Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Co zrobić, aby się nie zarazić?

Adresat

Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wiedza.

1. Opanowanie podstawowego słownictwa przyrodniczego (biologicznego, geograficznego, z elementami słownictwa fizycznego i chemicznego).

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

3. Analizowanie, dokonywanie opisu, porównywanie, klasyfikowanie, korzystanie z różnych źródeł informacji (np. własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów, technologii informacyjno-komunikacyjnych).

4. Wykorzystanie zdobytej wiedzy o budowie, higienie własnego organizmu w codziennym życiu.

5. Stosowanie zasad dbałości o własne zdrowie, w tym zapobieganie chorobom.

III. Kształtowanie postaw – wychowanie.

3. Właściwe reagowanie na niebezpieczeństwa zagrażające życiu i zdrowiu.

4. Doskonalenie umiejętności dbałości o własne ciało, jak i najbliższe otoczenie.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

IV. Ja i moje ciało. Uczeń:

6. opisuje podstawowe zasady dbałości o ciało i otoczenie.

V. Ja i moje otoczenie. Uczeń:

2. opisuje drogi wnikania czynników chorobotwórczych do organizmu człowieka, opisuje sposoby zapobiegania chorobom;

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie wskazują sposoby zapobiegania chorobom

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • zapobiegać zakażeniom i dalszemu rozprzestrzenianiu się chorób;

  • wyjaśniać, czym jest epidemia.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel rozdaje uczniom rozsypankę definicji oraz dwa pojęcia: epidemia i profilaktyka. Zadaniem każdego ucznia jest wybranie z rozsypanki definicji, które według niego najlepiej tłumaczą każde z pojęć. Kolejni uczniowie czytają swoje propozycje, nauczyciel przyczepia na tablicy do pojęć wskazane definicje. Następnie prosi uczniów, aby przeczytali z abstraktu pierwszy akapit i wskazali jedną, poprawną definicję, którą zapisują kolorem zielonym w zeszycie.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili sposoby zapobiegania chorobom zakaźnym. Pomysły zapisuje na tablicy. Następnie zielonym kolorem podkreśla te z nich, które są poprawne, a uczniowie przepisują je do zeszytu.

  • Nauczyciel wyświetla uczniom kalendarz szczepień (drillmapa) i prosi uczniów, aby wyszukali w abstrakcie odpowiedzi na pytanie, dlaczego na niektóre choroby musimy się szczepić kilka razy. Wybrany uczeń udziela odpowiedzi.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przepisali z abstraktu do zeszytu inne sposoby zapobiegania zakażeniom i podkreślili je kolorem czerwonym.

  • Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenia i polecenia. Nauczyciel sprawdza i uzupełnia odpowiedzi, przedstawiając uczniom niezbędne informacje. Udziela informacji zwrotnej..

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby dokończyli zdanie:

    • Aby uniknąć zarażenia się chorobom będę...

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

epidemic
epidemic
RZWfT8s6N5DoD
Nagranie dźwiękowe słówka

epidemia – masowe zachorowania na chorobę zakaźną

prevention
prevention
R6lhtORwRbJ7w
Nagranie dźwiękowe słówka

przeciwciała – białka niszczące drobnoustroje chorobotwórcze, wytwarzane przez białe krwinki w przypadku zakażenia

vaccine
vaccine
RWM8DFhMGohun
Nagranie dźwiękowe słówka

szczepionka – preparat dający nam odporność na choroby

Teksty i nagrania

Raurq8bHymiqd
Naganie dźwiękowe abstraktu

How not to get infected?

We know about „black death” from historical sources. Modern scientists believe that this is a plague – a deadly disease caused by bacteria. In the fourteenth century, they were not able to heal it, besides, we did not observe the hygiene rules known to us today, which is why the disease easily spread. That is why an epidemic happened, that is mass infections of a large number of people. No wonder that the word epidemic is still scary.

Today, thanks to the achievements of medicine, many diseases are no longer as dangerous as they used to be. You can protect yourself against a lot. Prevention of diseases is called prophylaxis.

One of the ways to prevent infectious diseases is vaccines. They consist in the introduction of dead microorganisms into the body. Their presence does not harm the body, which at the same time learns to defend against them. In the case of invasion of living microorganisms, defensive mechanisms will already exist within the body. Some vaccines need only be given once to prevent a disease lasting a lifetime. Other vaccinations, for example against tetanus or tuberculosis, need to be repeated if you want to remain immune. Vaccinations against tetanus, rubella, measles and mumps are obligatory and must be given to every child. Thanks to vaccinations, these diseases are much rarer in our country. Others, for example against influenza, are voluntary – you can buy them in a pharmacy and take them after being examined by a doctor. After vaccination, antibodies appear in your blood. They stay in the blood for a long time and destroy pathogenic microorganisms if they get into the body again.

Other ways to prevent infection are:

  • observing the rules of personal hygiene,

  • avoiding contact with sick people (including hugs, drinking from one cup),

  • strengthening the body's immunity through a healthy lifestyle,

  • avoiding the consumption of meats not subjected to veterinary or inspection controls.

But what to do when an infection occurs? Diseases can spread easily – so we have to limit it. Remember to always sneeze or cough in a handkerchief or on the arm above the elbow – never on your hands. A sick person should avoid contact with healthy people. This will protect our loved ones from getting sick.

  • We should prevent infectious diseases and their spread.

  • One of the most important ways to prevent infectious diseases is preventive vaccination.

  • Mass infections with infectious diseases are called epidemics.