Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Bezpieczna woda

Autor: Zyta Sendecka

Adresat

Uczeń klasy IV szkoły podstawowej.

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wiedza.

1. Opanowanie podstawowego słownictwa przyrodniczego (biologicznego, geograficznego, z elementami słownictwa fizycznego i chemicznego).

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

3. Analizowanie, dokonywanie opisu, porównywanie, klasyfikowanie, korzystanie z różnych źródeł informacji (np. własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów, technologii informacyjno-komunikacyjnych).

III. Kształtowanie postaw – wychowanie.

3. Właściwe reagowanie na niebezpieczeństwa zagrażające życiu i zdrowiu.

4. Doskonalenie umiejętności dbałości o własne ciało, jak i najbliższe otoczenie.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

IV. Ja i moje ciało. Uczeń:

6. opisuje podstawowe zasady dbałości o ciało i otoczenie.

V. Ja i moje otoczenie. Uczeń:

5. podaje zasady zachowania się i udzielania pierwszej pomocy w wypadku ugryzienia, użądlenia, oraz spożycia lub kontaktu z roślinami trującymi;

6. rozpoznaje rośliny trujące oraz zwierzęta jadowite i inne stanowiące zagrożenie dla życia i zdrowia;

Cel lekcji

Uczniowie wymieniają zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z instalacji wodno‑kanalizacyjnych.

Kryteria sukcesu

  • wymienisz zasady bezpiecznego postępowania z gorącą wodą;

  • wyjaśnisz, jak uniknąć poślizgnięcia się na mokrej podłodze.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; 

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody/formy pracy

Praca z tekstem, praca laboratoryjna oraz obserwacja pośrednia.

Praca indywidualna oraz praca w grupie.

Środki dydaktyczne

  • abstrakt;

  • tablica interaktywna lub tradycyjna;

  • tablety/komputery;

  • miska;

  • woda;

  • torebka foliowa;

  • gumka do wycierania;

  • bawełniana szmatka;

  • karty pracy;

  • termometr lekarski.

Fazy lekcji

Wstępna

  1. Nauczyciel podaje temat lekcji, cele lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia oraz kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, żeby określili niebezpieczeństwa, jakie im grożą, gdy woda wylewa się z nieszczelnych rur. Podkreśla, że odpowiedzi powinny dotyczyć zagrożeń bezpieczeństwa osób, a nie zniszczeń w mieszkaniu.

Realizacyjna

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, nie większe niż pięcioosobowe. Każdy zespół otrzymuje: miskę, wodę, torebkę foliową, gumkę do wycierania i bawełnianą szmatkę. Uczniowie sprawdzają, jakie materiały zapobiegają poślizgowi zgodnie ze wskazówkami zamieszczonymi w  abstrakcie („Obserwacja 1”).

  2. Po zakończeniu obserwacji uczniowie przedstawiają swoje wnioski. Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali w abstrakcie podsumowanie „Obserwacji 1 „ i skonfrontowali je ze swoimi spostrzeżeniami.

  3. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 1.

  4. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy (zał. nr 1). Prosi ochotnika, aby za pomocą termometru lekarskiego zmierzył temperaturę swojego ciała. Uczniowie zapisują wynik
    w karcie pracy.

  5. Nauczyciel wyświetla film i prosi uczniów, żeby podczas oglądania odnotowali w karcie pracy temperaturę gotującej się wody i pary wodnej.

  6. Wybrany uczeń zapisuje wyniki na tablicy.

  7. Nauczyciel pyta uczniów, jakie niebezpieczeństwo niesie ze sobą gorąca woda i para powstająca podczas wrzenia.

  8. Nauczyciel prosi podopiecznych, żeby wymienili zasady bezpiecznego postępowania z gorącą wodą oraz wyjaśnili, jak można uniknąć wywrócenia się na mokrej podłodze.

Podsumowująca

Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 2.

Załącznik nr 1

Karta pracy

TEMPERATURA CIAŁA CZŁOWIEKA

…………...°C

TEMPERATURA GOTUJĄCEJ SIĘ WODY

…………...°C

TEMPERATURA PARY WODNEJ

…………...°C

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

steam
steam
RYXjPJBxhqImL
nagranie dźwiękowe słówka

para wodna – gazowy stan skupienia wody

boiling
boiling
Rpo5LLEm9IjOu
nagranie dźwiękowe słówka

wrzenie – zmiana stanu skupienia z cieczy w gaz; zachodzi w całej objętości cieczy i w określonej temperaturze

Teksty i nagrania

RezxklWcKOE11
nagranie abstraktu

Safe water

In a bathroom, you can easily slip on a wet floor. Therefore, when leaving this room, make sure that the taps are turned off, preventing the floor from being flooded. Do not throw materials or substances into the toilet bowl that would prevent water from draining and cause flooding. If water spills on the floor, wipe it off. In a damp and poorly ventilated apartment, molds harmful to our health may develop.

Scalding with hot water is also dangerous. When making tea, you must pour hot water into the cup carefully. Do not place the cup of hot tea on the edge of a table so as not to knock it off or scald yourself. You should also look out for hot pots and steam that escapes while cooking.

  • Gas and electric home appliances are safe if they are in working order and used as intended, away from water.

  • Handle with care hot water, hot appliances and cookware as well as the steam created while cooking, to avoid scalding.