist countries spread propaganda everywhere, informing about their peaceful intentions and the threats from American imperialism. In the US, on the other hand, there was a widespread fear of an invasion by communists and a conviction of their influence on many areas of life. The whole society began to look for real as well as imaginary enemies and spies. The period of the so‑called ‘Red witch hunt’ began, whose victims were often innocent people.

The first area of clashes between the East and the West was the war in Korea in 1950–1953. One side was the army of communist North Korea supported by ‘Chinese volunteers’ (actually the regular Chinese army) as well as equipment and advisors from the USSR. The other was the army of South Korea supported by the UN forces or, in reality, by the American army under the command of Gen. MacArthur. Despite its brutal course and numerous offensives, the war did not provide any solutions, leaving the Korean Peninsula divided along the 38th parallel.

Another ‘hot’ conflict of the Cold War was the so‑called Cuban Missile Crisis of 1962. Cuba, control over which was assumed by the communists in 1959, underwent radical reforms which led to breaking off relations with the United States and rapprochement with the USSR and China. American attempts to overthrow Fidel Castro, Cuba’s dictator, failed. He began to develop the country’s military potential by placing, in its territory, Soviet ballistic missiles capable of reaching the US. This led to the blockage of the island and the threat of a global conflict. The world stood on the brink of nuclear war. Eventually, the crisis was solved and the war was averted. As a result, Leonid Brezhnev replaced Nikita Khrushchev, who had been considered to be too ‘soft’.