Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Czy dojrzały znaczy dorosły?

Adresat

Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wiedza.

4. Poznanie układów budujących organizm człowieka (kostny, oddechowy, pokarmowy, krwionośny, rozrodczy, nerwowy).

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

3. Analizowanie, dokonywanie opisu, porównywanie, klasyfikowanie, korzystanie z różnych źródeł informacji (np. własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów, technologii informacyjno-komunikacyjnych).

4. Wykorzystanie zdobytej wiedzy o budowie, higienie własnego organizmu w codziennym życiu.

III. Kształtowanie postaw – wychowanie.

4. Doskonalenie umiejętności dbałości o własne ciało, jak i najbliższe otoczenie.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

IV. Ja i moje ciało. Uczeń:

3. opisuje zmiany zachodzące w organizmach podczas dojrzewania płciowego;

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie uzasadniają, że dojrzałość płciowa nie oznacza dorosłości.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • rozstrzygać, czy człowiek dojrzały płciowo jest człowiekiem dorosłym;

  • wyjaśniać, czym różni się dojrzałość płciowa od dojrzałości psychicznej i społecznej.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Nauczyciel proponuje ochotnikom, żeby przez siedem dni opiekowali się surowym jajkiem: mniej więcej co godzinę powinni poświęcać mu 10–15 min, wszędzie je ze sobą zabierać, stworzyć mu odpowiednie posłanie w domu, myć je co najmniej dwa razy dziennie itd. Uczniowie mają prowadzić odpowiednią dokumentację: w terminarzu, rozpisanym od godziny 6.00 do 24.00, powinni zaznaczać czas poświęcony jajku.

Faza wstępna

  • Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel, nawiązując do poprzednich lekcji, poleca uczniom, żeby zdefiniowali pojęcie dojrzałości płciowej..

  • Uczniowie, którzy podjęli się opieki nad jajkiem, przedstawiają swoje spostrzeżenia i wnioski, oceniają stopień trudności zadania, omawiają swoje problemy, wyjaśniają, czy ktoś im pomagał w sprawowaniu opieki i prezentują swoje jajko, jeśli „przeżyło” (nie zbiło się)..

  • Nauczyciel prosi podopiecznych, żeby zapoznali się z treścią abstraktu i wyjaśnili, czym różni się dojrzałość płciowa od dojrzałości psychicznej i społecznej..

  • Uczniowie oglądają ilustrację interaktywną. Prowadzący lekcję zapisuje na tablicy następujące pytania:

    • Czy obie osoby przedstawione na ilustracji mogą zostać rodzicami?

    • Czy obie osoby przedstawione na ilustracji są zdolne podejmować samodzielne i odpowiedzialne decyzje?

    • Czy obie osoby przedstawione na ilustracji są w stanie zapewnić rodzinie utrzymanie?

    Uczniowie odpowiadają na pytania i uzasadniają swoje odpowiedzi.

  • Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 1.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 2..

  • Nauczyciel prosi uczniów, żeby dokończyli zdanie: „Na dzisiejszej lekcji nauczyłem się...”..

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

sexual maturity
sexual maturity
RBWYwvDIwW9Js
Nagranie dźwiękowe słówka.

dojrzałość płciowa – gotowość do rozmnażania.

psychological maturity
psychological maturity
Ra3dub1Ozjc5d
Nagranie dźwiękowe słówka.

dojrzałość psychiczna – zdolność do podejmowania samodzielnych i odpowiedzialnych decyzji

social maturity
social maturity
R1PW0isqauTMy
Nagranie dźwiękowe słówka.

dojrzałość społeczna – zapewnienie sobie odpowiednich warunków do życia oraz gotowość do założenia rodziny i dbania o nią.

Teksty i nagrania

RhkLZ4M034CNB
Wysłuchaj nagrania abstraktu i zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć w związku z tematem lekcji.

Does mature mean adult?

As a result of adolescence, adolescents reach sexual maturity, meaning that they are ready to reproduce. However, before starting a family it is essential to also reach psychological and social maturity. Psychological maturity means the capacity to make independent and responsible decisions, and behaving in such a way, so as not to harm others. A person who is socially mature is able to secure appropriate living conditions, is ready to start a family and take care of them. Only a person who is physically, psychologically and socially mature can be called an adult.

  • Adolescence is a time where a person's body reaches sexual maturity.

  • An adult is characterised by sexual, psychological and social maturity.

  • Only a person who is physically, psychologically and socially mature may be called an adult.